Diskussion om "Gilla"-knappen

Permalänk
Medlem

Tack för denna funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Nu kan man ångra.

Jo, fast koden har sina brister...
Om man uppdaterar sidan så visas inte vilka inlägg som man redan har gillat. (Fast sidan visar att någon har gillat inlägget)
Alltså du kan gilla samma inlägg igen utan att något händer.
Och man måste gilla samma inlägg igen för att kunna ångra att man gillade inlägget innan man uppdaterade sidan.

Och när man svarar på en tråd (/newreply.php) så blir inte de "mycket gillade (5+)" inläggen "highlight:ade" i översikt av tråden.
Utan alla förblir lika grå och tråkiga.

Skulle du kunna tänka dig att behålla den brandgula färgen på alla inlägg och istället testa att göra de "highligt:ade" inläggen ljusgröna eller nått.
För det ser rätt förjävligt ut med alla gråa ogillade inlägg.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Minimupp:

Jo, fast koden har sina brister...
Om man uppdaterar sidan så visas inte vilka inlägg som man redan har gillat. (Fast sidan visar att någon har gillat inlägget)
Alltså du kan gilla samma inlägg igen utan att något händer.
Och man måste gilla samma inlägg igen för att kunna ångra att man gillade inlägget innan man uppdaterade sidan.

Eftersom att rösterna är anonyma (och ska förbli det) så har vi valt att inte belasta databasen extra med att ladda in den informationen för varje enskild användares sidladdning. Förstår dock att man vill kunna ångra så därför är det möjligt under samma sidvisning som man har gillat. Du kan som sagt ta bort en tidigare röst om du minns att du har lagt en på det inlägget. Om du inte minns att du har gillat det men inte tycker om det, spelar det då någon roll iom att ingen kan se vem som har gillat?

Skrivet av Minimupp:

Och när man svarar på en tråd (/newreply.php) så blir inte de "mycket gillade (5+)" inläggen "highlight:ade" i översikt av tråden.
Utan alla förblir lika grå och tråkiga.

Tack för påminnelsen, det är ordnat.

Skrivet av Minimupp:

Skulle du kunna tänka dig att behålla den brandgula färgen på alla inlägg och istället testa att göra de "highligt:ade" inläggen ljusgröna eller nått.
För det ser rätt förjävligt ut med alla gråa ogillade inlägg.

Vi har provat diverse olika färgkombinationer men det här blev den vi tyckte kändes bäst. Orange bör användas för att dra uppmärksamhet till sig, även om den har varit en del av vår profil, och jag tycker själv att forumet blev mer lättläst efter ändringen. Alla trådskaparens inlägg är också orangea, och sedan får vi se hur vi balanserar när ett inlägg ska framhävas extra. Inget är dock hugget i sten.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Tanax:

1) Kunna gilla ett inlägg i låsta trådar. En post kan ju fortfarande vara väldigt bra även fast tråden blivit låst. Eller hur resonerar ni kring denna begränsning?

Det är sant, och det går på mobilsiten, men på det stora forumet beror det på hur rättigheterna är utformade i postmallen. Kan eventuellt justera det.

Skrivet av Tanax:

2) Kunna se på sin profil de inlägg man gjort som folk har gillat
3) Kunna se på sin profil de inlägg andra gjort som man har gillat
4) Kanske eventuellt ha någon form av "Dagens mest gillade inlägg" på forum-index eller liknande för att promota de inlägg som blir gillade mest just den dagen -- det är väl det som är hela grejen, lyfta fram positiva och bra inlägg

Vi har diskuterat att eventuellt notifiera i profilen när ett inlägg har gillats (anonymt) för att man ska hitta tillbaks till tråden igen. Kommer experimentera med dagens mest gillade i bakgrunden för att se om det blir intressanta resultat med. Avvaktar dock ett tag, sedan får vi se vad vi använder statistiken till. Alla förslag uppskattas.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Experimenterade lite och gjorde en "userstyle" (via stylish i Firefox) för att lättare kunna skilja på inlägg:

TS inlägg är orange
"Bra" inlägg är gröna (med stjärna)
Alla andra inlägg är grå

Första gången jag försöker mig på detta. Någon som vill ha det? Kan finnas något fel men det verkar fungera bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rickard11:

alternativ gör som på swedroid och skriv ut namn under inläggen "dessa personer gillade detta inlägget"

Det tycker jag däremot är helt värdelöst, tar alldeles för mycket plats.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Experimenterade lite och gjorde en "userstyle" (via stylish i Firefox) för att lättare kunna skilja på inlägg:

http://i.imgur.com/5ok6b.png

TS inlägg är orange
"Bra" inlägg är gröna (med stjärna)
Alla andra inlägg är grå

Första gången jag försöker mig på detta. Någon som vill ha det? Kan finnas något fel men det verkar fungera bra.

Lysande förslag! Jag gillar det starkt! Har även tryckt på "gilla"-knappen

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

För övrigt tycker jag att den här funktionen är bra. Men jag skulle likt andra gärna vilja se att konceptet utvecklades till att innefatta mer interaktion än bara var ett anonymt knapptryckarkollektiv Men det är ett steg i rätt riktning.
Tar exempel från den här tråden.

Skrivet av Tanax:

Riktigt bra funktion, gjorde en tråd om detta för en tid sen. Skönt att se att forumet utvecklas i alla fall!

Några saker som kan göra funktionen ännu bättre:
1) Kunna gilla ett inlägg i låsta trådar. En post kan ju fortfarande vara väldigt bra även fast tråden blivit låst. Eller hur resonerar ni kring denna begränsning?
2) Kunna se på sin profil de inlägg man gjort som folk har gillat
3) Kunna se på sin profil de inlägg andra gjort som man har gillat
4) Kanske eventuellt ha någon form av "Dagens mest gillade inlägg" på forum-index eller liknande för att promota de inlägg som blir gillade mest just den dagen -- det är väl det som är hela grejen, lyfta fram positiva och bra inlägg

Vill tillägga lite att veckans mest gillade kanske också kan va nåt.

Skrivet av Dimman:

Jag tror att konceptet kan fungera om man använder det i kombination med någon form av trovärdighets-system (per användare, ej inlägg) med tanke på hur många inlägg som florerar med felaktig information. På så sätt hade det varit relativt enkelt att snabbt bilda sig en uppfattning om trovärdigheten i svaret man fått.

Om man sedan knyter det till varje forumsavdelning, så att om någon är väldigt aktiv och svarar i många trådar i Hårdvaru-delen, och samtidigt får många "Gilla"-tryck, så ökar dennes trovärdighet inom just det området.

Det blir med andra ord lite som modellen hos stackoverflow, men per område istället för generellt.

Det här systemet tycker jag verkar mycket intressant. Detta skulle man kunna kombinera med någon slags titel under ens användarnamn. Eller poängsystem kanske. Jag har ingen bild om hur detaljerna ska utformas, men jag gillar tanken.

Från andra trådar:
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1031873-omdome-o...

Skrivet av CSM101:

Det fanns för en tid sen en liten tråd som behandlade ämnet men tankarna där las åt sidan då även jag var emot dem. Men nu har jag tänkt till lite samt sett hur det funkar och funkat på andra sidor och jag tycker som följande:

Varje tråd ska kunna betygsättas, tex 1 (dåligt) till 5 (skitbra), av läsarna. Varför ska man kunna göra detta? Jo, för om man lägger till en funktion där man kan ordna trådarna efter deras betyg så kommer, förhoppningsvis, den tråd med flest stjärnor hamna överst. Det kan ses som en inofficiell sätt att säga hur bra/relevant en tråd är.
På så sätt kan man lätt sålla bort onödiga trådar när man söker.

Vidare ska varje inlägg kunna betygsättas men enbart i form av "gilla", inget mer. Man ska inte kunna sätta betyg annat än detta för annars blir det lätt massa pajkastande-betyg till höger och vänster (främst i ÖÄ).

Även här är tanken att lätt göra det överskådligt för vilka inlägg som är relevanta/bra.
Ta tex nån teknikforumsdel som har 100+ inlägg, att sålla bland dessa är inte enkelt och oftast tidsödande. Kunde man däremot som användare "gilla" ett inlägg så blir det som med trådarna, det bli lätt att få fram inläggen med substans.

Allt detta baseras till väldigt stor del på att vi som användare röstar rättvist och relevant då givetvis; att gilla varenda inlägg eller sätta skitbetyg på nåns tråd bara för att gör att det hela kan fallera, men jag tror verkligen det kan bli en bra grej detta.

Det här tycker jag också är en bra idé som går lite i samma spår. Att betygsätta hela trådar utöver att gilla enstaka inlägg. För att undvika missbruk och att systemet urholkas vill jag tillägga att man borde ha en pott per månad eller år kanske på ett visst antal trådar som man kan betygsätta. Alternativt, eller som kombination med, att nya medlemmar inte får lov att betygsätta trådar förrän en viss tid efter registrering.

I den här tråden http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/904006-titel-bas... nosar man lite på idéer kring att ge medlemmar titlar, men inget av det som nämns är helt genomtänkt.

Flyttat kommatecken och bytt ut "idé" till "tanke" :-)
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Experimenterade lite och gjorde en "userstyle" (via stylish i Firefox) för att lättare kunna skilja på inlägg:

http://i.imgur.com/5ok6b.png

TS inlägg är orange
"Bra" inlägg är gröna (med stjärna)
Alla andra inlägg är grå

Första gången jag försöker mig på detta. Någon som vill ha det? Kan finnas något fel men det verkar fungera bra.

Jag är mer för detta förslag än vad som nu används: orange för trådskapare och inlägg med fler än 5 Gilla-tryck? Ursäkta men hur tänkte ni där? Tanken är väl att kunna särskilja trådskaparen från resterande inlägg, vilket inte är möjligt så fort det dyker upp Gillade inlägg med orange färg? Stjärnan finns ju vid sidan, men hallå, stor som en atom i Sahara.

EDIT: Någon kanske redan har kommenterat detta, men om man redan gillat ett inlägg och laddar om sidan på något vis så får man inte dit Ångra-knappen igen om man inte klickar på Gilla (som givetvis inte plussar igen) och sedan klickar en gång till.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gibbe:

Vill tillägga lite att veckans mest gillade kanske också kan va nåt.

Kan ge dig 2012 topp 10 mest gillade inlägg redan nu:

1. Android är bäst, iphone är skit.
2. Iphone är bäst, android är skit.
3. OS X är bäst, Windows är skit.
4. Windows är bäst, OS X är skit.
5. AMD är skit, Nvidia är bäst.
6. Nvidia är bäst, AMD är skit.
7. Intel är skit, AMD är bäst (fast det är ändå lite tveksamt ).
8. AMD är skit, Intel är bäst.
9. Troll.
10. "Klicka på gilla knappen ifall du gillar gilla knappen" och liknande hjärndöda inlägg.

Som du ser, håller jag inte med dig om att det skulle vara en bra funktion.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan ge dig 2012 topp 10 mest gillade inlägg redan nu:

1. Android är bäst, iphone är skit.
2. Iphone är bäst, android är skit.
3. OS X är bäst, Windows är skit.
4. Windows är bäst, OS X är skit.
5. AMD är skit, Nvidia är bäst.
6. Nvidia är bäst, AMD är skit.
7. Intel är skit, AMD är bäst (fast det är ändå lite tveksamt ).
8. AMD är skit, Intel är bäst.
9. Troll.
10. "Klicka på gilla knappen ifall du gillar gilla knappen" och liknande hjärndöda inlägg.

Som du ser, håller jag inte med dig om att det skulle vara en bra funktion.

Jag håller nog med dig här, det finns en stor risk att det blir ungefär som det blir på forum där antalet inlägg ger en någon slags rank. Folk tappar intresset för att använda forumet till vad det är till för och ser det istället som en tävling att få så många "likes" som möjligt.
Och det kommer med all säkerhet dyka upp trådar om hur orättvist det är att en person bara fick tre likes för ett inlägg, medan någon annan skrev i princip exakt samma sak och fick flera hundra inlägg.

Jag gillar ändå gilla-knappen, men tror att man måste vara försiktig med den. Det skulle absolut vara intressant att se i sin profil vilka inlägg man gjort som har gillats, jag personligen skulle tycka det var väldigt trevligt. Men om det är en bra idé är jag ändå osäker på. Risken finns att sweclockers facebookiseras.

Permalänk
Entusiast

Håller med om att det är dumt att ha samma markering på TS och gillade inlägg. Den där stjärnan är skit samma för den tänker man inte på där den ligger. Vet inte om det är nödvändigt att markera gillade inlägg så tydligt. Räcker det inte med en stjärna i kanten för att man varit duktig och skrivit något bra/roligt? Kanske kan göra stjärnan färgglad istället?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24