Permalänk
Medlem

får man ha flera routrar med telia ?

vi ska skaffa 30 megabit med telia och vi måste ha deras router för våran tv och tele ska funka, så kan jag ha en till att koppla datorerna till för att sedan kunna öppna portar och annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur menar du?

är det inte en switch du menar?
(om du inte kör trådlöst) portarna öppnar du i telia svarta H.....E
Annars om det är för att förlänga räckvidden på det trådlösa är det en extender eller accesspunkt du ska ha (vanligen en router du ställer om)

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

hur menar du?

är det inte en switch du menar?
(om du inte kör trådlöst) portarna öppnar du i telia svarta H.....E
Annars om det är för att förlänga räckvidden på det trådlösa är det en extender eller accesspunkt du ska ha (vanligen en router du ställer om)

/aragon

jag menar router för den vi kommer få kan man inte öppna portar på enligt telia så jag vill ha 2 routrar för jag vill kunna som sagt öppna portar. den vi får av telia ska tele och tv vara kopplad till och den jag köper sj vill jag ha alla datorer till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

jag menar router för den vi kommer få kan man inte öppna portar på enligt telia så jag vill ha 2 routrar för jag vill kunna som sagt öppna portar. den vi får av telia ska tele och tv vara kopplad till och den jag köper sj vill jag ha alla datorer till

Om du ska koppla en egen router efter Telias för att öppna portar så kommer det inte spela någon roll då de fortfarande är blockerade i Telias router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Om du ska koppla en egen router efter Telias för att öppna portar så kommer det inte spela någon roll då de fortfarande är blockerade i Telias router.

men jag kommer ju köra den derekt in i ett telejack så båda har var sitt eller om jag kan hitta en split av något slag

Visa signatur

Permalänk

Tror TS menar direkt ifrån tele-uttaget (?)

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;11944430']Tror TS menar direkt ifrån tele-uttaget (?)

precis

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

men jag kommer ju köra den derekt in i ett telejack så båda har var sitt eller om jag kan hitta en split av något slag

Koppla in 2 modem i olika uttag o sedan en router bakom varje modem? Kommer inte att funka.

Permalänk
Hedersmedlem

Kräver inte detta två telefonlinor, två abbonemang osv?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kräver inte detta två telefonlinor, två abbonemang osv?

Exakt.

Permalänk
Medlem

tackar för era svar då får man köra på telias router då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nej du kan köra på zyxels VDSL2 modem med en viss conf fil som sätter vlanen på port 1 för data port 2 iptv port 3 för voip dock måste du ha en dosa för Voip för att du skall kunna koppla in telefonen

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=195315 länk till VDSL2 modemet

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av siiteer:

tackar för era svar då får man köra på telias router då

vilket modem kommer du att få?

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

Antagligen lär han få thomson TG789vn då det är det skitet som telia skickar ut till alla "smart" kunder

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

vet inte 100% men tror det är TG789vn

Skrivet av Ohlert90:

Antagligen lär han få thomson TG789vn då det är det skitet som telia skickar ut till alla "smart" kunder

ja det tror jag med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klart det går att göra portforward på denna gateway, TG789vn, i annat fall så kan uPNP ofta fixa till det automatiskt.
Man öppnar inte portar i en router utan man säger till routern var ett anrop till en specifik port ska skickas. Port forward, port vidarebefodran.

Det heter inte Portforward i en Thomson, utan något med spel... tror jag. Har förträngt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

De du kan göra är att koppla in telias historia och sedan koppla din egen till den, och sen lägga IPt som din router har som DMZ. Då sköter den portforward åt allt som det inte finns regler för i den som sitter före.

Permalänk
Medlem

tja

fungerar ej har testat. (om du på något sätt klarar av att göra det i telias smart vänligen ge en bra beskrivning på hur, då jäkligt många har problem med den då det ej går att brygga den och telia blockar även om router/dator är satt som dmz)
Zyxel har ett modem annars som fungerar kanon som nämns högre upp i tråden.

kan för övrig starkt rekommendera zyxels nya router NBG5715 den är helt underbar med nya mjukvaran ( jag jämför med cisco E4200 och netgear wndr4500 och dlink dir-855) (japp jag har köpa alla) enda konsument routern av de 4 som klarar av mitt nätverk utan bekymmer, ger bra hastighet, mycket bra räckvidd och stabil.
kan nämna att jag har 50+ klienter så det är ett stort nätverk.

/aragon

Skrivet av TorrentKatten:

De du kan göra är att koppla in telias historia och sedan koppla din egen till den, och sen lägga IPt som din router har som DMZ. Då sköter den portforward åt allt som det inte finns regler för i den som sitter före.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Fel modem, det där kommer inte att funka utan en managerbar switch efter för att hantera V-LANen.

Skrivet av TorrentKatten:

Går det verkligen att sätta Felias version av TG789vn i DMZ? Tyvärr är det nog ännu en *livsfarlig* feature de skalat bort...

Dubbel NAT är aldrig en bra idé och om den första (som måste bli Thomsonskräpet) inte grejar att öppna portar som tänkt så är du körd ändå. Jämför med ett sluss-system där du har en sluss längst fram och 5000 bakom. Även om alla 5000 är öppna så händer inget om den längst fram har rostiga gånggärn och förblir stängd.

Då ni verkar köra allt via uppkopplingen så skulle jag tyvärr inte råda dig att strula alltför mycket. Det ska fungera bra med Zyxels två modeller (ZYXEL P-870h-51A v2 eller ZYXEL P-870HN-51B), men inget jag kan garantera med Tv-biten och IP-telefonin då jag enbart administrerat situationer där det rörde ren Internet. Till IP-telefonin skulle du då behöva en adapter och ringa Telia för att byta profil från Thomson till annan (t ex Tilgin). Jag sympatiserar dock med din situation, inte kul att bli låst på det där sättet.

edit: Jag tror dessutom att du missförstått själva upplägget i en DSL-uppkoppling. Thomsonlådan innehåller (tyvärr) både router/gateway OCH modemet. Du kan bara köra ett modem per kopparlina, och det måste ligga först för att hantera trafiken. Bakom modemet sätter man ju sen en router och det är där kruxet ligger i o m att Telias firmware av TG789vn inte går att brygga (d v s deaktivera gatewaybiten och skicka vidare allt från modemet). Du kan således inte köra "två routrar parallellt". De måste då ligga i rad och då får du dubbel-NAT med Thomson längst fram, d v s det skulle inte ge dig nått tyvärr. Även om du skulle köpa ytterligare ett VDSL-abonnemang så måste du köra ett modem först. Men jag hoppas du hittar en okay lösning, lycka till!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Kapar tråden lite

Så Telia DSL = du får ett DSL modem med inbyggd router men med noll konfigurationsmöjligheter?
Men man kan köpa ett eget modem och valfri router om man så önskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kapar tråden lite

Så Telia DSL = du får ett DSL modem med inbyggd router men med noll konfigurationsmöjligheter?

I princip. Numera vill Telia tydligen ha alla kunder som "Smartkunder", vilket tyvärr innebär Thomsonlådan. Sen beror det lite på vilken typ av DSL vi pratar om. Om det är ADSL så finns det mängder med alternativa modem man kan köra tillsammans med valfri egen router. I VDSL-fallet blir det lite mer komplext då Telia kör internet på annat V-LAN och det dessutom bara finns två alternativa modem att köra, båda från Zyxel.

Men det korta svaret är ja, du kan köra valfri hårdvara förutsatt lite pillande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Kapar tråden lite

Det är främst om du vill använda deras IP-telefoni och/eller TV. Ska du ha vanlig enkel *DSL kan du köra vad som helst, iaf enligt deras support (som för övrigt varit mycket professionell mot mig iaf).

Väljer du VoIP eller mer får du automatiskt Thomson-gatewayen (och en extra räkning på 29kr/månad efter den första gratisperioden). Om man väljer att se fördelen med det, är det att du då hyr och därmed får direkt utbytt felande eller uppbrunnet modem (av t ex åska). Utomordentligt bra för mig som eldar ett modem varannat år i snitt, trots skydd. Jag frågade uttryckligen om detta och orsaken kvittar, går det sönder skickas ett nytt ut direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av siiteer:

vi ska skaffa 30 megabit med telia och vi måste ha deras router för våran tv och tele ska funka, så kan jag ha en till att koppla datorerna till för att sedan kunna öppna portar och annat.

Du menar att du inte vill använda det medföljande modemet med inbyggd router. Du får du ringa till telia/leta på blocket efter deras äldre modem från Inteno.

Jag har själv blivit påtvingad deras fördömda sk*t men hade som tur var ett Inteno modem från dom sedan tidigare. Har tidigare läst på andra forum och trådar där de även fått dessa modem utskickade till sig.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”