Koppla dator till sorround vidare till TV?

Permalänk
Medlem

Koppla dator till sorround vidare till TV?

Hallå, jag fyndade nytt hemmabiosystem häromdagen, enbart ett kompaktsystem, har tyvärr inte plats för något större men men.

Nu till problemet, det nya systemet har två HDMI ingångar dit jag vill koppla digitalbox samt dator, därefter kopplar jag en HDMI sladd mellan surround systemet och TV:n. Bild från digitalboxen visas utan problem på TV:n MEN från datorn visas ingen bild? Det flimrar till snabbt i nedre delen av TV:n, bara några färger och sen står det, ingen signal, på TV:n??

Är det någon inställning på datorn jag måste ändra när jag bryggar över anslutningen sådär? Nu får jag köra datorn direkt i TV:n och så vill jag ju inte ha det, men det funkar iallafall!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Hallå, jag fyndade nytt hemmabiosystem häromdagen, enbart ett kompaktsystem, har tyvärr inte plats för något större men men.

Nu till problemet, det nya systemet har två HDMI ingångar dit jag vill koppla digitalbox samt dator, därefter kopplar jag en HDMI sladd mellan surround systemet och TV:n. Bild från digitalboxen visas utan problem på TV:n MEN från datorn visas ingen bild? Det flimrar till snabbt i nedre delen av TV:n, bara några färger och sen står det, ingen signal, på TV:n??

Är det någon inställning på datorn jag måste ändra när jag bryggar över anslutningen sådär? Nu får jag köra datorn direkt i TV:n och så vill jag ju inte ha det, men det funkar iallafall!

Vad stödjer förstärkaren för signal in? Kanske har du för hög upplösning så att inte HDMI funkar?

Funkar det om du sätter datorn direkt i TVn?

Personligen skulle jag rekommendera (om du har 2 HDMI ingångar på TVN) att du kopplar datorn direkt i TVn istället samt en digital ljudkontakt till förstärkaren. Du slipper då ha förstärkaren på samma ljud som datorn utan kan bestämma själv vilken källa ljudet ska komma ifrån. Ännu bättre om din digitalbox kan göra samma sak.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Ja det funkar med dator till TV och så hade jag förr, en optisk kabel från TV:n som skickade ljud från dator o digitalbox via TV:n Dock vill jag ha allt via förstärkaren nu o slippa den optiska kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Vad säger datorn om vad du kopplat in på HDMI-utgången?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vad säger datorn om vad du kopplat in på HDMI-utgången?

Återkommer med det när jag kollat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jahapp, då har det kollats, jag ändrade skalningen till att GPU:n ska skala i Nvidias kontrollpanel, jag får då fram en tvådelad bild och det är dålig bild, oskarpt som fasen men jag får ju bild iallafall så vad kan problemet vara nu då? Är det en inställning eller måste jag köpa svindyra sony kablar?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde inte behöva skala alls, ställ in rätt upplösning på hdmi utgången, troligen är det 1920x1080 60hz du ska mata ut

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde inte behöva skala alls, ställ in rätt upplösning på hdmi utgången, troligen är det 1920x1080 60hz du ska mata ut

Jaha, är det inte 1080p jag ska mata ut? Precis som jag gör nu? Nu sitter jag ju med grafikkortet inkopplat direkt i TV:n och då funkar det ju utmärkt!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska mata ut tvns upplösning, är det en fullhd så har den 1920x1080 är det hd så har den troligen 1280x720, men den kan även ha andra upplösningar då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en fullHD tv så det ska funka, lär vara nåt skit med bryggningen mellan datorn och surroundet till TV:n:-( Vafan funkar det inte bara!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Jag har en fullHD tv så det ska funka, lär vara nåt skit med bryggningen mellan datorn och surroundet till TV:n:-( Vafan funkar det inte bara!

Kolla på TV'n vilken upplösning den visar saker i (de flesta brukar ha någon slags info knapp för det). Det kan vara så att signalen som förstärkaren skickar inte är samma upplösning som den tar emot från datorn. Läs även manualen till förstärkaren vilka upplösningar den kan skicka vidare.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Kolla på TV'n vilken upplösning den visar saker i (de flesta brukar ha någon slags info knapp för det). Det kan vara så att signalen som förstärkaren skickar inte är samma upplösning som den tar emot från datorn. Läs även manualen till förstärkaren vilka upplösningar den kan skicka vidare.

Ok, ska ta och kolla upp det, lär bli ett par timmar framför detta!! Har som tur är en gammal 15 tummare jag kan köra DVI på och testa att skjuta över bild till förstärkaren via HDMI samtidigt, lär bli en del labbande...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Dator till tv fungerar men inte dator->reciver->tv.
Skriv om du löser det

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske beror på att du försöker skicka signalen i datorformat i stället för att köra det som hdtv, kolla om upplösning och uppdateringsfrekvens är de som stöds, alltså läs manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.