Lustiga filer på usb minne!

Permalänk

Lustiga filer på usb minne!

Jag har ett usb minne som det ska ligga foton på, nästan 8Gb. Det är 6st filer som slutar på "fotonamn".exe. En annan fil heter recycler.exe och en uninstaller.exe. Finns även en fil som heter disc.id.pod.
Det står att dessa filer är 0kb stora!

Exe filerna går inte att öppna. Står att ....är inte är ett giltigt Win32 program.

Nån som vet vad detta är för skumt? Kan det vara att det medföljde ett program till kameran som fotona är inlagda ifrån och att jag inte har det installerat på datorn (inte min kamera) men i så fall varför står det att filerna är 0kb?

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

Du har inte lånat ut minnet till någon då? Låter som någon vill spela dig ett spratt.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Du har inte lånat ut minnet till någon då? Låter som någon vill spela dig ett spratt.

Det är en jobbarkompis barns usb som de skickat från sin resa.

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

Liknar resultatet av att ett virus varit i farten. Att byta ut en bild till en exe-fil är effektivt sätt att få folk att aktivera virusen.
Att filerna är 0 kB stora tyder på att viruset misslyckats med att kopiera sig till USB-minnet. Kanske det rycktes ut medans filerna fortfarande skrevs.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Prova ändra .exe till typ jpg o se vad som händer?

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Skrivet av Inzanity:

Prova ändra .exe till typ jpg o se vad som händer?

Testade o fick fram en ruta där det stod att filen kan inte visas då den är tom! Kan det vara så illa att alla korten är borta?

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

ja det är nog så tyvärr.... testa med något program som återskapar filer så kan du nog få tag på en del bilder minns inte vad de heter dock..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det är ett virus som jag också hade.
Gå in på mapp- och sökalternativ, sen fliken visning, bocka i "visa dolda filer/mappar" och bocka bort "dölj skyddade operativsystemfiler".

Nu ska du kunna se dina filer.
Ta bort viruset först med avast eller liknande antivirusprogram, sen kopiera bilderna till en virusfri lagring, sen måste du formatera om minnet.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

Det är ett virus som jag också hade.
Gå in på mapp- och sökalternativ, sen fliken visning, bocka i "visa dolda filer/mappar" och bocka bort "dölj skyddade operativsystemfiler".

Nu ska du kunna se dina filer.
Ta bort viruset först med avast eller liknande antivirusprogram, sen kopiera bilderna till en virusfri lagring, sen måste du formatera om minnet.

Jag gjorde exakt som du skrivit och nu har jag räddat alla fotona:-) Oändligt mycket tack!

Visa signatur

Mattia-SS