Permalänk

Ubuntu kommer till Android

Jadå ni läste rätt. Canonical har berättat att multi core Android smartphones funkar med Ubuntu genom att docka den via HDMI och USB. Samt att man har en skärm givetvis!

Du kan då nå allt som Ubuntu har samt det nyligen utannonserade Ubuntu TV. Det kommer köra på Ubuntu appar byggda för ARM. Där finns även virtualiserings verktyg för att köra Windows program. Även webbläsare för desktop kommer att kunna användas.

Kommer mer info på MWC i Barcelona!

http://www.ubuntu.com/devices/android

http://www.engadget.com/2012/02/21/ubuntus-full-desktop-os-co...

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-for-android-announc...

http://arstechnica.com/gadgets/news/2012/02/ubuntu-for-androi...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Vilken intervention, när Android är en variant av Linux basen Så en expansion till det nuvarande systemet hade inte räckt?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Vilken intervention, när Android är en variant av Linux basen Så en expansion till det nuvarande systemet hade inte räckt?

Hehe jo. Verkar inte som det. Hur menar du med epansion? Alltså att bygga in Android i Ubuntu eller vice versa?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Hehe jo. Verkar inte som det. Hur menar du med epansion? Alltså att bygga in Android i Ubuntu eller vice versa?

Nja, alltså att man utnyttjat det nuvarande systemet men tillsatt en klassisk desktop miljö med allt vad det innebär, bl.a hdmi output samt i/o lösning för mus/tangentbord. Men Android kanske inte är såppas kraftigt för det, hade blivit problem med Windows virtu bland annat. hade dock varit cool

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Vilken intervention, när Android är en variant av Linux basen Så en expansion till det nuvarande systemet hade inte räckt?

Vad menar du?

@Swedishberzerk: Tufft! Det här är ju precis vad vi pratade om i androidtråden. Det går inte att låsa in människor till en bestämd mjukvara.
För de som inte orkar vänta finns detta hack:

Permalänk
Skrivet av CENSTRM:

Vad menar du?

@Swedishberzerk: Tufft! Det här är ju precis vad vi pratade om i androidtråden. Det går inte att låsa in människor till en bestämd mjukvara.
För de som inte orkar vänta finns detta hack:
http://www.youtube.com/watch?v=YbunTRzEQCI&feature=player_emb...

Ja precis! Oj det visste jag inte tack för länken!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Låter grymt häftigt om det fungerar så pass smidigt som det det ser ut. Dock tror jag om man är mer intresserad av synka sin befintliga PC-desktop än att använda telefonen som desktop.

Permalänk
Skrivet av Meto:

Låter grymt häftigt om det fungerar så pass smidigt som det det ser ut. Dock tror jag om man är mer intresserad av synka sin befintliga PC-desktop än att använda telefonen som desktop.

Där har kommit en video nu! Jo det är klart faktiskt. Men jag måste säga att detta är rätt fräckt också!

Där är dock inte riktigt samma rappa prestanda som du får från en dator men det känns ändå rätt väntat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Så detta betyder att Ubuntu kommer fungera till Raspberry Pi också, eftersom Pi också har ARM-processor?

Permalänk
Medlem

Vadå? så jag kommer inte kunna ha ubuntu på min htc sensation xl?

Permalänk
Skrivet av alexzpro:

Vadå? så jag kommer inte kunna ha ubuntu på min htc sensation xl?

Om den är en single core kommer det nog inte gå nej.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om den är en single core kommer det nog inte gå nej.

men den är ju fan snabbare än lg optimus x2 :C

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bachman:

Så detta betyder att Ubuntu kommer fungera till Raspberry Pi också, eftersom Pi också har ARM-processor?

Det är snarare ganska självklart att man kan köra många, om inte alla Linux-distributioner på en valfri ARM-arkitektur, och många andra arkitekturer också för den delen.
Linux-kärnan och större delen av den öppna källkoden kan kompileras till, i princip, vilken arkitektur som helst, så länge arkitekturen klarar 32 bitars flyttal, har har en lämplig kompilator och har tillräckligt med minne.
Det är liksom en av grundsyftena med Linux.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Det här är sweet!

Hoppas att tillverkare hoppar på!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det här är sweet!

Hoppas att tillverkare hoppar på!

Precis det jag hoppas på också! Det är det Canonical behöver några OEM tillverkare att luta sig mot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

men den är ju fan snabbare än lg optimus x2 :C

haha nej du lille vän, OX2 är snabbare än sensation xl, den är snabbare än storebror sensation med btw.

Har dock inga förhoppningar att det ska komma till x2an då den kör tegra 2 =/

Permalänk
Skrivet av Bachman:

Så detta betyder att Ubuntu kommer fungera till Raspberry Pi också, eftersom Pi också har ARM-processor?

Dom har ju gått ut och sagt att det inte finns officiellt stöd för Ubuntu på Raspberry Pi då denna använder en äldre variant av ARM-processor som inte längre stöds. Vissa äldre Ubuntu-versioner kan dock ha stöd för den. Men bara för att en inte har officiellt stöd behöver det inte innebära att den inte fungerar, återstår att se.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mimematis:

haha nej du lille vän, OX2 är snabbare än sensation xl, den är snabbare än storebror sensation med btw.

Har dock inga förhoppningar att det ska komma till x2an då den kör tegra 2 =/

Var inte så säker på det. Tegra-familjen är även dem ARMv7 -processorer. Skillnaden är att dem har en grafikaccelerator från nVidia, istället för Qualcomms "grafikaccelerator".
Det finsn eg. inget som hindrar Tegra-familjen från att köra samma program som övriga ARMv7-plattformar. Vill man ha optimalt accelererad grafik istället för oaccelerad, så får man använda nVidias drivrutiner/kärnmoduler för detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Var inte så säker på det. Tegra-familjen är även dem ARMv7 -processorer. Skillnaden är att dem har en grafikaccelerator från nVidia, istället för Qualcomms "grafikaccelerator".
Det finsn eg. inget som hindrar Tegra-familjen från att köra samma program som övriga ARMv7-plattformar. Vill man ha optimalt accelererad grafik istället för oaccelerad, så får man använda nVidias drivrutiner/kärnmoduler för detta.

Jo man hoppas ju alltid men det ska vara något speciellt med det, att man behöver mycket info av nvidia för att alls kunna bygga funktioner av dess gränssnitt. Är ju mycket det Cyanogen har haft problem med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mimematis:

Jo man hoppas ju alltid men det ska vara något speciellt med det, att man behöver mycket info av nvidia för att alls kunna bygga funktioner av dess gränssnitt. Är ju mycket det Cyanogen har haft problem med.

Det största problemet Cyanogen har, är att skapa en öppen drivrutin som ersätter nVidias.
För X86-plattformen och GeForce grafikkort har man nouveau-drivrutinerna som utför ett tillräckligt bra jobb för enklare accelerering.
Svårigheten i det här fallet är att anpassa dessa för Tegras nerbantade GeForce-arkitektur.
Sen att nVidia inte släpper någon dokumentation gör ju inte saken lättare.

Nu när Ubuntu står och knackar på dörren, och även många andra Linux-distributioner, kommer det säkert in fler kompetenta människor som tittar på just det här problemet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Lite uppdateringar från MWC:

http://www.engadget.com/2012/02/24/ubuntu-for-android-hands-o...

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/02/ubuntu-for-android-gets-sh...

Där verkar inte vara någon info om ett release datum än dock.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hur kraftiga blir dessa mobiler? Tror ni man kan spela hd film från mobilen till tv:n via hdmi docka?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Detta var verkligen något att ha som en "bärbar desktop":)
Men hur är det med ansluts-enheten, hur får man tag i en sådan?

Ska följas detta, borde ju passa mig perfekt:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Uppdaterar tråden lite. Har släppts en ny video nu.

http://omgubuntu.co.uk/2012/05/new-ubuntu-for-android-video-d...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Grymt!

Vill ha!

Permalänk
Medlem

Kommer det vara så att du kan installera Ubuntu for Android från Google Play?
I sådana fall slänger jag ut min dator

Permalänk
Medlem

Typ låter som motorolas webtop, fast 20 tusen ggr bättre.

Vill oxo ha till min moto razr. . .

Permalänk

Har kommit en video som visserligen är på portugisiska men den är intressant att titta på. Där har skrivits översättningar i kommentatorstråden i nyheterna jag länkar till. Denna videon är från FISL Fórum Internacional Software Livre som hålls i Brasilien i staden Porto Alegre från förra veckan.

http://www.omgubuntu.co.uk/2012/08/ubuntu-for-android-demoed-...

http://pocketnow.com/2012/08/02/ubuntu-for-android-gets-a-vid...

Det ser ännu bättre ut nu tycker jag!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Kommer det vara så att du kan installera Ubuntu for Android från Google Play?
I sådana fall slänger jag ut min dator

Jaja men klarar den Crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jaja men klarar den Crysis?

Det skiter jag fullständigt i. Ska jag spela drar jag igång min Xbox 360..