Köpte SSD av en på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig. Har gjort 2 affärer här på Sweclockers, båda gick smidigt. Men skulle dra öronen åt mig om det var nån som reggade februari 2012

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Hoppas det löser sig. Har gjort 2 affärer här på Sweclockers, båda gick smidigt. Men skulle dra öronen åt mig om det var nån som reggade februari 2012

Man måste väl ha varit medlem i 3 månader innan man får lägga in något i marknadsdelen?

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av i0x:

Man måste väl ha varit medlem i 3 månader innan man får lägga in något i marknadsdelen?

Korrekt. Men de spelar ändå ingen roll för att lura någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Korrekt. Men de spelar ändå ingen roll för att lura någon.

Självklart inte.

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Avstängd

känns knepigt om han ska lura dej på 400kr. han är säkert bara slö. så när du skrev till han så gick han säkert och posta. men om du får paketet så kan du ju kolla på datorn när han har skickat det ser ju datum och allt på posten.se

Polisanmälan känns ju lite väl mkt för 400kr.. får du inte cash elr disken så ring hans föräldrar elr liknande och kontakta moderatorerna så dom kan ta bort han härifrån:) Lycka till och jag tror det löser sig

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

känns knepigt om han ska lura dej på 400kr. han är säkert bara slö. så när du skrev till han så gick han säkert och posta. men om du får paketet så kan du ju kolla på datorn när han har skickat det ser ju datum och allt på posten.se

Polisanmälan känns ju lite väl mkt för 400kr.. får du inte cash elr disken så ring hans föräldrar elr liknande och kontakta moderatorerna så dom kan ta bort han härifrån:) Lycka till och jag tror det löser sig

Fast det är ju det som är det fina om man håller på med oärligheter så är det mycket smartare att lura 10 personer på "struntsummor" som dom inte orkar anmäla för än att lura en på en stor summa. Det är så många på tradera jobbar jag råkade ut för det själv när jag köpte ett spel till xboxen på tradera för 380kr. Gick en vecka utan att jag fick något så när ja skulle ge ett negativt omdömme, såg jag att han hade sålt samma spel till minst 4 andra för samma pris så. (dock dumt av mig att köpa från ett nyöppnat konto och betala i förskott) Så man ska absolut anmäla
Så anmäla ska man göra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast det är ju det som är det fina om man håller på med oärligheter så är det mycket smartare att lura 10 personer på "struntsummor" som dom inte orkar anmäla för än att lura en på en stor summa. Det är så många på tradera jobbar jag råkade ut för det själv när jag köpte ett spel till xboxen på tradera för 380kr. Gick en vecka utan att jag fick något så när ja skulle ge ett negativt omdömme, såg jag att han hade sålt samma spel till minst 4 andra för samma pris så. (dock dumt av mig att köpa från ett nyöppnat konto och betala i förskott) Så man ska absolut anmäla
Så anmäla ska man göra.

ja men snuten bryr sig oftast inte om småpengar, far min blev blåst på 7 tusen. och vi vet namn telefonnr adress. gjorde anmälan. polisen kunde inte göra nått.. och då hade vi ett kvitto att den där varan va våran tills pengarna va betald. han fick ta den i förväg. för han bor i närheten. men sen typ dagen efter sålde han den vidare,, Så oftast e de lättare och lösa det själv. men som sagt brusa inte upp för tidigt. för tänk dej om du får disken. kollade inte riktigt när han hade skickat men va det denna söndag? vänta tills fredag. för då har du sagt det till han och då har han hafft tid och posta det.! och att man skickar med rek är juu bara för att få kollinr som en försäkring. då slänger man inte bort den Hehe. Hoppas det löser sig. pengarna kanske man inte bryr sej om . men de e själva beteende hos den man blir lurad av som man blir less över.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ett inlägg borttaget som uppmanade till brott samt svar på detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av racefactory:

Det var i söndags han skicka de på ica maxi från ljungby. Och jag ringde posten också. och dom säger att man får inte koll id en dag efter !

Han kanske inte skickade så att han får kolli_id, man får bara det när man betalar 150kr+ (vad jag vet)

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Har inte läst alla kommentarer.. men det är inte bra att denna tråd ligger på top listan här på sweC om han är medlem här..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Redigera gärna ditt inlägg (ta bort länken) då det inte finns några bevis på bedrägeri än. Allt verkar ju dock väldigt mysko, 17 år och ingen bankkonto? Dessutom verkar har bo själv, då lär man behöva en bankkonto.

Birthday.se är en bra tjänst, med snabbknapp för att lista personer på samma adress. Nu när alla lägenheter har ett eget nummer så är det inget problem att hitta rätt bland grannarna i trappuppgången. På samma adress bor en kvinna, dock annat efternamn men det är med all säkerhet modern, och det finns ett fast telefonnummer registrerat på henne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Birthday.se är en bra tjänst, med snabbknapp för att lista personer på samma adress. Nu när alla lägenheter har ett eget nummer så är det inget problem att hitta rätt bland grannarna i trappuppgången. På samma adress bor en kvinna, dock annat efternamn men det är med all säkerhet modern, och det finns ett fast telefonnummer registrerat på henne.

Du har rätt, verkar som han bor med sin mamma. Informationen fanns även på ratsit men jag missade tydligen det

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Man vet inte vad man ska tro, skickar hdd som brev, får info i sms dagen efter som ingen annan får, men ändå så undrar man varför man skulle göra allt det där för 400kr.

Det mesta lutar ju mot en bluff, men varför för 400kr?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Man vet inte vad man ska tro, skickar hdd som brev, får info i sms dagen efter som ingen annan får, men ändå så undrar man varför man skulle göra allt det där för 400kr.

Det mesta lutar ju mot en bluff, men varför för 400kr?

Antigen har han skickat det med brev om nu han säger så. Och sen när hddn kommer fram är den väll trasig.

Vi får se idag om den kommer i brevlådan. Det är ju som sagt en bit från lungby till umeå

Okey så de finns ett privat nummer till hans mor. Fall de inte kommer eller får pengarna tillbaka så ringer ja åh snackar med henn e

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

ja men snuten bryr sig oftast inte om småpengar

Det farliga är ju när folk resonerar som du. Till slut kommer det vara så många anmälningar att polisen inte kan strunta i det längre.
Upprepade bedrägerier är de absolut intresserade av. Anmäl, oavsett pengasumma.

Visst, man får säkert se sina pengar som förlorade, men man är ju i princip medbrottsling om man låter det gå oanmält.

Visa signatur

Xtralarge.se - Minecraft server med betoning på uptime, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Skrivet av Unpoor:

Häng ut han på flashback, dom brukar inte moderera bort allt för att skydda brottslingar

Skärpning. Det är inte därför vi tar bort personinformation. Hur vet du eller någon annan att han är skyldig? Vart är bevisen? Vi har hört ena sidan, inte sett fakta. Påståenden är inte samma sak. Detta är orsaken till att vi vill ha rapporter om misstänkta bedrägeri fall så vi kan kolla fakta och bidra till en polisutredning. Ska du i denna tråden besluta som utomstående, oinformerad tredjepart att en person skall stämplas som bedragare? Vet du varför det heter "misstänkt" och inte skyldig i en utredning?

Gör inte om den uppmaningen är du snäll, för din egen skull. Det finns ett par kapitel i lagen om personförföljelse, personuppgifter och förtal som vi helst undviker helt då det är en legal snårskog.

Det står TS fritt, kritiserar absolut inte honom, att prata om sina bekymmer med köpet och söka råd. Det är bara bra att ge andra en bild av efterspelet på ett köp, att diskutera möjliga åtgärder.

Om det visar sig att TS inte får sitt köp igenom så assisterar SweC red gärna med loggar och information i ett polisärende, även om det inte går till polisen så tar vi gärna emot misstankar om bedrägeri så vi kan hålla ögonen öppna. Vi är inte allvetande men med er hjälp blir vi bara bättre.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Då han även säger att du satt in pengarna på hans "kompis" konto så kanske han har blåst både dig och sin "kompis".. Lyckades själv bli målvakt för många år sedan.. Men rätt åt mig med den livsstilen jag levde förr (skit ska skit ha och jag var en skithög). Har den inte dykt upp före helgen så tvivlar jag på att han skickat den, men vem vet än så länge..

Permalänk
Medlem

Polisen bryr sig inte om varken 400-4000kr. Dom har inte resurserna till det. Lättast i detta fallet verkar vara att kontakta hans föräldrar. Men vänta några dagar folk brukar sega.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av granis:

Det farliga är ju när folk resonerar som du. Till slut kommer det vara så många anmälningar att polisen inte kan strunta i det längre.
Upprepade bedrägerier är de absolut intresserade av. Anmäl, oavsett pengasumma.

Visst, man får säkert se sina pengar som förlorade, men man är ju i princip medbrottsling om man låter det gå oanmält.

kanske beror på vart man bor. tex i norrbotten blir som säkert glad bara dom får en anmälning:)

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

kanske beror på vart man bor. tex i norrbotten blir som säkert glad bara dom får en anmälning:)

Norrbotten = utredning nedlagd, med vändande post. (Har testat!)

Vi har väl kanske ca 4 poliser... (Om man borser från de som sysslar med trafikövervakning.)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vilken j*vla tomte.
Först ger han dig ett kollinr, och sen säger att han skickat det som brev (= finns inget kollinr).

As! Polisanmäl.

Permalänk
Medlem

Angående kolli-nummer så tar det oftast en dag innan det går att söka på dem på posten.se

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

a

Skrivet av granis:

Det farliga är ju när folk resonerar som du. Till slut kommer det vara så många anmälningar att polisen inte kan strunta i det längre.
Upprepade bedrägerier är de absolut intresserade av. Anmäl, oavsett pengasumma.

Visst, man får säkert se sina pengar som förlorade, men man är ju i princip medbrottsling om man låter det gå oanmält.

Skrivet av Lan:

*tråd rensad*

Skärpning. Det är inte därför vi tar bort personinformation. Hur vet du eller någon annan att han är skyldig? Vart är bevisen? Vi har hört ena sidan, inte sett fakta. Påståenden är inte samma sak. Detta är orsaken till att vi vill ha rapporter om misstänkta bedrägeri fall så vi kan kolla fakta och bidra till en polisutredning. Ska du i denna tråden besluta som utomstående, oinformerad tredjepart att en person skall stämplas som bedragare? Vet du varför det heter "misstänkt" och inte skyldig i en utredning?

Gör inte om den uppmaningen är du snäll, för din egen skull. Det finns ett par kapitel i lagen om personförföljelse, personuppgifter och förtal som vi helst undviker helt då det är en legal snårskog.

Det står TS fritt, kritiserar absolut inte honom, att prata om sina bekymmer med köpet och söka råd. Det är bara bra att ge andra en bild av efterspelet på ett köp, att diskutera möjliga åtgärder.

Om det visar sig att TS inte får sitt köp igenom så assisterar SweC red gärna med loggar och information i ett polisärende, även om det inte går till polisen så tar vi gärna emot misstankar om bedrägeri så vi kan hålla ögonen öppna. Vi är inte allvetande men med er hjälp blir vi bara bättre.

Skrivet av blekfet:

Då han även säger att du satt in pengarna på hans "kompis" konto så kanske han har blåst både dig och sin "kompis".. Lyckades själv bli målvakt för många år sedan.. Men rätt åt mig med den livsstilen jag levde förr (skit ska skit ha och jag var en skithög). Har den inte dykt upp före helgen så tvivlar jag på att han skickat den, men vem vet än så länge..

Skrivet av Hymer:

Polisen bryr sig inte om varken 400-4000kr. Dom har inte resurserna till det. Lättast i detta fallet verkar vara att kontakta hans föräldrar. Men vänta några dagar folk brukar sega.

Skrivet av flammsig:

kanske beror på vart man bor. tex i norrbotten blir som säkert glad bara dom får en anmälning:)

Skrivet av FatherOfThree:

Norrbotten = utredning nedlagd, med vändande post. (Har testat!)

Vi har väl kanske ca 4 poliser... (Om man borser från de som sysslar med trafikövervakning.)

Fo3

Skrivet av Agile:

Vilken j*vla tomte.
Först ger han dig ett kollinr, och sen säger att han skickat det som brev (= finns inget kollinr).

As! Polisanmäl.

Skrivet av Fenix:

Angående kolli-nummer så tar det oftast en dag innan det går att söka på dem på posten.se

Han smsade mig idag. och sa att han hade ringt posten och allt möjligt men inte fått något svar. Men då skrev han istället vill du ha ett corsair 750W och jag orkar inte hålla på så jag sa JA Jag tar det skitet (behöver liks ett nytt) och då sa jag att han skulle spara kvittot han fick från schenker (han skulle visst skicka med schenker nu. sen skulle han ta kort på kvittot och skicka till mig så jag verkligen vet att han skickat något iaf. sedan får vi se hur detta går. Kommer ssdn till mig så skickar jag natuligt vis tillbaks någon av grejjerna.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Fast Corsair TX750w kanske inte är värt 400kr? eller vad tycker ni?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Värt och värt.

Vad behöver du mest?

Du köpte en SSD av honom. Och då ska han banne mig ge dig en SSD.

Låter otroligt dumt att föreslå ett nätagg istället. Är det så att han har försökt lura dig och nu när det inte funkade så är den enda utvägen att ge dig något annat som "kompensation"?

Nae....

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Fast Corsair TX750w kanske inte är värt 400kr? eller vad tycker ni?

Kostar runt 8-900 nytt typ så skulle säga att 400 är ett bra pris för ett sådant. Märkligt beteende från killen...

Permalänk
Skrivet av Sammyc51:

Värt och värt.

Vad behöver du mest?

Du köpte en SSD av honom. Och då ska han banne mig ge dig en SSD.

Låter otroligt dumt att föreslå ett nätagg istället. Är det så att han har försökt lura dig och nu när det inte funkade så är den enda utvägen att ge dig något annat som "kompensation"?

Nae, du skall ta SSDn.

Så här tror jag. antigen försökte han lura mig men jag skrämde han med att anmäla han till polisen. och då är antigen disken sönder eller så som han säger att han skickat den och den har försvunnit :S vet ej. så då fråga han om jag ville ha nätagge istället. för jag tänkte köpa båda först. Och jag orkar inte hålla på så skickar han nätagge och jag får det så blir jag nöjd för är rätt less på den pajk spoligen nu ! Så får väll se om det kommer något nätagg.

Föresten roligt att tråden blev så "popis" Själv tycker jag det är en rolig diskussions tråd :). Mvh niklas

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Be om din SSD! Om han har skickat den så kommer den snart.
Om han sålde en SSD han inte har, så får du ringa hans föräldrar och be dem säga till honom att beställa hem en SSD till dig!

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Kostar runt 8-900 nytt typ så skulle säga att 400 är ett bra pris för ett sådant. Märkligt beteende från killen...

Tycker jag med. Men det är första versionen. Men endå låter det skumt för han säger att det är modulärt? det är väll inte corsair TX 750W?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Detta rekommenderar jag starkt:

Få mina pengar tillbaka.

Jag skulle ALDRIG lita på en person som först säljer en SSD som sedan helt plötsligt bara försvinner med posten.

Vem vet hur Corsair nätaggen funkar? Den lär innehålla något fel, vara defekt osv, eftersom säljaren verkar otroligt skum.