Asus N53SN - Processor överhettas i BF3

Permalänk

Asus N53SN - Processor överhettas i BF3

Hejsan!
Har en Asus N53SN laptop som jag lirar lite BF3 med. Har fungerat bra till för ett tag sen när helt plötsligt datorn börjat gå ner i något som liknar viloläge.
Jag riggade då upp lite olika testprogram och fick reda på att efter några minuters spelande så var processortemperaturen (Intel i7 2730QM) uppe på 95-96C medens grafikkortet (Nvidia GT550M) var uppe på ca 80C.

Jag misstänker att det är en för hög processortemperatur som gör att datorn går ner i "viloläge", med andra ord att den blir alldeles för varm. Det är något jag tycker är skumt för då jag inte har överklockat eller något så borde standardkylningen vara anpassad till att klara av kylningen så länge man inte överklockar.

Men då så inte verkar vara fallet så undrar jag ifall ni kan rekommendera någon bra kyllösning (kylplatta eller liknande) som gör att temperaturen sänks.

Mvh

Fredrik

Permalänk
Medlem

Tycker du skall vända dig till Asus alt där du köpt datorn. Så skall det inte vara antingen åtgärdar de felet eller bekräftar att de misslyckats med utformningen av kylningen på den modellen. Men sånt har de säkert testat innan.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

hur länge har du haft den då? kanske är god tid att rensa dem från damm då damm gör mycket mer problem i en laptop än det gör i en stationär

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Har haft datorn i lite mer än 6 mån så jag ska ta och testa att rengöra den från damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Har haft datorn i lite mer än 6 mån så jag ska ta och testa att rengöra den från damm.

Gör det. Min förra bärbara blev stekhet o det visade sig att den var full av damm i "utblåshålen" (eller vad det nu heter). Blev en klar förbättring efteråt.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Hur går man tillväga för att enklast rensa nämnda dator från damm? Tryckluft på burk?