Apple bjuder in till lanseringen av Ipad 3 den 7 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Jag förväntar mig en högupplöst skärm och en 4-kärnig processor i ett skal som är förvillande lik generation 2, där tar även förväntningarna slut. Apple har den tråkigaste produktportfölj som blivit populär någonsin.

Vad ska du med 4-kärnig processor till? Kan lova att inte en enda app i appstore kan använda 4 kärnor ändå.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av candyraver:

Ipad1 och Ipad2 var det väl ingen större skillnad på förutom tvåan var mer slim? Tror inte, att vi efter "iphone5" ha för stora förväntningar. Var längesen Apple släppte något som faktiskt var nytänkande.

Det var stora förändringar på paddorna. Dels "kamerorna" som förvisso inte var någonting att hänga i granen med, but still. Sen har vi den otroligt mycket snabbare processorn samt grafikdelen som om jag inte misstar mig fortfarande är marknadens snabbaste. Att den var smalare med samma batteritid + prestandaboosten var ju otroligt bra och skönt. Nytänkande? Visst, skulle jag inte ha någonting emot. Men när de släpper en telefon som är Total kvalite och som folk gillar så varför inte fortsätta med den? När väl iPhone 5 kommer kommer vi få se en ny design, det hoppas jag på iaf!

Skrivet av candyraver:

Retina är väl bara Apples egnapåhittade ord för IPS?

Nej, Det är ett fenomen som är gränsen för hur täta pixlar vi kan se med blotta ögat. Jag tror den gränsen ligger på runt 286PPL (pixel per inch) och iPhonen har lite över 300 dvs. vi kan inte se pixlarna i iPhone 4/4s.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av frozrr:

Har för mig att det funkar att du skickar din signal via internet istället för 3G/2G. Det blir dock inte billigare om du har gratis surf (om du inte använder dig av WiFi.). iMessage tjänsten funkar bara mellan Apple produkter med iOS 5.0 och upp!

iMessage kommer ligga med i nästa OS X också, så du kan messa från en dator till en iPryl och vice versa. Eller snarare - du kan messa och ta emot mess, vilken applemaskin du än sitter vid.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag vet inte hur det är i övriga landet, men på Stockholms universitet är det i princip enbart tjejer som har iphone/ipad.
Det handlar inte så mycket om funktionalitet eller prestanda utan snarare en snygg accessoar.

Apple är enormt skickliga på att marknadsföra sig själva, likså är de alltid duktiga på att följa och ofta tom skapa trender för design. De lyckas även pga deras prissättning skapa en exklusivitet kring sin produkt.

Det är samma grundstenar som gör ett modeföretag framgångsrikt.

Nu måste man också påpeka att iphone 4s bortsett ifrån batteritid är en grym produkt, och ipad 3 kommer gissningsvis att vara "topnotch" på prestandaskalan ett par månader. Så även vi tekniknördar borde vara intresserade av denna produkt.

4s var (är?) den snabbaste telefonen i flera olika tester när den släpptes så man tycker ju att den borde tilltala även det här forumet om nu folks argument håller. Själv kan jag inte bry mig mindre om vilken lur/pada som får högst poäng i syntetiska tester. Gör telefonen det den ska smidigt så är man i hamn oavsett vilken processor som sitter under skalet.

EDIT: Det här var inte tänkt som en motsägelse/diss till dig, jag står på din sida här

Det är väldigt många som anatra att appar inte kommer kunna använda tex 4 kärnor, har ni några bevis eller citat som pekar på det? Känns som ni sitter och gissar efter erfarenhet av hur det var på PC sidan när vi gick ifrån enkärniga processorer. Själv har jag svårt att tro att bla. Apple skulle välja en processor som inte går att använda från start. Dessutom kommer allt fler telefoner och plattor med 4-kärniga modeller.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Styrkan är ju att apple INTE bytar design hela tiden. Deras produkter känns igen av vem som helst. Det är därför de säljer bra. Att byta design varje eller varannat år är ingen bra idé. Det förvirrar köparna. Alla vet hur en iphone ser ut men väldigt få skulle kunna säga hur en Sony eller Samsungtelefon ser ut för de släpper ny design ett par gånger om året. Finns ingen anledning att ändra på designen på ipad. Den är redan perfekt. Iphone kommer säkert ändras i nästa version om de ska ha in en lite större display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Det gör jag inte. De är värderade till 460 miljarder (tror jag det var) och har 100 miljarder i likvida tillgångar. Så de kan sänka priserna men gör det inte. Inget konstigt med det egentligen då folk köper deras produkter i mängder.

Du får inte samma service från en koreansk tillverkare heller. Apple har en erkänt bra support, medans du kan få skit i näven om det är en billigare tillverkare. De tillhandahåller mjukvaruuppdateringar i flera år även till äldre enheter vilket inte heller har varit självklart på konkurrenternas sida. Sen har vi saker som designernas löner och att de får ta fram nya tillverkningsprocesser för att lyckas med vissa saker (exempelvis den perforerade metallen som det lyser grönt igenom för att indikera att webkameran är på på Macarna etc.). Kontentan är alltså att det finns fler kostnader än för komponenterna som utgör produkten.

(sen har ju både iPad 2 och iPhone 4S ett konkurrenskraftigt pris så jag vet inte vad problemet är egentligen)

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av jsf:

Förstår verkligen inte hur dessa säljer(eller kommer sälja), inte för att jag vill basha apple men en ny ipad varje år vem fan köper det?

Jag skulle köpt iPad 1 men blev inte av, sen kom iPad 2 och den vill jag verkligen ha men upplösningen var inte som jag ville. iPad 3 + upplösningen + awesome = köp för mig!

Sen kan jag förstå de som sitter på första generationen och vill ha någonting snabbare. Men de på iPad 2 tror jag kommer hålla sig.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Oh yeah, ;D får en sådan här gratis av jobbet som bonus :D(Inte jobb ipad utan 100% min)

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Will it blend?

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Nej, Det är ett fenomen som är gränsen för hur täta pixlar vi kan se med blotta ögat. Jag tror den gränsen ligger på runt 286PPL (pixel per inch) och iPhonen har lite över 300 dvs. vi kan inte se pixlarna i iPhone 4/4s.

Om ryktena stämmer kommer hamnar Ipad 3 på cirka 260 ppi för Ipad 3. Vilket är mycket trevligt även om det är under "retina display". Gillar att Apple driver på upplösningen, det är bara bra för oss konsumenter.

När det gäller vad ögat kan se, så tycker jag att det går att se skillnad på 300dpi och 600dpi s/v laser i jämnheten av bokstäver. Vet inte om det är annorlunda för skärmar.

Permalänk
Avstängd

Onsdag 7:e Mars 19:00 svensk tid är det som gäller. Som vanligt lär det väl inte finnas någon livestream men däremot livebloggar som exempelvis engadget.

Personligen hoppas jag på Apple TV som mjukvara (som kan köras på en HTPC), eller i alla fall AirPlaystöd för Mac & PC. Information om studielitteratur i Sverige för iBooks är nog ganska viktigt om iPad skall kunna användas i undervisning på samma sätt i Sverige som i USA.

Idag Microsoft Windows 8 Presskonferens 15:00
Liveblog http://www.engadget.com/2012/02/29/live-from-microsofts-windo...

Om någon vet livestream till Apple Mars 7:e eller dagens Microsoftevent skulle jag vara tacksam för citering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

Alltså som jag ser det så riktar sig Apple inte tilll datorentuasister som de flesta här är.

Vi köper hellre varan med bäst specs medans den stora massan hellre köper idiotsäkra varor dvs Apple om än dyrare och sämre.

huh? dom e inte dyrare och har bättre specs
Kolla på testar av ipad 2 och tegra 3. 1 år gammal ipad vinner fortfarande.

Jag gillar o spela på min mobil/platta och där har android inget att komma med
För spel är android som en mac och iOS som en pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

För de har ingen kunskap om annat än deras egna Apple produkter.

Själv så har jag haft PC i nästan 20 års tid nu. Jag har programmerat i Assembler, C/C++, Java, Pascal, Basic m.fl. programmeringsspråk. Jag har byggt mina egna datorer sen många år tillbaks. Dock föredrar jag bärbara datorer nu för tiden. Jag har använt Apples enheter i ca 1 år (hatade allt med Apple förut på grund av okunskap). Föredrar jag att sitta vid min bärbara HP med Win 7, eller föredrar jag att sitta vid min MacBook Pro med OS X? Självklart föredrar jag att sitta vid MacBook Pro med OS X. Inte för att jag skulle vara oteknisk eller inte ha någon kunskap om något annat än Apples produkter, utan för att MacBook Pro med OS X är så mycket härligare att använda än min HP med Win 7.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

På diverse otrevligheter och allmänt trams. Läs gärna på våra regler än gång extra innan ni postar.
Tänk på att brott mot dessa kan leda till avstängning från forumet.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

*Tråd rensad*

På diverse otrevligheter och allmänt trams. Läs gärna på våra regler än gång extra innan ni postar.
Tänk på att brott mot dessa kan leda till avstängning från forumet.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Tack! Det behövdes!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Styrkan är ju att apple INTE bytar design hela tiden. Deras produkter känns igen av vem som helst. Det är därför de säljer bra. Att byta design varje eller varannat år är ingen bra idé. Det förvirrar köparna. Alla vet hur en iphone ser ut men väldigt få skulle kunna säga hur en Sony eller Samsungtelefon ser ut för de släpper ny design ett par gånger om året. Finns ingen anledning att ändra på designen på ipad. Den är redan perfekt. Iphone kommer säkert ändras i nästa version om de ska ha in en lite större display.

Apple byter ju design på t ex iPhone vartannat år så du argumenterar emot Apple snarare än för dem.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Det har inte med filmformat att göra. Det skiter jag fullständigt i ärligt talat Att kolla på film duger redan iPad 2 till.

Det intressanta är ju den höga pixeldensiteten som gör att det kommer bli mycket skönare att läsa text på den.

Jag har en 24" 1080p skärm till datan och jag tycker att den är otroligt skön att läsa på, Om man skalar ned den till iPad storlek så måste det ju vara mer än nödvändig upplösning för att det ska vara skönt att läsa. Orkar inte räkna ut pixeltätheten men det lär ju vara ett par gånger högre än datorskärmen, vilket borde räcka Känns som en penisförlängare som de använder för att skryta med, fast det är överflöd

Rätta mig om jag har fel, men drar inte en skärm med fler pixlar mer ström och CPU/GPU kraft? Lär ju isåfall sega ned både snabbhet och batteritid en del

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Rätta mig om jag har fel, men drar inte en skärm med fler pixlar mer ström och CPU/GPU kraft? Lär ju isåfall sega ned både snabbhet och batteritid en del

de har redan gjort detta se på 3gs och 4. Blev det några problem med batteritiden? nej

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

iMessage kommer ligga med i nästa OS X också, så du kan messa från en dator till en iPryl och vice versa. Eller snarare - du kan messa och ta emot mess, vilken applemaskin du än sitter vid.

Eller så kör du skype, så kan du "messa" med folk som har vilken smartphone och vilken dator som helst.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

de har redan gjort detta se på 3gs och 4. Blev det några problem med batteritiden? nej

Om jag Spelar,använder spotify eller är inne och skypar (med eller utan röstsamtal) på min 3gs så äter den 1% batteri på 1-2 minuter. Känns ju sådär

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Om jag Spelar,använder spotify eller är inne och skypar (med eller utan röstsamtal) på min 3gs så äter den 1% batteri på 1-2 minuter. Känns ju sådär

Han undrade om man skulle få mycket sämre batteritid med "retina" skärm.
Så hänvisa till 3gs och 4 där dom gick över till retina skärm

Permalänk
Medlem

Finns ingen retina i 3GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Finns ingen retina i 3GS

ne det var den sista modellen utan retina sen gick dom över till retina i 4an och man kan kolla skillnaden mellan dom för att förstå hur det kommer vara mellan ipad 2 och ipad 3

Permalänk
Medlem

Sorry jag läste nog dina föregående inlägg lite snabbt

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Buio:

Om ryktena stämmer kommer hamnar Ipad 3 på cirka 260 ppi för Ipad 3. Vilket är mycket trevligt även om det är under "retina display". Gillar att Apple driver på upplösningen, det är bara bra för oss konsumenter.

När det gäller vad ögat kan se, så tycker jag att det går att se skillnad på 300dpi och 600dpi s/v laser i jämnheten av bokstäver. Vet inte om det är annorlunda för skärmar.

Precis, det är inte "äkta" "retina" men mycket varmt välkommet! Det finns en viss skillnad när det gäller tryck. På jobbet scannar vi färgbilder i 300DPI men svartvita på uppemot 1250dpi beroende på vad det är för bild. På skärmar är det ju fortfarande pixlar och dom ser vi på ett annat sätt än tryck. Det jobbiga är att man blir väldigt "sjuk" just av att man börjar störa sig på lågupplösta paneler - i alla fall jag! x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det jobbiga är att man blir väldigt "sjuk" just av att man börjar störa sig på lågupplösta paneler - i alla fall jag! x)

Jo, man blir snabbt bortskämd. Ser gärna att vi får högre upplösning på skrivbordet också, som t.ex. 4096x2160-skärmar Swec skrev om tidigare. Något dyra än så länge bara, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Eller så kör du skype, så kan du "messa" med folk som har vilken smartphone och vilken dator som helst.

Eller Viber så kan man både messa o prata grattis

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag skulle köpt iPad 1 men blev inte av, sen kom iPad 2 och den vill jag verkligen ha men upplösningen var inte som jag ville. iPad 3 + upplösningen + awesome = köp för mig!

Sen kan jag förstå de som sitter på första generationen och vill ha någonting snabbare. Men de på iPad 2 tror jag kommer hålla sig.

Sitter på iPad 2 och kommer inte skaffa 3an såvida det inte tillkommer något alldeles speciellt.
Och då lär man ju sälja 2an i det fallet och skaffa 3an, inte ge bort 2an till mormor eller nåt som någon annan sa.

Mvh
Fattig student!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av candyraver:

Ipad1 och Ipad2 var det väl ingen större skillnad på förutom tvåan var mer slim? Tror inte, att vi efter "iphone5" ha för stora förväntningar. Var längesen Apple släppte något som faktiskt var nytänkande.

Jag har en iPad 1. Sedan jag uppdaterade till iOS 5 spelar det ingen roll vad jag gör, om det så är skriva, söka på App Store, surfa eller vad som helst; ALLT laggar. När jag testade min kompis iPad 2 förväntade jag mig att det skulle ta ett par sekunder från att jag tryckte på en skrivruta tills jag kunde börja skriva, och blev således förvånad när all respons skedde direkt.

iPad 2 har en snabbare CPU.
iPad 2 har en mycket snabbare grafikkrets.
iPad 2 har två kameror (som suger, men som ger mervärde till vissa appar).
iPad 2 har stöd för FaceTime.
iPad 2 är tunnare och lättare.
iPad 2 är platt på baksidan, så den vobblar inte när den ligger på ett bord. (Tycker dock att iPad 1 är estetiskt snyggare.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Tanax:

Sitter på iPad 2 och kommer inte skaffa 3an såvida det inte tillkommer något alldeles speciellt.
Och då lär man ju sälja 2an i det fallet och skaffa 3an, inte ge bort 2an till mormor eller nåt som någon annan sa.

Mvh
Fattig student!

iPad 2 är ju redan snabb som attan och har allt förutom pixlarna tycker jag. Jag skulle ha klarat mig på en iPad 2 men nu känns det ju ganska dumt att köpa en

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 