Permalänk
Medlem

Historiskt sett har det ju ibland varit en chansning med MSI. Dom har -inte- byggt de mest stabila brädorna, och jag är relativt säker på att dom har en högre felprocent än de andra tillverkarna. Kan ha ändrats på sistone, vet inte.

För mig går MSI bort. Men generellt sett handlar det ju mer om vilken serie man vill välja än vilket märke. Bara för att MSI gjort några sunkiga brädor betyder det inte att VARJE modell de släpper är sunkig. Och viceversa.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Det roliga med den här tråden är att många röstar på märket de själv köpt, vilket gör tråden ganska irrelevant.

Permalänk
ADATA

Jalle64 - Nää jag har eget företag. Men jag frågar om MSI kort eftersom många e negativa mot dom på forumen men samtidigt ser jag att många använder deras produkter så något måste vara bra med dom. Försöker se det ur alla synvinklar helt enkelt.

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME4ME:

Det roliga med den här tråden är att många röstar på märket de själv köpt, vilket gör tråden ganska irrelevant.

kan tillägga att ja jag röstade på asus, har ett asus i denna dator. DOCK nya komponenter på ingång och då är det ett MSI moderkort.
som jag skrev tidigare så kollar jag först o främst på vad för Specs jag behöver, och sedan får plånboken bestämma. om samma specs är på 3 olika moderkort från 3 olika tillverkare så blir det o köpa det billigaste.

sen vet jag att det är många som köper moderkort efter utseende. för att det ska se snyggt ut. vilket inte rör mig för 5 öre då jag ej har ett chassie med fönster. tror faktiskt rätt många kan hålla med om detta. då man ofta ser komentarer som: fan vad ful kylningen för NB är på det MB. o liknande

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suljo:

Jalle64 - Nää jag har eget företag. Men jag frågar om MSI kort eftersom många e negativa mot dom på forumen men samtidigt ser jag att många använder deras produkter så något måste vara bra med dom. Försöker se det ur alla synvinklar helt enkelt.

Ok! Min teori ligger i att MSI helt enkelt har lägre priser än de andra för att på detta sätt komma tillbaka på marknaden + att de för att klara sig helt enkelt gör bättre grejer idag. Dock ligger en del gammal skit dem i fatet så det tar tid att bygga upp förtroendet igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
ADATA

Jalle64 - Har också hört om gammalt skit. Vet du var det var för något??

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok! Min teori ligger i att MSI helt enkelt har lägre priser än de andra för att på detta sätt komma tillbaka på marknaden + att de för att klara sig helt enkelt gör bättre grejer idag. Dock ligger en del gammal skit dem i fatet så det tar tid att bygga upp förtroendet igen.

Mjo MSI hade mkt problem på AMD fronten med am2/am2+. där vart det RMA för min bror 6 ggr för en o samma modell. MSI K9A2-Platinum om jag minns rätt. tillslut tröttnade komplett och gav han ett asus kort istället.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem

Super micro. Dock av ovanstående väljer jag alla, inte haft problem med något än måndags ex samt en dålig raid kontroller. Förutom fel som kan uppstå alla tillverkare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suljo:

Jalle64 - Har också hört om gammalt skit. Vet du var det var för något??

Jag själv har upplevt dåliga MSI-kort och en del av mina datorbyggande kompisar har samma erfarenhet. Det mesta handlar om dåliga VRM-delar som helt enkelt inte pallat trycket, underdimensionerat helt klart, samt att man lovat högre last på denna.
Men även kondensatorer på andra ställen har varit undermåliga. Dock har i princip alla tillverkare haft problem med dåliga batcher av detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ok! Min teori ligger i att MSI helt enkelt har lägre priser än de andra för att på detta sätt komma tillbaka på marknaden + att de för att klara sig helt enkelt gör bättre grejer idag. Dock ligger en del gammal skit dem i fatet så det tar tid att bygga upp förtroendet igen.

Asrock var ju så för? säg för bara 5år sen gjorde dom riktiga budgetbrädor som inte var särskilt bra. Medans i dagsläget har dom riktigt stabila och bra brädor till ett bra pris. Känns som fel procenten på asrocks senaste kort är väldigt liten. Men kan ha fel.

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tycker om att gigabyte brukar ha fler SATA portar, men det är ju annorlunda från modell till modell. I min erfarenhet får man vad man betalar för om man kollar upp lite och det inte finns denna magiska tillverkare som har lägre priser men matchar kvalité på alla fronter.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Vilken bil är bäst?

För en gång skull fungerar jämförelsen bil-dator ganska bra. Det beror alldeles på användningsområdet imo, moderkorten brukar i alla fall hålla användningstiden ut. Så vilket jag köper beror mer på annat, såsom antal pci-e, antal sata osv. Kan inte säga att jag föredrar något speciellt märke, däremot skulle jag hellre tipsa någon om märken/modeller jag vet fungerar bra av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Supermicro, tyan eller intel.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Failbygge:

Asrock var ju så för? säg för bara 5år sen gjorde dom riktiga budgetbrädor som inte var särskilt bra. Medans i dagsläget har dom riktigt stabila och bra brädor till ett bra pris. Känns som fel procenten på asrocks senaste kort är väldigt liten. Men kan ha fel.

Jo, men vad iaf jag visste vara att ASROCK gjorde precis just det.... budgetbrädor och som vanligt så får man oftast det man betalar för.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Beror på modeller men asus gigabyte gör bra brädor asrock är bra också. Mitt p35 ds3 rullar på hur fint som helst har aldrig haft problem med det.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jobbar du för MSI?

Man behöver inte jobba för dom för att ha positiva åikter om dem.
Han frågade också bara en fråga, den som aldrig frågar får aldrig veta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusNeuman:

Man behöver inte jobba för dom för att ha positiva åikter om dem.
Han frågade också bara en fråga, den som aldrig frågar får aldrig veta.

Nu råkar jag faktiskt veta att så är fallet, så nä som du själv säger det är aldrig fel att fråga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
ADATA

Vad jag förstår på Era kommentarer så har MSI haft kvalitets problem tidigare, både med stabilitet och komponenter. Men om jag surfar runt lite så kan man hitta väldigt mycket om deras Militarry Class grej (även Sweclcoekrs redaktörer nämner det) som ska erbjuda bättre komponenter och även bättre stabilitet. Är det någon som har upplevt att MSi har bättrat sig dom senaste åren eller?

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suljo:

Vad jag förstår på Era kommentarer så har MSI haft kvalitets problem tidigare, både med stabilitet och komponenter. Men om jag surfar runt lite så kan man hitta väldigt mycket om deras Militarry Class grej (även Sweclcoekrs redaktörer nämner det) som ska erbjuda bättre komponenter och även bättre stabilitet. Är det någon som har upplevt att MSi har bättrat sig dom senaste åren eller?

Kan du inte komma ur garderoben och säga att du faktiskt jobbar för dem?

Citat: MSI satsar på Norden och Actebis

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Två tips till alla er härinne.

1. Försök att undvika version/revision 1.0 av alla moderkort oavsett tillverkare (barnsjukdomar är en överhängande risk)

2. Försök gå till moderkortstillverkarens support forum och läs vad andra tycker om kortet ni är intresserade av.
(Mycket klagomål oftast massa problem med den modellen, även om en modell kan vara väldigt populär och säljas mängder av och kan då få mer klagomål pga mängden kort som finns ute i förhållande till ett kort som knappt sålt något alls)

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
ADATA

jalle64 - jag jobbar inte på MSI

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jo, men vad iaf jag visste vara att ASROCK gjorde precis just det.... budgetbrädor och som vanligt så får man oftast det man betalar för.

Nu får man mer än vad man betalar för enligt mig tex asrock extreme3-5 gen3. riktigt prisvärda och bra brädor=)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suljo:

jalle64 - jag jobbar inte på MSI

Har du slutat då? Eller jobbar du för Actebis?

http://www.techsweden.net/index.php?option=com_content&view=a...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Failbygge:

Nu får man mer än vad man betalar för enligt mig tex asrock extreme3-5 gen3. riktigt prisvärda och bra brädor=)

Det är bra att de har steppat upp sin produktion och gör ok brädor nu, precis som MSI verkar göra nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
ADATA

Jalle 64 - Jobbar varken på MSI eller Actebis.

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Suljo:

Jalle 64 - Jobbar varken på MSI eller Actebis.

Då är det inte den personen på din info som skriver här då? Har du fel på din info? Det är ok att göra lite undersökningar men då tycker jag det är läge att visa vem man arbetar för

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suljo:

BaZZe varför gillar du inte MSI

För att msi live update suger hårt framförallt för flasha bios, har nog förstört mer modekort än jag kan räkna på min ena hand och då pratar vi inte billiga modekort.

Inte nog med det har jag haft små kvalitativa missar saker som åkt av som inte ska åka av saker som degrerat snabbare än vad dom ska osv.

Sen kan de vara som jag sa att jag fått en väldigt massa måndags exemplar och att jag också går på gamla åsikter eftersom jag hade mycket problem för några år sen med men det är i alla fall vad jag upplevt.

Jag är inte trångsynt eller så för produkterna kan säkert ha blivit bättre men med tanke på allt klabb jag haft all tid jag behövt lägga ner tex när jag fick ghetto modda ett MSI K9N SLI modekort genom att sätta fläktar som blåste på chipset för att bara i idle låg den på 60C i load gick den upp ända till 100-160C innan hela jävla modekortet stängde av sig, och det var då inte överklockat.

Läst runt flera som hade samma problem med modekortet något som borde varit väldigt lätt synt när dom släppte de men dom valde att "skita" i därför kan jag aldrig mer köpa från ett företag som släpper en så stor miss och kostar mig såpass mycket tid med att ghetto modda för att ens få något att fungera.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
ADATA

Jalle64 - Jo det är jag på min profil. Du frågade mig om jag jobbar på MSI eller Actebis och mitt svar är nej. Jag har jobbat på MSI fram tills Augusti förra året. Så jag gör inga undesökningar här och nu varken för MSI, ASUS eller Gigabyte.

Anledningen till att jag ställer så många frågor är att jag blev förvånad över att se så mycket negativt om MSI både under tiden jag var på MSI och fortafarande på väldigt många forum trådar och extremt mycket pro ASUS kommentarer.

Det är väldigt mycket:

1: "Har haft jävla massa problem med MSI mycket mer än ASUS eller Gigabyte." Faktum är att ASUS, Gigabyte & MSI ligger och snittar på ca 2% failure rate.
2: "MSI RMA suger ASUS är mycket bättre" Faktum är att MSI erbjuder bästa RMA hantering bland de tre tillverkarna.
3: "MSI använder skitkomponenter jämfört med både ASUS & Gigabyte" fast med Military Class så använder sig MSI enbart av högkvalitativa komponenter så det påståendet är ju heller inte sant.
4: "MSI hade skitprodukter tidigare och hade massor med problem" Jo det stämmer säkert men på senaste år så har man skärpt till sig och bygger endast kvalitets produkter.
5: Om nu så många har så stora problem med MSI och anser att det endast är skitproduketr hur kommer det sig att två av Nordens största PC-Byggare använder MSI i sin produktion?

Så jag undrar helt enkelt för min egen del vad är det som får så många att välja ASUS framför Gigabyte när deras påståenden är gansa så motsägelsefulla. Är det av gammal vana att ASUS är så inarbetat eller ligger det något annat bakom?

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem

gigabyte och asus säger jag gigabyte kortet jag har nu har aldrig krånglat och är det första jag köpt utav dem och det har rullat på fint i över två år och drivrutinerna funkar utmärkt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har haft bra erfarenhet av gigabyte så jag kör på dem. Dock så är det inte säkert jag kommer köpa på dem vid nästa bygge.