Permalänk

Har haft MSI som det var dåliga kondningar på och efter det har jag bara kört ASUS och fått göra RMA en gång då det var korrupt BIOS.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Smart med bara tre tillverkare att välja på

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

MSI imo, haft asus också, fungerade minder bra jämfört med hur grymt mina msi moderkort fungerat :). Gillar även deras modeller, utseende och priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suljo:

Jalle64 - Jo det är jag på min profil. Du frågade mig om jag jobbar på MSI eller Actebis och mitt svar är nej. Jag har jobbat på MSI fram tills Augusti förra året. Så jag gör inga undesökningar här och nu varken för MSI, ASUS eller Gigabyte.

Anledningen till att jag ställer så många frågor är att jag blev förvånad över att se så mycket negativt om MSI både under tiden jag var på MSI och fortafarande på väldigt många forum trådar och extremt mycket pro ASUS kommentarer.

Det är väldigt mycket:

1: "Har haft jävla massa problem med MSI mycket mer än ASUS eller Gigabyte." Faktum är att ASUS, Gigabyte & MSI ligger och snittar på ca 2% failure rate.
2: "MSI RMA suger ASUS är mycket bättre" Faktum är att MSI erbjuder bästa RMA hantering bland de tre tillverkarna.
3: "MSI använder skitkomponenter jämfört med både ASUS & Gigabyte" fast med Military Class så använder sig MSI enbart av högkvalitativa komponenter så det påståendet är ju heller inte sant.
4: "MSI hade skitprodukter tidigare och hade massor med problem" Jo det stämmer säkert men på senaste år så har man skärpt till sig och bygger endast kvalitets produkter.
5: Om nu så många har så stora problem med MSI och anser att det endast är skitproduketr hur kommer det sig att två av Nordens största PC-Byggare använder MSI i sin produktion?

Så jag undrar helt enkelt för min egen del vad är det som får så många att välja ASUS framför Gigabyte när deras påståenden är gansa så motsägelsefulla. Är det av gammal vana att ASUS är så inarbetat eller ligger det något annat bakom?

Det har o göra med att de funkar de klabbar inte visst jag har haft mindre problem med ASUS, GIGABYTE också, men i det stora hela är det stabilt och de funkar, även dom billiga korten funkar bra vilket man inte kan säga om MSI vilket har skit komponenter på sina billiga modekort.

Men så mycket problem jag haft med MSI jag skulle ärlig talat kunna säga du skulle kunna ge mig ett x79 moderkort gratis jag skulle inte ta emot det så mycket föraktar jag märkte MSI, efter all tid jag fått lägga på skit saker som jag skulle kunna gjort något bättre med och visst MSI har samma rma rate som ASUS, GIGABYTE, men MSI live update suger som fan till att uppdatera bios och failad bios flash räknas inte till rma.

Jag fick lite test moderkort en gång jag pajjade 6 kort bara för att försöka flasha in nyare bios kunna köra en ny cpu och detta var bara 1,5år sen tänker inte gå in mer ingående i det hela men aldrig mer säger jag bara och det var inga kort ur msi's billigare serier.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

MSI går bort direkt. Har alltid haft något smärre problem, och ogillar deras hemsida för uppdatering av drivrutiner.

Efter det har jag endast kört ASUS och har varit väldigt tillfreds med dem.

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Har bara haft Asus och har aldrig haft problem! Byggt datorer sen 486-tiden.. först en DX33 sen en DX40 (AMD), sen rulla det bara på..

Sköna tider när man uppgraderade för 7 MHz skull...

Permalänk

Jag köpte ett moderkort från asus för 6 år sedan och fick med ett diskret, tunnt och snyggt cd-fodral i läder som rymmer 12 cd-skivor. Nu inser jag att det är marknadsföring och inte en faktisk gåva för att Asus tycker om just mig och min personlighet, men jag kan nog ändå tycka att de förtjänat mitt gillande efter den gesten.

Permalänk
Medlem

Ja moste nog säga Gigabbye (ja har i princip bara ägt GB lr ASUS)!!!

Men som näre kommer till allt du köper man moste aväga vikten på plonken o vad du ska ha ut av maskin ska du spela, arbeta (cad lr animationer) ja redan här har du masser me val om hur du ska bygga....

Gör reserchen rätt det lönar sig i längen...

Visa signatur

Intel® Core™2 Quad Processor Q9450 (12M Cache, 2.66 GHz, 333 MHz FSB), Corsair Dominator DDR2 8GB (4x2GB), Gigabyte ga-ep35-ds4, Gigabyte 7850 efter (CF xfx 6870 (2x1GB) eftersom xfx inte klara CF bra jobbat), Western Digital Raptor 10k RPM SATA (dags bygga nytt åk o sätta den här på platsen det va tänkt för server/cloud slav) http://www.sweclockers.com/profil/rin (http://www.thermaltake.outervision.com/Power)

Permalänk
Medlem

---
EDIT: Ser nu att det är en 1 år gammal tråd som blivit bumpad? hur gick detta till?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av EVGA_Suljo:

Vem tillverkar dom bästa moderkorten?

Beror på prisklass. Men nu mera är de flesta jämna skulle jag säga pendlar mellan olika chipset serier. Har inte kollat mycket mot msi innan men de har bättre säg på senare tid efter de börjat satsa mot överclockning med afterburner osv.
Xpower 2 är tex det enda moderkort med x79 som fixar 4.8+ med 39xx utan att throttla pga vrm och annat (har testat utaöver det Gigabyte ud7, rampage extreme och asrock och alla throttlar vid 4.7ghz eller tidigare (iaf utan vatten rampage även med eftersom det sitter vrm på baksidan).

Saknar dock evgas närvaro vad gäller top kort nu?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9