AMD Tenerife – över 20 procent bättre prestanda med Graphics Core Next 2.0

Permalänk
Melding Plague

AMD Tenerife – över 20 procent bättre prestanda med Graphics Core Next 2.0

Den nya veckan inleds med en mängd obekräftade rykten om kommande grafikkort. Näst på tur är vad som sägs vara ett nytt flaggskepp från AMD med den andra generationen av arkitekturen Graphics Core Next.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra om det blir mindre papper och mer verkstad!

Permalänk
Entusiast

Inga rykten om när de tänker släppa nästa generation? Fast det kanske mest beror på yttre faktorer som yields och hur Nvidia presterar när de väl får ut något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

händer mycket nu tänker på de som köpt HD7970

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Hmm, vänta på nästa gen...?
Får se vad som finns i höst...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Spännande! Börjar alltså snart bli dax att byta ut mina 5870is?!

Permalänk
Medlem

Desto längre Kepler dröjer desto närmre kommer denna. Skulle inte förvåna mig ifall mer info läcker ut vid Kepler lanseringen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zotamedu:

Inga rykten om när de tänker släppa nästa generation? Fast det kanske mest beror på yttre faktorer som yields och hur Nvidia presterar när de väl får ut något.

Nästa faktiska generation är Sea Islands, beräknad släpptid (enligt AMD's roadmap) är hösten 2013.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det enda folk gör det är att vänta på nya grafikkort. Ni som gör det får aldrig en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

händer mycket nu tänker på de som köpt HD7970

De har ju ett riktigt svettigt kort nu o inte blir det sämre p.g.a detta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av landahl:

Det enda folk gör det är att vänta på nya grafikkort. Ni som gör det får aldrig en ny dator.

Jo det får vi men får bara vänta lite.
Tänker inte lägga 15k på 3x 7970 om kepler kommer prestera sjukt mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vore väl hemskt att inte ha det värsta och ändå kunna köra allt man vill på maxade inställningar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo det får vi men får bara vänta lite.
Tänker inte lägga 15k på 3x 7970 om kepler kommer prestera sjukt mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ganska givet att kepler kommer prestera bättre en motsvarigheterna från AMD som finns nu. Allt annat vore det katastrof för Nvidia och alla som väntar flera månader på just kepler.
Frågan är hur mycket bättre och vilka priser.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att (rent taktiskt) AMD borde ha väntat med en sån nyhet till efter Kepler-recensioner osv börjat komma. Nu spelar de så att säga ut alla kort direkt, och det enda som kommer att hända är att de som hade tänkt köpa ett 7970 väntar ett tag till (och vem vet, kanske köper Kepler istället?)

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Bara jag som tycker att (rent taktiskt) AMD borde ha väntat med en sån nyhet till efter Kepler-recensioner osv börjat komma. Nu spelar de så att säga ut alla kort direkt, och det enda som kommer att hända är att de som hade tänkt köpa ett 7970 väntar ett tag till (och vem vet, kanske köper Kepler istället?)

Du har en poäng i det.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hm. Frågan är om detta kommer att bli ett nytt toppkort i 7000-serien eller tillhöra en ny serie. Så här kort inpå känns det mest som ett plusibelt "HD7980".

Permalänk

Skall bli intressant att läsa prestandatest med detta och kommande Kepler. Tror vinnaren där kommer sälja som smör, dvs. om Nvidia får tummen ur arslet och lanserar nåt kort nån gång detta år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Hm. Frågan är om detta kommer att bli ett nytt toppkort i 7000-serien eller tillhöra en ny serie. Så här kort inpå känns det mest som ett plusibelt "HD7980".

Tänkte på samma sak. Ungefär som 8800 ultra, ett extra kryddat kort för entusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svj0hn:

Bara jag som tycker att (rent taktiskt) AMD borde ha väntat med en sån nyhet till efter Kepler-recensioner osv börjat komma. Nu spelar de så att säga ut alla kort direkt, och det enda som kommer att hända är att de som hade tänkt köpa ett 7970 väntar ett tag till (och vem vet, kanske köper Kepler istället?)

Nu ska vi inte missta rykten för pressmeddelanden. Företag får allt för ofta skit för att de inte lever upp till sin hype, när de inte ens är ansvariga för hypeandet.

Permalänk
Medlem

Exakt. Rykten släppta inte av AMD själv bör inte tas på alltför allvar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av leafbranch:

Det är väl ganska givet att kepler kommer prestera bättre en motsvarigheterna från AMD som finns nu. Allt annat vore det katastrof för Nvidia och alla som väntar flera månader på just kepler.
Frågan är hur mycket bättre och vilka priser.

Inte alls givet och ingen katastrof heller, det som är viktigt är pris, prestanda och prestanda per watt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En ökning på 20% känns rent spontant inget vidare. Det ökar snarare intresset för nvidias kommande kort

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svj0hn:

Bara jag som tycker att (rent taktiskt) AMD borde ha väntat med en sån nyhet till efter Kepler-recensioner osv börjat komma. Nu spelar de så att säga ut alla kort direkt, och det enda som kommer att hända är att de som hade tänkt köpa ett 7970 väntar ett tag till (och vem vet, kanske köper Kepler istället?)

Det roliga är, folk orkar inte vänta hur länge som helst.
Man kan inte förvänta sig hur mycket som helst. jag sparar hellre hundra/tusen kr än att öka prestanda med bara några få procent. Jag tror inte keplers bästa kommer prestera så mycket mer än 7970 faktiskt.

Men vi får se, om det blir förseningar på kepler AMD tjänar bara bättre och förhoppningsvis kommer konkurrensen om kunder öka markant så priserna går ner ännu mer.

Permalänk
Medlem

Nån som vet när det lanseras? känns lite ovärt och köpa 7970 nu när denna serien kommer snart.. orka ha gamla saker liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

En ökning på 20% känns rent spontant inget vidare. Det ökar snarare intresset för nvidias kommande kort

Då är vi uppe i 50-60% bättre än GTX 580. Och detta gäller alltså inte korten som kommer 2013, enligt ryktet är detta något som kommer ganska snart. Kan kanske ge Kepler en match med andra ord. Som det ser ut nu så kommer ju Keplers "mellankort" inte riktigt komma ifatt 7970, och det med liknande storlek och värmeutveckling så kommer det alltså inte alls innebära något försprång för nVidia. Det kan alltså fortsätta bli tuff kamp.

Permalänk
Medlem

Till 99,99% sannolikhet fejkat.
För 4,50 TFLOPS räcker det med att AMD lanserar HD7970 Gigaherz Edition i 1,1 GHz. Överklockningsresultaten visar att det inte är någon omöjlighet.
Dessutom är matematiken felaktig. Den anger >1,2x compute power, 4,50 TFLOPS är 18,9% över nuvarande HD7970.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ingen som märkt stavfelet på bilden? Vilket kan få en att undra om detta inte är fake trots allt? Eller så är det bara ett human mistake.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ingen som märkt stavfelet på bilden? Vilket kan få en att undra om detta inte är fake trots allt? Eller så är det bara ett human mistake.

Jag har svårt att hitta.
Var har de stavat fel?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Till 99,99% sannolikhet fejkat.
För 4,50 TFLOPS räcker det med att AMD lanserar HD7970 Gigaherz Edition i 1,1 GHz. Överklockningsresultaten visar att det inte är någon omöjlighet.
Dessutom är matematiken felaktig. Den anger >1,2x compute power, 4,50 TFLOPS är 18,9% över nuvarande HD7970.

Fast att AMD förmodligen kommer svara Kepler-lanseringen med något känns ju samtidigt rätt troligt, dock ställer även jag mig rätt tveksam till denna "läcka". Speciellt HD7950's klockfrekvens visar ju på att korten medvetet klockats lågt, om det är för att "finta" Nvidia eller av någon annan anledning är för mig oklart dock. Kan ju lika väl hända att en uppdatering släpps lagom till GK104-lanseringen som ökar klockfrekvenserna för 7000-serien för att minska eventuellt prestandagap till GK104-korten. Nackdelen med att lansera först är ju att konkurrenten får lite mer tid att optimera deras release och distansiera sina produkter.

Helt fel tidpunkt för att detta skulle läckas direkt från AMD dåden stör ju lanseringen av HD7800-serien. Om något så kan det få folk som funderat på köp av HD7900-kort att hålla i pengarna vilket skulle kunna ge Nvidia en ökad chans att sälja kort när de väl lanserar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag har svårt att hitta.
Var har de stavat fel?

"Long Idle Power" rent spontant säger jag att "Low" vore bättre.