Permalänk
Medlem

Frysning blandat med reboot-meddelande

Tjena

Har lite problem med hårddisken som började i går kväll. Satt och tittade på film och satte samtidigt en skiva på bränning på datorn (med dvd decrypter). Skivan var klar efter ungefär 10 min och jag tog sedan ej ur den. Efter ungefär en timme så hörde jag ett pip från datorn och visste då att den startat om sig. Blev lite orolig då detta aldrig tidigare hänt.
Jag loggade in på datorn och märkte inga större fel men körde ett snabbt virustest. Efter ungefär en halv minut frös datorn till och jag var tvungen att starta om den.
Väl inloggad på windows igen så frös datorn till på nytt, efter ca 30 sekunder som tidigare. Försökte då logga in i felsäkert läge och köra en systemåterställning, men även där fryser datorn till. Jag inväntar då åtgärd från datorn för att se hur den kommer bete sig. Efter en stund kommer detta meddelande upp:

Reboot and select proper boot device or insert media in selected boot device.

Jag har läst lite om det här i trådar men det verkar gälla främst vid nyinstallationer. Har startat om datorn flertalet ggr och de flesta av dessa går det att logga in på windows som sedan fryser till.

Någon som vet varför datorn beter sig så här helt plötsligt och eventuellt har någon lösning (utan ominstallation)? Datorn är ca 1 år gammal och har fungerat helt felfritt fram till nu.

Processor: CPU Core i3 540, 3.06GHz 4MB
Moderkort: MK MSI P55A-G5* Socket 1156, P55, ATX
Minne: Corsair 4GB (2x2KIT) 1600MHz/CL9/1,65V./XMS3
Grafikkort: GK Gigabyte GF GT240 1GB OC
Hårddisk: SSD 60GB Corsair SATA 2.5", Force Series + HD1TB WD SATA-600 64MB, Caviar Black
Nätagg: PSU Corsair 550VX 151701 CMPSU-550VXEU
Övriga komponenter: DVD±RW Samsung 22X SATA S vart,SH-S223L och LK SB X-Fi Titanium PCIe Fatal1ty PRO

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att uppgradera din firmware på ssd'n. Jag vet att det inte är mycket till råd, men efter att ha googlat en stund verkar det vara värt ett försök. PS, min ssd behövde ny firmware med på grund av blåskärmar. Men efter uppdatering har det löst sig.

Permalänk
Medlem

Går det att uppdatera utan att logga in i windows? USB/Dvd t.ex?

Permalänk
Medlem

Nej, tyvärr så måste du boota windows från en annan HDD/SSD.

EDIT. Jag kanske var lite väl snabb på att svara där. Kan vara beronde på vilken SSD du har.

Här kommer en länk till deras enga forum, där du kan få ner firmware samt få info om hur man går tillväga.

http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206