[Hjälp sökes] Köp av stationär dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaj:

Kolla nu säg till om du tycker att något fattas
https://www.inet.se/kundvagn/visa/1554357/lindisdator

Det jag tycker ska bytas ut är Modekortet mot ett av dessa: https://www.inet.se/produkt/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3

Mycket lägre kostnad och då du ändå ska köra med ett AMD-grafikkort så kommer du inte behöva SLI.

Finns absolut ingen anledning till att lägga ut 150kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaj:

kan något gå sönder om man råkar lyfta den? sätts den fast med skruv eller något ? får man med pasta med i5 proccessor? Om du har likadan dator .. funkar den bra med spelande o.s.v ? typ bf3 ultra ? har sett många på youtube spela bf3,mw3 skyrim o.s.v på ultra utan det minsta lagg jag blir nog super nöjd med denna dator, det ända jag är lite orolig för är att jag ska montera själv men det ska nog gå bra

6970 funkar bra på ultra 1080p i nästan alla lägen, det kan förekomma fps-drops på vissa ställen i spelet online men detta är sällan.

Överklocka processorn kommer du inte behöva göra och BÖR inte heller göra det då garantin försvinner samt du får bara en liten liten prestandaskillnad och datorn drar dessutom mer ström. Du kan överklocka datorn till ca 3,4-3,8 Ghz utan några större problem med stockkylaren av de uppgifter jag fått från fullt fungerande 2500K:or.

Sammanfattat: Byt inte stock-kylaren om du inte absolut vill ha en tyst dator.

Ps: Vill du ha en prestanda-boost senare så ska du INTE klocka processorn utan köpa en SSD-disk. Detta är ett köp du absolut inte kommer ångra.

Jag rekommenderar 120Gb diskar då 60Gb (48Gb) fylls upp alldeles för snabbt (windows 7 ca 15-20Gb) + Bf3 (17Gb?) + andra program.

MVH

Permalänk
Skrivet av Bubben97:

Det jag tycker ska bytas ut är Modekortet mot ett av dessa: https://www.inet.se/produkt/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3

Mycket lägre kostnad och då du ändå ska köra med ett AMD-grafikkort så kommer du inte behöva SLI.

Finns absolut ingen anledning till att lägga ut 150kr extra.

Hmm. Är det nåt skumt med Inets sida tror du? Finns det där moderkortet i lager för dig? Jag bytte nämligen bara för att jag såg att det inte fanns i lager när jag kollade igenom din kundvagn. Var så med chassit du hade valt också!

Permalänk
Medlem

Visas att det finns 50+ moderkort i lagret :), chassit kollade jag även det tidigare idag och det finns i lager.
Prova en annan webbläsare .

Permalänk
Medlem

Hej, jag har varit tyst en stund för att jag letat så mycket efter en dator, den senaste länken jag skickade är jag nöjd med men jag fick idag hem media markts tidning och såg en dator som jag tycker verkkar väldigt bra, ni kanske tror jag är helt dum i huvudet men jag tycker det känns säkrare att köpa från butik Men denna dator verkar klara bf3 på ultra och jag får med dvd läsare och windows i den ( har redan men men ) , för 7990, nästan samma pris som den på min senaste länk. Här är länken http://produkter.mediamarkt.se/store/orebro/dator/stationar-d...
skriv gärna vad ni tycker och tror (speciellt grafik kortet och processor) Tack på förhand alla på sweclockers ;D

Permalänk
Medlem

550 på ultra? nej

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Men det finns ju hur många videor som helts ute på youtube som visar att det går.. :S

EDIT: kolla här ( Ja, det är multiplayer) http://www.youtube.com/watch?v=JPddsNUHG_M
http://www.youtube.com/watch?v=tibsDP6UbVo

Permalänk

Det beror helt på vilken upplösning har kör på också.
Gtx 550 klarar aldrig BF3 ultra i 1920x1080 upplösning.
Jag tipsar dig att inte köpa den datorn. Den du plockade ihop tidigare på inet kommer garanterat leverera mycket bättre prestanda.
Visst kan det kännas säkrare att köpa en komplett dator men du får inte samma prestanda för pengarna och garanti har du alltid ändå även om du skruvar ihop det själv.

Permalänk
Medlem

Jo, men den känns mer komplett. Färdig monterad, dvd läsera, klar att använda med äkta windows 7 och ett rejält chassi, grafik kortet har jag ändå tänkt mig att byta om ca 1-2 år till en amd radeon 7990 när den har gått ner i pris. Men tycker du den är värd att köpa om jag gör på detta sätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaj:

Jo, men den känns mer komplett. Färdig monterad, dvd läsera, klar att använda med äkta windows 7 och ett rejält chassi, grafik kortet har jag ändå tänkt mig att byta om ca 1-2 år till en amd radeon 7990 när den har gått ner i pris. Men tycker du den är värd att köpa om jag gör på detta sätt ?

Haha, hoppas du skämtar.. allvarligt..

Den där datorn kan kanske köra endel spel på midgrafik, har en kompis irl som tänkte köpa den men jag räddade honom i sista stund då jag skruvade upp inställningarna på mediamarkt butiken ojjjjjj vad det laggade....

GTX 550 är något sämre än GTX 550TI vilket gör köpet ännu sämre. Du kanske har tillräckligt med grafikprestanda för att köra BF3 på LOW/MID men du kommer bara drömma om ultra om du inte vill köra på 800*600px som han på videon. KOLLA på grafiken ser kasst ut :(.

Nu när RADEON 7870 har släppts tycker jag att du ska köpa det istället då det presterar ganska mycket bättre än 6970.

En jämförelse mellan 6970 och 550TI här: http://www.hwcompare.com/9707/geforce-gtx-550-ti-vs-radeon-hd...

6970 är 193% bättre när det gäller texturer, detta borde ringa en varningsklocka

Om du har köpt datorn redan... så ouch minecraft resten av livet XD

IAF KÖP INTE DATORN

MVH

Permalänk
Medlem

Men det är väll bara att byta till en 6970 senare ??

Permalänk
Skrivet av sopaj:

Jo, men den känns mer komplett. Färdig monterad, dvd läsera, klar att använda med äkta windows 7 och ett rejält chassi, grafik kortet har jag ändå tänkt mig att byta om ca 1-2 år till en amd radeon 7990 när den har gått ner i pris. Men tycker du den är värd att köpa om jag gör på detta sätt ?

Du bör lyssna på oss faktiskt. Om du vill få ut maximalt med prestanda för pengarna så är den där datorn ett hemskt dåligt val. Dessutom står det inte vad dom valt för moderkort och Processorn är en mycket sämre variant av i5:an än den du haft i tidigare kundvagnar. Det finns helt enkelt ingenting som är bättre med den förutom att den kommer "färdigpacketerad". Du får billigare och bättre även om du låter Inet göra monteringen. Dåligt val, köp inte. Grafikkortet är inte ens i närheten av vad du vill ha.

Såg dessutom att chassit har ett toppmonterat nätagg vilket jag spyr på. Det är en lösning som inga tillverkare använder längre mer eller mindre. Mitt gamla Cooler Master chassi har toppmonterat och jag byggde en dator i det chassit över julen och blev helt paff över hur dålig lösning det är att ha det där uppe. Man vill att luften som genereras av processorn ska sugas ut där uppe, inte ha ett stort värmegenerande element som hjälper till att höja värmen. Kabeldragningen var dessutom en mardröm. Haha. Rant over!

Permalänk

Dessuto, köper du av Mediamarkt får du lämna in den om det blir fel, räkna inte med att deras kundtjänst ska hjälpa dig (förutom att fråga om du provat starta om datorn) medan ett köp hos en riktig datorbutik som Inet eller Komplett ger dig tillgång till folk som faktiskt vet vad dom pratar om

Permalänk

Jag har plockat ihop Media Markts Dator åt dig och varit väldigt snäll mot Mediamarkt. Grafikkortet jag valt är ett 550ti som är fabriksöverklockat så det är bättre men ändå ett budgetkortens budgetkort, dessutom kan du glömma att det där chassit är lika bra som det Fractal Design jag valde med. Annars är det samma dator. 2000 kronor billigare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1570935/billig

Permalänk

Obs. Bra tips som du alltid ska tänka på. Om dom inte skriver ut vad det är för nätagg eller moderkort, om man får med extra fläktar eller om grafikkortet har en bra eftermarknadskylare så beror det på en sak: Dom har valt det absolut billigaste dom kan hitta och köpt upp i stora lager. Hade det varit bra grejer hade dom skrivit ut det i annonsen.

Permalänk

Jag skulle behöva lite hjälp med att plocka ihop en ny dator, får gärna ligga runt 8 tusen. Jag spelar en hel del och vill kunna köra rätt höga inställningar, jag kör idag på en laptop med i7-720 någonting och ett ati 5650 som gpu vilket gör allt på medium/high inställningar, men jag ska sälja den då jag inte riktigt reser lika mycket längre och vill ha en större skärm.
Jag redan en 500 gb hd som jag sätta in i den och jag vill gärna ha en SSD.
Jag vill inte vara dumsnål, kan jag få riktigt mycket mer för mina pengar så kan jag gärna flexa på slutsumman.

Jag är också jävligt sugen på att koppla in 2 skärmar i den.

Skärm, tangentbord köper jag på annat håll och resten har jag.

Sjukt tacksam för all hjälp, jag är riktigt dålig på datorer då jag inte varit insatt i det sedan 2002.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Jag skulle behöva lite hjälp med att plocka ihop en ny dator, får gärna ligga runt 8 tusen. Jag spelar en hel del och vill kunna köra rätt höga inställningar, jag kör idag på en laptop med i7-720 någonting och ett ati 5650 som gpu vilket gör allt på medium/high inställningar, men jag ska sälja den då jag inte riktigt reser lika mycket längre och vill ha en större skärm.
Jag redan en 500 gb hd som jag sätta in i den och jag vill gärna ha en SSD.
Jag vill inte vara dumsnål, kan jag få riktigt mycket mer för mina pengar så kan jag gärna flexa på slutsumman.

Jag är också jävligt sugen på att koppla in 2 skärmar i den.

Skärm, tangentbord köper jag på annat håll och resten har jag.

Sjukt tacksam för all hjälp, jag är riktigt dålig på datorer då jag inte varit insatt i det sedan 2002.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1571076/2012-03-06

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk

Bra kundvagn! Men jag vill avråda från XFX:s singelfläktslösningar. Min är oerhört högljudd och kyler dåligt trots att jag har burken full av Noctua-fläktar. Ångrar det köpet starkt.

Permalänk

vad är det för skillnad på det och 6950 och 6970? Är det värt att lägga dom extra hundralapparna på? Jag vill inte vara dumsnål nu.

markusjarlstig
Vilka fläktar istället skulle du säga vore bra?

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag inte tänkt att ha kvar gtx 550 ... Jag ska byta den mot en radeon 6970 eller 79 modell, jag har handlat på internet förut och blivit lurad på mer än 2000kr så mina föräldrar litar inte på internethandel längre.. de säger att de hällre köper den dator på mediamarkt o sen byter ut grafikkortet mot ett annat än att handla via internet :/ allt är ju bra på den förutom grafik kortet eller ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

vad är det för skillnad på det och 6950 och 6970? Är det värt att lägga dom extra hundralapparna på? Jag vill inte vara dumsnål nu.

markusjarlstig
Vilka fläktar istället skulle du säga vore bra?

har inte så bra koll men det skiljer kanske 10-20 fps
fast om du kör 2 skärmar så är nog ett 6970 bättre

Dom har ett annat 6950 2 gig med 2 st fläktar , men den fanns inte i lager.
http://www.inet.se/produkt/5409361/xfx-radeon-hd6950-2048mb-d...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaj:

Grejen är den att jag inte tänkt att ha kvar gtx 550 ... Jag ska byta den mot en radeon 6970 eller 79 modell, jag har handlat på internet förut och blivit lurad på mer än 2000kr så mina föräldrar litar inte på internethandel längre.. de säger att de hällre köper den dator på mediamarkt o sen byter ut grafikkortet mot ett annat än att handla via internet :/ allt är ju bra på den förutom grafik kortet eller ??

Så du tänker köpa en dator som du inte vet hur starkt nätagget är i ?
Märkesdatorer kan vara krångliga att byta delar i.
Sen så säger du att du vill köpa en dator för 8000 och sen lägga ut 3000 på ett grafikkort? Varför spar du då inte dina pengar tills du har 11000 och köper en ännu vassare dator?

Själv så ångrar jag att jag köpte en märkesdator förut. Man får så mycket mer prestanda för pengarna om man köper delar.

Tack för mig

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Skrivet av sopaj:

Grejen är den att jag inte tänkt att ha kvar gtx 550 ... Jag ska byta den mot en radeon 6970 eller 79 modell, jag har handlat på internet förut och blivit lurad på mer än 2000kr så mina föräldrar litar inte på internethandel längre.. de säger att de hällre köper den dator på mediamarkt o sen byter ut grafikkortet mot ett annat än att handla via internet :/ allt är ju bra på den förutom grafik kortet eller ??

Hur ska vi kunna säga att allt är bra, dom sakriver ju inte vad som är i den. Så Nej, allt är med största sannolikhet inte bra. Vet inte riktigt vad man ska säga dock, om dina föräldrar litar mer på en tysk mediajätte än ett forum fullt av välmenande entusiaster så kan jag inte annat än rycka på axlarna och tycka att det är lite sorgligt.

Datorn från Mediamarkt i korthet:

- Sämre Processor utan överklockningsmöjlighet
- Värdelöst grafikkort som inte duger till dagens högpresterande spel
- No-name moderkort, minnen, nätdel etc (kan vara vad som helst)
- Chassi utan fläktfilter och toppmonterad nätdel vilket leder mig till att tro att det inte är ett designunder
- 2000 kronor för dyrt

Tycker du att det ser ut som en bra deal? för all del, slå till!

Permalänk
Medlem

markusjarstlig: Vad blir priset om man lägger till montering samt en dvd läsare och windows 7, om man ska räkna helt det som man får med från mediamarkt ?

Permalänk
Medlem

Okej, jag kollade upp det själv och detta blev slut priset ( allt lika dant som media markts dator fasst inte samma chassi (: )
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1573088/mediamarktvsinetpris
Pris på MediaMarkt 7990kr
Pris på Inet 7777 kr
Skillnad 213 kr vilket inte är så mycket,,
Jag förstår precis vad ni menar med att Inet är bättre o.s.v och jag håller med er men i i detta fall så vägrar mina föräldrar köpa från internet även fast jag försöker övertyga dom så det blir väll dom som får betala de 213 kronor extra ( Jag är inte 18 det är därför jag ej kan beställa själv ): )

EDIT: Antar att det är dom som får bjuda på ett lite nyare grafikkort i framtiden också
Jag ska höra med media markt vad det är för moderkort,nätagg,ram minnen och om den är topp monterad Som sagt så letar jag fortfarande och detta behöver inte bli mitt slutliga val Säg till om det är något mer ni vill att jag ska fråga Thanks alla på sweclockers, jag älskar detta forum

Permalänk
Skrivet av sopaj:

markusjarstlig: Vad blir priset om man lägger till montering samt en dvd läsare och windows 7, om man ska räkna helt det som man får med från mediamarkt ?

Kolla själv. Det är dessutom ett mATX moderkort på Acerdatorn, och ett minitowerchassi. Du kan knappast vara säker på att nyare grafikkort kommer att passa då dom tenderar att bli längre och längre. Du vill ha ett midtower för spelbyggen och minitower för surfdatorer - större låda ger bättre luftflöde.

Permalänk
Skrivet av sopaj:

Okej, jag kollade upp det själv och detta blev slut priset ( allt lika dant som media markts dator fasst inte samma chassi (: )
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1573088/mediamarktvsinetpris
Pris på MediaMarkt 7990kr
Pris på Inet 7777 kr
Skillnad 213 kr vilket inte är så mycket,,
Jag förstår precis vad ni menar med att Inet är bättre o.s.v och jag håller med er men i i detta fall så vägrar mina föräldrar köpa från internet även fast jag försöker övertyga dom så det blir väll dom som får betala de 213 kronor extra ( Jag är inte 18 det är därför jag ej kan beställa själv ): )

EDIT: Antar att det är dom som får bjuda på ett lite nyare grafikkort i framtiden också
Jag ska höra med media markt vad det är för moderkort,nätagg,ram minnen och om den är topp monterad Som sagt så letar jag fortfarande och detta behöver inte bli mitt slutliga val Säg till om det är något mer ni vill att jag ska fråga Thanks alla på sweclockers, jag älskar detta forum

Lugnt. Du behöver inte fråga om den är monterad i toppen, det syns på deras bilder att den är det. Det är min åsikt att det är en dålig lösning och nästan alla chassitillverkare har gått ifrån det. Sen jämför du med Inet som knappast är billigast heller, många av oss använder det bara för att sidan ger bra översikt och har ganska mycket. Sen hade dom ju den där kampanjen när du startade tråden.

Om du ska fråga mediamarkt någonting bör det vara, vad är det största grafikkortet du kan montera i datorn? Jag gissar att dom inte har en aning, men tänk på detta, det är ett minitower och grafikkort är stora och blir större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaj:

Okej, jag kollade upp det själv och detta blev slut priset ( allt lika dant som media markts dator fasst inte samma chassi (: )
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1573088/mediamarktvsinetpris
Pris på MediaMarkt 7990kr
Pris på Inet 7777 kr
Skillnad 213 kr vilket inte är så mycket,,
Jag förstår precis vad ni menar med att Inet är bättre o.s.v och jag håller med er men i i detta fall så vägrar mina föräldrar köpa från internet även fast jag försöker övertyga dom så det blir väll dom som får betala de 213 kronor extra ( Jag är inte 18 det är därför jag ej kan beställa själv ): )

EDIT: Antar att det är dom som får bjuda på ett lite nyare grafikkort i framtiden också
Jag ska höra med media markt vad det är för moderkort,nätagg,ram minnen och om den är topp monterad Som sagt så letar jag fortfarande och detta behöver inte bli mitt slutliga val Säg till om det är något mer ni vill att jag ska fråga Thanks alla på sweclockers, jag älskar detta forum

Köp den här istället om du tänker köpa en färdig
http://www.inet.se/produkt/1517097/taurus-extreme-gtx-560ti-i...

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

Okej, men denna da ? http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/asus...
Mycket bättre fast för samma pris: gtx 560 ti istället för gtx 550...750gb istället för 500gb men dock 6gb ram istället för 8 men det är nog inte så jätte skadligt, vad tror ni om denna istället för mediamarkts ?

Permalänk
Skrivet av sopaj:

Okej, men denna da ? http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/asus...
Mycket bättre fast för samma pris: gtx 560 ti istället för gtx 550...750gb istället för 500gb men dock 6gb ram istället för 8 men det är nog inte så jätte skadligt, vad tror ni om denna istället för mediamarkts ?

Ja, den är bättre

- 1333 mhz minne (var det på förra också)
- mAtx moderkort (var det på förra också)
- Ej specificerad effekt på nätdel

+ Rejälare chassi
+ Bättre grafikkort vilket, återigen, är den viktigaste komponenten för spelande
+ Digital ljudutgång

Du bör definitivt välja den där före den förra. 6gb minne är inte så skadligt för spelande då dom flesta spel bara använder 2 eller 4.