Se Microsofts presentation av Windows 8

Permalänk
Skrivet av strejf:

Ok då vet jag en bra sida som du kan läsa:
http://blogs.msdn.com/b/b8/

Det är Microsofts officiella Windows 8 blog där de i detalj beskriver alla funktioner i operativsystemet.

Som svar på din fråga kan du läsa om Storage Spaces här:
http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/01/05/virtualizing-st...

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Ja....kan du tänka dig?
Skriv det då...

Trodde jag inte skulle behöve göra det. Det låter i mina öron ganska logiskt vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjärntumör:

Det blev inget Vista för mig om det var det du menade, hoppade över till w7 med ett diskret svart/rött tema så jag slipper blåskärm 99,999% av tiden!

jag syftade på det här

funderade på att titta igenom allt för att se om det blev nån blåskärm. men om du redan har tittat igenom hela och inte skrivit nått om någon blåskärm så antar jag det inte blev någon

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Inte tittat på hela men visst fick den andra bruden som snackade problem med nätet ett par gånger?
Det här med att lägga funktioner i hörnen på skärmen har ju apple (exposes) haft länge, vilket är grymt bra.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det märks tydligt att du inte velat testa eller ens läsa om Metro innan du klagar. Start Screenen visar alla ikoner som du har pinnat fast, nya saker läggs dit automatiskt, men bara att ta bort, om du vill kan du säkert köra helt tomt. Vill man åt något man inte pinnat fast så högerklickar man och väljer att visa alla program, eller så söker man, på det sättet är Metro mera stilrent än gamla start menyn. Om du vill ha ett stilrent skrivbord så finns det fortfarande kvar, och enbart apps körs genom Metro, alla andra gamla program körs som vanligt i fönster på skrivbordet. Med andra ord, du behöver enbart använda Metro lika mycket som du använder start menyn i W7 och tidigare, förutom att man sveper på höger sida för att låsa/söva/stänga av/starta om datorn.

För alla med förskräcklig fobi för fyrkanter så får ni ta upp det med era psykiatriker.

Vart vill du komma med detta rant? Jag vet att man redan kan slippa metro helt men so wat? Jag stänger av metro helt eller tar bort alla ikoner. Vad tillför metro då mig mot nuvarande Windows 7. Vad blir skillnaden förutom en siffra bakom deras produktnamn?

Jag tycker inte alls om interfacet, och jag förstår inte varför man är bakåtsträvande om man tycker rena skrivbord utan lull lull överallt. tror jag har skrivit det inann men detta känns som Windows 7 med Media Center 2.0 ändrat namn till Metro och en uppdaterad filhanterare. Så för mindre uppdateringar så krävs det en ominstalllation vilket jag i nuvarande inte tycker det rättfärdigar ett köp eller min tid.

Känns lite som fanboyismen för nytt windows liknar vissa apple användare som springer efter minsta nyaste version som tillför inget nytt förutom prislapp.

Tycker det är synd att man inte kan föra en diskussion om vissa tankar om vissa produkter utan att bli anklagad för bakåtsträvande eller okunskap. Ja jag har rört metro testade men tyckte inte alls om det är det fel? måste man tycka om det?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag prövade det i en virtuell maskin och jag gillar det väldigt mycket. Metro går att stänga av för de som inte gillar sådant som är nytt, och jag tycker det är mycket snyggare med kantiga fönster än med rundade fönster! Längre än så kom jag inte i min testrunda.

Visa signatur

GPU: AMD Radeon HD 6970 CPU: Intel Core i5-2500K Mobo: Z68X-UD3H-B3
Tuffa specs ju!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Tja, allt går ju en bra bit snabbare tex uppstart, nerstart, installationer, etc.

Jag tog och stoppade in en helt ny SSD i min gamla burk (1366 I7 950) för att testa Win8. Har inte hunnit testa så mycket ännu men inte har uppstarten blivit snabbare i alla fall. Win8 med en SSD som ska vara snabbare startar windows betydligt långsammare, nästan 6 sekunder.

Sedan när jag sitter och kör lite kompileringar och en databas indexering (saker som ligger på samma disk för båda systemen) så är win8 även där långsammare. Vissa andra saker är dock snabbare, jag ska grava lite mer i detta och får jag bara tid över i helgen (måste be frugan om lov bara ) så ska jag försöka göra par program som visar skillnaden.

Jag ledsnade totalt på det nya giut efter några timmar, gjorde att jag arbetade betydligt långsammare och jag har svårt att se hur det skulle få mig att jobba snabbare.

Edit: Blev uppmärksammad om att jag skrivit win7 på ett ställa där det borde varit win8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag tog och stoppade in en helt ny SSD i min gamla burk (1366 I7 950) för att testa Win8. Har inte hunnit testa så mycket ännu men inte har uppstarten blivit snabbare i alla fall. Win8 med en SSD som ska vara snabbare startar windows betydligt långsammare, nästan 6 sekunder.

Sedan när jag sitter och kör lite kompileringar och en databas indexering (saker som ligger på samma disk för båda systemen) så är win8 även där långsammare. Vissa andra saker är dock snabbare, jag ska grava lite mer i detta och får jag bara tid över i helgen (måste be frugan om lov bara ) så ska jag försöka göra par program som visar skillnaden.

Jag ledsnade totalt på det nya giut efter några timmar, gjorde att jag arbetade betydligt långsammare och jag har svårt att se hur det skulle få mig att jobba snabbare.

Edit: Blev uppmärksammad om att jag skrivit win7 på ett ställa där det borde varit win8.

Kolla över dina inställningar?

Jag kör själv med mekanisk hårddisk med ACHI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Kolla över dina inställningar?

Jag kör själv med mekanisk hårddisk med ACHI.

Inget fel på inställningarna. Efter att ha pratat med jobbarkompis som använt dev versionen ett tag nu så halverade jag mitt minne och win8 startade upp betydligt snabbare. Tydligen någon känd bugg, så räkna bort det problemet.

Dock är det något skumt som win8 gör vid snabba upprepade disk operationer. Får kolla på det mer imorgon.

Permalänk
Avstängd

Jeg mener å ha skjønt at Windows 8 utelukkende er tilrettelagt for "tablet" brukerne (kan jeg ha tatt feil?).

Heh, er så mange ting jeg ikke liker med tablets. Tabletskjermene er for små (burde vært A4 i min mening) og jeg tviler at sikkerhet og privatliv er prioritert.

Permalänk

Jag vill ha ett os så rent som möjligt från början. Tråkigt att man mer eller mindre blir påtvingad att ha facebook skype msn mail exchange hemgrupps delning mumbojumbo mm. I native. Sen appar alltså! Jag förbannar Apple varje gång jag hör ordet app! Det är deras fel att det blev så här hehe

Tänk om Linux hade haft dx11 och riktigt bra drivrutiner för spel och program, vilken härlig värld det hade varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

"För övrigt kommer alla nya datorer levereras med W8 när det är färdigt.

Hemdatorer kanske, men en övervägande del av business segmentet kommer att levereras med förinstallerat Win7 (mha downgrade rights i Win8 licensen) låååångt efter att Win8 RTM släppts...

Jag är personligen kluven, älskar min Phone7 men kan inte riktigt se att tänket fungerar utan pekskärm. Kanske läge att byta musen mot en pekskärm och använda den som touchpad?
Hoppas MS ser till att inkludera ett "Classic win7" läge men även om de inte gör det så kommer det garanterat något fulhack som fixar en gammal hederlig startmeny förr eller senare.

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Hemdatorer kanske, men en övervägande del av business segmentet kommer att levereras med förinstallerat Win7 (mha downgrade rights i Win8 licensen) låååångt efter att Win8 RTM släppts...

Jag är personligen kluven, älskar min Phone7 men kan inte riktigt se att tänket fungerar utan pekskärm. Kanske läge att byta musen mot en pekskärm och använda den som touchpad?
Hoppas MS ser till att inkludera ett "Classic win7" läge men även om de inte gör det så kommer det garanterat något fulhack som fixar en gammal hederlig startmeny förr eller senare.

Det må vara att det dröjer, men face it, förr eller senare kommer detta bli standard. Om några år kommer folk i allmänhet knappast orka sitta och nergradera till W7 när de har köpt sin nya fina dator med W8 förinstallerat. Man kan välja att spotta på det nu eller att ta emot det med öppna armar direkt, jag väljer det sistnämnda
Därmed inte sagt att man inte bör komma med konstruktiv kritik på saker som kan förbättras. Men att sitta och säga att "det ser förjävligt ut, kommer aldrig uppgradera" är bara trångsynt och ogenomtänkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan1980:

Jag vill ha ett os så rent som möjligt från början. Tråkigt att man mer eller mindre blir påtvingad att ha facebook skype msn mail exchange hemgrupps delning mumbojumbo mm. I native. Sen appar alltså! Jag förbannar Apple varje gång jag hör ordet app! Det är deras fel att det blev så här hehe

Tänk om Linux hade haft dx11 och riktigt bra drivrutiner för spel och program, vilken härlig värld det hade varit.

Varför tror alla att Apple uppfann ordet app? Det är fel. Microsoft använde ordet redan i början på 80-talet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Det må vara att det dröjer, men face it, förr eller senare kommer detta bli standard. Om några år kommer folk i allmänhet knappast orka sitta och nergradera till W7 när de har köpt sin nya fina dator med W8 förinstallerat. Man kan välja att spotta på det nu eller att ta emot det med öppna armar direkt, jag väljer det sistnämnda
Därmed inte sagt att man inte bör komma med konstruktiv kritik på saker som kan förbättras. Men att sitta och säga att "det ser förjävligt ut, kommer aldrig uppgradera" är bara trångsynt och ogenomtänkt.

Jag är inte så säker på det, kolla statistiken för Vista här
samt ha i åtanke att OEM tillverkare hade rätt att leverera datorer med XP förinstallerat fram till oktober 2010 (!) så kan Win8 mycket väl bli ett nytt Vista.
Inte för att det är dåligt eller fult utan för att konceptet inte tillför något nämnvärt för merparten av företagsanvändarna ännu.
Den som lever får se, personligen tror jag att historien upprepar sig och nästa Windows blir en dunderhit

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Det må vara att det dröjer, men face it, förr eller senare kommer detta bli standard. Om några år kommer folk i allmänhet knappast orka sitta och nergradera till W7 när de har köpt sin nya fina dator med W8 förinstallerat. Man kan välja att spotta på det nu eller att ta emot det med öppna armar direkt, jag väljer det sistnämnda
Därmed inte sagt att man inte bör komma med konstruktiv kritik på saker som kan förbättras. Men att sitta och säga att "det ser förjävligt ut, kommer aldrig uppgradera" är bara trångsynt och ogenomtänkt.

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201202

Folk kanske inte nedgraderar. Men dom som har datorer med W7 / XP lär inte uppgradera häller. Många lär vänta ut W9 som antagligen blir bättre.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201202

Folk kanske inte nedgraderar. Men dom som har datorer med W7 / XP lär inte uppgradera häller. Många lär vänta ut W9 som antagligen blir bättre.

Och din slutsats är att många kommer att vänta till Windows 9 ? HallåJa!!

Har du testat Windows 8 (?)

Hur kan du bara dra en sådan liknelse, att windows 9 (som inte ens finns än) ska vara bättre!

Jag hatade windows 8 när jag såg det, när jag använde det och lärde mig det älska jag det, för det är mycket mer snabbjobbat än windows 7!

Men du har så klart testat windows 8 fullt ut ?

Tror inte ett skit på dig och er alla andra som inte testat 8:an, utan ni har bara tittat! ROFL....

Sen finns det det dom som det inte passar, och har testat, men att skriva "shit" utan att ha testat är bara B (med stor bokstav)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av d_m_r:

Jag är inte så säker på det, kolla statistiken för Vista här
samt ha i åtanke att OEM tillverkare hade rätt att leverera datorer med XP förinstallerat fram till oktober 2010 (!) så kan Win8 mycket väl bli ett nytt Vista.
Inte för att det är dåligt eller fult utan för att konceptet inte tillför något nämnvärt för merparten av företagsanvändarna ännu.
Den som lever får se, personligen tror jag att historien upprepar sig och nästa Windows blir en dunderhit

Skrivet av Sony?:

http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201202

Folk kanske inte nedgraderar. Men dom som har datorer med W7 / XP lär inte uppgradera häller. Många lär vänta ut W9 som antagligen blir bättre.

Som jag sa, förr eller senare kommer alla bli tvugna att gå över till det nya gränssnittet, metro. Sen är det möjligt att det tar 2-3 år och kanske dröjer till W9 som medför ytterligare förbättringar. Och om man väljer att inte uppgradera anser jag att det vore idioti att basera detta på screenshots och diverse youtube-klipp, för att inte tala om rena principer så som att "varannat windows är dåligt".

För övrigt tycker jag att Vista, om än inte lika slipat som W7 var ett stort steg framåt från XP och jag körde det sedan långt innan färdig release.

Permalänk
Medlem

Vore kul om någon kunde göra en riktigt bra video där Riktig anvädning används, t.ex. att köra en massa olika program samtidigt. Säg något videoredigeringsprogram, photoshop, illustrator, kalkylatorn ett Excelark mm.

Blläddrade fram till delen som visade desktop, men har fortfarande väldigt svårt att se hur W8 kan vara smidigare. För mig som multitaskar mycket och kräver översikt över öppna program Direkt (utan klickande) så känns hela prylen med metro väldigt knepig och något som man bara vill stänga av. Gör gärna en video som visar på annat dock!

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför tror alla att Apple uppfann ordet app? Det är fel. Microsoft använde ordet redan i början på 80-talet.

När började Microsoft använda ordet app?

Vad jag har läst var det Atari TOS på Atari ST som använde .APP som extension. (1985)
http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_TOS

Men ordet app användes redan innan 1981 som vanliig term för application som man kan se nedan i följande tidning av computerworld daterad 8 juni 1981.
Man använde då ordet app eftersom application har mer tecken och på den tiden fick man betala per tecken.
Computerworld

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Och om man väljer att inte uppgradera anser jag att det vore idioti att basera detta på screenshots och diverse youtube-klipp, för att inte tala om rena principer så som att "varannat windows är dåligt".

För övrigt tycker jag att Vista, om än inte lika slipat som W7 var ett stort steg framåt från XP och jag körde det sedan långt innan färdig release.

Bara för att förtydliga; jag har kört Win8 sedan Developer Preview blev tillgänglig på MSDN och naturligtvis kör jag nu CTPn.
Vista körde jag privat i 4år men i min yrkesutövning där jag kommer i kontakt med väldigt många datorer kan jag räkna antalet Vista installationer på ena handens fingrar (gissar att jag har ett underlag på runt 200 maskiner) och jag tror att det kommer se ut på liknande sätt för Win8. Principen vartannat Windows är dåligt är inget jag tillämpar men om man vänder på det och säger vartannat Windows är exceptionellt bra så kommer man nog närmare sanningen. XP var för den professionella användaren ett oerhört kliv framåt och Win7 likaså. Vista & Win8, not so much IMHO...

Permalänk
Medlem

Jag har snabbtestat Metro och det tar en stund att vänja sig vid det... Men Windows 8 kommer att bli stort kanske inte för folk på detta forum men för den stora massan som måste använda en dator.
(touch screen & kenict skador istället för mus-arm)

Och att tillägga så har samtliga Windows version varit rätt dåliga innan första Service Pack med kanske undantaget av Windows 7. Ta t.ex. det kanske något hyllande Windows XP som verkligen var katastrof dåligt utan första Service Pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

Och att tillägga så har samtliga Windows version varit rätt dåliga innan första Service Pack med kanske undantaget av Windows 7. Ta t.ex. det kanske något hyllande Windows XP som verkligen var katastrof dåligt utan första Service Pack.

Precis, xp var ett buggigt skitsystem innan SP2. Själv körde jag Vista SP2 i ett år utan problem och det var helt okej. Det där med att varannan version är skit etc stämmer ju inte i verkligheten för fem öre. Den som gjort den jämförelsen borde det vara skottpengar på.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Jag såg hela presentationen som är 1 timme, 30 minuter och 10 sekunder! Jag tycker det verkar lovande! Det är ett helt nytt sätt för oss att se på Windows. Men jag tror på att den kommer att göra stor succe! Vare sig vi vill det eller inte, vare sig vi gillar det eller inte. Om något år kommer nog de flesta att sitta med Windows 8 på datorn. Och datorn är ju ett så brett begrepp idag, vi pratar då inte bara om PC utan också andra formfaktorer och arkitekturer!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Tror knappast W8 kommer bli någon succé. Visst, den lär gå hem hos entusiasterna, men detsamma lär nog inte hända hos den genomsnittliga användaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den som lever får se.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vem bry sig om ett event är liknande mer en apple fanboys så klart?
Som TUR är inte MS OS likt Apple på något sätt.

Du förstår inte vad jag försökte säga antar jag.. Jag tycker bara det är lustigt att dom tar efter, sen om dom gör det har jag inget emot alls, det får dom göra precis som dom själva vill.

Ja apple fanboys kör säkerligen ENDAST windows på sin mac, eller hur Jag är så trött på folk som använder fanboys på helt fel sätt eller indirekt syftar på sig själva med motsvarande märke.. men gud...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Du förstår inte vad jag försökte säga antar jag.. Jag tycker bara det är lustigt att dom tar efter, sen om dom gör det har jag inget emot alls, det får dom göra precis som dom själva vill.

Ja apple fanboys kör säkerligen ENDAST windows på sin mac, eller hur Jag är så trött på folk som använder fanboys på helt fel sätt eller indirekt syftar på sig själva med motsvarande märke.. men gud...

Jag kan inte bry mig mindre om hur ett event är uppbyggt, om det är likt andra. Jag värdesätter innehållet istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag kan inte bry mig mindre om hur ett event är uppbyggt, om det är likt andra. Jag värdesätter innehållet istället...

Okej, då förstår jag inte ens varför du la tid till att kommentera det du gjorde, jag värdesätter liksom du innehållet också, men alltid kul att disktuera det omkring när man ser något som kanske ingen annan ser för dom kanske inte brukar titta på olika presentationer. Förstår du?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Okej, då förstår jag inte ens varför du la tid till att kommentera det du gjorde, jag värdesätter liksom du innehållet också, men alltid kul att disktuera det omkring när man ser något som kanske ingen annan ser för dom kanske inte brukar titta på olika presentationer. Förstår du?

Jag citrerade dig för att jag förstår inte ditt långsökta påståendet.
Det är mycket som man tycker är liknande i denna värld, och att det skulle vara något unikt och exlusivt för Apple är bara löjligt.

Annars går det ju att kommentera vad artikeln egentligen handlar om. Det mer intressanta, Microsofts nya operativsystem Windows 8.