Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

kinzu v2

halloj! köpte denna musen för några dagar sedan: http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=4706 (kinzu v2)
Allt på med den är bra förutom sensorn, när jag vill göra snabba rörelser så hänger den inte med utan siktet går rakt upp i luften. Är det så på alla kinzu v2 möss eller är det fel på min? funderade även vad det är för skillnad på kinzu v2 pro edition och kinzu v2?

Permalänk
Medlem

Kan bero på vilket underlag du har dvs musmattan, prova med någon annan musmatta. Prova även nya drivrutiner om det finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Kan bero på vilket underlag du har dvs musmattan, prova med någon annan musmatta. Prova även nya drivrutiner om det finns

Har provat med flera möss och det är bara kinzun som inte hänger med, även provat steelseries KANA och det funkade utan problem men gillar inte den spec mycket. Har senaste uppdatering/drivrutiner.

Permalänk

Kan säkert stämma, inte många möss som hänger med i riktigt snabba rörelser tyvärr :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Kan säkert stämma, inte många möss som hänger med i riktigt snabba rörelser tyvärr :S

Känns ju skumt med tanke på att det är en gamingmus, även tillämpad för cs? och där förekommer det ju en del hastiga rörelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenfall:

Känns ju skumt med tanke på att det är en gamingmus, även tillämpad för cs? och där förekommer det ju en del hastiga rörelser.

Det är tyvärr ett känt problem. Jag har för mig att det har med sensorn att göra. Jag såg en video som visade det du beskrev på pricken men kan inte hitta den igen...
Såhär alltså?
http://www.youtube.com/watch?v=sT12vgOhYJk&
http://www.youtube.com/watch?v=tgD5PG8ARLE

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av stenfall:

Känns ju skumt med tanke på att det är en gamingmus, även tillämpad för cs? och där förekommer det ju en del hastiga rörelser.

Mm, köpte dock en Mionix Naos 3200 förut (optisk men kvalitetsmus, 450kr) och den hade också problem att hänga med, även i spel som sc2, spelar ganska snabbt men man tycker ju att den ska hänga med.

Ännu bättre är min SS Ikari Laser, som läser av rörelser jättebra, men ska man vända sig om snabbt i BF3 så får man tyvärr problem där också :S

Så otroligt få möss som verkligen klarar snabba rörelser, har hört mycket bra om Intellimouse 3.0 men är något tveksam. Vill testa möss i framtiden innan jag köper dem, känns segt att så fort man sänker sensen så är det svårt att spela med musen :S

Permalänk
Medlem

Kinzu v2/pro har en stor svag punkt och det är just malfunction speed, den är helt värdelös på detta.

För att göra det lite bättre så är det enfärgad matta som gäller, men kör man lågsens hjälper det inte tyvär.

Se till att uppdatrera firmwaren, det hjälper "lite" men inte tillräckligt.

Edit: Skillnaden på Kinzu v2 och V2 pro är att Pro har omron switchar (bättre switchar som sitter på dom flesta möss idag, Deathadder,xai,sensei,g400, g9x etc etc etc)
Kana och Kinzu v2 har TTC vilket är billighets switchar med sämre feedback, typ rubberdome i musvärlden.

Explorer/wmo har inte så jättehög malfunction, ligger på 2.10m/s, perfect control på låga ca 1m/s, dra upp hz till 1000 så ligger det runt 1.5m/S

Jämfört med Mx518/g400 som har perfect control på 2m/s och malfunction på över 4.5m/s.

Det är ju dock bättre än ex Kinzu v2/pro vilket många rapporterar runt 1.6m/s på malfunction med enotus.
Kana hamnar på runt 2.8 malfunction (samma sensor som kinzuv2, pixart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Det är tyvärr ett känt problem. Jag har för mig att det har med sensorn att göra. Jag såg en video som visade det du beskrev på pricken men kan inte hitta den igen...
Såhär alltså?
http://www.youtube.com/watch?v=sT12vgOhYJk&
http://www.youtube.com/watch?v=tgD5PG8ARLE

Ser ut ungefär sådär ja, men det är inte så illa som det var för dem. Kanan har jag inte märkt nåt problem med, den hänger med bra även i snabba rörelser, men glidezen suger verkligen på den, känns som att den väger 4 kg när man drar den över mattan.

Skrivet av Nivity:

Kinzu v2/pro har en stor svag punkt och det är just malfunction speed, den är helt värdelös på detta.

För att göra det lite bättre så är det enfärgad matta som gäller, men kör man lågsens hjälper det inte tyvär.

Se till att uppdatrera firmwaren, det hjälper "lite" men inte tillräckligt.

Edit: Skillnaden på Kinzu v2 och V2 pro är att Pro har omron switchar (bättre switchar som sitter på dom flesta möss idag, Deathadder,xai,sensei,g400, g9x etc etc etc)
Kana och Kinzu v2 har TTC vilket är billighets switchar med sämre feedback, typ rubberdome i musvärlden.

Explorer/wmo har inte så jättehög malfunction, ligger på 2.10m/s, perfect control på låga ca 1m/s, dra upp hz till 1000 så ligger det runt 1.5m/S

Jämfört med Mx518/g400 som har perfect control på 2m/s och malfunction på över 4.5m/s.

Det är ju dock bättre än ex Kinzu v2/pro vilket många rapporterar runt 1.6m/s på malfunction med enotus.
Kana hamnar på runt 2.8 malfunction (samma sensor som kinzuv2, pixart).

Om kana och kinzu v2 har samma sensor känns det som att båda mössen hade halkat efter, men det är bara kinzun som är efter :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenfall:

Ser ut ungefär sådär ja, men det är inte så illa som det var för dem. Kanan har jag inte märkt nåt problem med, den hänger med bra även i snabba rörelser, men glidezen suger verkligen på den, känns som att den väger 4 kg när man drar den över mattan.

Om kana och kinzu v2 har samma sensor känns det som att båda mössen hade halkat efter, men det är bara kinzun som är efter :/

Samma sensor kan bete sig väldigt olika.
Vad för lins, firmware etc dom använder.

Detta bevisade framförallt razer med Första DeathAddern, sensorn var en av dom sämsta någonsin från början, razer jobbade hårt med den och den är till idag en av dom absolut bästa sensorerna någonsin. Sen att dom dumpade den och gick till det sämre med 3.5G är en annan sak.
Kana har ex mer dpi fast är samma sensor (sen är dock hög dpi på kanan helt värdelös).

Kanan har högre malfunction än kinzu v2/pro helt enkelt.

Båda mössen blev fail i min mening.
Kana har plastfötter vilket är HELT värdelösa, dom måste bytas (SS erbjuder nu att få gratis teflon fötter hemskickade, tar dock typ 1 månad till sverige )
Kinzu v2 pro har omron switchar vilket jag saknar enormt på kanan, alla mina möss har omron och ttc är vad rubberdome är mot mekaniska, svampigt dålig feedback.

SS valde fel när dom valde pixart sensorn imo, dom skulle kört på säkra kortet och använt G400/AM sensor.
Och inte snålat på skitsaker, omron har fan alla möss mer lr mindre idag, sladden på kanan är me helt sjukt dålig, så extremt stel. Kan böja en regnbåde och den stannar kvar