Spawnrape, ett steg för långt?

Permalänk
Medlem

Spawnrape, ett steg för långt?

Jag tvivlar starkt på att det finns något spel som är mer obalanserat än Battlefield 3 just nu, i princip hälften av alla Webhallen servrar jag går in på, spelar ingen roll vilket game mode det är, Conquest/Rush, så är dom EXTREMT obalanserade, finns ingen teambalance så långt ögat når, ena laget totalt dominerar och spawn rapar dom i Conquest tex, tar alla baser utom en och bara dödar.

Exempel på hur det ser ut när man joinar en Webhallen 64p Conquest Server och kollar på scoreboard
US: 32 Players (30 av dom är Rank 45+), RU: 28 Players (4 av dom är Rank 45+)

vs

Sedan när jag säger åt dom att byta lag nästa runda så det blir roligare, då skrattar dom och säger att vi suger.

Jag tycker det bara gör spelet mycket tråkigare, är jag med i laget som är för bra så finns det ingen att döda, och är jag med i laget som är för dåligt, så dör jag bara hela tiden.

Känns som själva beteendet är väldigt barnsligt och omoget, det verkar ju inte heller vara dom mer casual gamersen som gör det, som sagt i princip hela laget är över rank 45, jag skulle säga att average playtime på alla 32 spelare skulle hamna runt 175 timmar/played medans andra lagets average ligger på kanske 30 timmar/played

Så, någon som har en teori bakom detta märkiga beteende? Varför byter dom inte lag? Vad är det som är så roligt?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är mycket obalanserat och som spelare hamnar man alltid på den vinnande sidan när man kommer in på servern och det är helt fel. Lämnar sedan spelare den förlorande sidan flyttas ingen över från det vinnande sidan på ett bra tag så det blir bara värre.

Jag ser en del spelare med mycket hög ranking där och man tycker att de skulle vilja ha lite mer utmaning än att döda oerfarna spelare hela tiden så jag undrar om du inte snubblat in på en server där smygfuskare samlats. De är de enda som skulle tycke att det var roligt för annars hade de ju bara fuskat mot likasinnade och det går ju inte då det skulle skada deras Kill/Death statistik.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag blir skitsur, men fortsätter spela och hoppas på det bästa bara.

Permalänk

Varför de inte byter lag: 1 person som byter kommer inte göra skillnad, så enda skillnaden blir att de hamnra på det spawnrapeade laget istället.

Själv byter jag server om det är alltför olidligt, finns tusentals servrar att välja mellan, ser det inte riktigt som ett problem.

Permalänk

Kan säga att jag var på en server idag där vi abrupt bara blev 4 spelare. två i rushlaget och jag med en till i försvarande. Tror ni inte att han i mitt lag byter lag så jag får spela själv mot tre andra och försvara. Efter en stund där jag blev ständigt dödad och förlorade mina m-Com så bytte även jag lag så alla 4 var på samma. Sen kom mina 2 vänner och loggade in via party så knuffades de tre övriga till försvarande laget. De hade då förstört nästan alla m-com, så vi vann. In there faces tänkte jag då och blev genast glad. Finns lite rättvisa ibland

Permalänk
Medlem

Var väl en tidsfråga innan du skapade en tråd ang. detta Glad att se att det inte var en rage-tråd som du gjorde för BF:BC2

Jag personligen lämnar efter 5 minuter om jag inte lyckas bryta igenom. Oftast när man blir spawnraped så är det inte så svårt att springa förbi en flagga för att ta några andra, och då löser knuten sig. Skulle dock detta inte ske så finns det ingen anledning att vara kvar.

Däremot känner jag inte att det är många servrar som är sådana, händer väl max 1 gång under flera timmars spelande och byten att jag hittar en sådan server.

Däremot håller jag med dig, det är extremt tråkigt att vara i en obalanserad server, oavsett lag. Förstår inte heller riktigt vad det roliga i spawnrape är.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Varför kan man byta lag under själva spelet? Finns kanske inget bra svar på det. Själv har jag inte testat BF3 än. Men spelar mycket World of tanks där man inte kan byta lag plus att dör man så är man död. Game over. Och visst händer det att lagen är ojömna där med men problematiken som diskuteras i denan tråden uppstår ju iaf inte.

Permalänk

Själv brukar jag alltid hamna i det "kassa" laget. jag brukar största delen bara skita i det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kom i en sådan runda idag på 64p Theran Highway. Mitt mål vara att försöka smyga mig ut och ta en bas bakom deras attack linje (Jag hade även 1 kompis med mig). Tillslut så fick vi några mer randoms med oss och tog över 2 baser och matchen började flyta på igen. Dock hade vi förlorat tillräckligt mycket tickets för att vända.

Men det är alltså vad jag försöker göra: Ta tiden på mig för att komma ut (Oftast tar de lång tid att smyga) men så fort du har kommit runt så "knyter de upp sig" som någon sa!

Permalänk
Medlem

De servrar som ALLTID är obalanserade när jag spelar är just Webhallens servrar. Jag undviker de av denna anledning. Andra servrar brukar fungera bra.
Men varför just webhallens?!

Har de ett script som har ballat ur eller?

Permalänk
Medlem

Ja inte konstigt att folk beter sig som rövhål i såna situationer när hela spelet är byggt runt stats och fläshiga ribbons.

Har alltid försökt hålla mig borta från Webhallen, TV2, Gotland et cetera 'stora' server grupper just för att dom brukar sakna balans eller admins. Om jag nuförtiden ens pallar starta upp spelet så brukar jag aldrig göra det ensam utan drar med iaf en polare jag vet kan lira.
Vad jag också märkt är att ibland krävs det bara en squad av PTFO spelare för att 'rubba' balansen, så det blir ju nästan tråkigt att dra ihop ett gäng polare och spela public. Man får ju ett enormt övertag av att använda sig av VoIP som förövrigt borde funnits med i spelet som standard. Dock rubbas inte balansen lika illa som ditt screenshot med total teamstacking. Att folk ens finner glädje i sånt...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Ja inte konstigt att folk beter sig som rövhål i såna situationer när hela spelet är byggt runt stats och fläshiga ribbons.

Det här är problemet som dödar mp spel som använder sej av det.Stats är det sämsta skit som hänt fps spel.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Det finns väl en del servrar som har aktiva admins med lite sunt förnuft. Då brukar sånt här lösa sig.. (Kanske skulle funnits en tråd med lista på sådana servrar som sköts om och har bra admins?) Auto-team-balance kan vara ganska irriterande när man spelar med kompisar i squad och helt plötsligt så är någon i andra laget. Men det kan vara rätt kul å slakta eller bli slaktad av sina bästisar också ibland.. lite extra krydda i tillvaron.
Oftast är det ju stats-paddare som byter till vinnande laget hela tiden.. Det brukar vara ganska tydligt tycker jag. Dom har man ju ingen överdriven respekt för fast dom kanske har 30-0 under rundan.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Ja inte konstigt att folk beter sig som rövhål i såna situationer när hela spelet är byggt runt stats och fläshiga ribbons.

Precis detta som jag var så skeptisk mot med BF2. Jag kände direkt att publicspelandet påverkades väldigt mycket av poänsamlandet och sedan har det bara gått utför...

När detta händer så byter jag server. Har en såpass begränsad speltid att jag inte tycker det är värt att agera offer för statsfarmare och bli irriterad. Det är väl mest vanligt på servrar som kör 64-spelare att en extrem obalans uppstår runda efter runda. Märkligt nog också ofta på webhallens servrar.

Bra stats = stor snopp

Permalänk
Medlem

Håller med. Hänt flertal gånger på b2k. Fienden äger 5 utav 6 flaggor, har 4 pansarvagnar och bara står och bombar sönder den enda flaggan vi har. Tror jag överlevde 10 sekunder som längst. Väldigt sällan det är balanserade lag och en lång jämn match

Permalänk
Medlem

Rank har inte mkt med skill att göra Att folk blir spawnrapeade är nog för att om det går dåligt för ett lag, så plötsligt ska 80% av det laget byta till sniper och campa spawn. Lycka till att komma ur basen då

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen nått jag håller med om, har tänkt på det flera gånger. Själv tycker jag att det mycket oftare är obalanserat på en svensk server än på någon annan.

Permalänk
Medlem

Har också märkt mer på senare tiden att det är ofta ett lag som är helt överlägset. Brukar ofta bara spela vidare dock.

Visa signatur

http://e-sim.org/lan.96619/ | Hjälp Svergie!!!

Permalänk
Medlem

Byt server. Spela på servrar som kör med vettig autobalance samt använder sig av hel teamscramble. Blir sådan sjuk skillnad.

Webhallen servrar och liknande är ett skämt. Sök dig till clan servrar med aktiva admins.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Det är bara att vända på skiten, när jag och mina Bynn kommer in på servrar brukar vi vända de flesta underlag lustigt nog! 2 squads och skype så kör man skiten ur motståndarna.

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Det jag har märkt är att i det laget som blir baserapeade så börjar alla köra recon så det är inte så djävla konstigt att det går som det går. Är man ett gäng som ger sig fan på att bryta sig ut och samarbeta så går det oavsett balanseringen. Ok man förlorar rundan i slutändan i alla fall men man får igång spelet igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Rank har inte mkt med skill att göra Att folk blir spawnrapeade är nog för att om det går dåligt för ett lag, så plötsligt ska 80% av det laget byta till sniper och campa spawn. Lycka till att komma ur basen då

Håller med fortfarande så tror personer att SKILL = RANK tragiskt. Att bli spawn rape:ad är en del av spelet funkar det inte att komma ur det. Tyvärr så tror för många att man vinner genom att ligga som snipper å campa hemma basen. Funkar det inte så byt server. Svårare än så är det inte.

Att vissa byter hela tiden till det vinnande laget är tragiskt det med.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Är ju inte precis bara BF-relaterat, hur kul vore en fotbollsmatch där det plötsligt är 10 mot 14?

Lösningen är enkel, nämligen teambalance på servern. Funkar lagen bra som de är så behöver inte funktionen aktiveras och stör inte. Om/när det uppstår obalanser så går funktionen in.

Permalänk
Hedersmedlem

Stora svenska servrar har alltid sämst teamplay. Spelar hellre mot aimbotryssar än svenska tonåringar varje dag i veckan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Om folket är idioter och inte samarbetar så jagar jag frags istället.

Permalänk
Medlem

Försöker alltid hålla koll på hur balansen ser ut (antal spelare på varje sida) och byta över om det är ojämnt. Bryr mig inte så mycket om jag tillhör förlorande laget utan ser det mer som en utmaning och utvecklande för mitt spel om jag möter bättre lag/spelare. Däremot är jag allergisk mot spawnrape, förstår inte vad som är så roligt med att skjuta ner plan/helikoptrar/tanks/jeepar innan de äns lämnat sin bas. Igår hände det tyvärr rejält på sweclock servern, naturligtvis lämnade nästan halva vårt lag servern och sedan dog den ut, känns som det är läge att börja tänka efter hur man väljer att spela i ett överlägset vinnande lag. Har ett talande exempel från igår (kommer inte nämna några namn men du vet vem du är, tyvärr SweC spelare), vi körde "Gulf of Oman" och amerikanska sida började dominera efter ca halva rundan och till slut hade de alla baser. Försökte då ta upp ett flygplan för att få ner lite av deras luftstyrkor. Jag blev då ihjälskjuten tre gånger genom att en sniper tog ut mig samma sekund som jag hoppade in i planet. Förstår inte det roliga och utmanande i detta. Sluta upp med spawnrapen det leder bara till att servern dör.

Visa signatur

Stationär 1: Define R4 | MSI B450 tomahawk max | Corsair CX650M 650W | AMD Ryzen 5 3600 @4.2 MHz (1,35V) | Be Quiet! Pure Rock 2 | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x8GB | Palit GeForce RTX 2060 Super Dual 8GB
Stationär 2: Phanteks Eclipse P300 Glass | Asus B450 prime plus | XFX 550W Core Edition | AMD Ryzen 5 1600 (AF) @4.0 MHz (1,35V) | Deepcool Gammaxx 400 White | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Asus GeForce GTX 1660 Super dual 6GB
Stationär 3: Zalman Neo 7 | Chieftec Super Series 650W | AMD Ryzen 3 3100 | Aerocooler Cylon 4F | Corsair vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Palit GeForce GTX 1650 Super StormX HDMI DP 4GB
Bärbar: HP Elitebook x360 830 G8
HTPC: Asus VivoMini | Intel Core i7 8550U | 8 GB | Intel UHD Graphics 620

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Birre:

Försöker alltid hålla koll på hur balansen ser ut (antal spelare på varje sida) och byta över om det är ojämnt. Bryr mig inte så mycket om jag tillhör förlorande laget utan ser det mer som en utmaning och utvecklande för mitt spel om jag möter bättre lag/spelare. Däremot är jag allergisk mot spawnrape, förstår inte vad som är så roligt med att skjuta ner plan/helikoptrar/tanks/jeepar innan de äns lämnat sin bas. Igår hände det tyvärr rejält på sweclock servern, naturligtvis lämnade nästan halva vårt lag servern och sedan dog den ut, känns som det är läge att börja tänka efter hur man väljer att spela i ett överlägset vinnande lag. Har ett talande exempel från igår (kommer inte nämna några namn men du vet vem du är, tyvärr SweC spelare), vi körde "Gulf of Oman" och amerikanska sida började dominera efter ca halva rundan och till slut hade de alla baser. Försökte då ta upp ett flygplan för att få ner lite av deras luftstyrkor. Jag blev då ihjälskjuten tre gånger genom att en sniper tog ut mig samma sekund som jag hoppade in i planet. Förstår inte det roliga och utmanande i detta. Sluta upp med spawnrapen det leder bara till att servern dör.

Själv försökte man cirkulera runt med en tank vid A-D för att ge ditt lag en chans där, även om jag ibland åkte förbi bensin-stationen så åkte jag runt hela kartan (med widl som passagerare som förmodligen blev uttråkad av mitt körande) men många förlitar ju på att evenbalance ska ta hand om problemet efter varje runda. Ett tips är att hoppa in på mumble och prata med en admin som kan flytta över spelare.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Byt server. Spela på servrar som kör med vettig autobalance samt använder sig av hel teamscramble. Blir sådan sjuk skillnad.

Webhallen servrar och liknande är ett skämt. Sök dig till clan servrar med aktiva admins.

Det finns som bekant ingen auto-admin på Webhallens servrar (till skillnad från på många andra servrar), men vi admins har (väldigt nyligt) fått verktyg för att flytta spelare över till andra laget och därmed balansera lagen. Om man upptäcker väldigt ojämna lag, eller något annat som inte är i sin ordning, så når man oss snabbast på #webhallen @ qnet, men även www.lokalen.nu fungerar bra för att ta kontakt med en admin.

Permalänk
Medlem

Detta är inte ett problem som endast drabbar Webhallens servrar utan alla servrar. Det finns autobalanseringsscript men dessa fungerar sällan bra och skapar ofta mer problem än vad det gör nytta. Vissa av dom bryter till och med upp squads och kastar över folk i andra laget - skitskoj om man spelar tillsammans. Det av något förstör spelupplevelsen. Jag har inte spelat på en enda server som skött balanseringen bra och det är helt enkelt för att det inte är möjligt. Det är inte tekniskt möjligt att göra något liknande PTB som CS hade.

Skaffa 4 spelvänner och ni kan enkelt vända en baserape utan problem, så vida det inte är 64 bazaar eller metro.

Skrivet av edda123:

Byt server. Spela på servrar som kör med vettig autobalance samt använder sig av hel teamscramble. Blir sådan sjuk skillnad.

Webhallen servrar och liknande är ett skämt. Sök dig till clan servrar med aktiva admins.

Det är inte bättre på "klanservrar". Spelar på många olika servrar dagligen och det är lika värdelöst där också - ibland t.o.m värre. Där finns en förmåga att hela den klanen sätter sig i samma lag och effekten blir t.o.m större.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Birre:

Jag håller helt klart med om att spawnrape är det tråkigaste som finns, det drabbar spelnöjet på båda sidor och leder bara till att servern dör.

Resonemanget med att kämpa sig ur ett spawnrapeläge är sann, till viss del. Jag försöker alltid det och tar hellre en förlust än att ge upp rundan.

Men vissa kartor ger inte möjligheten eller gör rentav spawnrape omöjlig att försvara sig mot. Kartdesignen har inte varit lysande tyvärr, inte heller stödet för att scripta punish vs spawnrape. Sammantaget gör det att man inte kan upprätthålla en anti-spawnrape regel annat än med direkt övervakning från admin.

Det är trist som fasen men vad gör man?

Vi har försökt med diverse scripts för att få en fungerande teambalancer men det har funkat halvdant och inte särskiljt bra.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers