Permalänk

Byta 6970 Cf mot 680?

Tjena!

Är sugen på att skippa Cf för ett sinkelkort, mindre värme, strömåtgång, microscuttering och allt vad det innebär.

Är givetvis sugen på det nya 680 som släpps snart.

Vad tror ni. Presterar ett 680 snäppet bättre än 6970 Cf?

Permalänk
Medlem

Vänta ett par dar så får du ser, tvivlar dock på att ett styck klår 2st6970.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

Hur ska någon utom nVidia anställda veta det innan det släppts???

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits, väntar på tester och lite priskrig så får vi se om det blir nåt byte.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Ja, man såg ju nvidias "interna" diagram över hur fint det presterade!

Är det dock en 20% ökning från 7970 så vore det väl klockrent? blir väldigt intressant med tester som sagt.

Permalänk
Medlem

Dem kanske brinner upp som vissa fermi kort gjorde i början
Väntar på riktiga prestanda-tester jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Ja, man såg ju nvidias "interna" diagram över hur fint det presterade!

Är det dock en 20% ökning från 7970 så vore det väl klockrent? blir väldigt intressant med tester som sagt.

Ja du får ursäkta om jag låter otrevlig men det är en alldeles för tidigt ställd fråga.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hur ska någon utom nVidia anställda veta det innan det släppts???

Dock så skriver han "VAD TROR NI?"

Permalänk
Medlem

tror inte att kommer börja brinna och grejer för att det är ju 28 nm som drar mer ström vilket leder till mindre värme

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Skrivet av zabera:

Dock så skriver han "VAD TROR NI?"

Känns väl ändå lite meningslöst att börja spekulera om något som kmr ut om ett par veckor? Menar, inom denhär månaden borde vi få se prestanda test o början på priskriget (om det blir ett) så... Varför spekulera om något som är bakom nästa hörn... Bara onödigt o det bringar ingenting till någon... Iaf min åsikt

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

Svårt att säga någonting om detta i nuläget.

Jag tror inte men hoppas att det kan klå 6970 i CF överklockat i alla fall. Hade vart grymt.
Som sagt allt som sägs i nuläget är ju spekulationer grundat på tunn och ofullständig fakta.

Det är en grym nagelbitare att sitta och vänta på 600-serien från nVidia, kommer den prestera bättre/sämre eller likvärdigt med AMDs 79XX?
Jag tycker folk, inklusive mig själv har varit modiga och toleranta som vill vänta och se hur Kepler presterar innan de bestämmer sig för AMD eller nVidia. Det är ju svårt att motstå frestelsen AMD bjudit på sedan slutet av December.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Känns väl ändå lite meningslöst att börja spekulera om något som kmr ut om ett par veckor? Menar, inom denhär månaden borde vi få se prestanda test o början på priskriget (om det blir ett) så... Varför spekulera om något som är bakom nästa hörn... Bara onödigt o det bringar ingenting till någon... Iaf min åsikt

Tack, du formulera det jag mena

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Jag tycker personligen att du skall vänta tills 680 lanseras och verkligen testas.

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Känns väl ändå lite meningslöst att börja spekulera om något som kmr ut om ett par veckor? Menar, inom denhär månaden borde vi få se prestanda test o början på priskriget (om det blir ett) så... Varför spekulera om något som är bakom nästa hörn... Bara onödigt o det bringar ingenting till någon... Iaf min åsikt

Hur får du 23e Mars till "några veckor"? Kortet skall ju finnas tillgängligt då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hur ska någon utom nVidia anställda veta det innan det släppts???

haha du är rolig du =P hur tror du att sidor så som sweclockers kan släppa tester dagen korten släpps? så vitt vi vet så sitter kanske sweclockers och dom större liknande sidorna redan på varsitt 680 kort och benchar för fullt men det är inget dom får säga ngt om...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

haha du är rolig du =P hur tror du att sidor så som sweclockers kan släppa tester dagen korten släpps? så vitt vi vet så sitter kanske sweclockers och dom större liknande sidorna redan på varsitt 680 kort och benchar för fullt men det är inget dom får säga ngt om...

Vad spelar det för roll om Sweclockers "benchar" korten när de inte lägger upp en recension? Just nu så finns det en uppenbar saknad av recensioner, inte bara på sweclockers utan ALLA liknande sidor. Dessutom så verkar Sweclockers INTE veta ordentliga specifikationer till Kepler korten. Det om något borde vara bevis för att man INTE har fått sätta sin hand på kepler ÄN. Så du är för rolig du..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vad spelar det för roll om Sweclockers "benchar" korten när de inte lägger upp en recension? Just nu så finns det en uppenbar saknad av recensioner, inte bara på sweclockers utan ALLA liknande sidor. Dessutom så verkar Sweclockers INTE veta ordentliga specifikationer till Kepler korten. Det om något borde vara bevis för att man INTE har fått sätta sin hand på kepler ÄN. Så du är för rolig du..

allt jag menade är att det är nog långt ifrån bara nvidia som vet hur dom presterar.. samt varför skulle vad sweclockers skriver på sidan och göra med om dom har korten eller inte? Sweclockers kan gott och väl ha korten men är fortfarande under NDA vilket gör att dom får inte gå ut med någon info över huvud taget om korten, förutom den info Nvidia släpper ut samt info som redan har gått ut från andra sidor..

dvs att dom kanske sitter på korten och benchar för fullt men får inte ge ut fulla specs pågrund av NDA så den info dom går ut med är den infon som läcker ut på andra sidor samt som kommer från nvidia..

så nej är inte rolig tänker bara realistiskt...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Ja, man såg ju nvidias "interna" diagram över hur fint det presterade!

Är det dock en 20% ökning från 7970 så vore det väl klockrent? blir väldigt intressant med tester som sagt.

Interna Diagram kan man lika bra kasta bort Såg du inte AMD's på bulldozer.. Såg ju hur bra det va ^^

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hur får du 23e Mars till "några veckor"? Kortet skall ju finnas tillgängligt då.

Är ändå så pass pessimistisk av mig att ja tror inte att vi kommer få köpa dom föräns i april. Därav "några veckor". Brukar ju aldrig vara så att man får nya kort just på lanserings datumet. Mer realistiskt att de finns i lager runt april månad. O andra sidan kan jag ha fel, men det ändrar inte på vad jag skrev: "att spekulera om något som kmr ut helt snart känns riktigt onödigt, när vi ändå får se tester på det nästa vecka"....

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Skrivet av schnabs:

Vänta ett par dar så får du ser, tvivlar dock på att ett styck klår 2st6970.

Jag skulle våga sparka mig på pungen och säga att gtx 680 kommer vara i samma prestanda som 2x6970. Redan att se mellan gtx 580 och 6970 så är gtx 580 överlägset. Så det är upp till dig om du ska byta till gtx 680. Vi vet ej testerna, men skulle tro att så är fallet. Har du mycket ms så byta.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

allt jag menade är att det är nog långt ifrån bara nvidia som vet hur dom presterar.. samt varför skulle vad sweclockers skriver på sidan och göra med om dom har korten eller inte? Sweclockers kan gott och väl ha korten men är fortfarande under NDA vilket gör att dom får inte gå ut med någon info över huvud taget om korten, förutom den info Nvidia släpper ut samt info som redan har gått ut från andra sidor..

dvs att dom kanske sitter på korten och benchar för fullt men får inte ge ut fulla specs pågrund av NDA så den info dom går ut med är den infon som läcker ut på andra sidor samt som kommer från nvidia..

så nej är inte rolig tänker bara realistiskt...

Ja jo det kanske var dumt uttryckt "Bara nVidia-anställda" men frågan kvarstår för precis som du själv säger får ingen säga något om 680 innan release. Detta gör denna tråd fullständigt meningslös tills releasedagen.

Och du har rätt, du är inte rolig...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag skulle också helst vilja ha ett kort istället för 2. Jag funderar dock på om det blir tillräckligt flyt i spel eftersom jag spelar i 2560x1600. Jag behöver dock inte 60 fps hela tiden.

Permalänk

Ja, som ni kanske förstår så kliar det i köpfingrarna

Men vore ju förbannad kul om det presterade bättre än 2x 6970, som någon sa här innan så är ju 580 ett steg bättre än 1 st 6970.
Får ju även tänka på att 2 st 6970 i CF blir inte 100% bättre, hur mycket bättre blir det på ett ungefär? Någon som vet?

Hur många % är 1 st 580 bättre än 1st 6970?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Ja, som ni kanske förstår så kliar det i köpfingrarna

Men vore ju förbannad kul om det presterade bättre än 2x 6970, som någon sa här innan så är ju 580 ett steg bättre än 1 st 6970.
Får ju även tänka på att 2 st 6970 i CF blir inte 100% bättre, hur mycket bättre blir det på ett ungefär? Någon som vet?

Hur många % är 1 st 580 bättre än 1st 6970?

6970 CF : Jättesvårt att säga och det beror på från spel till spel. Oftast är det nog 80% eller lite mer.
6970 vs 580 : http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt... eller googla

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Ja jo det kanske var dumt uttryckt "Bara nVidia-anställda" men frågan kvarstår för precis som du själv säger får ingen säga något om 680 innan release. Detta gör denna tråd fullständigt meningslös tills releasedagen.

Och du har rätt, du är inte rolig...

och btw.. kollar du på dagens fredags panelen så kan man ganska lätt dra den slutsatsen att dom har kepler och att dom testar korten/kortet för fullt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Havreflarn:

Ja, som ni kanske förstår så kliar det i köpfingrarna

Men vore ju förbannad kul om det presterade bättre än 2x 6970, som någon sa här innan så är ju 580 ett steg bättre än 1 st 6970.
Får ju även tänka på att 2 st 6970 i CF blir inte 100% bättre, hur mycket bättre blir det på ett ungefär? Någon som vet?

Hur många % är 1 st 580 bättre än 1st 6970?

CF skalar oftast något bättre i SLI men det beror ju från spel till spel. BF3 skalar CF relativt bra och det snackar oftast om en 85-90% skalning ungefär.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Så, vad tror ni nu då? Finns det någon idé att uppgradera till 680 från 6970cf? Vill lira stabilt i ultra, det gör jag knappt nu.

mvh

Permalänk
Skrivet av Havreflarn:

Så, vad tror ni nu då? Finns det någon idé att uppgradera till 680 från 6970cf? Vill lira stabilt i ultra, det gör jag knappt nu.

mvh

Du kommer ju inte få bättre prestanda om man räknar fps i alla fall... Det är om du tycker att det är värt att offra några fps för att bli av med problemen du verkar ha med cf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havreflarn:

Så, vad tror ni nu då? Finns det någon idé att uppgradera till 680 från 6970cf? Vill lira stabilt i ultra, det gör jag knappt nu.

mvh

Fixar inte dubbla 6970 dina behov så får ett GTX680 vældigt svårt att gøra det också:

Klocka korten lite annars.

Misstænker att 12.4 kommer boosta BF3 prestanda mer också. Du klarar du gott på dina kort tills næsta generation (HD8000 Sea Islands ær på gång, och eventuellt en uppdaterad version utav HD7970)

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Fixar inte dubbla 6970 dina behov så får ett GTX680 vældigt svårt att gøra det också:

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/Grafi...

http://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/Grafi...

Klocka korten lite annars.

Misstænker att 12.4 kommer boosta BF3 prestanda mer också. Du klarar du gott på dina kort tills næsta generation (HD8000 Sea Islands ær på gång, och eventuellt en uppdaterad version utav HD7970)

Tackar för ett väldigt utförligt svar. Ska testa 12.4 betadrivrutiner när jag kommer hem. Hoppas på en boost i och med patchen till bf3 som kommer när som också.

Tack än en gång för ett grymt svar!