Permalänk
Hedersmedlem

fästa fläns på mobo!?

tjo!

fick min ax-7 idag! Har precis monterat min enermax fläkt på den, den vägar ca 600g!!! Har hört att man ska montera den på mobot innan man sätter fast mobot i lådan? och hur isåfall? menar att om man tex. lägger mobot på skrivbordet och börjar trycka så kasnke det skadas lr nått

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

lägg mobot på typ ett mjukt liggunderlag.

obs! inga filtar eller täcken, då kan det kortslutas

Permalänk
Hedersmedlem

Kortslutning är inte farligt, men ESD är inte så bra. Lägg kortet på den antistatpåse du förhoppningsvis fick kortet i.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

ok, då blir det till att lägga kortet först på påsen sen på liggunderlag
klamrarna på AX-7 sitter väldigt högt upp så att säga... blir j utvunga att böja dit den med kofot....

ska ha den på en 2400+ och abit kd7, hur mkt tål socketen igentligen, kan man klämma dit den så hårt som byglaran på ax-7 är gjorda som??

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
ska ha den på en 2400+ och abit kd7, hur mkt tål socketen igentligen, kan man klämma dit den så hårt som byglaran på ax-7 är gjorda som??

Nä det går inte, med så mycket tryck pajjar moderkortet!!!

(skämtar ju bara, du kanske skulle fråga dig varför flänsen säljs om inte mekanismen fungerade? )

Permalänk
Hedersmedlem

jo, det är klart... men jag tycker det verkar lite väl hårt när man ser på grejjen... det e ju som en böjd platt pinne som går rakt igenom den sen ska fästas på varsin sida... och för att böja ner den där pinnen måsste man ta i som satan... när man lägger på flänsen på prollen och sätter fast en clipsen på ena kanten och sen sak bända över den andra med hjälp av en skruv mejsel borde det vara rätt stor risk att kärnan skadas ju... eller?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Jag har en AX-7 och har satt dit och tagit av den ett antal gånger och det är inga problem alls. Den ska sitta lite hårt så det blir tryck på coren juh

Permalänk
Hedersmedlem

jo, jag menar vid själa monteringen då kommer ju flänsen att vara lite sen då o då...

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

sen=sned antar jag?
Och nej, flänsen kommer inte att vara sned på något sätt om du endast applicerar kraften på själva mekanismen. Du ska aldrig under några omständigheter röra på flänsen under tiden du lägger på kraft på mekanismen. Poängen med mekanismen är ju att den centrerar kraften mitt ovanför kärnan och det ska därmed vara omöjligt att "krossa kärnan".

Men det jag sa nu, gäller ju alla flänsar som fästs i sockeln. Inget nytt..

Permalänk
Hedersmedlem

har aldrig monterat en fläns så... får väl försöka att inte mörda 2400+

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk