Linux Mint Debian, rullande releaser som Debian men inte lika hardcore

Permalänk
Medlem

Linux Mint Debian, rullande releaser som Debian men inte lika hardcore

Hejsan,

Finns det några erfarenheter kring Linux Mint Debian (LMD) här på forumet? Jag har kört ubuntu i 6 år nu och har börjat tröttna på uppdateringar eller ominstallationer som görs var sjätte månad.

Jag har därför kikat lite på distributioner med rullande releaser som Arch och debian men inte riktigt känt att jag vill lägga ner den extra tiden på att konfigurera systemet. Linux Mint Debian kanske kan fylla detta hålet med rullande releaser och hyffsat lättanvänt?

LMD körs nu virtuellt och jag gillar det.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Mint har blivit mer likt Ubuntu för varje release tycker jag. Ett utav min favorit distros.

Mint -> Crunchbang ->Ubuntu -> Arch
I den ordningen brukar jag spana då jag ska installera linux på olika burkar.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Jag gillar Mint skarpt! bra dist

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Jag gillar Mint skarpt! bra dist

Frågan är inte så mycket om Mint som distro, utan Mint Debian som skiljer sig från vanliga mint då den har rullande releaser och således inte kan garanteras vara lika stabil. Det är den punkten som min fråga i princip handlar om. Att diskutera vanliga mint är inte intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt ge Arch en extra chans om jag var du. Har använt disten på min laptop väldigt länge och det har fungerat hur bra som helst. Det finns jättebra nybörjar-guider på deras wiki, så du borde inte vara särskilt vilsen under konfigurationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zanshi:

Jag skulle faktiskt ge Arch en extra chans om jag var du. Har använt disten på min laptop väldigt länge och det har fungerat hur bra som helst. Det finns jättebra nybörjar-guider på deras wiki, så du borde inte vara särskilt vilsen under konfigurationen.

Nej helst inte. Det är hela kulturen kring arch som är elitistisk och anser att man ska göra allt själv. Jag har inte tid med sådant längre. Ubuntu har rätt mindset för mig och om LMD har liknande mindset men rullande releaser som funkar är jag nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Debian är inte alls särskilt svårt att konfigurera, speciellt inte om du har kört Ubuntu i 6 år. Debian stable är riktigt trevligt, så vill du ha något Ubuntu-liknande som inte kräver så mycket underhåll rekommenderar jag det. Debian testing är också trevligt, kör det just nu på min laptop och tycker inte alls det är krångligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kört LMDE ett tag och tycker det fungerar bra, inga större skillnader mot "vanliga" Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Testkör det lite i Virtual Box innan du lägger in det skarpt. Själv har jag inte provant Mint Debian men vanliga debian kör jag på några maskiner och det är inga svårigheter alls.

Permalänk

Ett tips om ni inte visste om den! : http://zorin-os.com/

Fungerar hur bra som helst och är otroligt lättanvänt även för de som är okunnande inom linux

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av Gräs-Mannen:

Hejsan,

Finns det några erfarenheter kring Linux Mint Debian (LMD) här på forumet? Jag har kört ubuntu i 6 år nu och har börjat tröttna på uppdateringar eller ominstallationer som görs var sjätte månad.

Jag har därför kikat lite på distributioner med rullande releaser som Arch och debian men inte riktigt känt att jag vill lägga ner den extra tiden på att konfigurera systemet. Linux Mint Debian kanske kan fylla detta hålet med rullande releaser och hyffsat lättanvänt?

LMD körs nu virtuellt och jag gillar det.

Om du kan hålla dig kommer Ubuntu 12.04 LTS nästa månad. Där får du 5 års support till skillnad från 3 år som det varit tidigare.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om du kan hålla dig kommer Ubuntu 12.04 LTS nästa månad. Där får du 5 års support till skillnad från 3 år som det varit tidigare.

Dock så blir det ju inte riktigt samma sak - LTS, i alla fall av tidigare erfarenhet, lägger inte till så mycket funktioner utan är mest bugg och säkerhetsfixar.

Permalänk

Jag går lite i liknande tankar, men jag har kört Kubuntu, och vill därför helst ha en dist med KDE som primär miljö. Jag har kikat lite på de i länken nedan men inte satt mig in i det i brist på tid, att installera och testköra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_release#Debian-based

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag vill ju heller inte sitta på mjukvara från stenåldern.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Le-Lunix:

Dock så blir det ju inte riktigt samma sak - LTS, i alla fall av tidigare erfarenhet, lägger inte till så mycket funktioner utan är mest bugg och säkerhetsfixar.

Nej det är klart. Men ofta kan man lägga till extra funktioner via PPA och dylikt.

Skrivet av Gräs-Mannen:

Jag vill ju heller inte sitta på mjukvara från stenåldern.

Hehe nej men som jag nämde ovan kan man uppdatera mycket själv.

Men du kan alltid ta LMDE och testa det och se vad du tycker.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Jag körde LMDE på min thinkpad förut och det funka faktiskt rätt okej. Men det är ju inte stable så räkna med en hel del småbuggar här och där.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Jag körde LMDE på min thinkpad förut och det funka faktiskt rätt okej. Men det är ju inte stable så räkna med en hel del småbuggar här och där.

Jaha, sitter på en X220 själv. Gick drivrutiner igång automatiskt? Det sägs ju att Ubuntu lägger ner mycket energi på just drivrutiner så jag är lite rädd att sånt blir lite krångligare på Debian.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med min T61 funkade typ allt direkt har jag för mig.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något svenskt eller åtminstone europeiskt repository för Mint Debian som fungerar? Uppdateringarna gick jättesegt (sisådär 100-150 kB/s, jag borde kunna komma upp till 2-3 MB/s med mina 25 Mbit/s) när jag körde mot linuxmint centrala repository och när jag testade byta ut mot någon tysk server ja då blev det inte senaste versionerna av program (update pack 4 kom inte in) och särskilt mycket snabbare blev det inte.

Eller kan man köra med debians repositories istället? De har väl snabba server i vår närhet har jag för mig.

Mitt intryck av Mint Debian XFCE 64-bit då? Bortsett från uppdateringsfunktionen som kändes både seg och omständig (körde deras grafiska uppdateringshanterare) så funkar det bra. Tyvärr så avbröt jag uppdateringarna bytte repository till den där tyska servern för att få det snabbare och uppdaterade igen vilket kraschade (eller snarare gav fel att uppdateringarna misslyckades). När jag startade om blev det ingen grafisk inloggning så jag försökte uppgradera med apt-get istället och fick använda -f för att få in alla paket. Sedan gick det igång som vanligt igen vid nästa omstart och med rättade repositories kunde jag uppdatera allting till aktuell version. Hade jag inte rört något och låtit den uppdatera färdigt i 3 timmar från början så hade det nog inte krånglat alls.

Sedan försökte jag lägga in en ny användare via något GUI men det gav felmeddelande. Fick köra hederliga terminalen med adduser istället så gick det bättre men då funkade inte grafiska inloggningen med nya användaren så jag får väl kopiera lite startupfiler för xfce till nya användarens hemmamapp... Inget som inte går att fixa tror jag men varför ha GUI för att lägga till ny användare om det ändå inte fungerar?

Känslan jag fått hittills är att jag troligtvis hade varit lyckligare om jag installerat vanliga Debian istället. Men det är fullt användbart och man får ett ganska färdigt system som slutresultat efter installationen, men man blir som sagt var irriterad på uppdateringsfunktionen. I och för sig så är det väl helt naturligt att det blir många uppdateringar för att komma ikapp när man ska installera en rolling release från en installationsskiva som är flera månader gammal. Men i så fall kan man väl köra med netinstall istället så som debian och arch gör så man direkt får in de aktuella paketversionerna redan vid installationen och att man kan välja lokala repositories för programvarukällor innan man installerar allting så slipper det bli så himla segt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Känslan jag fått hittills är att jag troligtvis hade varit lyckligare om jag installerat vanliga Debian istället. Men det är fullt användbart och man får ett ganska färdigt system som slutresultat efter installationen, men man blir som sagt var irriterad på uppdateringsfunktionen. I och för sig så är det väl helt naturligt att det blir många uppdateringar för att komma ikapp när man ska installera en rolling release från en installationsskiva som är flera månader gammal. Men i så fall kan man väl köra med netinstall istället så som debian och arch gör så man direkt får in de aktuella paketversionerna redan vid installationen och att man kan välja lokala repositories för programvarukällor innan man installerar allting så slipper det bli så himla segt...

Det är väl inte så mycket som saknas i en vanlig Debian-installation? Flash, nvidia-drivare, kanske lite codecs och kanske lite non-free firmware om det behövs (finns isos med det från början)?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Är du ute efter att köra med det senaste inte helt stabila testversionerna eller vad är syftet? Det finns ju en anledning till att man testar och lägger ihop uppdateringar som funkar tillsammans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Det är väl inte så mycket som saknas i en vanlig Debian-installation? Flash, nvidia-drivare, kanske lite codecs och kanske lite non-free firmware om det behövs (finns isos med det från början)?

Nej precis. Var lite nyfiken på Mint Debian Edition för att se om det var ett snabbt enkelt sätt att installera något "enkelt" åt min dotter. Fast det verkar som Mint krånglar till det istället för att göra det enklare om jag ska vara ärlig. För övrigt verkar det som att novueau-drivarna är fullt tillräckligt bra för syftet. Det är ett nvidia 7900GS i den datorn så man får ju inget vdpau-stöd ändå och de enkla "Linux-barnspel" jag testade (även de med OpenGL-grafik) verkar funka helt OK med fria drivrutinerna.

Skrivet av mrqaffe:

Är du ute efter att köra med det senaste inte helt stabila testversionerna eller vad är syftet? Det finns ju en anledning till att man testar och lägger ihop uppdateringar som funkar tillsammans.

Jo, men nog borde det väl finnas mirrors i Europa som följer Linux Mint debian senaste testade programvarukällor? Syftet är att uppdateringarna inte ska ta så himla lång tid (högre bandbredd, mindre fördröjningar). De flesta distarna har väl fungerande mirrors i olika världsdelar? Mint debian ska vara en rullande release har jag förstått och det gör ju att man får leva med kontinuerligt många uppdateringar och i så fall vill man ha snabba pålitliga servrar att ladda ner ifrån.

Så valet står mellan "äkta debian" antingen stable eller testing alternativt Linux Mint debian med lite snabbare speglar för servrarna som har programvarukällorna. Men efter min lilla test av Mint debian känns det som jag ska byta ut det mot riktiga debian istället. Lutar mot debian stable med Xfce. Den där datorn "ska bara fungera" men ska samtidigt ha allting som behövs på en modern desktop. Men debian squeeze är väl hyfsat modernt trots allt (och hårdvaran i denna datorn hyfsat gammal) så det borde funka bra ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så valet står mellan "äkta debian" antingen stable eller testing alternativt Linux Mint debian med lite snabbare speglar för servrarna som har programvarukällorna. Men efter min lilla test av Mint debian känns det som jag ska byta ut det mot riktiga debian istället. Lutar mot debian stable med Xfce. Den där datorn "ska bara fungera" men ska samtidigt ha allting som behövs på en modern desktop. Men debian squeeze är väl hyfsat modernt trots allt (och hårdvaran i denna datorn hyfsat gammal) så det borde funka bra ihop.

Squeeze är jättebra som "setup n' forget". Jag har haft det installerat sedan ungefär ett år innan release (har för övrigt bytt moderkort, processor, minne och grafikkort utan något krångel) och det har fungerat mycket bra. Jag körde Ubuntu innan (9.04) och det krånglade mycket mer. Även fast det var enklare att installera blev det krångligare då det krävde mer underhåll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OK. Har nu laddat ner firmware-6.0.4-amd64-netinst.iso så blir det nog bra.

Edit: Ja det blev bra med debian. Lurigt att man fick gå in i avancerade alternativ när man bootade installationsskivan för att kunna välja andra skrivbordsmiljöer än GNOME före man startade upp installationsprogrammet. Sedan in med grafikdrivrutin och flash så funkade allt som det skulle (se min andra tråd).

Permalänk
Medlem

Kör på Mepis...

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James