Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte sova länge?

Antar att detta är fel forum att fråga på men strunt samma. Jag undrar varför jag aldrig kan sova länge? även om jag går och lägger mig klockan 01:00 vaknar jag sådär vid sjutiden på morgonen. Jag är heller inte utvilad på morgonen, jag kan knappt öppna ögonen och jag vill bara sova men det går inte när jag väl vaknat. Sen ligger jag där halvdöd och väntar i två timmar tills jag börjar blir pigg. Varför sover jag inte vidare när jag är så trött, det är så irreterande!

Jag har inget som stör mig på morgonen jag har en rullgardin, stängd dörr och öronproppar, vaknar ändå tidigt.

Kan det bero på mina rutiner? På vardagar går jag till skolan vid 6-7 tiden på morgonen men på helgenerna och nu på påsklovet vill jag bara sova...

Innan jag går och lägger mig brukar jag kolla på tv ta en macka.

Vad kan det bero på? Vad kan jag göra åt det?

Permalänk
Medlem

Jag har lidit av stress så pass att jag har fått magsår, har alltid haft svårt att sova, vaknar vanligtvis vid 7 tiden, längsta jag har sovit på ett par år är fram tills kl 10.

Har du något i ditt liv som kan göra dig så pass stressad?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Om du vill sova länge så missar du skolan ju eftersom du vaknar upp vid sjutiden?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur ser din kost ut? Se till att du får i dig ordentligt med mineraler och vitaminer m.m.
Prova även att käka gröt eller dricka något varmt vid sänggång. Ex mjölk eller liknande. undvik tee, då blir du bara pissnödig.

Jag jobbar 3 skift och behöver ställa om mig flera gånger i månaden så jag är väldigt van vid grova sömnproblem.
Men va glad att du iaf somnar det gör inte alltid jag.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Finns massor av hjälp på nätet, googla "sömnproblem"

En bra site verkar vara http://www.somnupplysningen.se/

Kan ev vara sömnapne du drabbats av, läs mer här http://www.somnapne.se/

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ytrewqc:

Antar att detta är fel forum att fråga på men strunt samma. Jag undrar varför jag aldrig kan sova länge? även om jag går och lägger mig klockan 01:00 vaknar jag sådär vid sjutiden på morgonen. Jag är heller inte utvilad på morgonen, jag kan knappt öppna ögonen och jag vill bara sova men det går inte när jag väl vaknat. Sen ligger jag där halvdöd och väntar i två timmar tills jag börjar blir pigg. Varför sover jag inte vidare när jag är så trött, det är så irreterande!

Jag har inget som stör mig på morgonen jag har en rullgardin, stängd dörr och öronproppar, vaknar ändå tidigt.

Kan det bero på mina rutiner? På vardagar går jag till skolan vid 6-7 tiden på morgonen men på helgenerna och nu på påsklovet vill jag bara sova...

Innan jag går och lägger mig brukar jag kolla på tv ta en macka.

Vad kan det bero på? Vad kan jag göra åt det?

Japp det har med dina rutiner att göra. Din kropp är inställd på att vakna runt 7 på morgonen då den följer sin egen biologiska klocka som inte riktigt fungerar på samma sätt som vanliga klocka då du som sagt inte kan somna om då din kropp är inställd på att vara vaken vid ungefär den där "tidpunkten" varje dag...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Får man fråga när du går och lägger dig då? Och har du svårt att somna också? Annars är det ju bara att du går och lägger dig vid 11 om du vill sova 8 timmar t.ex.?

Jag tror mest på det som Tomas_88 säger, att din cirkadiana dygnsrytm är inställd på att du ska vakna kl. 7 på morgonen. Det har bland annat med kortisolfrisättningen att göra som ökar kraftigt ungefär en halvtimme innan vi vaknar. Vill du sova längre så kan du ställa om din dygnsrytm och det gör du främst genom att utsätta dig för ljus under dom tidpunkter på dagen då du vill vara vaken och dra ner på ljuset när du vill sova. Dock kan det ta ett par veckor innan man har ställt om sin rytm så det är inget man gör över ett påsklov direkt.

Permalänk

Jag vet inte om detta hjälper eller om det faktiskt är sant men jag har hört att förr före det elektroniska nätet och ljustet kom så var det inte ovanligt att man gick upp en timme mitt i natten efter sisådär 4-5 timmar. Då vart man uppe ett tag, kanske gick över till grannen och småtjöta lite eller hade kul med frugan. Men i modern tid sågs detta som slöseri med tid och detta tränades bort för att så småningom försvinna helt. Vad jag har hört kan det ha att göra med mångas sömnproblem så det kanske kan vara värt att kolla upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag hade också det problemet när jag var yngre och gick i skolan. Kunde lägga mig runt 03.00 och vakna (tröttare än när jag somnade) vid 7 tiden. Gick jag och la mig kl 23 sov jag också till 7, vilket iof är bra.

Sover du fasta timmar, dvs somnar du kl 21 och vaknar kl 04 eller är det alltid runt 7 på morgonen inom en rimlig gräns?

Nu kan jag somna kl 18 på kvällen och mer eller mindre sova 18 timmar i sträck om inget väcker mig, vilket inte är bra heller.

Vet inte exakt hur sovcykeln ser ut, men något i still med denna: http://stefan.sofis.se/2010/01/nattens-sovcykel/ försök lägga dig i tid så att du vaknar efter en djup stadie, strax efter drömmen så är risken mindre att du är en zombie när du vaknar.

Ska tydligen även vara så att efter 2 fulla cykler ger sömnen inte lika bra resultat. Har du sovit 2 så kommer du inte vara mer utvilad efter 3 eller 4, snarare tröttare.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation