Vart kan man hitta gamla datorer med Windows 98 (eller 95) nu idag?

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Hej alla! Snart färdig med min data köp! Vill bara veta, var kan man få tag på gammal hårdvara som processor, grafikkort, RAM minne och mer.

Tradera eller Blocket borde vara bra om du bara ska ha småsaker som går att skicka med Posten. Låt ingen lura dig att betala överpriser bara.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Ta kontakt med skolor, dom lär ju ha ett gäng gamla datorer över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Tradera eller Blocket borde vara bra om du bara ska ha småsaker som går att skicka med Posten. Låt ingen lura dig att betala överpriser bara.

Hur mycket blir frakten ungefär?

Skrivet av TrattSNIGL:

Ta kontakt med skolor, dom lär ju ha ett gäng gamla datorer över

Har checkat tyvärr, har ändå en gammal data snart.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vusan:

Hur mycket blir frakten ungefär?

Ett kuvert med ett pci kort kostar ungefär 30kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Hur mycket blir frakten ungefär?

Mellan 12 och 48 kr beroende på hur stort och tungt föremålet är.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Mellan 12 och 48 kr beroende på hur stort och tungt föremålet är.

Låter inte så farligt. ^^

Är det möjligt att uppgradera alla datorer?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vusan:

Är det möjligt att uppgradera alla datorer?

Nästan alla går att ändra, det finns vissa som har speciallösningar men de är ovanliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nästan alla går att ändra, det finns vissa som har speciallösningar men de är ovanliga.

Hur monterar man alla sakerna. Vet hur man monterar RAM minne men inte nåt annat som CPU, Grafikkort och mer.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vusan:

Hur monterar man alla sakerna. Vet hur man monterar RAM minne men inte nåt annat som CPU, Grafikkort och mer.

Det finns en massa guider och videos om du söker, det dräller av videos i den här stilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Hur monterar man alla sakerna. Vet hur man monterar RAM minne men inte nåt annat som CPU, Grafikkort och mer.

Du trycker ner processorn i Sloten på moderkortet som är avsedd för processorn och kopplar sedan sladden till processorns fläkt till fläktsladdskontakten som sitter i närheten av processorsloten på moderkortet. Ta reda på om moderkortet du har stödjer processorn du köper.

Grafikkort sticker du in i den avsedda expansionssloten på moderkortet. Välj grafikkort beroende på om ditt moderkort har PCI-e, AGP eller bara vanliga PCI-slotar. Ljudkort och nätverkskort sätter du i en PCI-slot på samma sätt.

Vad gäller RAM-minne måste det vara RAM-stickor som passar i ditt moderkort. Pentium 3-moderkort använder oftast SDRAM. Du kommer aldrig behöva mer än 256 MB till Windows 98.

Sedan kommer hårddisken och CD-läsaren kopplas till moderkortet med en IDE-kabel. Läs på om hur man sätter jumpern på IDE-enheter och skillnaden på Master och Slave.

Du verkar ha en dator på gång, men är den inte komplett? Det bästa för en nybörjare är att alltid utgå från ett komplett fungerande system och sedan byta ut en komponent i taget, med möjlighet att byta tillbaka om det inte skulle fungera. Bry dig inte om prestanda eller minnesmängd på de komponenter du köper så här i början, utan fokusera bara på att få datorn att fungera. Du kan alltid uppgradera igen i efterhand när du lärt dig mer om retrodatorbyggandets ädla konst. Jag har byggt retrodatorer i åratal och jag kan försäkra att dåtiden high-end komponenter, som Voodoo 5 kort och liknande, inte är något man bara snubblar över dagligen, utan man får börja med en kontorsdator och uppgradera över tid när tillfälle ges.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Du trycker ner processorn i Sloten på moderkortet som är avsedd för processorn och kopplar sedan sladden till processorns fläkt till fläktsladdskontakten som sitter i närheten av processorsloten på moderkortet. Ta reda på om moderkortet du har stödjer processorn du köper.

Grafikkort sticker du in i den avsedda expansionssloten på moderkortet. Välj grafikkort beroende på om ditt moderkort har PCI-e, AGP eller bara vanliga PCI-slotar. Ljudkort och nätverkskort sätter du i en PCI-slot på samma sätt.

Vad gäller RAM-minne måste det vara RAM-stickor som passar i ditt moderkort. Pentium 3-moderkort använder oftast SDRAM. Du kommer aldrig behöva mer än 256 MB till Windows 98.

Sedan kommer hårddisken och CD-läsaren kopplas till moderkortet med en IDE-kabel. Läs på om hur man sätter jumpern på IDE-enheter och skillnaden på Master och Slave.

Du verkar ha en dator på gång, men är den inte komplett? Det bästa för en nybörjare är att alltid utgå från ett komplett fungerande system och sedan byta ut en komponent i taget, med möjlighet att byta tillbaka om det inte skulle fungera. Bry dig inte om prestanda eller minnesmängd på de komponenter du köper så här i början, utan fokusera bara på att få datorn att fungera. Du kan alltid uppgradera igen i efterhand när du lärt dig mer om retrodatorbyggandets ädla konst. Jag har byggt retrodatorer i åratal och jag kan försäkra att dåtiden high-end komponenter, som Voodoo 5 kort och liknande, inte är något man bara snubblar över dagligen, utan man får börja med en kontorsdator och uppgradera över tid när tillfälle ges.

Ska jag bara byta en åt taget?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Tack, så mycket! Nu kan jag börja välja den rätta datorn! Bara en liten fråga, pallar det spel ända till 2002 (inte riktigt nödvänligt då det är få spel).

Sen funderar jag skaffa en Playstation (PSX, PSone) om det säljs väldigt billigt och vart i nätet. Eller borde jag gå med 3DO eller N64, men tror att det blir PSX.

Tack så hemskt mycket du räddade mig att köpa rätt och fel!

Nu var det ett ganska stort spann på de jag listade...
Säger vi en Pentium 166MHz med 32MB ram och 2MB grafikkort så finns det inte en chans att den klarar spel från 2002. Ja om det inte är väldigt enkla spel då. Går ju att göra enkla kortspel o dylikt nuförtiden också som knappt kräver något. En sån dator är gränsfall på spel från 1999.

Säger vi däremot Pentium 3 eller Athlon på 800MHz med 256MB ram och ett GeForce 2 så klarar den en del spel på denna sidan millenieskiftet.

Ett exempel. Jag köpte själv i början på året en del gamla PC spel. Men samtliga var 2000 tal.
Ett av spelen var Splinter Cell Trilogy, som innehåller de 3 första spelen i Tom Clancy's Splinter Cell.

Splinter Cell (ettan)
Release date: November 17, 2002
Minimum:
Windows 98
800 MHz processor
256 MB RAM
32 MB videocard

Splinter Cell Pandora Tomorrow
Release date: March 23, 2004
Minimum:
Processor: Intel or AMD, 1 GHz
Operating
System: Windows 98SE/ME/2000/XP
Memory: 128 MB RAM (står 256MB på andra ställen)
Disk Space: 2.5 GB
Graphics Card: DX8.1 compatible card,
GeForce 3 or higher ( GeForce 4 MX and GeForce4 Go are not supported)
ATI Radeon 8500 or higher
Sound Card: DirectX 8.1 compatible
DirectX Version: 8.1b

Så du ser ett spel från 2004 som du kan köra på en Pentium 3 eller Athlon på 1GHz, 256MB ram och ett GeForce 3 eller Radeon 8500 kort.
Men kommer vi upp på så 'nya' spel, så är det nog bättre med en Windows XP dator
Pentium 4 eller Athlon XP eller bättre

Jag ville själv spela lite PS1 spel, men jag skaffade bara en PS1 handkontroll och PS1 minneskort till min PS2 istället.
PS1 minneskort behövs om man vill kunna spara. Bryr man sig inte om att spara går det att spela utan.
PS2 handkontroll fungerar lika bra för att spela PS1 spel på en PS2. Men jag tyckte att en PS1 grå handkontroll utan spakar kändes mer retro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nu var det ett ganska stort spann på de jag listade...
Säger vi en Pentium 166MHz med 32MB ram och 2MB grafikkort så finns det inte en chans att den klarar spel från 2002. Ja om det inte är väldigt enkla spel då. Går ju att göra enkla kortspel o dylikt nuförtiden också som knappt kräver något. En sån dator är gränsfall på spel från 1999.

Säger vi däremot Pentium 3 eller Athlon på 800MHz med 256MB ram och ett GeForce 2 så klarar den en del spel på denna sidan millenieskiftet.

Ett exempel. Jag köpte själv i början på året en del gamla PC spel. Men samtliga var 2000 tal.
Ett av spelen var Splinter Cell Trilogy, som innehåller de 3 första spelen i Tom Clancy's Splinter Cell.

Splinter Cell (ettan)
Release date: November 17, 2002
Minimum:
Windows 98
800 MHz processor
256 MB RAM
32 MB videocard

Splinter Cell Pandora Tomorrow
Release date: March 23, 2004
Minimum:
Processor: Intel or AMD, 1 GHz
Operating
System: Windows 98SE/ME/2000/XP
Memory: 128 MB RAM (står 256MB på andra ställen)
Disk Space: 2.5 GB
Graphics Card: DX8.1 compatible card,
GeForce 3 or higher ( GeForce 4 MX and GeForce4 Go are not supported)
ATI Radeon 8500 or higher
Sound Card: DirectX 8.1 compatible
DirectX Version: 8.1b

Så du ser ett spel från 2004 som du kan köra på en Pentium 3 eller Athlon på 1GHz, 256MB ram och ett GeForce 3 eller Radeon 8500 kort.
Men kommer vi upp på så 'nya' spel, så är det nog bättre med en Windows XP dator
Pentium 4 eller Athlon XP eller bättre

Jag ville själv spela lite PS1 spel, men jag skaffade bara en PS1 handkontroll och PS1 minneskort till min PS2 istället.
PS1 minneskort behövs om man vill kunna spara. Bryr man sig inte om att spara går det att spela utan.
PS2 handkontroll fungerar lika bra för att spela PS1 spel på en PS2. Men jag tyckte att en PS1 grå handkontroll utan spakar kändes mer retro.

Har ingen PS2 men vill ha basenheten då jag samlar också. Det är okej det är inte många spel från 2002. Så jag är nöjd med allt vill bara spela gamla 3D spel i en gammal data samtidigt också lite DOS.

Kan man hitta andra lätta konsoler som:

Lätta: PS1

Svårt: Amiga? 3DO

3DO kan vara lite svår dock. Andra kanske är lätta att hitta. PS1 kostar typ 300 - 700 kr ink frakt. Var är AMIGA? Har inte hört av dem så mycket.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem

Amiga är en dator, (alldeles normal och den görs än idag) cdtv och cd32 var däremot spelenheter som baserades på amiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Amiga är en dator, (alldeles normal och den görs än idag) cdtv och cd32 var däremot spelenheter som baserades på amiga.

Oj skrev fel! Visste att Amiga var en dator men har inte hört av någon som säljer.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vusan:

Oj skrev fel! Visste att Amiga var en dator men har inte hört av någon som säljer.

http://www.commodoreusa.net//CUSA_Home.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Cool!

Tack så mycket mrqaffe, du är nog den mest hjälpsamma medlemmen som jag har sett! GuessWho också då.

Men letar efter Amiga 500 'Rock Lobster'.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Två sista frågor nu.

1. Finns det någon speciell hemsida där man kan köpa gamla datorer?

2. Till exempel, om jag köper en data från någon och den inte fungerar. Hur kan man se på den om den funkar eller inte.

http://kraftsound.com/sv/webbutik/webbutik.html

Okej, det är få hela datorer till salu, och inga "skänkespriser" på prylarna, men de har mycket saker för den som är ute efter nåt speciellt. Kirrade två 32megs EDO-minnen, en 20 gigs IDE-hårddisk, en CD-ROM-läsare från Creative och ett gäng IDE-kablar därifrån för ett par tre månader sedan.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

vad krävs minst för 3d-spel? Vill helst ha en bra data som kan palla 3d-spel och Windows 98 utan hårdvaras konflikter.

Jag har en Dell Optiplex Gs som jag räddade från mitt jobb förra sommaren. Kompletterade det integrerade 2d-kortet med ett 3dfx Voodoo2-kort på 12 MB, men likförbannat gick det inte något vidare eftersom nätagget var för klent. Men kolla Tradera, och PCI-kort (om datorn inte har agp-port). 166-200 MHz brukar ofta räcka långt för lir som t.ex. Doom 1/2, Quake och liknande. Vill du köra lite mer avancerade spel, som Interstate '82, Driver och sådant så bör du titta på en Pentium II eller kanske till och med PIII på uppemot 5-600 MHz.

Visa signatur

Lycksalig Compaqsamlare, från LTE 4/50 till Evo N610c | Vardag: 3930K elmätarnitro@stock | Hyfsat astillräcklig, farväl Win10 snarast 🥳 🎉

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem

Kan kanske ha nåt!

Vet att jag haft en Dell dator, Pentium II 400 mmx nånting med windows 98. Får återkomma om jag finner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

http://kraftsound.com/sv/webbutik/webbutik.html

Okej, det är få hela datorer till salu, och inga "skänkespriser" på prylarna, men de har mycket saker för den som är ute efter nåt speciellt. Kirrade två 32megs EDO-minnen, en 20 gigs IDE-hårddisk, en CD-ROM-läsare från Creative och ett gäng IDE-kablar därifrån för ett par tre månader sedan.

Tack så mycket!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

har ett gammalt amd moderkort med en 1GHz cpu och en del ram(mellan 256mb eller 2GB) om du vill ha det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Har jagat efter lite delar och kollat, ser detta bra ut för 3d-spel som Quake III och Unreal Tournament och lite lätta spel.

Allting funnit i: kraftsound.com

Grafikkort: ATI Radeon 9600 Pro 256MB Rage Theater (AGP) finns det drivrutin? och nVidia GeForce FX5200 128MB (AGP)
Låter som sjuka APG Grafikkort på den tiden.

Processor: Intel Pentium III 1000MHz ,800MHz eller 667MHz och Intel Celeron 800 MHz (nyare typ)
AMD Athlon 1333MHz A1333AMS3C Thunderbird och AMD Duron 800MHz eller 1000MHz
Vad är kompatibel med moderkortet? Socket 3? Socket 2? Vet inte.

Ljudkort: Creative SB AWE32 CT3600 (HELL YEAH!) eller Creative SB-16 Value CT2770 IDE
ISA?

RAM: [Inget än]
SDRAM? 168-pin DRAM? Jag är förvirrad?

HDD: [Inget än]
Vad ska jag ha 2.5" eller 3.5"

Brännare: Någon CD och DVD kompatibel brännare vet inte riktigt.
Hastighet?

Moderkort: [Inget än]
Hittar inte!

Burken: [Inget än]

Bildskärm: 20" Radius IntelliColor Display/20f (Max 1600 x 1200 72Hz) eller 21" Taxan ValueVision (Max 1600x1200@72Hz)
Borde vara lämpligt.

Högtalare: [Inget än]
????

Kylning: [Inget än]
Hur mycket 40mm, 80mm? Hjälp!

Ström: [Inget än]
Hur mycket ström?

Ja, jag ska bygga en egen. Säg till om jag saknar något, rekommendera gärna en sida där man kan köpa dator delar!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Har jagat efter lite delar och kollat, ser detta bra ut för 3d-spel som Quake III och Unreal Tournament och lite lätta spel.

Allting funnit i: kraftsound.com

Grafikkort: ATI Radeon 9600 Pro 256MB Rage Theater (AGP) finns det drivrutin? och nVidia GeForce FX5200 128MB (AGP)
Låter som sjuka APG Grafikkort på den tiden.

Processor: Intel Pentium III 1000MHz ,800MHz eller 667MHz och Intel Celeron 800 MHz (nyare typ)
AMD Athlon 1333MHz A1333AMS3C Thunderbird och AMD Duron 800MHz eller 1000MHz
Vad är kompatibel med moderkortet? Socket 3? Socket 2? Vet inte.

Ljudkort: Creative SB AWE32 CT3600 (HELL YEAH!) eller Creative SB-16 Value CT2770 IDE
ISA?

RAM:

Uppdaterar snart igen efter skolan.

Hmm....Både Q3 och Unreal Tournament fungerar smärtfritt i Win7x64 med senaste patcharna (har bara testat med patchade isntallationer) och båda spelen är väldigt stabila så någon maskin från 99-01 behövs egentligen inte

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

Hmm....Både Q3 och Unreal Tournament fungerar smärtfritt i Win7x64 med senaste patcharna (har bara testat med patchade isntallationer) och båda spelen är väldigt stabila så någon maskin från 99-01 behövs egentligen inte

Jag har tänkt att spela mer spel än det.

Skrivet av xfmimd:

har ett gammalt amd moderkort med en 1GHz cpu och en del ram(mellan 256mb eller 2GB) om du vill ha det

CPU?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Har jagat efter lite delar och kollat, ser detta bra ut för 3d-spel som Quake III och Unreal Tournament och lite lätta spel.

Allting funnit i: kraftsound.com

Grafikkort: ATI Radeon 9600 Pro 256MB Rage Theater (AGP) finns det drivrutin? och nVidia GeForce FX5200 128MB (AGP)
Låter som sjuka APG Grafikkort på den tiden.

Processor: Intel Pentium III 1000MHz ,800MHz eller 667MHz och Intel Celeron 800 MHz (nyare typ)
AMD Athlon 1333MHz A1333AMS3C Thunderbird och AMD Duron 800MHz eller 1000MHz
Vad är kompatibel med moderkortet? Socket 3? Socket 2? Vet inte.

Ljudkort: Creative SB AWE32 CT3600 (HELL YEAH!) eller Creative SB-16 Value CT2770 IDE
ISA?

RAM: [Inget än]
SDRAM? 168-pin DRAM? Jag är förvirrad?

HDD: [Inget än]
Vad ska jag ha 2.5" eller 3.5"

Brännare: Någon CD och DVD kompatibel brännare vet inte riktigt.
Hastighet?

Moderkort: [Inget än]
Hittar inte!

Burken: [Inget än]

Bildskärm: 20" Radius IntelliColor Display/20f (Max 1600 x 1200 72Hz) eller 21" Taxan ValueVision (Max 1600x1200@72Hz)
Borde vara lämpligt.

Högtalare: [Inget än]
????

Kylning: [Inget än]
Hur mycket 40mm, 80mm? Hjälp!

Ström: [Inget än]
Hur mycket ström?

Ja, jag ska bygga en egen. Säg till om jag saknar något, rekommendera gärna en sida där man kan köpa dator delar!

Köp inget förrens du har ett moderkort. Annars sitter du bara med en massa delar du inte kan använda om du skulle råka få ett moderkort som delarna inte passar till. Det kommer ändå sluta med att när du väl hittar ett lämpligt moderkort så är chansen stor att det redan sitter i en komplett dator. Grafikkort och allt annat kommer följa med på köpet och du har köpt delar i onödan för hundratals kronor.

Alla komponenter som säljs styckvis på olika hemsidor är kraftigt överprisade och ingen mainstream-komponent från Windows 98-eran är något att hetsa upp sig över eller betala mer än 20 kr för. Det viktiga är inte vilket enskilt grafikkort eller processor du köper. De grafikkort och processorer du länkade ovan är mångdubbelt kraftfullare än vad som krävs för något spel som endast fungerar på Windows 98 och tidigare. Det som avgör är istället din skicklighet som datorbyggare och din förmåga att kombinera rätt komponenter och få dem att samverka i perfekt balans och harmoni. Att bara slänga ihop lite slumpmässigt utvalda komponenter, installera Windows 98 och kalla det en retrodator är inte lika imponerande som att se en skicklig retrodatorbyggare skräddarsy en dator till ett visst spel eller efter ett visst tema.

Sätt ut en annons istället eller gå till närmsta loppmarknad där privatpersoner säljer, så kommer någon i din hemstad sälja dig en hel dator eller en hel låda blandade komponenter för symboliska 100 kr. Med dessa kan du sedan experimentera och bygga upp den erfarenhet du behöver för att på egen hand kunna bygga en dator helt från grunden.

På Tradera säljer folk gamla komponenter högvis och vill du köpa via nätet kan du köpa sådana samlingar för en billig penning, så kan du kombinera kort slumpmässigt utan att behöva bli besviken om något inte fungerar eller om du råkar ha sönder något. Här är några annonser jag hittade och nya dyker upp varje vecka:

http://www.tradera.com/5-st-ljudkort-auktion_120305_153412438
http://www.tradera.com/blandat-grafikkortet-auktion_341372_15...
http://www.tradera.com/sdram-auktion_121303_153407704
http://www.tradera.com/harddiskar-2-st-20-gb-1153--auktion_30...

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Köp inget förrens du har ett moderkort. Annars sitter du bara med en massa delar du inte kan använda om du skulle råka få ett moderkort som delarna inte passar till. Det kommer ändå sluta med att när du väl hittar ett lämpligt moderkort så är chansen stor att det redan sitter i en komplett dator. Grafikkort och allt annat kommer följa med på köpet och du har köpt delar i onödan för hundratals kronor.

Alla komponenter som säljs styckvis på olika hemsidor är kraftigt överprisade och ingen mainstream-komponent från Windows 98-eran är något att hetsa upp sig över eller betala mer än 20 kr för. Det viktiga är inte vilket enskilt grafikkort eller processor du köper. De grafikkort och processorer du länkade ovan är mångdubbelt kraftfullare än vad som krävs för något spel som endast fungerar på Windows 98 och tidigare. Det som avgör är istället din skicklighet som datorbyggare och din förmåga att kombinera rätt komponenter och få dem att samverka i perfekt balans och harmoni. Att bara slänga ihop lite slumpmässigt utvalda komponenter, installera Windows 98 och kalla det en retrodator är inte lika imponerande som att se en skicklig retrodatorbyggare skräddarsy en dator till ett visst spel eller efter ett visst tema.

Sätt ut en annons istället eller gå till närmsta loppmarknad där privatpersoner säljer, så kommer någon i din hemstad sälja dig en hel dator eller en hel låda blandade komponenter för symboliska 100 kr. Med dessa kan du sedan experimentera och bygga upp den erfarenhet du behöver för att på egen hand kunna bygga en dator helt från grunden.

På Tradera säljer folk gamla komponenter högvis och vill du köpa via nätet kan du köpa sådana samlingar för en billig penning, så kan du kombinera kort slumpmässigt utan att behöva bli besviken om något inte fungerar eller om du råkar ha sönder något. Här är några annonser jag hittade och nya dyker upp varje vecka:

http://www.tradera.com/5-st-ljudkort-auktion_120305_153412438
http://www.tradera.com/blandat-grafikkortet-auktion_341372_15...
http://www.tradera.com/sdram-auktion_121303_153407704
http://www.tradera.com/harddiskar-2-st-20-gb-1153--auktion_30...

Vänta lite, kan jag bara köpa en dator och sen uppgradera delarna?

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vusan:

Vänta lite, kan jag bara köpa en dator och sen uppgradera delarna?

Ja det är ingen skillnad mot hur man gör med nya saker, det är bara andra bussar till expansionskort o dyl, isa och pci istället för pci e.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det är ingen skillnad mot hur man gör med nya saker, det är bara andra bussar till expansionskort o dyl, isa och pci istället för pci e.

YAY!

Tar bara några veckor tills jag får en dator.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE