5x40pins IDE kabel?!

Permalänk
Medlem

5x40pins IDE kabel?!

på datorbutiken.com säljer de en 5x40pins IDE kabel och jag är väldigt kristisk till vad den skulle kunna användas till! Är det inte så att var och en ide port bara klarar av max 2 enheter? jag kanske har fel men har jag rätt så vad skulle den kunna användas till? Fungerar den så är ju det ett väldigt billigt alternativ till raid och controllerkort.

Visa signatur

Klitoris äger!

Permalänk
Medlem

Det ska tydligen gå att köra med mer än 2 enheter på en kanal. Fast jag har inte testat det själv men jag har hört att det går väldigt segt, fast det är väl inte så konstigt. Det är nog bättre att köpa ett kontroller kort.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

ante: Det går bara att köra 2 diskar på en kanal.
Att det är fem kontakter bror antagligen på att man ska kunna använda så mycket kabel man behöver, och sedan bara skära bort överflödet.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Det går att köra med fler än två på en kanal, vet en som har gjort det.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Finns det någon som vet hur det verkligen ligger till?

Jag ser ingen möjlighet att det skulle gå att köra fler på en kanal, men någon annan kanske vet?

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går INTE att köra mer än 2 enheter med IDE. Den som säger sig ha gjort det är antigen mytoman eller så kör han SCSI.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Det går att köra med fler än två på en kanal, vet en som har gjort det.

Är du säker på att det inte var SCSI?

Det går inte att ha fler än två IDE-enheter per kanal.

[EDIT:]
Ohps.... såg inte svaret ovanför.. Sorry.. [/EDIT]

Permalänk
Medlem

Man kan behöva en kabel med fler kontakter, eftersom kontakten i mitten tex kanske sitter för nära moderkortet, så då löser man det med en med massa kontakter även fast man inte kan använda alla.
Mytomaner finns det gott om.