Permalänk

Tyst Chassi?

Jag vill ha en dator som är riktigt tyst.

Några tips på vilket/vilka chassin man ska inrikta sig på då?

Thnx.

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Medlem

Re: Tyst Chassi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GhostMan-
Jag vill ha en dator som är riktigt tyst.

Några tips på vilket/vilka chassin man ska inrikta sig på då?

Thnx.

köp vilket som helst, saker med tysta fläktar, och lägg in lite noisekiller grejer.

Permalänk

Re: Re: Tyst Chassi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

köp vilket som helst, saker med tysta fläktar, och lägg in lite noisekiller grejer.

Men om man köper vilket som helst kanske man råkar ut för ett högljutt nätagg? Vilket man isf måste byta ut? = jobbigt.

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Tyst Chassi?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GhostMan-

Men om man köper vilket som helst kanske man råkar ut för ett högljutt nätagg? Vilket man isf måste byta ut? = jobbigt.

köp ett chassi utan nätagg då och sen köper du typ Zalman nätagg.

Permalänk

Det bästa vore ju att skaffa vattenkylning, om man är lite händig alltså (tystast iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille-boy
Det bästa vore ju att skaffa vattenkylning, om man är lite händig alltså (tystast iaf)

Man behöver väl inte vara så händig heller?
bara påläst och försiktig...

Permalänk

Köp chassi med plats för 120 mm fläktar.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crille-boy
Det bästa vore ju att skaffa vattenkylning, om man är lite händig alltså (tystast iaf)

Knappast svårt att fixa när till och med jag klarar det...vilket jag ser som en bragd

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Titta in på www.whynoi.se och se vad dom har efter din smak.. där finns det bara tysta saker, å ska du köpa fläktar, ta papst 19 eller 12dba så hör du dom inte.. om du bestämmer dig för att köpa chassi nånannanstans kan du köpa nätagg där, dom har modifierat dom å satt in papst fläktar och vilken ljudnivå du vill ha får du välja själv..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Titta in på www.whynoi.se och se vad dom har efter din smak.. där finns det bara tysta saker, å ska du köpa fläktar, ta papst 19 eller 12dba så hör du dom inte.. om du bestämmer dig för att köpa chassi nånannanstans kan du köpa nätagg där, dom har modifierat dom å satt in papst fläktar och vilken ljudnivå du vill ha får du välja själv..

Tack för tipset!
Ska spana in sidan.

Citat:

Ursprungligen skrivet av Hellraiser
Köp chassi med plats för 120 mm fläktar.

Varför just 120?

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -GhostMan-

Tack för tipset!
Ska spana in sidan.

Varför just 120?

dom låter minst i jämförelse med kylförmåga. Då kan du voltmodda dom så dom låter mindre men ändå förflyttar tillräckligt med luft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

dom låter minst i jämförelse med kylförmåga. Då kan du voltmodda dom så dom låter mindre men ändå förflyttar tillräckligt med luft.

Ok Smart

Betydligt bättre i det här sammanhanget med 1x120 än 2x80mm alltså?

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, självklart. En 120mm fläkt flyttar mer luft än 2x80. Ju större fläkt desto mer luft/ljud...

Tempraturreglerat kan vara smart om man vill ha det tyst. Tyst men ändå välkylt hela tiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Tänkte på det här med 120mm fläktar... Läste en artikel för någon vecka om hur man bygger en hemstudio och ska ha en dator som är så tyst som möjligt för att man inte ska få med den i mixen. Då visade det sig att de *inte* rekommenderar 120mm fläktar pga att de genererar ett mycket lågtfrekvent ljud liknande det som blir i en bil. Detta ljud skall tydligen vara svårt att filtrera bort i jämförelse med mindre (80/92mm) fläktar. Kanske något att tänka på om det är så du skall göra. Fast skall du bara ha en så tyst dator som möjligt och inte sysslar med mixning och hemstudioinspelningar så är nog 120mm bäst, då de kan flytta mer luft vid lägre varvtal än mindre fläktar. Som OSkar00 säger så vore en temperaturstyrd fläkt det bästa.

En sak till... Om du är en smula händig och inte rädd att greja lite med dina nyinköpta saker kan du skaffa ett nätaggregat med dubbla fläktar (ex. Antec, Enermax) och demontera den yttre 80mm fläkten och bara behålla den 92mm som sitter i botten av aggregatet. På så sätt så sitter den fläkten som kyler nätaggregatet inuti lådan och ljudet från den dämpas mer. Om man är osäker på hur det blir med temperaturen kan man ju se till att köpa en modell där den fläkten styrs av temperaturen.

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BennyBanjo
Tänkte på det här med 120mm fläktar... Läste en artikel för någon vecka om hur man bygger en hemstudio och ska ha en dator som är så tyst som möjligt för att man inte ska få med den i mixen. Då visade det sig att de *inte* rekommenderar 120mm fläktar pga att de genererar ett mycket lågtfrekvent ljud liknande det som blir i en bil. Detta ljud skall tydligen vara svårt att filtrera bort i jämförelse med mindre (80/92mm) fläktar. Kanske något att tänka på om det är så du skall göra. Fast skall du bara ha en så tyst dator som möjligt och inte sysslar med mixning och hemstudioinspelningar så är nog 120mm bäst, då de kan flytta mer luft vid lägre varvtal än mindre fläktar. Som OSkar00 säger så vore en temperaturstyrd fläkt det bästa.

En sak till... Om du är en smula händig och inte rädd att greja lite med dina nyinköpta saker kan du skaffa ett nätaggregat med dubbla fläktar (ex. Antec, Enermax) och demontera den yttre 80mm fläkten och bara behålla den 92mm som sitter i botten av aggregatet. På så sätt så sitter den fläkten som kyler nätaggregatet inuti lådan och ljudet från den dämpas mer. Om man är osäker på hur det blir med temperaturen kan man ju se till att köpa en modell där den fläkten styrs av temperaturen.

_INTE_ bra.
Den inre fläkten blåser in i nätagget, så med bara en sådan blir det ännu varmare!

Råkar man ut för ett högljutt nätagg är det bara att öppna det och stoppa in en papst/enermax
Min enermax på lägsta hastighet flyttar mer luft än min gamla extrembudgetfläkt som satt där innan (som också lät ca 25 dB mer) även om jag nu tagit bort det idiotiska plåtgallret (inte ett riktigt) som både var ivägen för luften och höjde ljudvolymen.

Luften som kommer ut ur agget är 3 grader över rumstemp, rätt ok va?

Edit: ska du ha tyst dator ska du skaffa en 80-HP till ditt grafikkort ( http://www.gtek.net/?mode=item&id=647&session=e3a6e78d2a9e54e... ), en http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=455&session=e3a6e7... på nordbryggan (om du nu hade en fläkt där innan), och antingen köpa http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=284&session=e3a6e7... till diskarna eller hänga upp dem i nån slags slang/lägga dem på skumgummi.
Se till att köpa tysta diskar från Seagate, mina låter rejält (IBM 60 och 120GXP) och är det enda som inte gör min dator helt tyst, trist det.

Om du inte vill ha vattenkylning, köp en AX-7 http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=112&session=e3a6e7... eller en SLK-800 http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=611&session=e3a6e7... .
Iom att AX-7 inte tillverkas längre kan det nog bli rätt svårt att få tag på den. Den är iaf bäst för fläktar med lågt CFM-tal, även om SLK-800 duger mer än väl (klarar av att kyla min T-bird 1.4 ghz med en enermax 14-32dB på lägsta)

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Jag ligger i startgroparna för att bygga en ljuddämpare till en eller 2 st 120 eller 92mm fläkt(ar) (får se vad jag får plats med)
verkar kunna funka i teorin, men jag har tillräckligt med erfarenhet (krävs inte så mycke:O) för att veta att teori och praktik inte jobbar så bra överens, så vi får se hur det går, kommer att bli ganska stort dock, så det kanske inte är så användbart för de flesta.

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Hur mycket gör det skillnad att ta bort de ursprungliga stansade fläkthålen och ersätta med fläktgaller? Har Chieftech, men ser ju likadant ut på många.

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Hur mycket gör det skillnad att ta bort de ursprungliga stansade fläkthålen och ersätta med fläktgaller? Har Chieftech, men ser ju likadant ut på många.

Du slipper ett vinande ljud som kan uppstå, märks väl på min dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellraiser
Hur mycket gör det skillnad att ta bort de ursprungliga stansade fläkthålen och ersätta med fläktgaller? Har Chieftech, men ser ju likadant ut på många.

det ska jag fixa så fort jag får lite tid över...och det lär ju låta mycke mindre om man sågar så att luften inte behöver gå genom ett galler så det tjuter...

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna låda finns även hos jmedata.
www.jmeab.se
*propagerar;)*

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

hmm den där lådan såg hyffsad ut..räcker det med 2st 120mm som är volt moddade att kyla hyffsat?

Permalänk
Hedersmedlem

2x120 räcker väldigt långt. Jag har två i fronten, jag skulle tro att dom får nånstans mellan 5 och 7 volt. Hårddisken låter mer, sur 75GXP...

max en två grader mer i lådan än utanför...

Se signatur för mer info... Kräver lite sågande, men så bra det blev...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

om man köper ti ex ett chieftec chassi med 5paps(eller liknande med låg ljudnivå) 80mm fläktar o sedan jämför(hmm hur stavade man?) med 2st 120mm..hur stor skillnad blir det i grader ungefär? och ljudet? om man ska överklocka blir det stor skillnad på det första och andra exemplet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GREK1
om man köper ti ex ett chieftec chassi med 5paps(eller liknande med låg ljudnivå) 80mm fläktar o sedan jämför(hmm hur stavade man?) med 2st 120mm..hur stor skillnad blir det i grader ungefär? och ljudet? om man ska överklocka blir det stor skillnad på det första och andra exemplet?

chieftechen lär ju låta som fan. men det beror på hur du fäster fläktarna...för att dom ska låta så lite som möjlit så måste dom sitta stabilt på nått dämpande material. dessutom så ska burken ljudisoleras för att den itne ska låta så mycke....så att köpa 2 120mm tror jag sparar en massa arbete...men om man har placerat 80mm fläktarna rätt så blir det nog inte så stor skillnad ....inte säker

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Enermax fläktarna leveras med potentiometer och fläktgaller, kanske något att satsa på om är lat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrAmS

Denna låda finns även hos jmedata.
www.jmeab.se
*propagerar;)*

Jag såg inget sånt på jmedata men men
Tänkte bara nämna att jag har införskaffat mig i ett compucase chassi som jag nämde ovan.
Behagglit chassi.
Men det är min åsikt iallafall

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om ett Globalwin GAT001 livar mycket...har beställt ett sådant.

Visa signatur

Fidde
| INTEL P4 2.533GHz @ 2.9 GHz| Abit IT7-MAX2 V2 | 1024 mb DDR | Ti 4200 128mb | 180 gb | 160 gb| 60 gb | 40 gb | LG 48x 16x 48x |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe

Jag såg inget sånt på jmedata men men
Tänkte bara nämna att jag har införskaffat mig i ett compucase chassi som jag nämde ovan.
Behagglit chassi.
Men det är min åsikt iallafall

Så du har införskaffat dig i ett sådant? Innebär det att du sitter i det nu? hehe

Visa signatur

-GhostMan-
Victory alone is not everything,
but is it not, after all what really counts?