Permalänk

Blåskärm

Tjenare, har fått blåskärm på min ena dator. Jag antar att det är HDDn det är fel på. Annars ber jag om ursäkt för jag lade den i denna kategorin. Såhär står det i blåskärms informationen:

Stop 0x00000024 (0x001902FE, 0xF7B4889C, 0xF7B48598, 0xF75B621C)

Ntfs.sys - Address F75B621C base at F7577000, DateStamp 48025b

Vad är det som spökar i min dator? Tack på förhand!

Vill HELST inte formatera om den, har viktiga dokument. Men måste jag så får jag väl göra de!

Permalänk
Skrivet av Johanscripten:

Tjenare, har fått blåskärm på min ena dator. Jag antar att det är HDDn det är fel på. Annars ber jag om ursäkt för jag lade den i denna kategorin. Såhär står det i blåskärms informationen:

Stop 0x00000024 (0x001902FE, 0xF7B4889C, 0xF7B48598, 0xF75B621C)

Ntfs.sys - Address F75B621C base at F7577000, DateStamp 48025b

Vad är det som spökar i min dator? Tack på förhand!

korstesta minnena, ryck ur dvdspelaren och testa annan hdd om du har, För att se ifall det blir skillnad.

Är det egen byggd maskin eller färdig köpt?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Mjukvaruproblem gissar jag på.
Testa kör kommandot chkdsk /r på disken från recovery console. (xp-skivan)

Har du en tillverkarskiva (ex Dell) så testa kör diagnostikprogram på den.

Det är ett problem med filsystemet gissar jag på.
Funkar inget annat så formatera om datorn (hårddisken) och installera windows på nytt.
Finns program ex Winternals Erd Commander 2005 som liknar windows (körs fr. skiva direkt) där man kan föra över filer osv via en utforskaren-kopia.
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

korstesta minnena, ryck ur dvdspelaren och testa annan hdd om du har, För att se ifall det blir skillnad.

Är det egen byggd maskin eller färdig köpt?

Tack för snabbt svar, jag köpte den utifrån Dell 2004. Så denna dator har några år på nacken. "Korstesta minnena" - menar du byta plats på dessa?

Permalänk
Skrivet av twebbas:

Mjukvaruproblem gissar jag på.
Testa kör kommandot chkdsk /r på disken från recovery console. (xp-skivan)

Har du en tillverkarskiva (ex Dell) så testa kör diagnostikprogram på den.

Det är ett problem med filsystemet gissar jag på.
Funkar inget annat så formatera om datorn (hårddisken) och installera windows på nytt.
Lycka till!

Har tyvärr inte tillgång till någon XP-skiva för tillfället. Det finns alltså ingen annan utväg? Datorn är som sagt inköpt 2004, skivorna existerar nog inte längre.

Permalänk
Skrivet av Johanscripten:

Tack för snabbt svar, jag köpte den utifrån Dell 2004. Så denna dator har några år på nacken. "Korstesta minnena" - menar du byta plats på dessa?

Jepp.
Testa kör med ena minnet endast, lägg till en till osv. Felsökning.
Kolla www.boot.com oxå efter check disk verktyg.

Permalänk
Medlem

Korstesta minnena och så finns det ingen poäng med i detta fallet. 0x24 är i 99% av fallen beroende på krashade systemfiler eller ett skadat filsystem. Det står klart och tydligt att den felrapporterar Ntfs.sys, vilket bör ge dig en klar indikation på att en reparation lär behövas. Förslagsvis börjar du med att starta upp datorn och trycker på F8 för att komma åt avancerade startalternativ. Därifrån försöker du starta Felsäkert Läge (Safemode). Lyckas du komma in i Safemode så kan du göra en systemåterställning. Risken är dock stor att du kommer att behöva boota från en OS skiva och göra som "twebbas" beskrev, nämligen att köra en 'chkdsk /r' från skivans reparationskonsoll. Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad vad poängen med att länka den sidan? Killen kommer ju uppenbarligen inte åt någon dumplog då datorn krashar under boot sequence, så hur tänkte du att han skulle nyttja windebug här? Dessutom har han ju kunnat se direkt i BSOD'n vilken .sys som orsakade felet.

Visa signatur

Fractal Design Define S - ASUS STRIX GTX 1060 6GB - Core i5 6600K @ 4.5GHz - be quiet! Pure Rock - Corsair 16GB CL13 2133MHz - Samsung 250GB SSD (OS) - ASUS Z170 PRO Gaming - Corsair RM750x 750W

Citera för svar