Permalänk
Medlem

42" tv för datorspel

hej!

jag har en fundering över en hyffsad tv till datorspelande. den får kosta runt 5k och den ska helst ge en hyffsad spelupplevelse.
länka gärna tv apparater ni vet uppfyller kravet hyffsat bra.

mvh jonathan

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig att hitta en begagnad 30"are med 2560x1600 istället; en 42" med 1080p för 5000:- ger inte bara helkass bild, utan det kommer inte heller röra mer än Max 30% av ditt grafikkorts kapacitet

Kommer själv aldrig gå från 30" till plattTV, och de kostar ungefär de samma...

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

du har inget tips på en sådan skärm? uppskattar all info jag kan få!

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem

Beror ju på spel också, TV's har väl inputlag etc också som förstör om man spelar FPS mycket

Permalänk
Medlem

jag spelar inte så mycket fps spel och är inte överdrivet kräsen med fps så länge spelen inte laggar på tok för mycket.

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjj:

du har inget tips på en sådan skärm? uppskattar all info jag kan få!

exempel: http://www.blocket.se/stockholm/Dell_3007WPF_30__skarm___moni...

ALLA dellskärmar på 30" kommer ändra ditt liv mot de positiva.

stämmer öven att samtliga TVaparater har en viss input lag vilket gör att jag själv till och med mår dåligt av att röra runt musen... Men det kanske man vänjer sig vid (?)

Hur som helst så skulle jag väl uppmana dig att antingen köra 30" eller eyefinity

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710
jag använder en sådan nu om jag lägger till en till tror du jag kan uppnå en liknande/bättre spelupplevelse än vad en 30" kan ge mig?

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjj:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710
jag använder en sådan nu om jag lägger till en till tror du jag kan uppnå en liknande/bättre spelupplevelse än vad en 30" kan ge mig?

Ptja just två skärmar är ju rätt tråkigt att spela på imo, på grund av skarven som blir mycket opasslig. Sedan är det om du anser dig vara hardcore gamer som vill ha minst möjliga tid mellan att datorn räknar ut vad som händer till dess vad du ser, då ska du nog inte titta åt ipshållet

Permalänk
Medlem

uppstår det inte fler skarvar mellan 3 skärmar och det borde blir väl mer tungdrivet? jag hade även tänkt se film på skärmarna och vet inte om 3 skärmar ger filmerna en lite speciell "look"?

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem

Drar du ut bilden över två skärmar kommer mittpunkten hamna precis i skarven.
Med andra ord så kommer du att ha siktet mitt i skarven när du spelar fps.
Ska du spela med mer än en monitor så bör du hålla dig till udda tal 3,5 eller 7 skärmar

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjj:

uppstår det inte fler skarvar mellan 3 skärmar och det borde blir väl mer tungdrivet? jag hade även tänkt se film på skärmarna och vet inte om 3 skärmar ger filmerna en lite speciell "look"?

Ptja, se film med mer än en skärm måste vara en märklig upplevelse. Tror de flesta som har mer än en skärm ser film på en och låter de andra vara oaktiva, men jag vet inte.

Det jag pratar om är i spel, då blir ju siktet, eller ja där du har all din fokus i en skarv. Vid tre skärmar blir skarvarna vid betydligt mindre viktiga områden.

Permalänk
Medlem

jag tänkte inte så långt (känner mig riktigt dum).. men tror ni att min rigg orkar med tre skärmar i tex bf3 i medium/high?

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ptja, se film med mer än en skärm måste vara en märklig upplevelse. Tror de flesta som har mer än en skärm ser film på en och låter de andra vara oaktiva, men jag vet inte.

Märklig upplevelse minst sagt. Använder eyefinity själv och kör man upp bilden på alla skärmarna så blir det bara bredare, inte högre.
VLC (säkerligen fler mediaspelare) löser dock detta bra genom att visa svart bild på sidskärmarna istället. Så det är ingen skillnad mot att kolla på video med en skärm

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

Märklig upplevelse minst sagt. Använder eyefinity själv och kör man upp bilden på alla skärmarna så blir det bara bredare, inte högre.
VLC (säkerligen fler mediaspelare) löser dock detta bra genom att visa svart bild på sidskärmarna istället. Så det är ingen skillnad mot att kolla på video med en skärm

skönt att veta att vlc gör så eftersom att jag bara kollar på film där. hur är spelupplevelsen jämfört med en skärm stor skillnad?

Visa signatur

CHASSI: CM haf-x GPU: GTX 780 CPU: I5 3570K mobo: gigabyte Z77x ud3h PSU: xfx 750w RAM: 16gb 2200mhz