Vart kan man hitta gamla datorer med Windows 98 (eller 95) nu idag?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jo det måste vara rätt busshastighet eller så blir det en bra klockning som ibland funkade, ibland inte , det fanns ju bara 66 eller 100 MHz att välja på.
Farbror Frej gick ner i koppargruvan o grävde lite mera, en levande Coppermine 550, de är snart antika
http://forumbilder.se/images/ff8201250313Pd244.jpg

Inspirerad av Vusan har jag byggt ihop en egen Pentium III av komponenter jag hittade i källaren. Jag brände precis sönder en Coppermine 600 MHz genom att i BIOS klocka upp FSB till 133 MHz. Det var lite konstigt att den gick sönder, då den hade en specificerad FSB på 133 MHz men hade klockats ned av moderkortet till 450 MHz eftersom moderkortets stock-FSB bara var på 100 MHz. Allt jag gjorde var att klocka den tillbaka till sina rätta specifikationer. Minnena som var PC-133 klarade sig som tur var.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver bygla spänningarna rätt på de gamla prylarna, har du kollat vad den skulle ha och jämfört med vad den fick?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver bygla spänningarna rätt på de gamla prylarna, har du kollat vad den skulle ha och jämfört med vad den fick?

Jag hade bara sätt spänningen på Default i BIOS. Processorn är sönder nu i vilket fall som helst och istället kör jag med en Coppermine 500 MHz, som från början är specificerad med en FSB på 100 MHz.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Inspirerad av Vusan har jag byggt ihop en egen Pentium III av komponenter jag hittade i källaren. Jag brände precis sönder en Coppermine 600 MHz genom att i BIOS klocka upp FSB till 133 MHz. Det var lite konstigt att den gick sönder, då den hade en specificerad FSB på 133 MHz men hade klockats ned av moderkortet till 450 MHz eftersom moderkortets stock-FSB bara var på 100 MHz. Allt jag gjorde var att klocka den tillbaka till sina rätta specifikationer. Minnena som var PC-133 klarade sig som tur var.

D:

Lite synd att det gick sönder!

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Medlem

Har en ny trubbel:

När jag har satt ihop allt i datorn så kopplar jag in strömmen i datorn och bildskärmen.

Men sen SHAZAM!

Så visar inte bildskärmen någon bild alls även om jag har satt på den. Konstigt nog hör jag inga pip i datorn längre när den startas upp.

Högtalarna ger fortfarande inte av sig något ljud.

Moderkortet med socket 376 letas fortfarande!

Hjälp mig med dessa saker!

UPPDATERING!:

En snubbe som heter Billy Coore. Han är rätt så underhållande att kolla på hans datorer. Men svad jag undrar är, HUR HITTAR HAN ALLA DESSA DATORER!

Han brukar hitta dem vid Auktioner, Value Village (Secondhand butik), Goodwill (Secondhand butik) Loppis, Garage Sales (hem försäljning), Ebay, Amazon och mer.

Borde jag satsa som honom fast med att handla i Tradera, Blocket, Ebay, secondhand butiker, loppis och mer. För jag samlar också gamla datorer och bara undrade om man hittar en lätt med alla dessa butiker, platser och hemsidor.

Tipsa gärna på mer ställen att handla i. Letar bara inte efter en dator, men också spel, tillbehör och annat sånt.

Visa signatur

Main: Intel i5 4670K | ASUS Geforce GTX 970 | Corsair Vengeance 16 GB DDR3 | Phanteks P400 | Cryorig H7 | EVGA Supernova G2 650W
Retro: AMD Athlon XP 2200+ | Nvidia Geforce 3 Ti200 | 3DFX Voodoo 2 (SLI) | 512MB DDR | Soundblaster Live! | Windows 98 SE

Permalänk
Skrivet av pokelia:

tror jag har 2 elelr 3 P4 datorer som ligger i garderoben eller skafferiet.

What? Har du datorer i skafferiet?

Permalänk
Medlem

*DINNGGGG!*
Å DÄR gick tiden ut, ännu en väl fungerande Windows 98 maskin passeras nu till soprummet.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Borde jag satsa som honom fast med att handla i Tradera, Blocket, Ebay, secondhand butiker, loppis och mer. För jag samlar också gamla datorer och bara undrade om man hittar en lätt med alla dessa butiker, platser och hemsidor.

Tipsa gärna på mer ställen att handla i. Letar bara inte efter en dator, men också spel, tillbehör och annat sånt.

Var du på den där loppisen idag och i lördags förra veckan som jag tipsade om? Loppisar är det absolut bästa sättet att hitta hela datorer på eftersom man inte behöver bekymra sig om frakten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Var du på den där loppisen idag och i lördags förra veckan som jag tipsade om? Loppisar är det absolut bästa sättet att hitta hela datorer på eftersom man inte behöver bekymra sig om frakten.

Ja!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill igen vara snäll och börja hjälpa mig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bezman:

*DINNGGGG!*
Å DÄR gick tiden ut, ännu en väl fungerande Windows 98 maskin passeras nu till soprummet.

Du kunde göra någon nytta med det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Vill igen vara snäll och börja hjälpa mig!

Jag har fortfarande min maskin som jag nämnde tidigare i tråden....har tyvärr ingen plats för den...PM:a om du är intresserad.
Det är desktoplåda...vit Fujitsu...med intel BX-440 chipset (från början PII...men updaterad till PIII med instickskort)
http://powerleap.com/PL_iP3T_troubleshooting_08.html

Intel Tualatin 1200 PIII (tror jag...kan vara celeron Tualatin 1200...100mhzbuss)...Geforce 2 PCI 32mb grafikkort...moderkortet har ett inbyggt AGP ATI 8mb grafikchip också osäker om det fungerar men tror det...du får välja om du vill ha Wearnes 8x Cd-läsare eller Sony Cd-bännare...den har även floppy....och nätverkskort (trådbundet)....sitter en 20gig hårddisk (ide) i....men du kan 40 gig istället....har 2 i lådan(Seagate Barracuda ATA IV eller WD Caviar WD400 :).Minne är det 384 mb 100mhz...max vad som går:)Tyvärr kan du inte få med win95 eller win98...då jag inte hittar skivorna:)....finns nog XP installerat på den men jag vill formattera den innan;)
Har massor med grymma spel till den också.........Original förstås:)
Quest for fame
Conquest of the new world
Close combat II, III, IV
M.I.A.
Wooden Ships & Iron Men
Civil War
Red Alert
Shadows of the Empire
SWAT Police Quest
Lords of the Realm II
Panzer General 2
Age of Empires¨
Age of Kings
Age of Empires Gold
Kohan - Battles of Ahriman

Alla original med alla manualer i originalask:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

What? Har du datorer i skafferiet?

alla får inte plats i garderoben:/ 2 skafferiskåp är fulla med datorgrejjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Har en ny trubbel:

När jag har satt ihop allt i datorn så kopplar jag in strömmen i datorn och bildskärmen.

Men sen SHAZAM!

Så visar inte bildskärmen någon bild alls även om jag har satt på den. Konstigt nog hör jag inga pip i datorn längre när den startas upp.

Högtalarna ger fortfarande inte av sig något ljud.

Moderkortet med socket 376 letas fortfarande!

Hjälp mig med dessa saker!

Har fortfarande problem?!?!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att montera om datorn, det kan vara nått som skakat så det inte har kontakt efter transporten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Har fortfarande problem?!?!

Har du pillat på processorn? Processorn sitter på ett dotterkort inuti den avlånga svarta saken med fläkt som det står Pentium II på. Jag tror felet är att den svarta saken inte är itryckt ordentligt. Lägg datorn på sidan och pressa ner den i sin socket med lagom mycket kraft fördelad över hela den svarta sakens längd.
Ett annat alternativ kan vara att någon jumper har lossnat eller sitter fel. Om det finns en BIOS-reset jumper kan det vara den.
Har du kopplat i kontakten från nätaggregatet till moderkortet? Det är den breda kontakten med 20 eller 24 sladdar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Har du pillat på processorn? Processorn sitter på ett dotterkort inuti den avlånga svarta saken med fläkt som det står Pentium II på. Jag tror felet är att den svarta saken inte är itryckt ordentligt. Lägg datorn på sidan och pressa ner den i sin socket med lagom mycket kraft fördelad över hela den svarta sakens längd.
Ett annat alternativ kan vara att någon jumper har lossnat eller sitter fel. Om det finns en BIOS-reset jumper kan det vara den.
Har du kopplat i kontakten från nätaggregatet till moderkortet? Det är den breda kontakten med 20 eller 24 sladdar.

Okej provar. Hjälp gärna mig med andra saker som att hitta en moderkort och ljud problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har hur många kompletta som helst, Pentium, Pentium II och III, 75MHz - 800MHz osv. Även laptopar.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Datorn funkar när man petar på "reset" hålet. Men man kan inte starta datorn på själva "power" knappen. Värför?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Strömbrytaren har hamnat fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Strömbrytaren har hamnat fel

Satte den på originella plats. Men ändå samma effekt. I alla fall så fungerar datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bara två saker kvar!

Ljudet

och

Att hitta en socket 376 moderkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ingen internetport med

Hur ska jag hitta en till Windows 98!?!?!?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vusan:

Satte den på originella plats. Men ändå samma effekt. I alla fall så fungerar datorn.

Du har kanske råkat koppla sladden från reset-knappen till power-knappens kontakt. Att lista ut hur sladdarna från chassit ska sitta på ett moderkort är det absolut svåraste vid ett datorbygge.

Vad gäller internet-port får du köpa ett nätverkskort löst. Alla loppisar är nedlusade med dem, så det blir inga problem att hitta. Välj något välkänt märke, t ex Realtek, så blir det lättare att hitta drivrutiner till det.

Vad var fel på ljudet? Har du högerklickat på "den här datorn", gått in i device manager (maskinvaruhanteraren tror jag det heter på svenska) och sett om drivrutiner för kortet finns under rubriken som heter något med ljud och spel?

Annars ska sladden från högtalaren med bara en sladd kopplas in i högtalaren som strömadaptern ska kopplas in i. Högtalaren som strömadaptern kopplas till ska i sin tur koppla sin sladd med 3,5 mm plugg till ljudkortets översta kontakt. Det är hålet närmast symbolerna och längst från gameporten.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl leta reda på ett nätverkskort, men att surfa på en win 98 maskin lär inte gå bra men det funkar för att föra över filer, det brukar finnas gamla nätverkskort för en 10a på tradera.
Du verkar ha väldigt brottom, du få ta det lugnt och leta reda på prylar och bygga ihop dem när du fått tag på allt som behövs. Läs annonser och ta det lugnt, det kan ta år att få tag på rätt prylar, det är därför man samlar på gamla saker, för att ha en hobby som tar tid

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Satt och läste lite om det med att dom säljer saker, vart lite nyfiken själv. Tyvärr så stämmer det nog inte, det är förbjudet att föra ut saker därifrån.

"Det är förbjudet att föra med sig föremål från stadens återvinningscentraler. Det går inte heller att köpa föremål som slängts på våra anläggningar. Istället för att slänga bra saker kan man lämna in dem i second handbutiker. Titta under "Second handaffärer" i Gula sidorna om det finns någon butik som ligger nära till hands för dig! "

Lite synd kan tyckas

En släkting till mig var en gång i tiden en tekniklärare. Han hade kontakter på soptippen så det var helt ok att ta med sig gamla tv-aparater , datorer och annan elektronik, för vidare undersökning på tekniklektionen

Win win situation det var tider det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min skola har massvis med P3'or som bortskänkes. Blir att sätta sig på tåget till Göteborg ifall en P3'a önskas

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Du har kanske råkat koppla sladden från reset-knappen till power-knappens kontakt. Att lista ut hur sladdarna från chassit ska sitta på ett moderkort är det absolut svåraste vid ett datorbygge.

Vad gäller internet-port får du köpa ett nätverkskort löst. Alla loppisar är nedlusade med dem, så det blir inga problem att hitta. Välj något välkänt märke, t ex Realtek, så blir det lättare att hitta drivrutiner till det.

Vad var fel på ljudet? Har du högerklickat på "den här datorn", gått in i device manager (maskinvaruhanteraren tror jag det heter på svenska) och sett om drivrutiner för kortet finns under rubriken som heter något med ljud och spel?

Annars ska sladden från högtalaren med bara en sladd kopplas in i högtalaren som strömadaptern ska kopplas in i. Högtalaren som strömadaptern kopplas till ska i sin tur koppla sin sladd med 3,5 mm plugg till ljudkortets översta kontakt. Det är hålet närmast symbolerna och längst från gameporten.

Den sladden satt där i första hand. Lite svårt faktiskt att hitta på moderkortet.

Aja, får ha bra tur att hitta en internet-port.

Jag håller på att leta drivrutiner till ljudkortet, men än så länge ingen lycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.tradera.com/intel-pentium-3-866-mhz-133mhz-buss-51...

Kan verkligen en pentium 3 slot 1 bli 866mhz?!?!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vusan:

Ja det finns ännu snabbare, men priset var groteskt.

Visa signatur