Vill stoppa försäljning utav begagnade spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ska man stoppa försäljning av begagnade bilar också då? Det skadar ju nybilsförsäljningen om folk köper begagnat istället för nytt.

Glöm inte allt som säljs på blocket.

Permalänk

En fundering med annan infallsvinkel som faktiskt drabbade mig. Min nära släkting dog, och med honom alla hans spel också på onlinekontot. I förlängningen framåt kommer det alltså inte att gå att ärva spel heller, utan varje ny generation blir en ny kund?

Dina barn kommer inte kunna spela spelen du spelade när du var ung? Alltså en mycket större marknad?

PS Om man ersätter ordet "företag" med ordet "person", hur skulle resonemangen låta då? DS

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bokskorpionen:

En fundering med annan infallsvinkel som faktiskt drabbade mig. Min nära släkting dog, och med honom alla hans spel också på onlinekontot. I förlängningen framåt kommer det alltså inte att gå att ärva spel heller, utan varje ny generation blir en ny kund?

Dina barn kommer inte kunna spela spelen du spelade när du var ung? Alltså en mycket större marknad?

PS Om man ersätter ordet "företag" med ordet "person", hur skulle resonemangen låta då? DS

Många spel är ju personligt kopplat till just dig och ingen annan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

om nya spel kostar 400 kr istället för 800 så kanske det känns okej ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Största problemet med konsollåsning är att om din konsol går sönder så förlorar du också alla dina spel som du låst på konsolen, om du inte kontaktar alla företag och säger att din konsol gick sönder och då blir det säkert massa säkerhetskontroller på att den verkligen gått sönder osv..

Du har en poäng där, sant... *gilla*

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaltrip:

Största problemet med konsollåsning är att om din konsol går sönder så förlorar du också alla dina spel som du låst på konsolen, om du inte kontaktar alla företag och säger att din konsol gick sönder och då blir det säkert massa säkerhetskontroller på att den verkligen gått sönder osv..

Lär ju vara knytet till ett konto istället för konsollen, så är det väl redan idag? Lite osäker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bokskorpionen:

En fundering med annan infallsvinkel som faktiskt drabbade mig. Min nära släkting dog, och med honom alla hans spel också på onlinekontot. I förlängningen framåt kommer det alltså inte att gå att ärva spel heller, utan varje ny generation blir en ny kund?

Dina barn kommer inte kunna spela spelen du spelade när du var ung? Alltså en mycket större marknad?

PS Om man ersätter ordet "företag" med ordet "person", hur skulle resonemangen låta då? DS

Inte så svårt att lägga till ett online dokument i sitt testamente med sina spel uppgifter om du verkligen vill dela med dig av det.

Visst företagen förlorar säkert ENORMT mycket pengar på detta, det är ju nästan exakt som att ladda ner illegalt.
Företagen får inte ett smack när man säljer vidare sitt spel.
Visst du kanske använder dom pengarna för att köpa ett annat spel men det hjälper ju inte säljsiffrorna för det spelet du köpte i början.

Något som skulle behövas är ett konto kopplat till spelet, Steam, Origin m.fl så risken finns att du inte kommer kunna spara mer än en gång.
(Glöm 4st sparplatser för ditt spel - flera stats för MP)

Ska Spelföretagen verkligen få ta kontroll på 2nd hand marknaden, JA.
Det är helt upp till dom om dom vill göra detta, dom kommer ju tjäna mer pengar.

Ni pajarsar som drar upp bilar och bord får inse att detta rör sig om digitala produkter.

Och spelet du spelade för 5år sedan kommer finnas kvar på en server, bara att ladda ner och köra.
(Osäker just på den fronten, men köp en dator istället om ni vill kunna hitta era gamla spel, http://www.gog.com/)

Permalänk
Medlem

Detta är ju redan standard på PC, Steam införde det och många klagade i början men nu tycks ju de flesta anse att Steam är Guds gåva till PC spelarna. Blir nog samma på konsol, gnäll och gråt i början men efter ett par månader har alla accepterat och bryr sig inte längre.
Dessutom kostar ju ett nytt konsolspel inte mer än 350-400kr (Zavvi) om man köper på release, vänta en månad eller tre och de ligger på 200kr. Med sådana priser behöver man inte begagnat, speciellt inte då "begagnade" spel både i butik och på nätet ofta kostar lika mycket om inte mer än nya.

Själv har jag denna generation jag inte sålt några begagnade spel separat, bara bundlat när jag sålt en konsol, och inte heller har jag köpt mycket begagnat då det är så pass billigt nytt (England har väldigt låga priser). Men viktigast av allt är att jag vet att om jag köper ett spel nytt går en del av pengarna till utvecklaren som då kan göra fler bra spel, köper jag ett spel begagnat går hela summan till säljaren (Game/random på nätet) och utvecklarna får inte ett öra, även om jag älskar spelet. Därför köper jag allt "nytt" om än till låga priser, det bästa av två världar

Permalänk
Avstängd

Fast. Det funkar ju å andra sidan inte så att man skulle ha köpt alla spel man laddar ner eller köper begagnat. Undrar om någon tar med det i beräkningen?

Troligtvis inte.

Jag har dussintals spel jag aldrig någonsin skulle ha rört om det inte berodde på otroligt bra begagnatpriser. Hade jag någonsin stoppat Uncharted 3, Donkey Kong Country Returns eller Halo: Reach i någon av mina konsoler om det inte vore för begagnatpriserna?

Nej. Det hade jag med största sannolikhet inte. Och även om inte alla gör det, så tänker säkerligen många likadant.

Genom att strypa begagnatmarknaden kan det då bli så att många istället spelar mindre istället för att betala för en produkt. Personligen är jag helt och hållet för att spelutvecklarna ska få tjäna pengar - jag tror bara inte på att det skulle fungera så som det är tänkt.

Att spela mindre kan direkt bidra till minskat intresse, vilket inte säljer Call of Duty 17 varken nytt eller begagnat - snarare tvärtom, oavsett pris.

Alla skulle förstås inte reagera så här. Men många som pluggar är arbetslösa etc har dålig ekonomi. Då gör begagnatmarknaden sitt - gör att dessa människor kan behålla sitt intresse - och genom intresset avsätter tillräckligt med pengar för att skaffa det där nya spelet på releasedagen.

Det som oroar mig med digital distribution är sådan som hände med Rock Band på iOS nyligen - det ska strax tas bort och när detta sker kommer alla som har betalat för det bli av med. Begränsad tid, ingen återbetalning etc. Ändå nämndes inget av detta när spelet började säljas?

Härlig framtid vi går till mötes ifall det är en försmak på vad som kommer.

Digital distribution kommer funka fantastiskt förutsatt att alla har en bra internetuppkoppling, vi kan bli garanterade att de digitala köp vi gör kommer att finnas tillgängliga under all rimlig överskådlig tid och att priserna på spelen sjunker markant.

Kommer något av det hända?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Detta är ju redan standard på PC, Steam införde det och många klagade i början men nu tycks ju de flesta anse att Steam är Guds gåva till PC spelarna. Blir nog samma på konsol, gnäll och gråt i början men efter ett par månader har alla accepterat och bryr sig inte längre.

Det kommer ta Nintendo, med nuvarande utveckling på den här fronten, 15 år innan de fått ihop något som fungerar hjälpligt.

Konsolsidan är ju lite annorlunda eftersom den är så äckligt inskränkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StartailAce:

Det kommer ta Nintendo, med nuvarande utveckling på den här fronten, 15 år innan de fått ihop något som fungerar hjälpligt.

Konsolsidan är ju lite annorlunda eftersom den är så äckligt inskränkt.

Samtliga konsoler i nuvarande generation har redan någon som fungerar hyffsat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooD:

Samtliga konsoler i nuvarande generation har redan någon som fungerar hyffsat.

Definitionsfråga, antar jag. Men jämför gärna Nintendos påhitt med Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StartailAce:

Definitionsfråga, antar jag. Men jämför gärna Nintendos påhitt med Steam.

Ja men om du ser att denna generation kanske inte riktigt hade i syfte att köra på downloads så kan vi tänka oss att en generation byggd för detta blir väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Självklart ska företagen INTE ha något när ett begagnat spel säljs. Lika lite som Ikea ska ha pengar som du köper en begagnad soffa på myrorna.

Copyright är faktiskt inte till för att företag ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt utan ett "socialt kontrakt" med både rättigheter och SKYLDIGHETER. En av skyldigheterna är att det ska gå att sälja begagnade verk (böcker, spel osv) utan att rättighetsinnehavaren ska ha extra pengar. Precis som om jag köper en begagnad bok på ett antikvariat har författaren redan fått betalt en gång.

Produkter som har tekniska skydd för att förhindra andrahandsförsäljning borde faktiskt inte omfattas av copyright då man uppenbart bara försöker mjölka rättigheterna utan att omfattas av skyldigheterna.

Precis! har butiken sålt det nya spelet 1 gång har speltillverkarna, butiken osv fått betalt. Dom skall inte alls lägga sig i vad som händer med spelet efter det.
Säger som en tidigare sa, varför inte förbjuda försäljning av begangnade bilar o möbler? Då hade vi haft ett ikea i varje stad och kanske SAAB hade funnits kvar?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Detta är ju redan standard på PC, Steam införde det och många klagade i början men nu tycks ju de flesta anse att Steam är Guds gåva till PC spelarna. Blir nog samma på konsol, gnäll och gråt i början men efter ett par månader har alla accepterat och bryr sig inte längre.

Det är LIIIIIIIITE skillnad mellan steam/valve och sony/microsoft. Sony tex drar sig inte från att stänga och ta bort funktioner som du fick med när du köpte din konsol, kanske var anledningen till att du köpte den från början. Valve / Steam drar ut massvis med rea som egentligen är en förlust för att promota spel, bundles osv. Tack Gabe för det du gör iom, utan Valve hade det skitet sig rejält för konsumenterna på steam.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk

Själv tycker jag att de istället kan sätta en tidbegränsning på ca 12-15 månader på varje spel-release och efter tiden gått ut ska det kunna säljas fritt, detta för att man ska kunna få tag i lite äldre titlar. För så snabbt som uppföljare släpps så tror jag knappast företag kommer att ta in "God of war 4" när "God of war 5" finns.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Massiv wall of text av typen "kan-inte-sova"

En skillnad mot annan begagnatförsäljning är ju att till skillnad från en fysisk vara så är ett spel (för den stora massan av gamers som mest bara är intresserade av spelet, inte att ha en fin ask i hyllan) helt konstant i sin kvalitet.
En begagnad bil blir sliten, presterar sämre, ser sämre ut, luktar illa osv. Dessutom minskar värdet ytterligare för varje ny ägare.
Ett begagnat spel, så länge inte skivan är repig, är 100% identiskt med ett nytt spel.

Dessutom: för många människor är spel något så ovanligt som en ej förbrukbar förbrukningsvara.
Man spelar igenom det en gång och är färdig med sin förbrukning av produkten men ändå finns den kvar i sitt originalskick. På så sätt är det väldigt olikt en musik-CD som många säkert hade velat dra en parallell till.

Så nog behöver spelindustrin lite andra regler.
Utvecklingskostnaderna för ett spel är ofta skyhöga och man är beroende av att sälja stora antal spel för att återfå den investeringen. Om en stor chunk försvinner till begagnathandel så försvinner incitamenten att våga ta några chanser.
Kreativa idéer får vika hädan för stora projekt där man vet att man kan räkna hem pengarna. Priserna måste hållas uppe för att ta igen att man inte får ta del en massiv portition av den handel som pågår med ens produkt.

Så de som förespråkar ett bejakande av spelkulturen som ett av argumenten för begagnathandel.. mjae, det är ett tveeggat svärd.

Jag tycker modeller med att man måste låsa upp spelet eller delar av spelet vid begagnatköp är rimlig. Säg att det kostar 80 kronor att låsa upp ett begagnat spel, begagnatbutikerna får se över sin prisjustering av begagnade titlar och reducera sina priser.
Alla får en del av kakan och sätter vi konsumenter press på begagnathandeln så kommer de bli tvugna att se över sina prissättningar. (Annars blir resultatet att konsumenter bara kommer att köpa nya spel istället och det lär begagnatbutikerna inte gilla då de har mycket lägre vinstmarginal på nya spel.)

Personligen köper jag aldrig begagnade spel men jag förstår verkligen att skolungdomar eller folk som kanske har det tufft med ekonomin gör det.

Men sen allt gråt om höga spelpriser. När jag köpte mitt super nintendo betalade man ofta 599-699 för en ny titel och detta var ganska exakt 20 år sedan. Det motsvarar ca 800-900 kronor år 2012.
Ville man ha något exotiskt som en importutgåva av ett hett spel som Street Fighter II Turbo eller Final Fantasy III fick men betala uppemot 999 kronor vilket idag motsvarar cirka 1300 kronor. Importspel i dagsläget kostar sällan mer än "lokala" spel.
Även på PS1-tiden kostade spelen, i dagens värde, oftast runt 650-700 kronor och så länge man inte handlar på de dyra ställena i dagsläget är det ju sällan man behöver betala mer än 499-599 för ett nytt konsolspel, än mindre för PC-spel.
Så nog har utvecklingen på spelpriser gått i rätt rikting historiskt sett.

Dold text
Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Visst är det trist, men en helt naturlig utveckling. PC-spelare har ju accepterat detta sedan många år tillbaka. Man kan ju hoppas att priserna närmar sig PC-versionerna då också.

Det mest troliga är nog att "CD-nyckel", onlinepass osv kommer att bli ett krav vid nästa generations konsoler, och fungera som nu att man kan köpa loss det för en nätt summa om man har ett begagnat spel.

PC-versioner är billigare då man slipper betala licensavgift till M$ eller $ony.

Ni som säger fildelning är värre (tror de flesta skrev piratkopiering men skulle tro ni menar samma med det som jag gör med fildelning).
Om man går till en butik (t.ex gamestop) så erbjuder de dig ett billigare begagnat exemplar när du frågar efter ett spel. Då låter alltså en konsument inställd på att köpa ett orginal bli. Det kan ju definitiv ses som en förlorad intäckt medans de flesta spel som laddas ner laddas ner för att det är just gratis och inte för att personen som laddar ner det har något egentligt intresse i produkten. Ingen/mindre förlust. Detta är vad jag upplevever finns säkert undantag.

Personligen tycker jag alla DRM är av ondo. Det har ju bevisats så många gånger att pirater/fildelare inte lider minsta lilla av det men om jag köper ett spel då fan ska jag få.... ser inte logiken.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Innan alla människor börjar hata på spelindustrin kan jag bara tillägga:

Ett företag finns till för att tjäna pengar, om möjligheten att förbjuda försäljning av begagnade spel finns (och om det leder till större intäkter) så kommer den chansen tas. Om detta är moraliskt rätt eller inte kan man tycka vad man vill om, men om möjligheten att förbjuda försäljning av spel finns så kommer den tas. Sedan kan man ju såklart sätta press på politiker etc och "förbjuda förbudet", iallafall i Sverige.

Ska vi förbjuda begagnad marknaden för bilar med? Jo, jag vet att det är olika marknader. Men ändå förlorar ju tillverkaren på begagnat och samma gäller ju spel industrin.

Alla har ju inte råd att köpa nytt och som EA gjorde med BF 3 på konsoler då. Att om man säljer spelet så måste dom köpa en ny nyckel för 100kr kanske inte den bästa lösningen, men blir ju lite billigare och lite av en win win situation (det jag menar är att den som ledsnar på spelet kan sälja det för några hundralappar och den som köper det kommer undan billigare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

nu ska ni få höra en rolig grej brorssan köpte Silent Hill på xbox 360" vene vilken version av serien" för ca 400 av Game ,han spelade och efter ett kort tag in i början av spelet så var det något bugg så han inte kunde hoppa ner i något hål "som om det var en onsynlig vägg/golv ivägen" han for till game och sa att han ville byta spelet till en ny kopia av det men det fick han inte. han kunde bara byta in det för 150 kr eller så måste han kontakta spelet's skapare och skicka dit spelet och få tillbaka en skriftligt ok om att det är bugg på spelet och att han ska få byta det. han berättade detta för mig när han kom och ville låna datorn och frågade om jag var bra på att skriva på engelska ^^.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ska vi förbjuda begagnad marknaden för bilar med? Jo, jag vet att det är olika marknader. Men ändå förlorar ju tillverkaren på begagnat och samma gäller ju spel industrin.

Alla har ju inte råd att köpa nytt och som EA gjorde med BF 3 på konsoler då. Att om man säljer spelet så måste dom köpa en ny nyckel för 100kr kanske inte den bästa lösningen, men blir ju lite billigare och lite av en win win situation (det jag menar är att den som ledsnar på spelet kan sälja det för några hundralappar och den som köper det kommer undan billigare).

Nej, jag menade bara att företag alltid kommer göra det som de får mest pengar av, jag tycker absolut inte vi ska förbjuda begagnatmarknaden men om sony/microsoft lyckas göra det till nästa konsolgeneration så kommer de (och spelutvecklarna) tjäna på det. Moraliskt fel? Ja. Oundvikligt? Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Nej, jag menade bara att företag alltid kommer göra det som de får mest pengar av, jag tycker absolut inte vi ska förbjuda begagnatmarknaden men om sony/microsoft lyckas göra det till nästa konsolgeneration så kommer de (och spelutvecklarna) tjäna på det. Moraliskt fel? Ja. Oundvikligt? Ja.

Då är det tur jag inte kommer köra på konsol och jag säljer inte spel jag köpt, å andra sidan köper jag få spel.

Så om dom lyckas, så kommer dom sälja färre spel. På grund av ingen vågar köpa ett spel (tänk om det är dåligt, då kan man inte göra sig av med det). Det kommer inte bidra med mer pengar och dom ska vara glada för ett spel säljer bra i 3 månader (marknaden lär ju vara mättad efter 3 månader).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Då är det tur jag inte kommer köra på konsol och jag säljer inte spel jag köpt, å andra sidan köper jag få spel.

Så om dom lyckas, så kommer dom sälja färre spel. På grund av ingen vågar köpa ett spel (tänk om det är dåligt, då kan man inte göra sig av med det). Det kommer inte bidra med mer pengar och dom ska vara glada för ett spel säljer bra i 3 månader (marknaden lär ju vara mättad efter 3 månader).

Tror du majoriteten av spelarna faktiskt säljer sina spel när de tröttnat? Nej såklart inte, jag har min spelhylla och säljer aldrig spel (om jag inte säljer hela konsolen också), jag förstår inte hur man kan tro att detta faktiskt kommer leda till färre intäkter för spelföretagen, i något litet fall ja kanske, men i det stora hela så är begagnatmarknaden något som skadar spelföretagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

nu ska ni få höra en rolig grej brorssan köpte Silent Hill på xbox 360" vene vilken version av serien" för ca 400 av Game ,han spelade och efter ett kort tag in i början av spelet så var det något bugg så han inte kunde hoppa ner i något hål "som om det var en onsynlig vägg/golv ivägen" han for till game och sa att han ville byta spelet till en ny kopia av det men det fick han inte. han kunde bara byta in det för 150 kr eller så måste han kontakta spelet's skapare och skicka dit spelet och få tillbaka en skriftligt ok om att det är bugg på spelet och att han ska få byta det. han berättade detta för mig när han kom och ville låna datorn och frågade om jag var bra på att skriva på engelska ^^.

Enligt svensk konsumentköplag som även Game ska följa så har man reklamationsrätt i hela två år. Det är dock bara i 6 månader som man inte behöver bevisa för butiken/säljaren/återförsäljaren att det handlar om ett handhavandefel, det är de som måste bevisa motsatsen... Reklamationsrätten gäller buggar i mjukvara såväl som defekta fysiska varor. Inte säker på om det här direkt överlappar med att Game ville att han skulle skicka in spelet för att bevisa att det överhuvudtaget existerade en bugg. Lite av en gråzon antar jag... Men han skulle förmodligen kunna övertyga Game om att ge honom en ny kopia alternativt få full ersättning på summan, om han läste på sig lite och kunde referera till just konsumentköplagen när han står i butiken och försöker reklamera. Jag tycker verkligen inte man ska behöva skicka in den fysiska spelskivan till speltillverkaren över landsgränser, eftersom det dessutom innebär en stor merkostnad för konsumenten som jag tvivlar på att vare sig Game eller speltillverkaren skulle vilja ta på sig att ersätta... Att däremot maila en videofil av när buggen inträder till tillverkarens support eller visa upp buggen för Game funkar ju. Men buggararna brukar väl vara omspännande för alla spelkopior snarare än individuella spelskivor... Så jag tror mer på att brorsan kan få ersättning på 400 än en ny kopia.

Hoppas det var till någon hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av 89annik:

Enligt svensk konsumentköplag som även Game ska följa så har man reklamationsrätt i hela två år. Det är dock bara i 6 månader som man inte behöver bevisa för butiken/säljaren/återförsäljaren att det handlar om ett handhavandefel, det är de som måste bevisa motsatsen... Reklamationsrätten gäller buggar i mjukvara såväl som defekta fysiska varor. Inte säker på om det här direkt överlappar med att Game ville att han skulle skicka in spelet för att bevisa att det överhuvudtaget existerade en bugg. Lite av en gråzon antar jag... Men han skulle förmodligen kunna övertyga Game om att ge honom en ny kopia alternativt få full ersättning på summan, om han läste på sig lite och kunde referera till just konsumentköplagen när han står i butiken och försöker reklamera. Jag tycker verkligen inte man ska behöva skicka in den fysiska spelskivan till speltillverkaren över landsgränser, eftersom det dessutom innebär en stor merkostnad för konsumenten som jag tvivlar på att vare sig Game eller speltillverkaren skulle vilja ta på sig att ersätta... Att däremot maila en videofil av när buggen inträder till tillverkarens support eller visa upp buggen för Game funkar ju. Men buggararna brukar väl vara omspännande för alla spelkopior snarare än individuella spelskivor... Så jag tror mer på att brorsan kan få ersättning på 400 än en ny kopia.

Hoppas det var till någon hjälp

nice thx

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Att kunna sälja spelen vidare är ju en anledning till varför folk på konsol är beredda att betala 499-699kr för en vanlig titel, blir det så här så kanske 199kr är mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ah men då är det ju lugnt med tanke på att spelindustrin tack vare piracy har växt

Hur har piratkopiering hjälpt spelindustrin?

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tquist:

Hur har piratkopiering hjälpt spelindustrin?

Fildelning har gett en ofantlig spridning och popularisering utav spel.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av zofty:

Om de nysläppta spelen kostar 50kr /st så skulle det vara ok. Men för övrigt så håller även ett sånt här förslag att skapa alltmer större klyftor i samhället. Snart har bara de rika barnen råd att spela. Man hör fler och fler nyheter om fattiga barn som inte ens får nya skor och kläder.

För spel är en mänsklig rättighet?
Och den klyftan har snarast minskat med tanke på hur billiga både spel och konsoller / datorer är jämfört med för 20 år sedan samtidigt som verklig fattigdom minskat (i Sverige).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För spel är en mänsklig rättighet?
Och den klyftan har snarast minskat med tanke på hur billiga både spel och konsoller / datorer är jämfört med för 20 år sedan samtidigt som verklig fattigdom minskat (i Sverige).

Fattigdomen i Sverige har ökat.