Platta till Flickvännen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sepemulle:

Men Shit va ni var aggresiva i er marknadsföring av apple.... Galet att det är så sjukt många Fanboys här inne som bara vill tjata till sig detta? Jag satte INTE kravet på att det INTE skulle vara en IPAD. Flickvännen ville helt enkelt inte ha en sån så släpp det.

Hon ville kunna koppla in sin externa hårddisk för att kunna exempelvis sortera sina bilder osv när hon är ute och åker (ännu en gång inte mitt initiativ). OCh MartenKL, ditt troll, av vilken anledning skulle jag vara intresserad av ditt HTPC system och dina 3g lösningar?

Kan ni hålla er till TOPIC vore det snällt....

Strömförsörjningen som behövs för en extern HD tror jag ingen platta idag klarar, om så så kommer den äta upp batteriet väldigt snabbt. En separat batteridriven HD med minneskortsläsare kan vara ett alternativ, det är smidigt om man är fotar mycket för att direkt tömma minneskortet till en HDD. Annars kanske Picasa eller Flickr är ett alternativ, eller rent av Dropbox, Google Drive eller SkyDrive.

Jag är inte för Apple, jag försöker bara se den bästa lösningen oavsett märke och antog att det var filmtittande som var orsaken till att ansluta en HDD till en platta. Jag menar helt enkelt att du/hon kanske ska vara öppna för att den lösning hon/du tänkt ut kanske inte är så praktiskt genomförbar men att man kanske kan lösa behovet på annat sätt oavsett märke.

Det finns ju en mängd faktorer jag inte känner till såklart. Är det viktigt att färbalansen är någotsånär korrekt exempelvis, skall bilderna redigeras, skall bilderna taggas? Har hon en befintlig mobil med 3G-data som kan agera Wifi-hotspot? Kommer plattan alltid befinna sig inom Wifi etc?

Jag tog i för jag tycker det är konstigt att man först bestämmer märke och sedan beskriver behovet, det är för mig fanboy/hater och ganska omoget, speciellt om det är en obalans i ett förhållande (gällande kunskap om teknik) och den ena parten litar helt på den andres omdöme. Det är ganska vanligt bland såväl Apple fanboys som Apple haters.

Tror jag rekommenderar ASUSen i alla fall som har inbyggd kortläsare och ganska ok skärm, iPaden är lite osmidig då man måste köpa till minneskortsläsare som dessutom hänger som en svans, osmidigt, fördelen är att färgåtergivningen är absolut bäst på iPaden och iPhoto är grymt smidigt. Men för katalogisering etc tror jag det är bäst att satsa på Google Picasa på en ICS-platta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sepemulle:

Hmm.. tryckskärm? Ja det verkade ju crap.... Hmm..
Nä, Jag kanske skiter i det hela, Här verkar ju inte folk intresserade av att hjälpa till utan bara vill trolla...
Får nog glömma idéen med en platta och satsa på en smidigare laptop istället.

Sjukt tråkigt att detta forum har sjunkit så lågt som det har, allt är bara tjat om apple eller inte apple samt oseriösa inlägg.

Någon Mod kan gärna ta bort denna tråd helt.

Sorry att jag var otrevlig.
Jag tror du gör ett smart val att satsa på en laptop.

Permalänk

Ang. Picasa eller liknande så kräver det WIFI vilket hon inte alltid kommer att ha, Sen finns det fler komplikationer så som att korten då finns på någon annans server och därmed (om man läser avtalen) tillhör Picasa (vilket hon Inte vill när jag frågat, tänkte nämligen på detta förut också).

Ang. MartenKL och fanboy/hater, Anledningen till att jag specificerade att det inte ska vara en ipad är 1. hon har uttryckligen sagt att hon INTE vill ha en Ipad (jag har försökt förklara att de kan vara smidigast och vi har vart i butiker och jämfört men hon gillade den inte alls). 2. på detta forum tenderar fanboys/haters att ta över alla trådar i något form av krig...

Vilken ASUS är det ni tänker på? Transformer? Den är väl 10" om jag inte minns fel? Som jag skrev tidigare tycks detta vara ett dött lopp. att lägga 4-5000 på en platta är för hennes del meningslöst då hon i så fall kanske snarare borde lägga till pengar och köpa en ultrabook istället.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Ang. Picasa eller liknande så kräver det WIFI vilket hon inte alltid kommer att ha, Sen finns det fler komplikationer så som att korten då finns på någon annans server och därmed (om man läser avtalen) tillhör Picasa (vilket hon Inte vill när jag frågat, tänkte nämligen på detta förut också).

Vilken ASUS är det ni tänker på? Transformer? Den är väl 10" om jag inte minns fel? Som jag skrev tidigare tycks detta vara ett dött lopp. att lägga 4-5000 på en platta är för hennes del meningslöst då hon i så fall kanske snarare borde lägga till pengar och köpa en ultrabook istället.

men en telefon måst hon väll ha eller? en alternativ väg är att istället ladda upp bilderna på box eller drive eller liknande tjänst, filerna är i varje fall hennes. om man inte litar på det heller så går det ju alltid att packa in dem och kryptera innan säkerhets/förvarsuppladdning. allt sånt är som sagt lätt fixat på Androiden, därför jag också är skeptisk till iPads funktion utom i vissa fall. vad är det för minneskort hon har i kameran btw?

Transformern får dock sin tredje revision nångång nu, så det kan ju betyda nått för priset på de tidigare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Epic fail.. Menade såklart webbläsaren... Men asosierade det med folk som skriver det till fölk in game.

Men nog offtopic...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Strömförsörjningen som behövs för en extern HD tror jag ingen platta idag klarar, om så så kommer den äta upp batteriet väldigt snabbt.

Kan meddela att min Thinkpad Tablet utan problem klarar att läsa en extern HD utan problem. Testade nyss...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Vänta på asus nya platta. Vet inte är den kommer ut, men den skulle ha nvidias nya tegra samt en härlig ips panel och skulle göra ett väldigt litet hål i plånboken enligt Asus under 3000 kr sa de iallfall.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=888173 som funkar utmärkt, sen om man vill ha ut mer av den kan man alltid köra "dockan" till senare.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

men en telefon måst hon väll ha eller? en alternativ väg är att istället ladda upp bilderna på box eller drive eller liknande tjänst, filerna är i varje fall hennes. om man inte litar på det heller så går det ju alltid att packa in dem och kryptera innan säkerhets/förvarsuppladdning. allt sånt är som sagt lätt fixat på Androiden, därför jag också är skeptisk till iPads funktion utom i vissa fall. vad är det för minneskort hon har i kameran btw?

Transformern får dock sin tredje revision nångång nu, så det kan ju betyda nått för priset på de tidigare.

Alltså du har nog inte riktigt förstått vad det innebär att ladda upp bilderna på exempelvis picasa, nej bilderna ÄR inte dina längre då, du ger bort rättigheter! Kan tyckas löjligt, men för någon som pysslar med fotografering är det viktigt att inte tappa rättigheter
Nej det handlar inte om att ladda upp något från kameran eller att redigera bilder det handlar om att sortera och gå igenom de mängder av foton och sortera in i mappar osv. Därav vill hon ha det på sin hårddisk som hon kan flytta mellan datorn och plattan (så strukturen blir intakt), inte så sugen på att köpa en ny hårddisk heller då hon redan har en.

Ju mer jag läser va fasiken jag själv skriver märker jag att det som sagt vore bättre med en ultrabook

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swerock:

Jag har en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=888173 som funkar utmärkt, sen om man vill ha ut mer av den kan man alltid köra "dockan" till senare.

Lite onödigt att köpa den när TF300 har kommit för samma peng....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är ju en gamble med frakten men...
http://www.dealextreme.com/c/tablets-1409

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sepemulle:

Hej!
Nu har flickvännen blivit sugen på en surfplatta

dumpad av en platta alltså.
hur känns det?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

dumpad av en platta alltså.
hur känns det?

Hur känns det att vara ett Troll?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Alltså du har nog inte riktigt förstått vad det innebär att ladda upp bilderna på exempelvis picasa, nej bilderna ÄR inte dina längre då, du ger bort rättigheter! Kan tyckas löjligt, men för någon som pysslar med fotografering är det viktigt att inte tappa rättigheter
Nej det handlar inte om att ladda upp något från kameran eller att redigera bilder det handlar om att sortera och gå igenom de mängder av foton och sortera in i mappar osv.

Därav vill hon ha det på sin hårddisk som hon kan flytta mellan datorn och plattan (så strukturen blir intakt), inte så sugen på att köpa en ny hårddisk heller då hon redan har en.

Ju mer jag läser va fasiken jag själv skriver märker jag att det som sagt vore bättre med en ultrabook

och du kanske ska försöka läsa väldigt långsamt och nogsamt exakt vad folk skriver, det brukar anses som vettigt särskilt om man frågar om råd, samt innan man blir upprörd över förslag som man inte fått.

ja inte är det direkt praktisk att sortera bilder på en padda oavsett modell, och respekt för filstruktur + iPad är ungefär ytterligare en resa värre på det.

så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sepemulle:

Kan meddela att min Thinkpad Tablet utan problem klarar att läsa en extern HD utan problem. Testade nyss...

Möjligt att den klarar men den väger ju ganska mycket och kostar en hel del också, sedan är frågan hur länge din thinkpad orkar driva den externa disken.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

och du kanske ska försöka läsa väldigt långsamt och nogsamt exakt vad folk skriver, det brukar anses som vettigt särskilt om man frågar om råd, samt innan man blir upprörd över förslag som man inte fått.

ja inte är det direkt praktisk att sortera bilder på en padda oavsett modell, och respekt för filstruktur + iPad är ungefär ytterligare en resa värre på det.

så..

Vad är det du menar att jag missat? Ipad är opraktiskt i sammanhanget skrev jag ju?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Möjligt att den klarar men den väger ju ganska mycket och kostar en hel del också, sedan är frågan hur länge din thinkpad orkar driva den externa disken.

Mja, det vet jag inte riktigt, säkerligen drar den en hel del ström. Menar inte att hon ska köpa en thinkpad (uppenbarligen hade jag ju tipsat om det isf) men jag menade på att det visst finns de plattor som klarar det, och undrar om det är samma med alla som har fullsize usb eller om det bara är thinkpad som pallar...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Har du Telia hemma?

Annars har dom ett riktigt bra erbjudande http://www.telia.se/privat/bredband/tillval/tillbehor/surfpla...

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tänkte "Vafan, ska han platta till henne för?" Som i att "platta till något". Var tvungen att öppna tråden och se forumdelen innan jag fattade.

Kan tyvärr inte hjälpa dock. :/

Så går de när man rymmer från köket!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tänkte "Vafan, ska han platta till henne för?" Som i att "platta till något". Var tvungen att öppna tråden och se forumdelen innan jag fattade.

Kan tyvärr inte hjälpa dock. :/

Hahah samma här!!! Sjukt roligt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Kan alla som inte har någonting vettigt att tillföra tråden hålla sig borta härifrån, TS har redan sagt att nu räcker det och alla som säger ta en iPad, HAN vill INTE ha en iPad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men men...

Angående USB tillgången testade jag just på min Transformer Prime, genom dockan då alltså. Resultatet är som följer:

  • Disk använd: Seagate FreeAgent Drive 500GB

  • Android ICS 4.0.3 på plattan

Disken snurrar igång fint och det går att göra vad man förväntar sig, inga problem med strömförsörjning så vitt jag anser (beror förvisso på hur man tolkar följande upptäckt). Den stora grejen som skall tilläggas är att så fort plattan går ner i idle/standby slås all kommunikation mot disken av, detta medför att disken måste initieras igen när plattan slås på dvs "Förbereder extern lagringsenhet.." kommer upp, och all tidigare användning av disken innan plattan slogs av är ned stängd.
Ställ gärna vidare frågor om ni tycker något är oklart/inte framgår

Angående huruvida Android 3.x skulle vara bättre till plattor motsäger jag mig det. ICS är gjort för att vara skalbart och stabilt oavsett enhet, vilket jag tycker fungerar utmärkt. Att tillägga är att jag på mobilen kör CyanogenMod 7.1.0.1 dvs. Android 2.3.7 och endast har polares ICS telefoner att jämföra med.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk

Jonthan > Tack, det uppskattas.

atriix > Intressant, ska jämföra med min och se om den kopplar ner i idle där också. Dock är det nog inget problem i detta fall eftersom hon helt enkelt vill kunna komma åt disken i aktivt läge.

Ang. android 4.XX vs 3.XX är jag också övertygad om att ICS är att föredra.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Asus Transformer TF300T är nog den bästa jag kan komma på iaf..
dock inte 8-9 tum men fullt usb stöd och android 4.x
men en platta som matchar beskrivningen för <3000 kr finns tyvärr inte..
I alla fall inte vad jag har sett..
Men jag kan ju vara lite partisk då jag planerar att köpa en sådan till mig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Vad är det du menar att jag missat?

Ipad är opraktiskt i sammanhanget skrev jag ju?

att jag inte förordat nån kortdelningstjänst uppenbarligen. som svensk tror jag kan man i vilket fall inte förlora upphovsrätten till bilder såvida inte kontraktet uttryckligen skriver över dem helt till en publicist. möjligt att en del av fototjänsterna har såna absurda skrivelser, men en del tolkar även administrativ användarrätt och ansvarsfrihet mot eventuell säkerhetsbrister som det, viket inte är samma sak, vissa av förbehållen måste de ha med för att inte själva råka på problem för att ens kunna erbjuda tjänsten.

ja, och jag var inte av nån annan uppfattning i nått inlägg nånstans vad jag minns?

seriöst, lugna ner dig och läs vad folk skriver (inte bara jag) innan du rejvar loss.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

hadde en sån och råkade krossa glaset och det ville inte Archos laga. Men den var helt ok förutom betraktningsvinklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lite onödigt att köpa den när TF300 har kommit för samma peng....

Jag visste inte att den släppts i SVE än, men då är ju TF300 mer värd.

Edit: Den kom ju ut väldigt nyss också. 2012-04-29 släpptes den, Jag är inte så uppdaterad på "padd" området.
Men Google skulle väl släppa en 7" Nexus platta för runt 1-2k?

http://surfplatta.com/nyheter/google's-nya-nexusplatta-kan-ti...

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag trodde han ville platta till sin flickvän det här var ju bara tråkigt.

Permalänk

trodde också du skulle nita henne... tråkigt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tänkte "Vafan, ska han platta till henne för?" Som i att "platta till något". Var tvungen att öppna tråden och se forumdelen innan jag fattade.

Kan tyvärr inte hjälpa dock. :/

Haha, samma här... var tvungen att kolla

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini