Vill stoppa försäljning utav begagnade spel

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte ställa en fråga i den här diskussionen eftersom den är ganska relevant.

Säg att jag och brorsan skaffar var sin Xbox 720, som jag väljer att kalla den i brist på något officiellt namn. Om vi köper olika spel, jag kanske köper Half-Life 3 medan han köper Halo 5, innebär dessa skydd då att vi inte kommer att kunna spela varandras spel utan att vare sig spela på den andres konsol eller köpa ett eget exemplar av spelet? Man kan ju tycka att man borde få spela varandras spel på separata maskiner om man bor under samma tak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av To33e:

(om det nu skulle vara så att tråden ligger fel, så ber jag moderat att flytta den.)

det har ryktats att att nästa generations konsoler kommer att förbjuda säljning utav begagnade spel.

Cryteks kreative utvecklingschef säger: Från ett affärsperspektiv skulle det vara helt fantastiskt, säger han till Computer and Videogames. Det är konstigt att begagnade spel fortfarande är tillåtna eftersom det inte funkar så i andra mjukvaruindustrier, så det skulle vara underbart om de på något sätt kunde åtgärda det problemet.

Silicon Knights chef Denis Dyack instämmer och pekar på att spel i princip bara säljer ordentligt de första tre månaderna.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14762900.a...

Vad tycker ni, har dom någon rätt att förhindra försäljning utav begagnade spel?

Det får gärna förbjudas för min del, även om priserna för ett nytt spel fortfarande ligger i 600kr+ klassen. Det lär resultera i att en del människor inte ens köper konsolen för att spelen blir för dyra i längden (läs föräldrar köper spel till sina barn). Försvinner begagnatmarknaden, försvinner en stor del av spelkonsumptionen, sen lär väl piratkopieringen öka markant.

Ända anledningen till att jag inte laddar ner piratkopior till min Xbox är just pg.a begagnatmarknaden, men konsolen köpte jag. Annars väntar jag till ett spel funnits på marknaden tillräckligt länge så att hypen är över och priset sänks markant.

Som säljansvarig på ett spelföretag skulle jag hellre sälja många spel för en lägre summa, än färre spel för en stor summa. Många vänner och bekanta som har barn, har inte råd att köpa det där nya Starwars-spelet till sin grabb för 699kr...jag menar, det är ju för fan en tredjedel av vad KONSOLEN kostar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det får gärna förbjudas för min del, även om priserna för ett nytt spel fortfarande ligger i 600kr+ klassen. Det lär resultera i att en del människor inte ens köper konsolen för att spelen blir för dyra i längden (läs föräldrar köper spel till sina barn). Försvinner begagnatmarknaden, försvinner en stor del av spelkonsumptionen, sen lär väl piratkopieringen öka markant.

Ända anledningen till att jag inte laddar ner piratkopior till min Xbox är just pg.a begagnatmarknaden, men konsolen köpte jag. Annars väntar jag till ett spel funnits på marknaden tillräckligt länge så att hypen är över och priset sänks markant.

Som säljansvarig på ett spelföretag skulle jag hellre sälja många spel för en lägre summa, än färre spel för en stor summa. Många vänner och bekanta som har barn, har inte råd att köpa det där nya Starwars-spelet till sin grabb för 699kr...jag menar, det är ju för fan en tredjedel av vad KONSOLEN kostar!

Ja, priserna idag är helt skeva och det beror på att utvecklarna har helt enorma kostnader och måste ta in allt på att sälja 1 spel, de kan inte turnera runt, de kan inte sälja spelet till TV när de blir till åren. Det måste helt enkelt dra in alla pengar de spenderade på löner under två år på ca. tre månaders spel försäljning eller gå i konkurs. Ljuset på horisonten är DLC, utan giriga mellanhänder kan utvecklarna göra grova pengar på mindre tillägg och på så sätt täcka upp för bristande spel försäljning. Titta bara på utvecklingen på Konsol sidan där alla spel prånglar ut DLC för att dra in mer kosing. Det som behövs nu är att spelutvecklarna och konsumenterna 'kommer överens' om hur vi ska gå framåt. För om utvecklarna ska kunna sänka kostnaden på spelen så måste vi spelare också köpa fler spel eller mer DLC. Vilket innebär att sluta med begagnat eller spendera mer på spel (inte så troligt om klagomålet är att spel är för dyra).

Sen är det viktigt att komma ihåg att konsolen säljs nästan alltid med förlust för konsoltillverkaren då de räknar med att få tillbaka det på licenskostnader för att utveckla spel till konsolen. PS3:an kostade runt 6k när den kom, då kostade en vanlig blueray spelare nära 10k och den hade inte direkt en av världens mest avancerade CPU:er i sig vilket PS3:an hade tillsammans med en hårddisk och high end grafikkort.

Permalänk
Medlem

Förbjud att sälja begagnade bilar med då ! För det tjänar inte tillverkaren på .. ( ironi ).

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag tycker det vore helt okej att sälja begangnade spel i affärer och sånt OM företagen som tjänar pengar på o sälja begangnade spel ger en del av vinsten till dom som gjort / gett ut spelet

annars så skadar dom ju industrin precis lika mycket som piracy

De som skapat spelet har redan fått pengar när varan ursprungligen såldes. Med tanke på att oberoende forskning hittills inte lyckats påvisa den av upphovsrättsindustrin påhittade skadeverkan av fildelning i ickeförvärvssyfte så kan det omöjligen vara den typen av piracy som du åsyftade ovan.

Skrivet av norrby89:

tycker själv att detta är bra, då kanske speltillverkarna tjänar lite mer vilket i sin tur förmodligen gör att vi får bättre optimerade och väl arbetade spel i framtiden

Du tycker alltså det är bra när företag inskränker på människors fri- och rättigheter enbart för att de önskar mer kontroll över oss alla, i tron att de lättare skall kunna tjäna pengar?

Skrivet av norrby89:

det är dock långt ifrån samma sak, då alla har inte råd att köpa en bil för 100 000kr och köper istället en begagnad för kanske 5000kr, hade ett spel som kostade 500kr kostat 5kr begagnad då hade det vart samma sak men tyvär så är det inte så..

Tvärtom är det exakt samma sak. Detta är en principfråga och är därmed oberoende av prisnivån på produkterna.

Skrivet av norrby89:

samt har man inte råd att köpa ett spel för 500 men har råd att köpa det för 300 så jaa då bör man kanske försöka spendera sin tid på något annat eller bara vänta tills spelet går ner i pris..

Exakt samma förvirrade resonemang går att applicera på mängder av produktområden.

Skrivet av ozo64:

Jag tror att de är sura på att gamestop, game och likanande spelaffärer tjänar hundratals miljoner på att sälja deras begagnade spel utan att spelföretagen får ngt för det.
Det har nog ingenting att göra med att privatpersoner säljer lite spel privat.

På samma sätt som det finns en begagnadmarknad för alla möjliga sorters produkter i övrigt?

Skrivet av Svj0hn:

Piratkopiering är ju bättre från utvecklarnas synpunkt än begagnadförsäljning (finns ju trots allt en liten chans att en pirat gillar spelet och köper det senare). De enda som tjänar på begagnatmarknaden är butikerna

Jaså? Så begagnadmarknaden sätter inte pengar i rörelse och skapar intresse menar du? Du är väl också medveten om att marknaden är dynamisk och att pengaflödet inte bara rör sig mellan olik aspeltitlar utan även mellan olika speltillverkare? Att man inte kan låsa fast diskussionerna kring en enda speltillverkare som du gör ovan i ditt exempel?

Skrivet av ronnylov:

Så även om bilen byter ägare ett antal gånger så skrotas den så småningom och totalt sett så har den ersatts med en ny bil. Men tack vare att det finns en begagnatmarknad så är det fler människor som använder bilar och troligtvis så är nybilsförsäljningen högre jämfört med om det hade varit förbjudet att handla med begagnade bilar.

Håller med fullständigt.

Skrivet av m1n1h0p:

Jag förstår poängen, men jag kan inte säga att begagnatmarknaden direkt gynnar företagen (har jag sagt det innan så har jag tänkt fel, jag är för en begagnatmarknad men tror inte den kommer hjälpa företagen totalt). Om jag som spelare bara måste spela Mass effect 3 så kan jag idag köpa en begagnad kopia istället för att köpa ett nytt spel, och ÄVEN om alla begagnatpengar går direkt till ett nytt spel (för den som jag köper ME3 av) så
1. Den personen kommer bara handla extra för priset av sitt begagnatspel, dvs om ett spel kostar 600kr och han säljer me3 för 300kr så får han bara 300kr extra att handla för, vilket leder till att om jag istället skulle köpt ett me3 nytt så skulle 600kr hamna i EA-händer (istället för just nu bara 300)

Ingalunda. Spelet kommer fortfarande att kosta 600 kr i butik. Sedan bidrar transaktionen som du beskriver ovan att pengar överförs på ett sätt så att chansen ökar för nya spelinköp från butik ( i och med att ena parten får mer pengar att handla för). Lägg därtill att spelmarknaden är dynamisk och att konsekvensen av detta är att man i sådana diskussioner måste betrakta marknaden som helhet. Det går alltså inte att låsa fast vid enskilda speltitlar eller utgivare, utan man måste föra ett resonemang på branschnivå.

Skrivet av m1n1h0p:

2. Den personen kommer kanske ha råd att köpa ett spel för de 300kr (om han lägger till 300kr själv) som han troligen skulle köpt ändå, om han verkligen var sugen på att köpa BF3 t.ex. så skulle han köpt det oavsett om han fick de 300kr eller inte, vilket gör att spelmarknaden inte tjänade alls på att han sålde ME3. Jag tror väldigt få människor har sin spelbudget på exakt 500kr/mån eller nåt sånt utan att folk köper ett spel när de gärna vill ha det, och om man då hittar ett spel som man gärna vill ha så spelar det ingen roll om man tidigare fått 300kr extra för ett begagnatspel (eller jo lite men inte massor) då man inte handlar utifrån sin speciella spelbudget utan mer utifrån vad man vill ha och inte. Såklart ligger budgeten inräknad när man handlar spel (för de flesta) men bara för att man får 300kr in för att ha sålt ett begagnat spel gör det inte att man automatiskt kommer lägga runt 300kr extra på nya spel, snarare kommer det hamna på kontot och sitta där tills man behöver mat nae men du fattar

Vad du beskriver ovan är alltså att pengatransaktionen medfört att ena parten nu har mycket mer pengar att införhandla nya spel med. Alltså borde rimligtvis chansen öka för nya spelinköp?

Skrivet av m1n1h0p:

Så jag är övertygad om att begagnatmarknaden inte hjälper företagen, däremot är det väldigt synd att de utrotar den :S

När pengar överförs från en part till en annan så att det skapas ett slags överskott så borde rimligtvis köptendenserna öka snarare än minska.

Skrivet av maxnelson:

Problemet med begagnade spel är ju att butikerna (game, gamestop etc etc) tjänar OTROLIGA mängder på att sälja begagnat, pengar som skaparna inte får se en skymt av.
Om en privatperson säljer till en annan privatperson så kan ju de pengarna gå till nya spel, men när en butik tar pengarna hamnar det rakt i ägarnas fickor.

Jaså? Du menar alltså att dessa företag inte köper spelen av privatpersoner? För om de köper spelen av privatpersoner så är det ingen större skillnad, förutom en viss avundsjuka att andra företag tjänar pengar?

Skrivet av Iwar:

Klart man skall stoppa försäldning av begagnade spel!

Finns många spelbutiker som handlar med begagnade spel, de tjänar stora pengar på detta, medan speltillverkarna tjänara nada!

Köper man ett spel skall pengarna gå till företaget som gjort det, inte till någon girig tredjepart.

Självklart skall speltillverkarna inte ha ett enda öre från transaktioner som berör redan sålda produkter. Detta är nämligen en självklarhet i övriga samhället.

Skrivet av Mimematis:

Visst företagen förlorar säkert ENORMT mycket pengar på detta, det är ju nästan exakt som att ladda ner illegalt.

Ingalunda. Vidareförsäljning av redan sålda varor kan på inget sätt likställas med illegal nedladdning av upphovsrättsskyddade verk.

Skrivet av Mimematis:

Företagen får inte ett smack när man säljer vidare sitt spel.

Vilket de såklart inte har rätt till och en självklarhet i övriga samhället.

Skrivet av Mimematis:

Visst du kanske använder dom pengarna för att köpa ett annat spel men det hjälper ju inte säljsiffrorna för det spelet du köpte i början.

Du glömmer bort att spelmarknaden är dynamisk och att man därför inte kan låsa sig fast vid enskilda speltitlar eller speltillverkare i sådana diskussioner.

Skrivet av Mimematis:

Ni pajarsar som drar upp bilar och bord får inse att detta rör sig om digitala produkter.

Istället för att kalla folk för pajasar så kanske du kan komma med ett enda bra argument till varför just digitala produkter skall särbehandlas på detta sätt?

Skrivet av takeoninja:

Några saker jag noterat efter att ha läst det mesta i tråden.

1) Det verkar råda någon form av missuppfattning om hur begagnathandeln av spel skadar industrin.

Det är inte begagnat handel med gamla spel eller ens 1 år gamla spel som är problemet, det är direkt begagnat problematiken som skadar industrin. Alltså att Olle köper nya Mass Effect 3, spelar igenom det på en vecka och säljer det till gamestop, därefter köps och säljs det av 1-5 personer till som spelar igenom det vilket resulterar i att 1 försäljning av Mass Effect 3 för Bioware räckte till att 2-6 personer kunde spela igenom spelet. Vinsten från de 1-5 'merförsäljningarna' går rakt ner i gamestops ficka utan att gagna Bioware ett dugg.

Notera att du skriver att Olle säljer spelet till Gamestop och därmed får pengar att köpa nya spel för. Notera även att du skriver att varje efterföljande person säljer spelet till Gamestop och därmed får pengar att köpa nya spel för. Så varje person som sålt spelet till Gamestop har alltså fått mer pengar i fickan att köpa nya spel för.

Sedan gör du misstaget att föra ett resonemang kring ett enda spel och en enda speltillverkare. Faktum är att spelmarknaden är dynamisk, vilket innebär att pengarna kommer att flöda mellan olika speltitlar och speltillverkare.

Skrivet av takeoninja:

2) Folk tycks sätta likhetstecken mellan begagnade CD, möbler, bilar och dvd:er och spel.

Spel industrin är tämligen unik i att spelet är den enda produkten, det görs ett spel och försäljningen av det spelet är de enda intäkter utvecklaren får. För musik har vi konserter, radio. För film hela kedjan med bio, hyrfilm, dvd och tv. Möbler säljs inte vidare i tillnärmelsevis samma takt, alltså när man säljer en vara behöver man tillbaka de investerade pengarna på säg ett år. Inom det året har möbeln med nästan 100% säkerhet inte sålts vidare begagnat och efter den perioden spelar det inte längre någon roll. Ungefär samma med bilar men de har service som en bonus (och tiden att gå med vinst är något längre). Spel har ingen mer försäljning annat än möjligen lite t-shirts, med undantag för freemium spel där man köper utseenden till sin karaktär etc. typ LoL, BF-heroes etc. Och som sagt, begagnat handel med äldre spel är ingen fara för utvecklarna.

Folk jämför med andra typer av produkter av den enkla anledningen att detta primärt är en principfråga. Det är ingen större skillnad huruvida produkten är ett spel eller någon fysisk produkt. När en produkt säljs vidare så säljs den till ett pris relativt värdeminskningen och försäljaren får därmed mer pengar att spendera på nya produkter.

Skrivet av takeoninja:

3) Man har rätt att sälja vidare

Absolut, det tycker jag med och förmodligen de flesta spelutvecklare också MEN det är inte att jag säljer mina NES spel på blocket eller trade:ar med min polare som är skoskavet utan GameStop, Game etc. som tjänar grova pengar på att mer eller mindre svindla spelutvecklarna. Det är det man vill åt. Konsol spel har ju nu mer också börjat med koder och grejer för att man inte ska kunna köpa spelet begagnat och få samma upplevelse. Ett förbud mot begagnat försäljning är dock svårt, speciellt ett där man bara får sälja spelen om de är över ett år sedan release. Så jag tror ingen behöver oroa sig över det faktiskt.

Det är ingen större skillnad ifall det är Kalle eller Gamestop som köper spelet av Pelle. Slutresultatet är nämligen detsamma. Pelle får mer pengar över att spendera på nya produkter.

Skrivet av takeoninja:

4) Någon ställde likhet mellan piratkopiering och begagnat handel, men menade att begagnat handel var bättre.

Det stämmer inte, en person som laddar ner ett spel, varvar det och sen slänger det hade ingen köpbenägenhet, han varken kostade eller skapade vinst för utvecklaren. Men en person som köper ett spel begagnat för en hundring mindre hade köpbenägenhet men gav pengarna till någon annan än utvecklaren. Detta innebär en ren förlust för utvecklaren.

En person som köpte spelet begagnat till ett lägre pris hade uppenbarligen en mindre köpbenägenhet och förde istället över sina pengar till en annan person som nu fick mer pengar att spendera på nya produkter. Detta innebär på inget sätt en ren förlust för utvecklaren. Faktum är att hela vår marknadsekonomi i samhället följer detta mönster, och med goda resultat. Varför skulle just spelindustrin vara ett undantag?

Skrivet av takeoninja:

Visst, men böcker har en ytterst begränsad begagnat marknad, folk gillar att fylla sin bokhylla så det ser belästa ut. Sen ska intäkterna från en bok täcka så otroligt lite i förhållande till ett spel. Ett utvecklings team består idag av mellan 100-300 personer för en AAA titel, på det har vi utgivare (inbakad i utvecklar personalen), distributör, grossist och slutligen butik. En bok har 1-3 författare, personal hos förlaget ca 10 personer, distributör, grossist och butik. Nog för att en författare i regel ska leva mer än 2 år som är utvecklingstiden för ett AAA spel på sina intäkter från en bok men det är ändå enorma skillnader när det kommer till hur lätt det är att gå med vinst. Tänk också på att böcker börjar bli dyrare de med, nya stor titlar går ofta på runt 200 kr.

Alla produkter prissätts efter (bland annat) hur dyra de är att producera. Huruvida ett visst företag är framgångsrik i att balansera intäkterna och utgifterna är dock irrelevant för huruvida de bör anses ha rätt att ifrågasätta att människor säljer sina spel vidare.

Skrivet av takeoninja:

Även om det Game och GameStop gör är etiskt annorlunda så är effekten densamma, de säljer utvecklarens spel utan att denne får något. Om de företagen hade lite moral i kroppen att ge säg 10% av deras vinst från försäljningen av ett begagnat spel (när detta spel varit på marknaden i mindre än ett år) hade detta troligen varit en icke fråga.

Självklart skall utvecklarna inte få pengar när folk säljer vidare spelen till tredjepart. Detta är en självklarhet i övriga samhället, så varför skulle spelindustrin vara ett undantag?

Permalänk
Skrivet av Exigo:

Jag har letat efter ett spel till gamla Xbox som är ca 10 år gammalt nu och största chansen är att jag hittar det beg.
Men tänk om Xbox1 nu hade detta 'anti-beg' system, vad skulle jag då göra? har man riktigt tur kan man hitta spelet nytt för hutlösa priser. För att detta ska fungera bra så måste dem ju tänka på detta och förmodligen avaktivera systemet efter en viss tid, annars kommer det bli omöjligt att hitta lite äldre spel.

Men du ska inte köpa gamla spel, bara nya! Annars blir ju spelföretagen ledsna i ögat...

Permalänk
Medlem

Har bara skummat igen tråden men det största problemet vilken ingen verkar beröra utom att säga att GAMESTOP kan bli lidande är att sådana butiker lever extremt gott på begagnat vilket är problemet. Att vi som privatpersoner ibland säljer spel ibland är inget större problem utan det är när stora kedjor aktivt väljer att sälja begagnade varianter av stora spel ca 3 veckor efter release (då de har några) för att tjäna mer pengar som problemen uppstår.

Jag förstår precis var problemet sitter i det här industrijättarna och hade folk fått begagnade modeller sålda till sig på bilfirmorna sådär 3 veckor efter en ny modell är ute hade nog VW, Audi mfl reagerat på samma sätt... Problemet är aldrig handeln mellan privatpersoner, problemet är när det sätts i system av återförsäljarna.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Har bara skummat igen tråden men det största problemet vilken ingen verkar beröra utom att säga att GAMESTOP kan bli lidande är att sådana butiker lever extremt gott på begagnat vilket är problemet. Att vi som privatpersoner ibland säljer spel ibland är inget större problem utan det är när stora kedjor aktivt väljer att sälja begagnade varianter av stora spel ca 3 veckor efter release (då de har några) för att tjäna mer pengar som problemen uppstår.

Jag förstår precis var problemet sitter i det här industrijättarna och hade folk fått begagnade modeller sålda till sig på bilfirmorna sådär 3 veckor efter en ny modell är ute hade nog VW, Audi mfl reagerat på samma sätt... Problemet är aldrig handeln mellan privatpersoner, problemet är när det sätts i system av återförsäljarna.

Hur ska man hindra företagen att sälja begagnat men inte privatpersoner i så fall?

Sen finns det faktiskt en del nästan nya bilar till salu hos handlarna men jag har aldrig hört nån klaga på det.

Dags för spelbranschen att slut jävlas med sina kunder! Det finns några spel jag avstått från att köpa pga DRM eller krav på ytterligare klientprogram och jag är nog inte ensam om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av svan:

Förbjud att sälja begagnade bilar med då ! För det tjänar inte tillverkaren på .. ( ironi ).

Fast det är reservdelarna som biltillverkarna tjänar pengar på så det är inte direkt jämförbart.. Iaf tycker jag man kan börja erbjuda spel bara för nedladdning, inte på skiva i butik.. Borde bli mycket billigare då om inte spel-tillverkarna är för giriga och så blir det väldigt svårt att få till en begagnat-marknad då antar jag..

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Du tycker alltså det är bra när företag inskränker på människors fri- och rättigheter enbart för att de önskar mer kontroll över oss alla, i tron att de lättare skall kunna tjäna pengar?

asså fattar ärligt talat vart fasen inte problemet är.. ska du inte börja klaga på att man inte kan sälja alla sina spel som man köper på steam också? det är precis samma sak ända skillnaden är att steam är på PC medans detta är via en låda som ligger vid skärmen/tvn..

liksom se det såhär istället.. försvinner den bagagnade marknaden så gör det att dom som gör spelen får mer pengar vilket resulterar i att dom antagligen gör ett spel med bättre kvalité nästa gång eller så blir priserna lägre med lite tur...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

asså fattar ärligt talat vart fasen inte problemet är.. ska du inte börja klaga på att man inte kan sälja alla sina spel som man köper på steam också? det är precis samma sak ända skillnaden är att steam är på PC medans detta är via en låda som ligger vid skärmen/tvn..

liksom se det såhär istället.. försvinner den bagagnade marknaden så gör det att dom som gör spelen får mer pengar vilket resulterar i att dom antagligen gör ett spel med bättre kvalité nästa gång eller så blir priserna lägre med lite tur...

Visst, och sen hindrar vi folk från att sälja skivor, filmer, kläder och brödrostar också.
Vi tjänar säkert på det också i slutändan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

liksom se det såhär istället.. försvinner den bagagnade marknaden så gör det att dom som gör spelen får mer pengar vilket resulterar i att dom antagligen gör ett spel med bättre kvalité nästa gång eller så blir priserna lägre med lite tur...

Ursäkta, kan du garantera att om ett företag tjänar mer pengar så producerar företaget bättre produkter? Skulle inte tro det! Det är inget argument du kan komma med eftersom det inte stämmer. Ta bara de spel som säljer mest, ex CoD-spelen, jämför du med hur resten av deras konkurrenters titlar tex bf3 så har CoD-spelen stagnerat i sin utveckling; samma grafik, samma dåliga AI, samma knallpistolsskott till ljud på vapnena osv. Eller ta Angry birds, har sålts i över 50 miljoner exemplar och det är fortfarande ett riktigt skitspel med minimala förändringar i de nya spelen. Jag, tillsammans med många andra avskyr spelet och anser att det är extremt tråkigt, saknar story, är för upprepande osv.
Slutsats: Ett företag som tjänar mkt pengar leder till... bara att de tjänar mkt pengar!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Ursäkta, kan du garantera att om ett företag tjänar mer pengar så producerar företaget bättre produkter? Skulle inte tro det! Det är inget argument du kan komma med eftersom det inte stämmer. Ta bara de spel som säljer mest, ex CoD-spelen, jämför du med hur resten av deras konkurrenters titlar tex bf3 så har CoD-spelen stagnerat i sin utveckling; samma grafik, samma dåliga AI, samma knallpistolsskott till ljud på vapnena osv. Eller ta Angry birds, har sålts i över 50 miljoner exemplar och det är fortfarande ett riktigt skitspel med minimala förändringar i de nya spelen. Jag, tillsammans med många andra avskyr spelet och anser att det är extremt tråkigt, saknar story, är för upprepande osv.
Slutsats: Ett företag som tjänar mkt pengar leder till... bara att de tjänar mkt pengar!

skillnaden är att detta är inte något som gäller bara Dice eller Ea games utan ALLA som gör spel... sure alla företag kommer inte göra bättre spel men några lär göra det, samt du säger angry birds! jag tycker själv att det är skit roligt och har kört igenom alla och det må vara många som avskyr spelet men du ska nog se att det är MÅNGA MÅNGA MÅNGA fler som gillar det och varför lämna ett koncept där gruppen som gillar det är så pass stor?

liksom som att burger king skulle börja sälja pankakor istället för hamburgare även fast dom tjänar extremt mycket på att sälja hamburgare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawac90:

Har bara skummat igen tråden men det största problemet vilken ingen verkar beröra utom att säga att GAMESTOP kan bli lidande är att sådana butiker lever extremt gott på begagnat vilket är problemet. Att vi som privatpersoner ibland säljer spel ibland är inget större problem utan det är när stora kedjor aktivt väljer att sälja begagnade varianter av stora spel ca 3 veckor efter release (då de har några) för att tjäna mer pengar som problemen uppstår.

Jag förstår precis var problemet sitter i det här industrijättarna och hade folk fått begagnade modeller sålda till sig på bilfirmorna sådär 3 veckor efter en ny modell är ute hade nog VW, Audi mfl reagerat på samma sätt... Problemet är aldrig handeln mellan privatpersoner, problemet är när det sätts i system av återförsäljarna.

I både fallet begagnade spel och begagnade bilar så har där först skett en försäljning till fullpris. När ursprungskunden sedan säljer spelet/bilen vidare, privatperson eller företag spelar ingen roll här, så får han ett belopp relativt värdet på produkten, ett belopp som han sedan kan återinvestera i nya produkter. Så här fungerar det i övriga samhället utan större problem.

Skrivet av norrby89:

liksom se det såhär istället.. försvinner den bagagnade marknaden så gör det att dom som gör spelen får mer pengar vilket resulterar i att dom antagligen gör ett spel med bättre kvalité nästa gång eller så blir priserna lägre med lite tur...

1. Begagnatmarknaden omfördelar pengar. När en person säljer ett spel till en annan person så får han ett belopp som är relativt värdet av den produkt som säljs. Detta ökar köpkraften och incitamentet att investera i nya produkter.
2. Begagnatmarknaden håller igång spelintresset. Är folk intresserade av spel så ökar incitamentet att köpa nya spel.

Tas begagnatmarknaden bort så minskar således både köpkraften och incitamentet att köpa nya spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad har du för verklighetsuppfattning?! Så du blundar om du går förbi en uteliggare? Klart som fan fattigdom existerar i Sverige framförallt nu när de blåa svinen regerar och utförsäkrar människor som inte kan jobba, människor med svåra sjukdomar men som skulle kunna jobba de sista månaderna av sitt liv.

Nej fy fan, denna regeringen bara leker upp våra skattepengar. En Röd regering som kan sätta gränser hade varit guld. Tyvärr finns inte detta ännu. (Ja jag röstar rött men inser att bidragen var för generösa under vår regeringstid.)

Uteliggare i Sverige har i regel missbruksproblem och undviker den hjälpen de kan få.
En röd regering med massa svamlare som kört landet i botten? Där kan man ju snacka om politiker som leker bort pengar (de hade säkert försökt rädda SAAB t ex).
Utförsäkringar förekom även när S ledde landet och beror snarare på inkompetens hos försäkringskassan än regeringen. Skillnaden är att media lyfter fram det på ett annat sätt nu.
Visst finns det fattiga i Sverige, men det är fortfarande relativ fattigdom, folk behöver inte svälta ihjäl eller bo på gatan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Den som tror att spelen skulle bli bättre om begagnade spel försvann från marknaden behöver en grundläggande kurs i ekonomi. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

skillnaden är att detta är inte något som gäller bara Dice eller Ea games utan ALLA som gör spel... sure alla företag kommer inte göra bättre spel men några lär göra det, samt du säger angry birds! jag tycker själv att det är skit roligt och har kört igenom alla och det må vara många som avskyr spelet men du ska nog se att det är MÅNGA MÅNGA MÅNGA fler som gillar det och varför lämna ett koncept där gruppen som gillar det är så pass stor?

liksom som att burger king skulle börja sälja pankakor istället för hamburgare även fast dom tjänar extremt mycket på att sälja hamburgare

Wow, visste inte att man kunde missa precis hela poängen... grattis!
Låt mig förklara för dig, mitt inlägg gick ut på att bevisa att pengar = bättre spel inte är något giltigt argument, och det gör det inte heller. Vad du och många har för spelsmak hör inte till sakfrågan utan du hakar upp dig för mkt på annat. En direkt fråga: har CoD-spelen blivit bättre och bättre i och med deras stora vinster? Nej, de har snarare producerat samma sak precis som med Guitar Hero(Activision där oxå för er som inte har koll). Ännu en direkt fråga: har Angry birds utvecklats på något sett genom spelen? Att man är i rymden räknas inte, det är fortfarande samma upplägg, samma mål, samma tradiga grisar. Återigen, smak åsido, kan du med handen på hjärtat säga att detta inte stämmer?
Och även om det, som du säger, finns spelutvecklare som faktiskt gör bättre spel när de får mer pengar så finns det precis lika många andra som inte gör det; de ser ett koncept som säljer och håller sig till det. Alltså kan man inte säga att pengar = bättre spel och denna slutsats finns det ingen vettig människa som kan säga emot! Det man kan säga däremot att pengar = fler spel vilket inte nödvändigtvis behöver vara en bra sak då jag mer än gärna ser Activision gå i graven.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av kras:

Ingalunda. Spelet kommer fortfarande att kosta 600 kr i butik. Sedan bidrar transaktionen som du beskriver ovan att pengar överförs på ett sätt så att chansen ökar för nya spelinköp från butik ( i och med att ena parten får mer pengar att handla för). Lägg därtill att spelmarknaden är dynamisk och att konsekvensen av detta är att man i sådana diskussioner måste betrakta marknaden som helhet. Det går alltså inte att låsa fast vid enskilda speltitlar eller utgivare, utan man måste föra ett resonemang på branschnivå.

Vad du beskriver ovan är alltså att pengatransaktionen medfört att ena parten nu har mycket mer pengar att införhandla nya spel med. Alltså borde rimligtvis chansen öka för nya spelinköp?

När pengar överförs från en part till en annan så att det skapas ett slags överskott så borde rimligtvis köptendenserna öka snarare än minska.

Tja, jo jag förstår vad du menar, men jag är helt 100% på att begagnatmarknaden ändå är dålig för spelbranschen. Visst bidrar ett begagnatköp med hjälp, MEN inte alls lika mycket som det förstör (med tanke på att folk köper begagnatspel ISTÄLLET för nya spel).

Tänk dig om ME3 kostar 600kr i butik, det spelas av någon och det säljs för 300kr till en annan person (begagnat). Då har spelbranschen fått in 600kr (och kanske 150kr mer pga begagnatköpet som leder till att personen som först köpte spelet kan köpa nya spel). Vilket är 750kr (eller max 900kr, men i genomsnitt ligger summan knappast på 900, jag skulle snarare säga 700-750). Om däremot det inte funnits någon begagnatmarknad så hade båda spelarna (i de flesta fall) köpt spelet för 600kr var (vilket blir 1200kr).

Även om ett begagnatköp innebär att mer pengar läggs på spelmarknaden så kompenserar det inte för de pengar som förloras genom begagnatköp (dvs folk köper spel begagnat ISTÄLLET för att köpa nytt). De olika anledningarna listade jag i mitt inlägg, men hur som helst kan jag inte tro alls på att de extra pengar som går in i spelmarknaden pga begagnatköp kompenserar för alla spel som köpts begagnat ISTÄLLET för nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Några saker jag noterat efter att ha läst det mesta i tråden.
[SPOILER]
1) Det verkar råda någon form av missuppfattning om hur begagnathandeln av spel skadar industrin.

Det är inte begagnat handel med gamla spel eller ens 1 år gamla spel som är problemet, det är direkt begagnat problematiken som skadar industrin. Alltså att Olle köper nya Mass Effect 3, spelar igenom det på en vecka och säljer det till gamestop, därefter köps och säljs det av 1-5 personer till som spelar igenom det vilket resulterar i att 1 försäljning av Mass Effect 3 för Bioware räckte till att 2-6 personer kunde spela igenom spelet. Vinsten från de 1-5 'merförsäljningarna' går rakt ner i gamestops ficka utan att gagna Bioware ett dugg.

2) Folk tycks sätta likhetstecken mellan begagnade CD, möbler, bilar och dvd:er och spel.
Spel industrin är tämligen unik i att spelet är den enda produkten, det görs ett spel och försäljningen av det spelet är de enda intäkter utvecklaren får. För musik har vi konserter, radio. För film hela kedjan med bio, hyrfilm, dvd och tv. Möbler säljs inte vidare i tillnärmelsevis samma takt, alltså när man säljer en vara behöver man tillbaka de investerade pengarna på säg ett år. Inom det året har möbeln med nästan 100% säkerhet inte sålts vidare begagnat och efter den perioden spelar det inte längre någon roll. Ungefär samma med bilar men de har service som en bonus (och tiden att gå med vinst är något längre). Spel har ingen mer försäljning annat än möjligen lite t-shirts, med undantag för freemium spel där man köper utseenden till sin karaktär etc. typ LoL, BF-heroes etc. Och som sagt, begagnat handel med äldre spel är ingen fara för utvecklarna.

3) Man har rätt att sälja vidare

Absolut, det tycker jag med och förmodligen de flesta spelutvecklare också MEN det är inte att jag säljer mina NES spel på blocket eller trade:ar med min polare som är skoskavet utan GameStop, Game etc. som tjänar grova pengar på att mer eller mindre svindla spelutvecklarna. Det är det man vill åt. Konsol spel har ju nu mer också börjat med koder och grejer för att man inte ska kunna köpa spelet begagnat och få samma upplevelse. Ett förbud mot begagnat försäljning är dock svårt, speciellt ett där man bara får sälja spelen om de är över ett år sedan release. Så jag tror ingen behöver oroa sig över det faktiskt.¨

4) Någon ställde likhet mellan piratkopiering och begagnat handel, men menade att begagnat handel var bättre.

Det stämmer inte, en person som laddar ner ett spel, varvar det och sen slänger det hade ingen köpbenägenhet, han varken kostade eller skapade vinst för utvecklaren. Men en person som köper ett spel begagnat för en hundring mindre hade köpbenägenhet men gav pengarna till någon annan än utvecklaren. Detta innebär en ren förlust för utvecklaren.

Har ni synpunkter så kom gärna med dem, vet inte om jag missade något nu men men.

[/SPOILER]Kan inte annat än att hålla med.

Det är inte begagnat handeln i sig som är problem utan Gamestop och Game, stora kedjor som utnyttjar producenter och kunder. Gamestop tjänar stora pengar på begagnat handeln, samtidigt som producenterna inte får någonting för den. Dessutom tvingas producenterna att sälja med väldigt låg marginal till Gamestop, och dessutom utveckla specialmaterial till dom, något som inte de som väljer att köpa spelet någon annanstans får tillgång till utan att betala eller vänta.

Producenterna tvingas alltså att sälja men väldigt liten mariginal till Gamestop (Gamestop är otroligt stora framförallt i USA och även stora producenter som EA och Activision tvingas krusa för att få bra exponering och försäljning av deras titlar), som initialt tjänar mer på spelen än alla andra, för att sedan köpa in spelen begagnade och tjäna ännu mer nästa gång de säljs (och upprepa det flera gånger) och därigenom stjäla försäljning av nya spel från producenten som inte kan göra något annat än att stå med mössan i handen och tacka.

Samtidigt så är det inte en så stor grej som folk gör det till. På PC-marknaden så har begagnat handeln varit död i många år trots att den en gång i tiden blomstrade. Nu tar vi för givet att spelet finns där hos Steam även efter många år, och vi har vant oss vid det. Redan nu kan man köpa extramaterial och arkadspel som inte går att sälja vidare på konsolerna, utan att någon tycker att det är konstigt.

Permalänk
Medlem

fixa 3 TB hårddisk på Spelkonsoller och fixa typ ett game account eller liknande där man kan köpa och ladda ner spel direkt på spelkonsollen efter betalning som steam fast på xbox - ps3 - wii (då används internet som är trådlöst inbygd i konsollen och man kan gå offline på internet när man ska spela om man inte vill spela live men ta inte betalt för att vara på internet som xbox live gör, det var en av anledningarna till att jag dumpade mitt xbox 360 elite " wii har redan detta fast inte för de nya spelen bara alla spel som kom innan gamecube.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci