Skrivet av Laggzor:
jag tycker det vore helt okej att sälja begangnade spel i affärer och sånt OM företagen som tjänar pengar på o sälja begangnade spel ger en del av vinsten till dom som gjort / gett ut spelet
annars så skadar dom ju industrin precis lika mycket som piracy
De som skapat spelet har redan fått pengar när varan ursprungligen såldes. Med tanke på att oberoende forskning hittills inte lyckats påvisa den av upphovsrättsindustrin påhittade skadeverkan av fildelning i ickeförvärvssyfte så kan det omöjligen vara den typen av piracy som du åsyftade ovan.
Skrivet av norrby89:
tycker själv att detta är bra, då kanske speltillverkarna tjänar lite mer vilket i sin tur förmodligen gör att vi får bättre optimerade och väl arbetade spel i framtiden
Du tycker alltså det är bra när företag inskränker på människors fri- och rättigheter enbart för att de önskar mer kontroll över oss alla, i tron att de lättare skall kunna tjäna pengar?
Skrivet av norrby89:
det är dock långt ifrån samma sak, då alla har inte råd att köpa en bil för 100 000kr och köper istället en begagnad för kanske 5000kr, hade ett spel som kostade 500kr kostat 5kr begagnad då hade det vart samma sak men tyvär så är det inte så..
Tvärtom är det exakt samma sak. Detta är en principfråga och är därmed oberoende av prisnivån på produkterna.
Skrivet av norrby89:
samt har man inte råd att köpa ett spel för 500 men har råd att köpa det för 300 så jaa då bör man kanske försöka spendera sin tid på något annat eller bara vänta tills spelet går ner i pris..
Exakt samma förvirrade resonemang går att applicera på mängder av produktområden.
Skrivet av ozo64:
Jag tror att de är sura på att gamestop, game och likanande spelaffärer tjänar hundratals miljoner på att sälja deras begagnade spel utan att spelföretagen får ngt för det.
Det har nog ingenting att göra med att privatpersoner säljer lite spel privat.
På samma sätt som det finns en begagnadmarknad för alla möjliga sorters produkter i övrigt?
Skrivet av Svj0hn:
Piratkopiering är ju bättre från utvecklarnas synpunkt än begagnadförsäljning (finns ju trots allt en liten chans att en pirat gillar spelet och köper det senare). De enda som tjänar på begagnatmarknaden är butikerna
Jaså? Så begagnadmarknaden sätter inte pengar i rörelse och skapar intresse menar du? Du är väl också medveten om att marknaden är dynamisk och att pengaflödet inte bara rör sig mellan olik aspeltitlar utan även mellan olika speltillverkare? Att man inte kan låsa fast diskussionerna kring en enda speltillverkare som du gör ovan i ditt exempel?
Skrivet av ronnylov:
Så även om bilen byter ägare ett antal gånger så skrotas den så småningom och totalt sett så har den ersatts med en ny bil. Men tack vare att det finns en begagnatmarknad så är det fler människor som använder bilar och troligtvis så är nybilsförsäljningen högre jämfört med om det hade varit förbjudet att handla med begagnade bilar.
Håller med fullständigt.
Skrivet av m1n1h0p:
Jag förstår poängen, men jag kan inte säga att begagnatmarknaden direkt gynnar företagen (har jag sagt det innan så har jag tänkt fel, jag är för en begagnatmarknad men tror inte den kommer hjälpa företagen totalt). Om jag som spelare bara måste spela Mass effect 3 så kan jag idag köpa en begagnad kopia istället för att köpa ett nytt spel, och ÄVEN om alla begagnatpengar går direkt till ett nytt spel (för den som jag köper ME3 av) så
1. Den personen kommer bara handla extra för priset av sitt begagnatspel, dvs om ett spel kostar 600kr och han säljer me3 för 300kr så får han bara 300kr extra att handla för, vilket leder till att om jag istället skulle köpt ett me3 nytt så skulle 600kr hamna i EA-händer (istället för just nu bara 300)
Ingalunda. Spelet kommer fortfarande att kosta 600 kr i butik. Sedan bidrar transaktionen som du beskriver ovan att pengar överförs på ett sätt så att chansen ökar för nya spelinköp från butik ( i och med att ena parten får mer pengar att handla för). Lägg därtill att spelmarknaden är dynamisk och att konsekvensen av detta är att man i sådana diskussioner måste betrakta marknaden som helhet. Det går alltså inte att låsa fast vid enskilda speltitlar eller utgivare, utan man måste föra ett resonemang på branschnivå.
Skrivet av m1n1h0p:
2. Den personen kommer kanske ha råd att köpa ett spel för de 300kr (om han lägger till 300kr själv) som han troligen skulle köpt ändå, om han verkligen var sugen på att köpa BF3 t.ex. så skulle han köpt det oavsett om han fick de 300kr eller inte, vilket gör att spelmarknaden inte tjänade alls på att han sålde ME3. Jag tror väldigt få människor har sin spelbudget på exakt 500kr/mån eller nåt sånt utan att folk köper ett spel när de gärna vill ha det, och om man då hittar ett spel som man gärna vill ha så spelar det ingen roll om man tidigare fått 300kr extra för ett begagnatspel (eller jo lite men inte massor) då man inte handlar utifrån sin speciella spelbudget utan mer utifrån vad man vill ha och inte. Såklart ligger budgeten inräknad när man handlar spel (för de flesta) men bara för att man får 300kr in för att ha sålt ett begagnat spel gör det inte att man automatiskt kommer lägga runt 300kr extra på nya spel, snarare kommer det hamna på kontot och sitta där tills man behöver mat nae men du fattar
Vad du beskriver ovan är alltså att pengatransaktionen medfört att ena parten nu har mycket mer pengar att införhandla nya spel med. Alltså borde rimligtvis chansen öka för nya spelinköp?
Skrivet av m1n1h0p:
Så jag är övertygad om att begagnatmarknaden inte hjälper företagen, däremot är det väldigt synd att de utrotar den :S
När pengar överförs från en part till en annan så att det skapas ett slags överskott så borde rimligtvis köptendenserna öka snarare än minska.
Skrivet av maxnelson:
Problemet med begagnade spel är ju att butikerna (game, gamestop etc etc) tjänar OTROLIGA mängder på att sälja begagnat, pengar som skaparna inte får se en skymt av.
Om en privatperson säljer till en annan privatperson så kan ju de pengarna gå till nya spel, men när en butik tar pengarna hamnar det rakt i ägarnas fickor.
Jaså? Du menar alltså att dessa företag inte köper spelen av privatpersoner? För om de köper spelen av privatpersoner så är det ingen större skillnad, förutom en viss avundsjuka att andra företag tjänar pengar?
Skrivet av Iwar:
Klart man skall stoppa försäldning av begagnade spel!
Finns många spelbutiker som handlar med begagnade spel, de tjänar stora pengar på detta, medan speltillverkarna tjänara nada!
Köper man ett spel skall pengarna gå till företaget som gjort det, inte till någon girig tredjepart.
Självklart skall speltillverkarna inte ha ett enda öre från transaktioner som berör redan sålda produkter. Detta är nämligen en självklarhet i övriga samhället.
Skrivet av Mimematis:
Visst företagen förlorar säkert ENORMT mycket pengar på detta, det är ju nästan exakt som att ladda ner illegalt.
Ingalunda. Vidareförsäljning av redan sålda varor kan på inget sätt likställas med illegal nedladdning av upphovsrättsskyddade verk.
Skrivet av Mimematis:
Företagen får inte ett smack när man säljer vidare sitt spel.
Vilket de såklart inte har rätt till och en självklarhet i övriga samhället.
Skrivet av Mimematis:
Visst du kanske använder dom pengarna för att köpa ett annat spel men det hjälper ju inte säljsiffrorna för det spelet du köpte i början.
Du glömmer bort att spelmarknaden är dynamisk och att man därför inte kan låsa sig fast vid enskilda speltitlar eller speltillverkare i sådana diskussioner.
Skrivet av Mimematis:
Ni pajarsar som drar upp bilar och bord får inse att detta rör sig om digitala produkter.
Istället för att kalla folk för pajasar så kanske du kan komma med ett enda bra argument till varför just digitala produkter skall särbehandlas på detta sätt?
Skrivet av takeoninja:
Några saker jag noterat efter att ha läst det mesta i tråden.
1) Det verkar råda någon form av missuppfattning om hur begagnathandeln av spel skadar industrin.
Det är inte begagnat handel med gamla spel eller ens 1 år gamla spel som är problemet, det är direkt begagnat problematiken som skadar industrin. Alltså att Olle köper nya Mass Effect 3, spelar igenom det på en vecka och säljer det till gamestop, därefter köps och säljs det av 1-5 personer till som spelar igenom det vilket resulterar i att 1 försäljning av Mass Effect 3 för Bioware räckte till att 2-6 personer kunde spela igenom spelet. Vinsten från de 1-5 'merförsäljningarna' går rakt ner i gamestops ficka utan att gagna Bioware ett dugg.
Notera att du skriver att Olle säljer spelet till Gamestop och därmed får pengar att köpa nya spel för. Notera även att du skriver att varje efterföljande person säljer spelet till Gamestop och därmed får pengar att köpa nya spel för. Så varje person som sålt spelet till Gamestop har alltså fått mer pengar i fickan att köpa nya spel för.
Sedan gör du misstaget att föra ett resonemang kring ett enda spel och en enda speltillverkare. Faktum är att spelmarknaden är dynamisk, vilket innebär att pengarna kommer att flöda mellan olika speltitlar och speltillverkare.
Skrivet av takeoninja:
2) Folk tycks sätta likhetstecken mellan begagnade CD, möbler, bilar och dvd:er och spel.
Spel industrin är tämligen unik i att spelet är den enda produkten, det görs ett spel och försäljningen av det spelet är de enda intäkter utvecklaren får. För musik har vi konserter, radio. För film hela kedjan med bio, hyrfilm, dvd och tv. Möbler säljs inte vidare i tillnärmelsevis samma takt, alltså när man säljer en vara behöver man tillbaka de investerade pengarna på säg ett år. Inom det året har möbeln med nästan 100% säkerhet inte sålts vidare begagnat och efter den perioden spelar det inte längre någon roll. Ungefär samma med bilar men de har service som en bonus (och tiden att gå med vinst är något längre). Spel har ingen mer försäljning annat än möjligen lite t-shirts, med undantag för freemium spel där man köper utseenden till sin karaktär etc. typ LoL, BF-heroes etc. Och som sagt, begagnat handel med äldre spel är ingen fara för utvecklarna.
Folk jämför med andra typer av produkter av den enkla anledningen att detta primärt är en principfråga. Det är ingen större skillnad huruvida produkten är ett spel eller någon fysisk produkt. När en produkt säljs vidare så säljs den till ett pris relativt värdeminskningen och försäljaren får därmed mer pengar att spendera på nya produkter.
Skrivet av takeoninja:
3) Man har rätt att sälja vidare
Absolut, det tycker jag med och förmodligen de flesta spelutvecklare också MEN det är inte att jag säljer mina NES spel på blocket eller trade:ar med min polare som är skoskavet utan GameStop, Game etc. som tjänar grova pengar på att mer eller mindre svindla spelutvecklarna. Det är det man vill åt. Konsol spel har ju nu mer också börjat med koder och grejer för att man inte ska kunna köpa spelet begagnat och få samma upplevelse. Ett förbud mot begagnat försäljning är dock svårt, speciellt ett där man bara får sälja spelen om de är över ett år sedan release. Så jag tror ingen behöver oroa sig över det faktiskt.
Det är ingen större skillnad ifall det är Kalle eller Gamestop som köper spelet av Pelle. Slutresultatet är nämligen detsamma. Pelle får mer pengar över att spendera på nya produkter.
Skrivet av takeoninja:
4) Någon ställde likhet mellan piratkopiering och begagnat handel, men menade att begagnat handel var bättre.
Det stämmer inte, en person som laddar ner ett spel, varvar det och sen slänger det hade ingen köpbenägenhet, han varken kostade eller skapade vinst för utvecklaren. Men en person som köper ett spel begagnat för en hundring mindre hade köpbenägenhet men gav pengarna till någon annan än utvecklaren. Detta innebär en ren förlust för utvecklaren.
En person som köpte spelet begagnat till ett lägre pris hade uppenbarligen en mindre köpbenägenhet och förde istället över sina pengar till en annan person som nu fick mer pengar att spendera på nya produkter. Detta innebär på inget sätt en ren förlust för utvecklaren. Faktum är att hela vår marknadsekonomi i samhället följer detta mönster, och med goda resultat. Varför skulle just spelindustrin vara ett undantag?
Skrivet av takeoninja:
Visst, men böcker har en ytterst begränsad begagnat marknad, folk gillar att fylla sin bokhylla så det ser belästa ut. Sen ska intäkterna från en bok täcka så otroligt lite i förhållande till ett spel. Ett utvecklings team består idag av mellan 100-300 personer för en AAA titel, på det har vi utgivare (inbakad i utvecklar personalen), distributör, grossist och slutligen butik. En bok har 1-3 författare, personal hos förlaget ca 10 personer, distributör, grossist och butik. Nog för att en författare i regel ska leva mer än 2 år som är utvecklingstiden för ett AAA spel på sina intäkter från en bok men det är ändå enorma skillnader när det kommer till hur lätt det är att gå med vinst. Tänk också på att böcker börjar bli dyrare de med, nya stor titlar går ofta på runt 200 kr.
Alla produkter prissätts efter (bland annat) hur dyra de är att producera. Huruvida ett visst företag är framgångsrik i att balansera intäkterna och utgifterna är dock irrelevant för huruvida de bör anses ha rätt att ifrågasätta att människor säljer sina spel vidare.
Skrivet av takeoninja:
Även om det Game och GameStop gör är etiskt annorlunda så är effekten densamma, de säljer utvecklarens spel utan att denne får något. Om de företagen hade lite moral i kroppen att ge säg 10% av deras vinst från försäljningen av ett begagnat spel (när detta spel varit på marknaden i mindre än ett år) hade detta troligen varit en icke fråga.
Självklart skall utvecklarna inte få pengar när folk säljer vidare spelen till tredjepart. Detta är en självklarhet i övriga samhället, så varför skulle spelindustrin vara ett undantag?