Ny SSD! Vad är det som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viking99:

Det verkar som ocz har haft en mängd problem har själv frågat om vertex 3 men ingen har rekomenderat detta. Säkra kort verkar vara samsung 830,crucial m4 och intel 520 och 330.

Det är inget fel på oczs ssd.
Det fanns ett problem i illdinx controlern som flertalet företag använde.

Detta är åtgärdat för ungf ett år sen via firmware.

Permalänk
Medlem

Kika OCZ eller Corsairs Cache-SSDer, kolla om det är något för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Det är inget fel på oczs ssd.
Det fanns ett problem i illdinx controlern som flertalet företag använde.

Detta är åtgärdat för ungf ett år sen via firmware.

Nu var det inte indilinx utan sandforce som var problemet, sedan är problemen lösta för majoriteten av användarna, dock inte alla...dyker fortfarande upp trådar här och var med folk som får bsod med dessa diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Vill du ha bäst prestanda, välj plextor M3pro. Vill du ha bäst pris/prestanda välj Crucial M4. Enkelt, elegant, smidigt!

Skrivet av Yoshifavorite-94:

Välj en OCZ om du vill ha bäst prestanda, samtidgt bra stabilitet. Eller en Samsung SSD om du vill ha bra pris samtidigt för prestandan samtidigt som det är en hårddisk man kan lita på.

Ja det har du rätt i. Är inte den ganska ny på marknaden, inte så många som har testat den vad jag har sett? Annars är det ett fullt möjligt alternativ

Kör nog på en Samsung 830 isåfall

Skrivet av Chosz:

SSD:er är fortfarande små spädbarn inom teknologin dom har alla ett eller flera problem det man ska leta efter vilken av alla har MINST problem.
Bag själv kör på två Force gt och rekommenderar dom INTE.
Massa blåskärmar väldigt ofta däremot väldigt bra prestanda.
Det jag kan rekommendera är crucial M3 nu när dom fixat 5000h byggen och Samsung 830

Ja jag har förstått det också, men några säkra kort verkar det finnas!
menar du inte Crucial m4? hittar inte nått ställe som säljer Crucial m3, Men crucial M4 verkar också vara bra, men den enda frågan jag ställer mig är att den bara skriver 175mb/s :/ det är det enda..

Skrivet av Segas:

Var skeptisk till Intel 520 till en början. Nu kör jag två 240gb i raid0 och är så äckligt nöjd att det borde vara straffbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Blixt snabba i Raid 0 antar jag;) Men 520 står också högt upp på listan!

Skrivet av Surgubben:

Känner mig själv tveksam till OCZ efter att ha varit inne på deras firmwaresida. Har en OCZ Synaps som iofs gör jobbet, men deras firmware...njaaa. Blev nästan lite rädd när jag såg vad som gäller vissa av deras modeller.

När det gäller Octane och Petrol modellerna är det en "Destructive flash" http://www.ocztechnology.com/ssd_tools/OCZ_Petrol_/

SSD Firmware Updates and Tools for OCZ Vertex 3, Vertex 3 Max IOPS, Agility 3, Solid 3, RevoDrive 3, RevoDrive 3 X2 and Synapse
*CURRENT FIRMWARE RELEASE is v2.22

Updating the firmware from the toolbox is not supported when Windows is running off the drive you are trying to update.

-Toolbox will not update a primary system drive (e.g. drive letter "C:"). You must run Windows from another drive and then update your SSD using Toolbox.

Min Adata 120GB S510 funkar alldeles utmärkt, likväl som min Crucial M4 64GB efter uppdatering som fixade 5000h buggen.

Känner också som dig, OZC är inget altenativ för mig längre tror jag.

Skrivet av lang666:

Det är inget fel på oczs ssd.
Det fanns ett problem i illdinx controlern som flertalet företag använde.

Detta är åtgärdat för ungf ett år sen via firmware.

Skrivet av adde_mufc:

Kika OCZ eller Corsairs Cache-SSDer, kolla om det är något för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Är det Corsairs Accelirator diskar eller vad de heter du snackar om?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Tack för infon! Det känns ju som att det är problem med alla SSD:er på nått sätt i alla fall!

Kanske får utesluta Vertex 4 då den hade några dippar i Swec:s test, ioförsig så hade samsungs 830 det också. Ska man ändå kanske köra på en Corsair GT 120gb? Eller är det de gamla sandforcekretsarna i den? Är den pålitlig nog?

Okej! Hur presterar den då? Det är ungefär det jag vill veta i det här läget, vet ungefär vilka SSD:er som är någolunda pålitliga!

Drog ihop en lista av dom SSD:er! http://www.inet.se/kundvagn/visa/1766161/2012-05-06

Vill veta era tankar om just dom, vilken ska jag köra på? Har mest funderat på att köra på Corsair:s GT och Samsungs 830 men även intel:s eftersom många säger att den är pålitlig!

Ni får gärna säga vad som är dåligt och vad som är bra med just den disken ni rekomenderar!

Varför GT? Det är inget speciellt med den, gissar att den presterar som ADATA 511 (standard sandforce 2281, snabbare minnen)... Och som sagt, Intel 520 är snabbare, stabilare och har längre garanti. Enda intressanta Corsair SSDn nu är Performance Pro men den måste bli billigare än Plextor M3P för att den ska gå att rekommendera.

Sen behöver det inte vara "problem" med alla SSDer (även om det varit det med väldigt många), bara att det alltid går att hitta någon som har problem med en produkt oavsett vad det är. Sen om det är produkten eller något annat är inte så lätt att avgöra jämt... Tror inte Vertex 4 fungerar sämre än t.ex. Force GT, men svårt att veta nu när den är ny.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu var det inte indilinx utan sandforce som var problemet, sedan är problemen lösta för majoriteten av användarna, dock inte alla...dyker fortfarande upp trådar här och var med folk som får bsod med dessa diskar.

Om dom inte lyckas uppdateras sin fwns så får dom väl rma dom.
Som alla andra som failar och fixa det själv.
Därav deras höga rma %.
Däremot så får du rätt för det mesta hos oczgarantiavdelning.

Permalänk
Medlem

Som du ser här:

http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Så har samsungen problem med vissa sorters skrivningar, framför allt små skrivningar, vilket är det absolut vanligaste med småfiler till höger och vänster.

Jag funderade på samsung 830 först, men bestämde mig för en crucial M4 istället, på grund av den jämnare prestandan, dvs den tappar aldrig på samma sätt som sandforce-diskarna gör. Force GT och Intel 520 presterar bra på lättkomprimerad data, men tappar mycket på svårkomprimerad. Det utmärkande för plextor M3PRO och Crucial M4 är att de behåller nästan samma prestanda. Visst har Crucial M4 "bara" 175mb skriv, men den kan också oftast skriva så fort, medan andra tappar från sin "optimala" prestanda.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Till alla som påstår att Corsair och OCZ har löst problemen med Sandforce-kretsarna kan jag bara säga en sak, ni har helt fel.

Jag jobbar för en återförsäljare och var tredje eller fjärde SSD vi säljer, som tillverkas av de företagen, returneras för RMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Varför GT? Det är inget speciellt med den, gissar att den presterar som ADATA 511 (standard sandforce 2281, snabbare minnen)... Och som sagt, Intel 520 är snabbare, stabilare och har längre garanti. Enda intressanta Corsair SSDn nu är Performance Pro men den måste bli billigare än Plextor M3P för att den ska gå att rekommendera.

Sen behöver det inte vara "problem" med alla SSDer (även om det varit det med väldigt många), bara att det alltid går att hitta någon som har problem med en produkt oavsett vad det är. Sen om det är produkten eller något annat är inte så lätt att avgöra jämt... Tror inte Vertex 4 fungerar sämre än t.ex. Force GT, men svårt att veta nu när den är ny.

Har alltid tyckt att Corsair gör bra saker, även när jag tittade på Swec:s test och läste lite så kändes det som att det blev ett mer solklart alternativ, men som vissa säger så får dom bluescreens med den så jag vet inte riktigt+ att den har sjukt bra prestanda!

Nejnej så är det inte, men som en annan sa i tråden så är SSD:er fortfarande är små spädbarn i teknoligin!

Skrivet av lang666:

Om dom inte lyckas uppdateras sin fwns så får dom väl rma dom.
Som alla andra som failar och fixa det själv.
Därav deras höga rma %.
Däremot så får du rätt för det mesta hos oczgarantiavdelning.

Skrivet av Virre39:

Som du ser här:

http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Så har samsungen problem med vissa sorters skrivningar, framför allt små skrivningar, vilket är det absolut vanligaste med småfiler till höger och vänster.

Jag funderade på samsung 830 först, men bestämde mig för en crucial M4 istället, på grund av den jämnare prestandan, dvs den tappar aldrig på samma sätt som sandforce-diskarna gör. Force GT och Intel 520 presterar bra på lättkomprimerad data, men tappar mycket på svårkomprimerad. Det utmärkande för plextor M3PRO och Crucial M4 är att de behåller nästan samma prestanda. Visst har Crucial M4 "bara" 175mb skriv, men den kan också oftast skriva så fort, medan andra tappar från sin "optimala" prestanda.

Har läst den recensionen ett antal gånger, det är dom du säger att 830 har problem vid arbete av små data.

Men det finns ju tex andra som skriver mycket mycket snabbare. Det är det jag är ute efter, någon som presterar bra i både skriv och läs! Annars är det en riktigt bra ssd för det priset

Skrivet av Sensuella Sven:

Till alla som påstår att Corsair och OCZ har löst problemen med Sandforce-kretsarna kan jag bara säga en sak, ni har helt fel.

Jag jobbar för en återförsäljare och var tredje eller fjärde SSD vi säljer, som tillverkas av de företagen, returneras för RMA. Det gäller alla modeller från OCZ och Corsair som har kontrollern Sandforce SF-2200, SF-1222 och till viss del även SF-1200. Sandforce SF-1200 är dock inte alls lika självmordsbenägen som de andra två och har dessutom funnits en längre tid på marknaden och det kan i det fallet därför givetvis bero på normalt slitage.

Sandforce SF-2200 är en riktigt dålig kontroller kvalitetsmässigt och det är utan tvekan den krets som orsakat flest RMA-ärenden.

Fast tex force 3 serien av corsair kör nu mera inte med sf 2200 kontollerna..... De har väll de nya 2281?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja jag har förstått det också, men några säkra kort verkar det finnas!
menar du inte Crucial m4? hittar inte nått ställe som säljer Crucial m3, Men crucial M4 verkar också vara bra, men den enda frågan jag ställer mig är att den bara skriver 175mb/s :/ det är det enda..

jo oj menade m4 råkade skriva fel det är en väldigt bra ssd och ja den skriver inte så jätte snabbt men en väldigt säker ssd som inte har massa problem:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Som du ser här:

http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Så har samsungen problem med vissa sorters skrivningar, framför allt små skrivningar, vilket är det absolut vanligaste med småfiler till höger och vänster.

Jag funderade på samsung 830 först, men bestämde mig för en crucial M4 istället, på grund av den jämnare prestandan, dvs den tappar aldrig på samma sätt som sandforce-diskarna gör. Force GT och Intel 520 presterar bra på lättkomprimerad data, men tappar mycket på svårkomprimerad. Det utmärkande för plextor M3PRO och Crucial M4 är att de behåller nästan samma prestanda. Visst har Crucial M4 "bara" 175mb skriv, men den kan också oftast skriva så fort, medan andra tappar från sin "optimala" prestanda.

830 klarar att skriva 22 000 små 4kB-filer per sekund, du behöver knappast skriva snabbare om du inte kör i en väldigt hård belastad server (och då vill du ändå inte köra Crucial m4 eftersom den uppenbart har haft mycket mindre testning än Intel och antagligen Samsung).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Intel 320 - Samsung 830 - Crucial M4. Dessa är väl kända för att vara ytterst pålitliga, hade valet varit mitt så hade det utan tvekan ramlat på en utav dessa. Kör förövrigt en Intel 320 för tillfället, mycket nöjd.
Som tidigare nämnt så kommer du inte att märka skillnad mellan " En snabb eller en seg " SSD i vardagligt bruk, det som gör en SSD till just en sådan stor skillnad ifrån en gammal HDD är Access tiden. En HDD på 7200 RPM har i snitt ~16MS access, medans en SSD har 0.1MS, snabb, bra och kortfattad fakta.

Mvh,
Patrik

Mega sekunder i acesstid? den lär ju inte jag köpa.... över ett dygn i acesstid - riktigt kass!

http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bengt-re:

Mega sekunder i acesstid? den lär ju inte jag köpa.... över ett dygn i acesstid - riktigt kass!

http://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Rättning: "ms ".
Fel av mig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

830 klarar att skriva 22 000 små 4kB-filer per sekund, du behöver knappast skriva snabbare om du inte kör i en väldigt hård belastad server (och då vill du ändå inte köra Crucial m4 eftersom den uppenbart har haft mycket mindre testning än Intel och antagligen Samsung).

Det handlar väl sällan om vad man behöver? De flesta ssd-er är fullt tillräckliga. Men ska man investera i en ssd, för 10kr/Gb, så är det inte mer än rätt att man väljer den som har bäst prisförhållande mot prestanda inom den prisgrupp man tänkt sig inför köpet? Hade samsungen varit billigare än Crucials dito, så är den ett vettigt val, men nu är det M4an som faktiskt är billigare, ett antal hundra tillochmed. Detta är varför jag rekommenderar M4 framför 830.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Kör den jag med, inga som helst problem med den, däremot är det ingen som rekomenderar dem från OCZ, de har tydligen massor av problem, pratade med http://www.recovery.se/ om just OCZ, de avrådde dem helt, visseligen körde de på dem själva, men det var bara för att de fick dem skitbilligt och de kör dem tills de är slut, sen byter de bara dem (om de inte lyckas reparera dem själva iom att det är vad de sysslar med), men de pratade väldigt gott om just Corsair Force GT och Plextor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NiCkArN:

Fast tex force 3 serien av corsair kör nu mera inte med sf 2200 kontollerna..... De har väll de nya 2281?

Du har helt rätt. De har dock inte lyckats stoppa problemen.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/crucial_m4_128gb_ssd_r%3a415%252...

Crucuial M4 för 1025kr. (SWEC1205 rabattkod)
Nog den pålitligaste SSDn för pengen.

Den har även 8gb mer än tex. Agility3 vilket argumenterar dem extra 25 kronerna.
Att hitta en vettig 120gb under 1000kr är nog svårt såvida inte ett erbjudande dyker upp.

Edit: Man hittar inte en vettig SSD under 999kr då, så ingen kommer och rättar mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Det handlar väl sällan om vad man behöver? De flesta ssd-er är fullt tillräckliga. Men ska man investera i en ssd, för 10kr/Gb, så är det inte mer än rätt att man väljer den som har bäst prisförhållande mot prestanda inom den prisgrupp man tänkt sig inför köpet? Hade samsungen varit billigare än Crucials dito, så är den ett vettigt val, men nu är det M4an som faktiskt är billigare, ett antal hundra tillochmed. Detta är varför jag rekommenderar M4 framför 830.

Fast nu hade du bestämt att IOPS för okomprimerbara 4kB-block var den viktigaste prestandmätaren, andra kanske prioriterar något mer verklighetsförankrat som simultana läsningar och skrivningar: http://www.sweclockers.com/recension/15259-ocz-vertex-4-mot-i...

Sen vad som är värt vilka pengar är ju en annan fråga.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

jo oj menade m4 råkade skriva fel det är en väldigt bra ssd och ja den skriver inte så jätte snabbt men en väldigt säker ssd som inte har massa problem:)

Förstod det! Men den enda som jag tycker är negativt med crucial är att den bara skriver i 175mb/s det stör mig för annars verkar den vara riktigt stabil på de tester jag kollat på!

Skrivet av mfm:

830 klarar att skriva 22 000 små 4kB-filer per sekund, du behöver knappast skriva snabbare om du inte kör i en väldigt hård belastad server (och då vill du ändå inte köra Crucial m4 eftersom den uppenbart har haft mycket mindre testning än Intel och antagligen Samsung).

Tycker man inte bara ska kolla på att den just klarar 22 000 små 4kb/s kolla även på de andra resultaten, den toppar i några och ligger oftast högt i de flesta tester förutom när den ska läsa 4kb data. Så jag tror samsungen kommer att prestera bra endå

Skrivet av Virre39:

Det handlar väl sällan om vad man behöver? De flesta ssd-er är fullt tillräckliga. Men ska man investera i en ssd, för 10kr/Gb, så är det inte mer än rätt att man väljer den som har bäst prisförhållande mot prestanda inom den prisgrupp man tänkt sig inför köpet? Hade samsungen varit billigare än Crucials dito, så är den ett vettigt val, men nu är det M4an som faktiskt är billigare, ett antal hundra tillochmed. Detta är varför jag rekommenderar M4 framför 830.

Visst du har rätt i det du säger, men eftersom samsungen skriver dubbel så fort så kan det kanske vara värt att köpa en sådan istället, när man ändå ska köpa något som man förmodligen ska ha ett tag så tycker jag att då kan man lika gärna slänga på några hundra extra ifall det behövs.

Skrivet av Sensuella Sven:

Du har helt rätt. De har dock inte lyckats stoppa problemen.

Aha, vart har du källa på det? för vissa verkar GT:n tex fungera jätte bra, även i swec:s test ssd sommaren så fick den ju best i test!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Aha, vart har du källa på det? för vissa verkar GT:n tex fungera jätte bra, även i swec:s test ssd sommaren så fick den ju best i test!

Fast de testar ju inte RMA-frekvens eller stabilitet. I fredagspanelen nyligen sa Jonas ungefär att "fram till att Intel 520 släpptes skulle jag aldrig i livet köpt en SandForce-baserad enhet, jag litar inte på dom".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre39:

Som du ser här:

http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Så har samsungen problem med vissa sorters skrivningar, framför allt små skrivningar, vilket är det absolut vanligaste med småfiler till höger och vänster.

Jag funderade på samsung 830 först, men bestämde mig för en crucial M4 istället, på grund av den jämnare prestandan, dvs den tappar aldrig på samma sätt som sandforce-diskarna gör. Force GT och Intel 520 presterar bra på lättkomprimerad data, men tappar mycket på svårkomprimerad. Det utmärkande för plextor M3PRO och Crucial M4 är att de behåller nästan samma prestanda. Visst har Crucial M4 "bara" 175mb skriv, men den kan också oftast skriva så fort, medan andra tappar från sin "optimala" prestanda.

Skrivet av Virre39:

Det handlar väl sällan om vad man behöver? De flesta ssd-er är fullt tillräckliga. Men ska man investera i en ssd, för 10kr/Gb, så är det inte mer än rätt att man väljer den som har bäst prisförhållande mot prestanda inom den prisgrupp man tänkt sig inför köpet? Hade samsungen varit billigare än Crucials dito, så är den ett vettigt val, men nu är det M4an som faktiskt är billigare, ett antal hundra tillochmed. Detta är varför jag rekommenderar M4 framför 830.

I mitt tycke så handlar det om vad som är relevant för den typ av användning som man kommer att utsätta disken för. Personligen tycker jag att Anands egna benchmark är intressant då det just är tänkt att spegla faktisk användning:

http://www.anandtech.com/bench/Product/425?vs=533&i=260.261.2...

Antagligen så är det light workload som är mest relevant här. Den man då ser ganska tydligt är att även om samsung 830 är sämre än crucial på 4k skrivningar så får det väldigt lite genomslag i praktiken då man hinner med väldigt många skrivningar på kort tid. Det spelar inte så stor roll om disken klarar av 20k eller 40k 4k-skrivningar på en sekund om du bara skriver 1000 st.

Prestandamässigt så ligger samsung snäppet före crucial, men å andra sidan så är crucial aningen billigare. Båda är dock relativt billiga, har bra prestanda och är stabila vilket sammantaget gör de till två av de mer prisvärda diskarna man kan köpa i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast de testar ju inte RMA-frekvens eller stabilitet. I fredagspanelen nyligen sa Jonas ungefär att "fram till att Intel 520 släpptes skulle jag aldrig i livet köpt en SandForce-baserad enhet, jag litar inte på dom".

Nejnej, men vissa har problem vissa har det inte, det kan vi inte komma ifrån med gt:n och sandforce krestarna
men även andra SSD:er så som Crucial:s ssd som körs med Marvell krestar, vissa får det och fungera bra, och en mindre del får det inte att fungera.

Just med GT:n så har många sagt att med den nya firmwaren 1.3.3 så har många av de tidigare problemen fösvunnit. Så sandforce har nog haft sin dal gång och är påväg upp igen skulle jag tro.

Visst ligger det säkert något i det han säger eftersom han dagligen testar saker. Men stabiliten på alla sandforcre baserade ssd:er tror jag inte det har testats, för testet är ju att har den själv hemma i ett par månader, du kan inte avgöra om den är stabil eller liknande bara för att du benchar den under några timmar.

Skrivet av Frispel:

I mitt tycke så handlar det om vad som är relevant för den typ av användning som man kommer att utsätta disken för. Personligen tycker jag att Anands egna benchmark är intressant då det just är tänkt att spegla faktisk användning:

http://www.anandtech.com/bench/Product/425?vs=533&i=260.261.2...

Antagligen så är det light workload som är mest relevant här. Den man då ser ganska tydligt är att även om samsung 830 är sämre än crucial på 4k skrivningar så får det väldigt lite genomslag i praktiken då man hinner med väldigt många skrivningar på kort tid. Det spelar inte så stor roll om disken klarar av 20k eller 40k 4k-skrivningar på en sekund om du bara skriver 1000 st.

Prestandamässigt så ligger samsung snäppet före crucial, men å andra sidan så är crucial aningen billigare. Båda är dock relativt billiga, har bra prestanda och är stabila vilket sammantaget gör de till två av de mer prisvärda diskarna man kan köpa i dagsläget.

Tack för den! Känns som jag kan stryka Crucial disken från listan, visst den kostar mindre, men presterar också sämmre i vissa fall, desutom så skriver den bara i 175mbit/s vilket är lite lågt imo.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Är det Corsairs Accelirator diskar eller vad de heter du snackar om?

Indeed. Äger själv en OCZ Synapse Cache (64GB), finns för ca 800kr nu tror jag.
Den registrerar vilka filer du använder och lägger in filerna som används mest (för mig tror jag det är windows startupfiler + alla autostartprogram + chrome + spotify + några BF3-filer + Steam + Skype och lite annat smått och gott) och lägger sedan in dem på SSDn. När information ska skrivas till hårddisken tar den även emot så mycket av den datan den kan tills hårddisken kommer ifatt.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Indeed. Äger själv en OCZ Synapse Cache (64GB), finns för ca 800kr nu tror jag.
Den registrerar vilka filer du använder och lägger in filerna som används mest (för mig tror jag det är windows startupfiler + alla autostartprogram + chrome + spotify + några BF3-filer + Steam + Skype och lite annat smått och gott) och lägger sedan in dem på SSDn. När information ska skrivas till hårddisken tar den även emot så mycket av den datan den kan tills hårddisken kommer ifatt.

Låter bra, så det är alltså en specifik funktion med just den? men 64gb är inte mycket att hänga i granen+ att det knappt finns några prestand siffror eller tester!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Låter bra, så det är alltså en specifik funktion med just den?

Nepp, men den är byggd för ändamålet. Det ända som krävs egentligen är en SSD + en DataPlex-licensnyckel (cacheprogramvaran).

Skrivet av NiCkArN:

men 64gb är inte mycket att hänga i granen+ att det knappt finns några prestand siffror eller tester!

Köper man 64GB så får man 32GB effektivt cache-utrymme, som räcker förvånansvärt långt. Tänk dig inte windows på 20GB och BF3 på 11GB, utan tänk dig vissa delar av windows som laddas in, kanske 8GB, och sedan dom BF3-filer som du använder mest, typ 4GB.
64(32)GB räcker för dom flesta, men vill man att fler program ska kunna vara snabba samtidigt så kan man givetvis ta 128(64)GB istället

Det finns några stycken, testa att googla på tex OCZ Synapse benchmark eller OCZ Synapse review
Edit: Finns en tråd om den här på forumet, tror det var Ratatosk som skapade den. Ska kika.
Edit 2: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1053084-trad-om-oc...

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Nepp, men den är byggd för ändamålet. Det ända som krävs egentligen är en SSD + en DataPlex-licensnyckel (cacheprogramvaran).

Köper man 64GB så får man 32GB effektivt cache-utrymme, som räcker förvånansvärt långt. Tänk dig inte windows på 20GB och BF3 på 11GB, utan tänk dig vissa delar av windows som laddas in, kanske 8GB, och sedan dom BF3-filer som du använder mest, typ 4GB.
64(32)GB räcker för dom flesta, men vill man att fler program ska kunna vara snabba samtidigt så kan man givetvis ta 128(64)GB istället

Det finns några stycken, testa att googla på tex OCZ Synapse benchmark eller OCZ Synapse review
Edit: Finns en tråd om den här på forumet, tror det var Ratatosk som skapade den. Ska kika.
Edit 2: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1053084-trad-om-oc...

Okej får ta och kika där!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Okej får ta och kika där!

Han glömde nämna att du måste fråga OCZ om lov varje gång du ska installera disken eller byta någon hårdvarukomponent och du måste vara inkopplad på internet för att aktivera programvaran.

Skrivet av NiCkArN:

Nejnej, men vissa har problem vissa har det inte, det kan vi inte komma ifrån med gt:n och sandforce krestarna
men även andra SSD:er så som Crucial:s ssd som körs med Marvell krestar, vissa får det och fungera bra, och en mindre del får det inte att fungera.

Just med GT:n så har många sagt att med den nya firmwaren 1.3.3 så har många av de tidigare problemen fösvunnit. Så sandforce har nog haft sin dal gång och är påväg upp igen skulle jag tro.

Samma firmware och samma problem som Corsair Force 3 och OCZ-diskarna. Minst en i veckan här som fortfarande har problem med dessa (trots nyaste firmware).

Skrivet av Frispel:

Prestandamässigt så ligger samsung snäppet före crucial, men å andra sidan så är crucial aningen billigare. Båda är dock relativt billiga, har bra prestanda och är stabila vilket sammantaget gör de till två av de mer prisvärda diskarna man kan köpa i dagsläget.

Nu ska vi inte överdriva stabiliteten hos Crucial m4, originaldiskarna var ju alla tidsinställda bomber som slutade fungera efter 5000 timmar, helt oacceptabelt för andra än entusiaster/hemmapulare.

Senaste fixen var "Improved compatibility with certain SAS expanders and peripheral RAID card, Improved throughput stability under extremely heavy workloads, Improved data protection in the event of unexpected, asynchronous power loss." vilket låter som det är något som borde varit med från början. De äldre Crucial-SSDerna hade väl många kritiska buggar också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NiCkArN:

Aha, vart har du källa på det? för vissa verkar GT:n tex fungera jätte bra, även i swec:s test ssd sommaren så fick den ju best i test!

Vågar du ta risken genom att köpa en sådan SSD så får du självklart göra det. Jag jobbar dock med att bland annat ta emot RMA-ärenden, för en hyfsat stor svensk återförsäljare, och SSD's med Sandforce-kontrollern är som sagt klart överrepresenterade i vår statistik. Så har det varit sedan de släpptes på marknaden och tyvärr är det fortfarande så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Vågar du ta risken genom att köpa en sådan SSD så får du självklart göra det. Jag jobbar dock med att bland annat ta emot RMA-ärenden, för en hyfsat stor svensk återförsäljare, och SSD's med Sandforce-kontrollern är som sagt klart överrepresenterade i vår statistik. Så har det varit sedan de släpptes på marknaden och tyvärr är det fortfarande så.

Vågar och vågar, ja det skulle jag göra, det gäller bara att få den att fungera med olika saker, tex slå på ACHI, inte sätta den i moderkortets marvell krestar och senaste firmwaren så kanske jag kan få det att funka. (Har fungerat för många)

Jaja, ja ifrågasätter dig inte, eftersom du tydligen jobbar med att ta i mot trasiga ssd:er och andra saker så vet du ju antagligen var det innebär! Så jag TROR dig absolut! Men som jag sagt tidigare alla Sandforce kontroller behöver det inte vara fel på, vissa har fått det att fungera otroligt bra med en skyhög prestanda

Annars är det egentligen så svårt att välja nu, Intels 520 verkar ju vara den som är mest stabil, även att den har sandforce! Men kanske inte lika hög prestanda som Force GT:n tex, men det är ju som du säger om man vill ha en stabil eller en säker ssd!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Vågar och vågar, ja det skulle jag göra, det gäller bara att få den att fungera med olika saker, tex slå på ACHI, inte sätta den i moderkortets marvell krestar och senaste firmwaren så kanske jag kan få det att funka. (Har fungerat för många)

Jaja, ja ifrågasätter dig inte, eftersom du tydligen jobbar med att ta i mot trasiga ssd:er och andra saker så vet du ju antagligen var det innebär! Så jag TROR dig absolut! Men som jag sagt tidigare alla Sandforce kontroller behöver det inte vara fel på, vissa har fått det att fungera otroligt bra med en skyhög prestanda

Annars är det egentligen så svårt att välja nu, Intels 520 verkar ju vara den som är mest stabil, även att den har sandforce! Men kanske inte lika hög prestanda som Force GT:n tex, men det är ju som du säger om man vill ha en stabil eller en säker ssd!

För tredje gången: 520 har högre prestanda än GT.

Intel har skrivit egen firmware medan Corsair och OCZ kör med original-firmware från SandForce.

Fast om du vill betala 300 kr för Corsair-klistermärket (ADATA 511 har samma prestanda som GT) så är det inte mitt problem...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W