Permalänk
Medlem

Roota Sgs2, hjälp tack!

Tjena, är i funderingar på att roota min sgs2 nu, efter att ha läst en massa om rootning så är jag fortfarande rätt vilse faktsiskt och undrar nu om ni kan hjälpa till på traven?
Har prövat en massa olika launchers på senaste tiden men aldrig blivit riktigt nöjd...
En av sakerna jag är ute efter om det går, är att få klockan och allt det som är uppe i högra hörnet samt temat i sig att bli blått, http://www.google.se/imgres?hl=sv&biw=1920&bih=955&gbv=2&tbm=...
Precis som det är på den bilden, går det genom att roota? sånna småsaker som gör en massa på telefon..
och om det går, är det lönt för mig att roota? Kan spela nåt spel ibland men mest så är det surfa och sms som blir med telefon, så vad säger ni?
Även den är uppdaterad till senaste 4.0.3.

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Det är blått sådär för mig på min HTC Desire som jag kör Sandvold ICS. Hur det funkar har jag dock ingen aning om.
Men roota SGS2 är enkelt, jag gjorde det åt en polare och det är bara några knapptryck sedan är det klart.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag måste bara fråga, vad är det som får dig att vilja roota om man bortser från att du vill ändra färgtemat på ditt UI?

annars så är hela XDA dedikerat till liknande saker, roms ligger under Android Development.
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1055

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det är blått sådär för mig på min HTC Desire som jag kör Sandvold ICS. Hur det funkar har jag dock ingen aning om.
Men roota SGS2 är enkelt, jag gjorde det åt en polare och det är bara några knapptryck sedan är det klart.

Låter ju enkelt när du säger några knapptryck bara..

Skrivet av TheMonsterz0:

Jag måste bara fråga, vad är det som får dig att vilja roota om man bortser från att du vill ändra färgtemat på ditt UI?

annars så är hela XDA dedikerat till liknande saker, roms ligger under Android Development.
http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1055

Tror det mest bara är för att pröva och hört att telefonen blir lite piggare och batteritiden bättre, sen kanske det inte är så mkt krångel om man rootar och får till det färgtemat jag vill ha, för när jag kört med olika launchers så har en massa krånglat, kontakter försvunnit, den blev bra mycket segare..

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk

Bara så du är medveten om det så kommer din garanti ryka när du rootar. Och ja du får en sjuhelvetes prestandaboost och en makalös batteritid om man jämför med innan, men det är väl det. Möjligen att massa appar inte alltid funkar till alla roms osv.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

Bara så du är medveten om det så kommer din garanti ryka när du rootar. Och ja du får en sjuhelvetes prestandaboost och en makalös batteritid om man jämför med innan, men det är väl det. Möjligen att massa appar inte alltid funkar till alla roms osv.

Jo jag vet att garantin ryker, men en prestanda boost låter sjukt lockande, telefon är rätt seg, inte alls som jag förväntade mig faktiskt..men kan man ändra färgtemat när man rootat bara som ett exempel?

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk

Ja, men jag skulle rekommendera att byta ut romen till en 'hemmasnickrad', oftast bättre prestanda och mycket smidigare.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

Ja, men jag skulle rekommendera att byta ut romen till en 'hemmasnickrad', oftast bättre prestanda och mycket smidigare.

Okej, nåt tips om vilken man ska köra? här jag blir lite förvirrad faktiskt..

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk
Skrivet av samme28:

Okej, nåt tips om vilken man ska köra? här jag blir lite förvirrad faktiskt..

Jag kör ju SGS I så jag vet inte hur det är för SGS2an men kolla in CyanogenMod9 ! (förkortas nästan alltid till CM9)

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

Jag kör ju SGS I så jag vet inte hur det är för SGS2an men kolla in CyanogenMod9 ! (förkortas nästan alltid till CM9)

Ja har sett det rätt mkt, verkar som rätt många kör den så verkar funka ju så kanske blir den att börja med..men en sak, om nåt skulle krånga och jag måste lämna in den? går det att återställa allt eller?

Visa signatur

Asus P8P67 EVO| Intel I5 2500K@ 4.6 Ghz Vattenkyld | Asus Radeon 6950 DCII| 8GB Vengeance 1600Mhz | WD 500gb | WD 300gb | Corsair Force GT | Corsair 750W | NZXT Phantom

Permalänk

Vet inte om dom accepterar den om du rootat den faktiskt...

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk

allltså för att klargöra lite saker här, av att roota får du absolut NOLL prestandaboost. det enda som händer när du rootar är att du kan ändra ALLT på telefonen. det som dock ger en eventuell prestandaboost är att flasha in nya rom;s. dvs att installera operativsystem som någon på tex XDA har gjort, dessa brukar vara väldigt mycket snabbare. men är ofta ganska buggiga.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att besöka Swedroids forum, finns fler kunniga där än på Sweclockers. http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=131

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

För att roota o få cwm recovery (för att flasha custom roms m.m) så flashar du in cf-root kerneln med odin. Kolla xda för rätt version, guide m.m.

Permalänk
Medlem

Det går att "reverta" rooten och på så sätt "få tillbaka" garantin.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt att roota sin SGS2.

Ladda ner Odin och Kies,

Kies är för att drivrutiner behövs, dock måste Kies vara helt avstängt för att kunna flasha med Odin. Efter du har avslutat Kies genom krysset gå till aktivitetshanteraren. Välj fliken processer. Högerklicka och välj avsluta process på “KiesTrayAgent.exe” och “KiesPDLR.exe

1. Hämta filen som liknar din firmware version. Du hittar din firmware version i Inställningar -> Om telefonen -> Firmware version.

Exempel 2.6.35.7-I9100XXKG1-CL34 Det som ska matcha med filen är texten som har fetstil.

2. Sätt din lur i Download Mode. Håll in hem+volym ner -knappen samtidigt som du startar telefonen. Acceptera varningsmeddelandet.

3. Starta Odin. Under ”PDA” väljer du nu den .tar fil som du ladda ner förut.

4. Koppla in telefonen till datorn och om odin har upptäckt din telefon så lyser COM-boxen gult och du kan nu klicka på start.

5. När den är färdig kommer nu telefonen att startas och då kan du ta bort sladden.

Det kommer nu visas en gul triangel när du startar telefonen, den tar du lätt bort med appen Triangel Away.

Flasha en custom rom

1. Hämta en custom rom t.ex. Cyanogenmod 9.

2. Lägg in .zip filen på sdkortet.

3. Boota till CWM
Stäng av telefonen, Håll in hem+volym upp -knappen samtidigt som du slår på telefonen.

4. Välj “install zip from sdcard” > “Choose zip from sdcard” och leta fram update-cm-9.

5. Gå tillbaka till huvudmenyn genom bakåt-knappen och välj "Wipe cache partition" när det är klart, välj “advanced” och sedan “wipe dalvik cache”.

6. Gå tillbaka till huvudmenyn igen och välj nu “reboot system now”. Som väntat startar telefonen om nu och det kan ta upp emot 10 min innan den hoppar igång.