GTX 670 Överklocknings hjälp

Permalänk
Medlem

GTX 670 Överklocknings hjälp

Hej!

Har nyligen införskaffat mig ett GTX 670 Windforce och ville såklart direkt överklocka! Så jag började med att sätta power limit till 111% och drog upp kärnan med en extra 100 mhz, då jag läst att en del kommit över det när jag googla runt så tänkte att jag testa det direkt. Dock så krashade unigine heaven 3.0 och drivrutinen återställdes, så jag sänkte det till 75 mhz och testade igen, krashade, 65 mhz, krashade. Tillslut så krashade det inte längre, men på en ynka 30 mhz ökning... Kan det vara så att jag haft otur med kortet eller kan anledningen ligga någon annanstans, som att den inte skulle få tillräckligt med ström från nätagget eller något annat som är känt att påverka dålig överklockning? Kortet är förövrigt väldigt svalt, så det är ju störigt känner jag för tillfället inte kan pusha det mer.

Är inte erfaren med överklockning men jag googlar alltid runt och läser innan jag börjar överklocka, och hade ju såklart även researchat en del innan mitt inköp och förväntade mig åtminstone med en clock mellan 1250-1300 mhz.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

En sak till. Jag märkte även när jag körde unigine med fabriksklock att det kunde flimra till blåa sträck snabbt, har aldrig kört unigine tidigare så vet ej om detta är vanligt, eller om det kan vara artifakter som i så väl syns även i fabriksklock?

Permalänk
Medlem

Något lär ju vara fel om det flimrar och har sig redan innan du klockar kortet, du har ingen chans att testa det i någon annans burk?
Jag har samma kort och bara testade mig fram från +80 till +120 i MSI afterburner väldigt snabbt.
Jag hade aldrig några blåa streck eller andra problem.

Du hade inga problem med temperaturen eller annat liknande?
Nejdu, vänta tills någon kunnig svarar men jag märkte inte av något flimmer eller liknande i heaven med mitt kort.

Använde du ESD-armband när du monterade ditt kort?

Permalänk
Medlem

Mitt korts temp ligger på 30C idle och 54C i load.

Det flimmrar till snabbt precis i början, efter 5 sekunder typ, sen oftast inget mer.

Jag använde ESD-armband ja.

Jag använde också mig av två 6+2 pins connectors som en av dom gick in i 6 pins uttaget och den andra i 8 pins där jag fick trycka in de två extra pinsen i uttaget. Jag har inte använt mig av dessa extra pinsen tidigare men tror jag satte i dom ordentligt, även om det var lite bökigt. Är det någon som vet med sig att det kan vara problem med att de inte sitter rätt? I så fall får jag kolla till det igen.

Permalänk
Medlem

har du ändrat något på volten?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Enligt det jag läst så ska det ske automatiskt på dessa korten, kanske har fel?

Svaret på frågan är annars nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kman90:

Enligt det jag läst så ska det ske automatiskt på dessa korten, kanske har fel?

Svaret på frågan är annars nej.

Självklart måste du höja volten för att nå maximal överklockning på standard volt kommer man en liten bit
men inte långt.

ska man gå metodiskt och är nybörjare känns de säkrast att höja kärnan med standard volten tills de säger
ifrån och sedan höja volten lite och fortsätta uppåt tills de blir instabilt och höja lite mer på volten och så kör man detta
mönster.

Viktigt är så klart att hålla koll på tempraturen hela tiden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Självklart måste du höja volten för att nå maximal överklockning på standard volt kommer man en liten bit
men inte långt.

ska man gå metodiskt och är nybörjare känns de säkrast att höja kärnan med standard volten tills de säger
ifrån och sedan höja volten lite och fortsätta uppåt tills de blir instabilt och höja lite mer på volten och så kör man detta
mönster.

Viktigt är så klart att hålla koll på tempraturen hela tiden.

Edit: ska påpeka att jag enbart överklockat med gamla korten i 500 serien och är inte insatt i 600 seriens överklockning för kollade på asus egna program på ett 680 kort och där finns enbart powertarget som du säger och på 680 DCII 159 %. Vad är max powertarget på 670 OC Windforce ?? själv skulle jag maxa det och sedan öka kärnan 10 mhz per gång och kolla tempen. Känns som lättaste sättet att göra och rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Det är så jag har gjort, windforce max power target är 111% vilket jag använder. Jag testa ju princip som du sa med 10 mhz åt gången, dock ner från 100 mhz först till 30 sen från 30 långsamt till 40 men krashar efter 30 mhz... =/. Har läst att vissa inte kommer typ över 65 och är besvikna... va fan jag kommer ju inte ens över 30 just nu...

Permalänk
Medlem

sweclockers egna testresultat på detta kortet.

http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-g...

1107 mhz Gpu Clock som kommer stå i afterburner när man höjer Core och turbo höjer detta till 1185 mhz som står i GPU-Z
och max turbo som syns i afterburner blir 1315 mhz när man kollar stapeln.

Så är tre steg att kolla på när man kollar hur det presterar och känns krångligare att ha översyn på.

Men är bara Gpu Core Clock som här är 1107 mhz som man själv höjer manuellt i afterburner.

Hur uppfattar ni som överklockning är i nya 600 serien med turbo boost som hoppar in ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med min 30 mhz bas klock ökning i MSI Afterburner får jag en MAX klock på 1190 mhz i 100% load

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att du helt enkelt haft otur, dock ska det ju inte blir artifekter vid standard klock.

Permalänk
Medlem

Juste, varför jag undra om nätagget eller kablarna strular var för att när jag startade datorn efter installation så startades den sen la den av direkt igen, sen så starta den automatiskt igen och funka. Är det något skumt, eller är det vanligt att det händer efter ett nytt kort eller annan hårdvaruinstallation?

Jag har sedan jag flyttade stört mig lite på tanken att jag kanske har råkat ta PS3 ström sladden till datorn och tvärtom, fast då kanske inte datorn överhuvudtaget hade kunnat starta?

Många frågor! Försöker pin pointa felet, har just nu klockat ner processor och allt för att vara 100% säker på att inte ram eller cpu krånglar om nu detta hade kunnat vara en orsak...

Permalänk
Medlem

Egentligen är det ju inte så dåligt. Överklockning är ju bara en bonus. Såg den här precis:

Du hamnade på 1245 core, vilket känns som ungefär medel bland recensionerna.

Permalänk
Medlem

Jaha, min core offset är brutalt mycket lägre dock (+30mhz) och enligt MSI Afterburner är min max klock i 100% load som sagt 1190 mhz vilket är den jag antar man går efter, + att jag får artefakter även med fabriksklock så har nu skickat en reklamerings fråga till cdon där jag köpte mitt kort. Vad har du förresten för inställningar själv? Hur högt har du kommit? Har du märkt av flimrande eller liknande i Unigine Heaven?

Edit: Har testat underklocka också men får fortfarande snabba artefakter. Bilden är helt enkelt inte alltid clean man sitter och väntar på att något konstigt ska hända på skärmen, så jag antar att det är artefakter.