Eizo introducerar "världens snabbaste" IPS-skärm för gamers

Permalänk
Avstängd

kom igen när skärmen klarar av 120hz
fy fan för att spela spel på en 60hz skärm alltså.
där kan man snacka slött

skillnaden från 60hz till 120hz givetvis då att man har FPS som matchar är mycket större än snabbare responstid.

fattar inte vad problemet är med IPS att dom inte kan skaka fram en 120hz skärm?
är IPS tekniken för slö i grund och botten?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Jag villnog testa själv innan jag tror på att det är "nästintill inget" input-lag.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

De borde välja att köpa en ny "arkmaskin" om det är problemet....

som jag förstod det kunde de väl skära 16:10 men arken i sig hade vissa proportioner, då hjälper ju en ny maskin föga. Sen att de kunde skära 4:3 och 16:9 bra avslöjar ju det ännu mer, 16:9 == (4^2): (3^2). Minns ju själv när man va liten å skulle klippa ett rektangulärt ark av ett A4 i lågstadiet, då har vi spillet igen

Visa signatur

Topkek

Permalänk

Intressant skärm men tyvärr så har Eizo så fula skärmar.

Permalänk
Medlem

Meh, sålänge det är 60Hz är jag inte intresserad.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Förväntade mig något speciellt, typ IPS med 120Hz. Väntar fortfarande på den dagen, lär nog ta ett par år till om företagen håller på såhär. "Gaming skärm", snarare ett skämt.

Permalänk

Låter som trevliga specs dock va skärmen ful som stryk, gillar 16:10 bättre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

kom igen när skärmen klarar av 120hz
fy fan för att spela spel på en 60hz skärm alltså.
där kan man snacka slött

skillnaden från 60hz till 120hz givetvis då att man har FPS som matchar är mycket större än snabbare responstid.

fattar inte vad problemet är med IPS att dom inte kan skaka fram en 120hz skärm?
är IPS tekniken för slö i grund och botten?

Jag sitter på en IPS-skärm som klarar runt 130hz med rätt grafikkort. 100hz minst med Nvidia och 90-100hz med AMD.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dreas89:

Jag sitter på en IPS-skärm som klarar runt 130hz med rätt grafikkort. 100hz minst med Nvidia och 90-100hz med AMD.

Vilken IPS skärm?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vilken IPS skärm?

Yamakasi Catleap "Extreme".

www.120hz.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Verkar onekligen vara lite väl bra för att vara sant.

De är normalt ställda på 60Hz men beroende på vilket kort i monitorn du fått kan du överklocka den till över 124Hz i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Det låter ju mest som att det beror på att de använder utrustningen för 16:9 när de tillverkar 16:10. Jag tror inte alls det är något problem som kommer med just 16:10. Anledningen till att det finns färre 16:10 är för att färre efterfrågar det, tror jag. Eller att folk inte tänker på det.

Det beror kanske på tillverkningskostnad men jag tror det handlar om strategi.

1920*1080 Full HD lyser upp och folk i allmenhet "vet" att det det är "bäst"
Bolagen tjänar ju inte de största pengarna på oss som sitter på hårdvaru forum varje dag utan på Svensson som handlar på Elgiganten.

1920*1200 ser bara konstigt ut för de flesta.

Själv har jag 16:9 på laptoppen men sen har jag 2st 16:10 till den stationära

Nu sitter jag med mobilen men får kolla senare hur mycket höjd jag förlorar om jag går från 22" till 23"

Kan lika bra skriva att jag inte får plats med mycket större utan får nöja mig med den storleken, men skärmarna jag har är gamla och bildkvaliten är skrämmande haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 92_slayer:

Coolt jag får samma effekt när jag höjer min brightness

Nej, dina ljusa partier blir ljusare, med tonemapping (aka HDR) blir de ljusa fälten mörkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Androoid:

De är normalt ställda på 60Hz men beroende på vilket kort i monitorn du fått kan du överklocka den till över 124Hz i vissa fall.

Du pratar nog om Yamakasi Catleap med 2B-kretskort.

Permalänk
Skrivet av Androoid:

http://www.ebay.com/itm/ACHIEVA-Shimian-QH270-Lite-Quad-HD-25...

Stor trend på gång med dessa monitorerna, jag äger en och fungerar helt perfekt.

Intressant beskrivning, det låter ju som att man nästan är garanterad ett gäng döda pixlar

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Intressant beskrivning, det låter ju som att man nästan är garanterad ett gäng döda pixlar

Några döda pixlar kan man räkna med. Hellre 1-3 döda pixlar som man aldrig ser än blödningar.

En skärm med samma panel som i en Apple Cinema Display och för 2/7 av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

som jag förstod det kunde de väl skära 16:10 men arken i sig hade vissa proportioner, då hjälper ju en ny maskin föga.

Syftet med en ny maskin skulle ju vara att den kunde tillverka ark i andra mått, annars gör den ju inte så mycket nytta, eller hur?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palusa:

Alltid samma gnäll om 16:10 .. Det är en SPEL SKÄRM.

Och i spel vill man inte se överdrivet mycket så att ens konsolanpassade hjärna inte blir överbelastad? Det finns exakt noll anledning att ha 16:9 skärm. Inte ens filmer passar på den. På sin höjd är det TV program som passar. Med andra ord är 16:9 för TV tittande och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Din bild visar ju exakt samma sak som eXale så vad är din poäng?

På din bild ser du ju tydligt att bredden förändras, den med 16:9 ser mer av bågen än 16:10 och 4:3, ja på den sistnämde ser du ju inte ens hela bågen. Höjden är däremot samma på alla tre skärmar.

Givet samma antal pixlar på bredden så har du samma horizontella synfält oavsett bildförhållande, punkt. Bilden jag länkade var tänkt att visa på höjdskillnaden, något som inte visades i eXales billd.

Bredden förändras inte, det är antingen något speltillverkaren manuellt gjort, eller i det här fallet antar jag det är någon som fuckat up i Photoshop.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av eXale:

Inte för en 'Gaming' skärm då i princip 100% av dagens spel förlorar spelyta med 16:10. Eller ännu värre, 4:3.
http://www.sc2blog.com/wp-content/uploads/2010/02/StarCraftRa...

Fel fel OCH fel.

Typiskt trollbild som hör hemma på /g/

man kan inte jämföra 16:9 och 16:10 på en och samma bildyta då de har helt olika förutsättningar från grunden. Varför upplösningen 4:3 ens tas upp är märkligt, speciellt eftersom din tes blir enligt bilden knapp märkbar skillnad :D:D:D:D

Visa signatur

HP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Givet samma antal pixlar på bredden så har du samma horizontella synfält oavsett bildförhållande, punkt. Bilden jag länkade var tänkt att visa på höjdskillnaden, något som inte visades i eXales billd.

Bredden förändras inte, det är antingen något speltillverkaren manuellt gjort, eller i det här fallet antar jag det är någon som fuckat up i Photoshop.

I stort sätt alla spel använder sig av HOR+ i dagsläget. Det betyder att oavsett vilken upplösning du använder dig av så kommer höjden på det som visas vara det samma sedan kapar man helt enkelt brädden till vad den skärm kan visa. Detta visar din länkade bild mycket bra och har ingenting med Photoshop eller nått liknande att göra. Detta är för att man på enklaste sätt ska kunna stödja att spela på flera skärmar.

Så för gamers så är det 16:9 som är bäst eftersom de får mer information på skärmen.

Permalänk
Skrivet av sparriskrigaren:

Endast "gamers" skulle få för sig att nöja sig med en sån gräsligt smaklös design. Finns det inte en marknad för folk som gillar både spel och saker som inte är jättejättejättefula?

Skrivet av orka_krull:

Asså dom här grabbarna borde anställa mig, den här designen fungerar inte 2012...

Har föregångaren FS2332, och tro mig, den är fulare på bild än i verkligheten!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

I stort sätt alla spel använder sig av HOR+ i dagsläget. Det betyder att oavsett vilken upplösning du använder dig av så kommer höjden på det som visas vara det samma sedan kapar man helt enkelt brädden till vad den skärm kan visa. Detta visar din länkade bild mycket bra och har ingenting med Photoshop eller nått liknande att göra. Detta är för att man på enklaste sätt ska kunna stödja att spela på flera skärmar.

Så för gamers så är det 16:9 som är bäst eftersom de får mer information på skärmen.

Det var det jag menade med att speltillverkaren manuellt "fixat". Har man pixelmappat 1:1 förhållande mellan material och visning så ter det sig självklart att 1920 pixlar är 1920 pixlar oavsett bildförhållande.

Utgår man från att visa utgångsmaterialets hela höjd, vilket då kommer komprimera (visnings-)höjden en smula på 16:9 kontra 16:10(med HOR+ ex.vis.), så blir effekten att man får ett bredare field of view, ja.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Det var det jag menade med att speltillverkaren manuellt "fixat". Har man pixelmappat 1:1 förhållande mellan material och visning så ter det sig självklart att 1920 pixlar är 1920 pixlar oavsett bildförhållande.

Utgår man från att visa utgångsmaterialets hela höjd, vilket då kommer komprimera (visnings-)höjden en smula på 16:9 kontra 16:10(med HOR+ ex.vis.), så blir effekten att man får ett bredare field of view, ja.

Men faktum kvarstår att du får in mer detaljer på 19:9 medan 16:10 för ett mer in zoomat förhållande.

Detta är ingenting som är "fixat" utan ett sätt att lösa problemet med proportioner som uppstår mellan olika upplösningar. Finns andra sätt men då uppkommer det som sagt problem med stöd för flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Men faktum kvarstår att du får in mer detaljer på 19:9 medan 16:10 för ett mer in zoomat förhållande.

Detta är ingenting som är "fixat" utan ett sätt att lösa problemet med proportioner som uppstår mellan olika upplösningar. Finns andra sätt men då uppkommer det som sagt problem med stöd för flera skärmar.

Det är _ett_ sätt att lösa problemet med proportioner. Man hade likgärna kunnat ha en 1:1 pixelmappning, men om man har flera skärmar med _olika_ upplösning så får man problem ja.

Med HOR+ på 16:9 visar du mer innehåll än motsvarande 16:10, även om vid samma skärmstorlek så visas innehållet i mindre storlek.

Faktum kvarstår att du har en mindre fysisk bildyta på 16:9-skärm jämfört med en 16:10 av samma storlek.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Morkul:

I stort sätt alla spel använder sig av HOR+ i dagsläget. Det betyder att oavsett vilken upplösning du använder dig av så kommer höjden på det som visas vara det samma sedan kapar man helt enkelt brädden till vad den skärm kan visa. Detta visar din länkade bild mycket bra och har ingenting med Photoshop eller nått liknande att göra. Detta är för att man på enklaste sätt ska kunna stödja att spela på flera skärmar.

Så för gamers så är det 16:9 som är bäst eftersom de får mer information på skärmen.

Vad är HOR+, och kan du nämna något spel som använder det? Jag har då iallafall aldrig märkt av det påstådda fenomenet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

det är väl bara höja brightness/contrast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Vad är HOR+, och kan du nämna något spel som använder det? Jag har då iallafall aldrig märkt av det påstådda fenomenet.

HOR+ står för Horizontal Plus vilket rent tekniskt betyder att vyn är låst på höjden, alltså oavsett vilken upplösning du väljer kommer du alltid se lika mycket i höjdled. I jämförelsen 19:9 och 16:10 betyder det att 16:10 blir lite mer in zoomad och då tappar "information" på kanterna.

Jag tar samma bild som Dimman visade tidigare:

Som du ser så visar alla skärmarna lika mycket i höjdled och bilden beskärs helt enkelt på brädden beroende på hur bred skärmen är. Det ser du enklast om du tittar på första mörka bågen som sitter precis i skärmkanten på 16:10 medan den sitter en bit in på 16:9. Hoppas du förstår vad jag menar trots dålig förklaring/svenska.

Alla konsol portar, alla spel som använder Cryengine, etc etc använder HOR+. Jag vet faktiskt inte något spel som i dagsläget inte använder detta. Eftersom det inte är några "sorgkanter" vi pratar om så är det inte alltid man tänker på det om man inte har två monitorer bredvid varandra eller börjar jämföra screen shots.

Edit: Googlade runt lite för att för att hitta en bra sida som förklarade bättre en jag och fann denna:
http://www.wsgf.org/article/screen-change
Riktigt bra förklarat och tar även upp lite för- och nackdelar med de olika teknikerna.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

HOR+ står för Horizontal Plus vilket rent tekniskt betyder att vyn är låst på höjden, alltså oavsett vilken upplösning du väljer kommer du alltid se lika mycket i höjdled. I jämförelsen 19:9 och 16:10 betyder det att 16:10 blir lite mer in zoomad och då tappar "information" på kanterna.

Tja, dålig tyckte jag inte förklaringen var, räckte bra med första meningen
Då förstår jag lite varför 16/9 kan ses som lämpat för spel. trist, då jag personligen tycker det är aningen för brett.

För att nämna spel som inte har det, Borderlands, första bästa jag testade med igår:
#12369324

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Tja, dålig tyckte jag inte förklaringen var, räckte bra med första meningen
Då förstår jag lite varför 16/9 kan ses som lämpat för spel. trist, då jag personligen tycker det är aningen för brett.

För att nämna spel som inte har det, Borderlands, första bästa jag testade med igår:
#12369324

Nä Borderlands använder Unreal engine som använder sig av VERT- istället.

Edit: Förstår dock inte varför den bild du länkade har sorgkanter för det har inte Borderlands på någon upplösning.

Edit 2: Nästa version av Unreal Engine kommer att ha HOR+