Permalänk
Medlem

Första ljudkort

Hej!

Jag är sugen på att skaffa ett ljudkort till datorn då det USB-ljudkortet jag fick med mitt headset (QPAD 1339) inte är så mycket bättre än det inbyggda i moderkortet.

Jag kommer använda det till spel, film och musik och skulle väl säga att jag har en maxbudget på 1500 kr. Vilka kort ska jag kolla på?

Permalänk

Vad har du för hörlurar? Det är inte säkert att du kommer märka någon skillnad.

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk

asus xonar stx

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Har QPAD 1339 lurar som har har förstått ska vara Beyerdynamic BT770 i ett annat skal.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar STX är det bästa jag kunde skaffa till mina lurar.
Se bara till att ha bra lurar också.

Permalänk
Medlem

Okej verkar som Asus Xonar STX är det bästa. Men vad är det för skillnad på det och Asus Xonar D2? Och vad finns det för varianter runt 1000 kronor =)?

Permalänk
Medlem

Kör på Xonar STX om du använder lurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
99:e percentilen

Jag har Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro, och eftersom du har skrivit "spel" först bland dina användningsområden kanske det kan vara något. Jag har Steelseries Siberia, alltså ganska billiga standardlurar, men märker ändå stor skillnad på framförallt basen sedan jag bytte upp mig från moderkortets inbyggda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Asus Xonar Essence STX. Perfekt för hörlurar!

Att någonsin befatta sig med usb-ljudkort och annat inbyggt skit är att hata bra ljud.

Permalänk
Medlem

Har inte blivit av nåt köp än och jag funderar på om man skall köpa ett billigare kort.

Det jag kollat på då är Asus Xonar DX http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx vilket verkar vara helt okej. Men frågan är om det är värt att fortfarande köpa Xonar STX för att slippa uppgradera i framtiden? Eller tror ni att en allround musiklyssnare/filmtittare/datorspelare klarar sig med den billigare Xonar DX?

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig precis ett Asus Phoebus, vilket har likande speccs till Asus Xonar STX, bara att de mer för spel och kan hantera 7.1 och sånt då STXen mer är gjort för 2.1 stereo.."vad jag förståd" korrekta om jag har fel.

Men Asus phoebus är jävligt grym även i musik och film, de virtuella surroundsystemet är hur bra som helst...Verkligen stor skillnad, men nackdelen är att Phoebus är ganska nytt och de väntas drivrutiner då spel ljudkortet crashar i bf3...Den kan inte hantera Punkbuster spel av någon anledning, men Asus har sagt att en patch är påväg snart..och vissa har fått de o funka genom att köra in ljudkortet i en x16 pci-e slot och uppdaterat punkbuster...

Men annars har jag testat STXen också, och kan säga att både STX och Phoebus är identiska när de kommer till musik kvalité.
Däremot har Phoebus de nya versionerna av Dolby och hela massan

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154017-asus_rog_xonar... - PHOEBUS
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/95434-asus_xonar_esse... - STX

Lycka till Rekommenderar båda, men som sagt, du kommer få vänta in nya drivrutiner för Phoebus för att köra just Bf3...

Permalänk
Medlem

Hej!
Har du köpt grejer än?
För efter många timmar med sökande och hängande på forum blev det så jag köpte ett par lurar Denon 2000k, (då jag spelar mest wow,LoL och sådana spel så är inte i behov av 7.1) och sen ett ljudkort som blev Asus DX, pga ljudet i det och STX ska tydligen vara ganska lika, och mindre problem med DX jämfört med StX som haft problem med brus och störningar från grafikkortet.
Sen som förstärkare blev det en O2+ODac. Med det är lite över din budget men kan rekomendera någon Av Fiios förstärkare som tex E11. Det kan vara något alternativ också!:-)
Lycka till!

Permalänk
Medlem

STX har inbyggd hörlursförstärkare btw