Ifixit öppnar Macbook Pro med Retina-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Om en komponent går sönder måste således allt bytas? Noll miljötänk alltså. Här borde lagstiftarna träda in och förbjuda konstruktioner vars syfte är att försvåra uppgraderingar och lagningar.

Nej, du måste lämna in den för o reparera den. Har du råd med datorn har du säkert råd o reparera den oxå^^ Men tror snarare att apple gör det svårt för att de sysslar med ganska radikala designändringar för o spara plats och slimma ner datorn. Tex är batterierna inte täckta av något eget skal, utan endast skyddade av chassit, sparar plats, men är riskabelt och arbeta med. SSD:n är en "liten modell utan chassi" för o spara plats även där... små saker som tillsammans gör den stora skillnaden på slutprodukten!Absolut inga lagar som hindrar nytänkande! Det är en kompromiss, du får en slimmad dator, men kan inte reparera den själv. Förstår att folk här på swec tycker att det är hemskt, för många här gillar nog o "mecka med hårdvara" jag själv inkluderad. Dock får jag ut dessa behov ur min stationära dator. Med en laptop skall den bara funka och vara lätt att ta med, snygg och ha bra batteritid. Apple gör underbara, men dyra laptops. Tycker absolut inte det är något fel med deras val att minska "klåfingerheten" hos folk.
Sen är det iofs beklagligt att det inte går att byta/uppgradera komponenter som ram och ssd.

Skrivet av FamousDonkey:

Det som är synd är ju att t.ex ifall hårddisken på MBP skulle krascha så är det omöjligt att bara köpa en ny och t.ex lämna i till en teknisk släkting/kompis, det blir ju ganska mycket billigare.

Här har du en poäng! var ganska vanligt att hdds i första generationens MBA krashade pga överhettning, dessa gick dock ganska lätt att byta ut (mot ssd). Man får hoppas att ssd'n håller länge:D

Typ 90% säker på att jag skall köpa en, men vill höra lite fler recensioner, och kanske vänta tills lite folk får den först, så att man inte får några överaskningar!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Entusiast

Jag är inget appelfan men jag gillar att dom gör såhär med sina laptops. Vi har nu kommit till det stadiet där en människas händer är för klumpiga för att kunna göra elektronik mindre. Därför för att göra en laptop som är bättre för vanlig användning måste man stänga ute fingrarna.
Jag tycker också om att kunna välja och byta komponenter själv, det är därför jag har en stationär dator. Den kan jag dalta med och låta vara min lilla hobby, men laptopen som har ett helt annat ändamål; vara portabel. Och den får gärna vara så kompakt och solid som möjligt för att inte knaka och ta en massa plats.
Den enda jag tycker är dumt är batteriet, det är faktiskt lite av en färskvara och ska var lätt att byta

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Vad jag vet så använder de likadana komponenter som alla andra gör? Eller de kanske har något inbyggt i moderkortet, som gör att den blir oförstörbar så fort man stänger locket? Eller så är det så enkelt att de håller bättre för att allt är fastlimmat överallt. Det vanligaste problemet med andra laptops är ju att ramminnerna eller batterierna faller ur inuti datorn, men det kan de ju omöjligt göra på denna.

Nej men seriöst, du skojar va? Om inte, testa att googla "white macbook cracks"

nej det han menar är att om den går sönder så ska du köpa en ny, ganska smart med tanke på att alla köper apples datorer ändå för att det är just apple.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RepZi:

Finns nog ingen annan tillverkare som är så noga som Apple. De som bryr sig om mjukvara gör sin egen hårdvara.

Denna kommer sälja som smör som vanligt.

Jag skrattar åt andra tillverkare som bara slänger i lite tredje parts komponenter i taskig kvalite och får sina problem därefter. Ska även notera att jag har en sådan taskig bärbar dator. Apple är bäst på att se helheten helt klart.

Helheten = att tvinga folk att sända in deras laptops till fabrik och sedan betala nästan hela värdet av datorn för att få den reparerad. Detta är något compaq gjorde på början av 2000-talet.. men då som nu är den metoden fruktansvärt dålig.. Detta gör inte bara att det blir svårt för oss konsumenter att göra små byten utan även för de som ska reparera skiten..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Att det inte går att modda burken är ju trisst, men förståeligt, Apple vill ju att man väljer en av deras dyrare modeller istället.

Men att det inte går att byta batteri i en bärbar är oförlåtligt.

Hur vet du att det inte går? Hur skulle Apple annars kunna återvinna en MacBook Pro? Du kan inte byta själv utan måste lämna in, sant, detta för att spara in vikt och inte ha ett hölje i ett hölje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lahtin3n:

Ingen av dom har möjlighet till samma höga upplösning som den nya MacBook PRO'n har. Ingen av dom har Thunderbolt utgångar. Ingen av dom har SSD. 5/6 saknar displayport eller motsvarande.

Jag har 1680x1050 på min 22" skärm till stationära idag, klarar mig gott och väl på den, och vet inte vilken fördel ja skulle ha med den högre upplösningen över 1080p. + att ja spelar spel, lite jobbigt å få nå kul FPS med 2880x1800
Vad skall jag med thunderbolt till?, har inget som andvänder det, och kommer nog inte skaffa nått med TB.
Är ingen SSD hypad snubbe som så mågna andra, ja värdesätter lagringsutrymme å pålitlighet över snabbhet, går dom dock att öppna å skruva i så kan man trycka i SSD.er.
DP har jag ingen nytta av, men alla har HDMI, som jag andvänder

Permalänk
Medlem

Ja, jösses. Fastlödda minnen och ingen möjlighet att byta batterier i en laptop. Dvs tvingas att köpa en ny när batterierna är slut sisådär lagom till att garantin och reklamationsrätten gått ut.

Apples girighet vet inga gränser.

Permalänk

Det handlar smått och gott att dom är väldigt smarta när det gäller att kontrollera och tjäna så mycket pengar på sina produkter som möjligt!

Skrivet av Ac3R:

Då är det nog folket runt omkring dig som är klantiga.

Ontopic:
Sugen på en ny Macbook Pro och kommer fortfarande köpa en men tycker detta är riktigt dåligt ändå att minnerna tex inte går att uppgradera själv eller liknade.

Permalänk
Medlem

Varför är detta ens en nyhet? Jag menar, vill man modda finns det andra alternativ. Appleprodukter moddas inte (förutom hackintosh då och då är det inte ens Apple). Just den här modellen har de byggt så extremt kompakt och det är därför den är så förjävla tunn och härlig. Fattar verkligen inte att folk klagar på det här.

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Hahaha!

Inte vidare miljövänligt, men å andra sidan, Apples produkter går ju aldrig sönder - eller kraschar...

NÄEJ VERKLIGEN INTE... bara att jag har fått bluescreen 3 ggr och jag tappade den med SKYDD PÅ och den sprack där vid magsafe laddar saken btw det är en vit slemmig macbook från 2010 SOM JAG INTE VILLE HA! men skolan köpte skiten ändå

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

Jag har 1680x1050 på min 22" skärm till stationära idag, klarar mig gott och väl på den, och vet inte vilken fördel ja skulle ha med den högre upplösningen över 1080p. + att ja spelar spel, lite jobbigt å få nå kul FPS med 2880x1800
Vad skall jag med thunderbolt till?, har inget som andvänder det, och kommer nog inte skaffa nått med TB.
Är ingen SSD hypad snubbe som så mågna andra, ja värdesätter lagringsutrymme å pålitlighet över snabbhet, går dom dock att öppna å skruva i så kan man trycka i SSD.er.
DP har jag ingen nytta av, men alla har HDMI, som jag andvänder

Nu handlade det inte om vad DU behövde, utan det skulle vara en dator som matchade den nya MacBook PRO'n.
Du måste skilja på dina PREFERENSER, och vad som faktiskt erbjuds. Att säga att MacBook PRO inte är prisvärd, för att den har funktioner som du inte kommer använda, är som att säga att en motorcykel inte är prisvärd för att man inte gillar/kan köra motorcykel.

MacBook PRO är inte en gaminglaptop, utan den är främst designad för att användas som ett verktyg i arbetet. När ska folk lära sig detta?

Permalänk
Medlem

Känner mig lite halvskitig faktiskt, har en ipad 2:a.
Annars är jag håller jag mig uteslutande till PC, tycker Apples priser är hutlösa för det man får.
Här är ju ytterligare en sak som får mig att ta avstånd från deras produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prophan:

Varför är detta ens en nyhet? Jag menar, vill man modda finns det andra alternativ. Appleprodukter moddas inte (förutom hackintosh då och då är det inte ens Apple). Just den här modellen har de byggt så extremt kompakt och det är därför den är så förjävla tunn och härlig. Fattar verkligen inte att folk klagar på det här.

"Sweclockers.. Duh.." Man kanske vill uppgradera en Apple som börjat bli slö med tex. en SSD? Mer Ram? Men det roliga är att Apple har både gjort det svårare för personen ifråga att byta komponenter men även det egna företaget.. Om nu inte Apple sitter på ett sätt att få bort limmet utan att ev. förstöra komponenterna ifråga..

Skrivet av Coke_Smurf:

Annars är jag håller jag mig uteslutande till PC, tycker Apples priser är hutlösa för det man får.

Ipaden är väl det enda ur Apples sortiment som kostar ungefärligt vad deras konkurrenters motsvarigheter kostar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Sweclockers.. Duh.." Man kanske vill uppgradera en Apple som börjat bli slö med tex. en SSD? Mer Ram? Men det roliga är att Apple har både gjort det svårare för personen ifråga att byta komponenter men även det egna företaget.. Om nu inte Apple sitter på ett sätt att få bort limmet utan att ev. förstöra komponenterna ifråga..

Ipaden är väl det enda ur Apples sortiment som kostar ungefärligt vad deras konkurrenters motsvarigheter kostar?

Som tidigare posts har begärt, fram med en likvärdig dator som är billigare.

Permalänk
Medlem

Varför klagar ens folk som uppenbarligen inte har något intresse i den här typen av dator? Om ni vill ha en laptop ni kan byta allt i är det ju bara gå till närmaste siba så får ni ju en för 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Åter igen, för 3e gången, LiPo batterier som används är helt livsfarliga vid fysisk åverkan och chassit är skyddet för batterierna i MBA och MBP. Du behöver specialverktyg och specialutbildning för att ens kunna plocka ut dessa ur en MacBook utan att riskera brand!

Du skall inte under några omständigheter öppna en MBA eller MBP.

http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU

Eh, det där händer inte med LiPo batterier nu för tiden. Vet inte exakt hur laptop batterier är konstruerade, men LiPon brukar i regel ha någon form av brytkrets som förhindrar explosion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwerty1337:

NÄEJ VERKLIGEN INTE... bara att jag har fått bluescreen 3 ggr och jag tappade den med SKYDD PÅ och den sprack där vid magsafe laddar saken btw det är en vit slemmig macbook från 2010 SOM JAG INTE VILLE HA! men skolan köpte skiten ändå

Wow, misslyckad skola på flera plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

1. Titta på komponenterna som används, Hynix DDR3orna, Samsung flash modulerna, solid state coils etc. Det är bra komponenter som har använts.
2. Handen på hjärtat, hur många (nej, vi på swec räknas inte) skruvar upp sin dator och byter/uppgraderar en bärbar dator jämför med hur många som använder den tills det är dax att köpa en ny alternativt lämnar in till verkstad för reparation?

Jag säger inte att datorer kommer gå sönder, men de som gör lämnas in på service.

Några jäkla kompromisser behöver man göra för att få ner vikt och volym men öka prestandan samtidigt, om det till 99% går ut över verkstadspersonal ser jag inga som helst problem med det för majoriteten av kunderna.

Problemet är väl att det är extremt dyrt att laga den även om någon mindre del går sönder och man lämnar in den till en verkstad, då t.ex. batteriet är fastlimmat i chassit, så då måste hela aluminiumchassit bytas om batteriet går sönder, Skärmen sitter fast i frontpanelsglaset, så om glaset spricker måste hela skärmen bytas (Retina skärm som ryktas kosta ca. 10K), om en minneskrets av de 16 som sitter i den går sönder måste hela moderkortet inklusive processor etc. bytas, det kostar 10 000kr+ att köpa från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lahtin3n:

Jag är ganska säker på att detta är 99% av alla företags mål.

Vadå? att vara så sviniga som det bara går! Fastlöda minne!! Herregud. Finns inga ord!

Skrivet av Blargmode:

Jag är inget appelfan men jag gillar att dom gör såhär med sina laptops. Vi har nu kommit till det stadiet där en människas händer är för klumpiga för att kunna göra elektronik mindre. Därför för att göra en laptop som är bättre för vanlig användning måste man stänga ute fingrarna.
Jag tycker också om att kunna välja och byta komponenter själv, det är därför jag har en stationär dator. Den kan jag dalta med och låta vara min lilla hobby, men laptopen som har ett helt annat ändamål; vara portabel. Och den får gärna vara så kompakt och solid som möjligt för att inte knaka och ta en massa plats.
Den enda jag tycker är dumt är batteriet, det är faktiskt lite av en färskvara och ska var lätt att byta

Fattar inte att du kan skriva så bara. Har du en nyare bil? eller har en vän som har en nyare bil? Har ni provat att mecka med den? Bara att byta lampa på en ny bil är ett helvete (men dom är tack o lov inte fastlödade) och ska du fixa något större så är det rent kört!
Ursäkta uttrycket, men det är fördjävligt gjort av Apple! Det kommer en tid när RAM-Minnet inte räcker till, det händer alltid!

Skrivet av Fergerclock:

Det handlar smått och gott att dom är väldigt smarta när det gäller att kontrollera och tjäna så mycket pengar på sina produkter som möjligt!

Ja visst är det äckligt, att fixa så att man inte kan byta RAM! Hur många har bytat RAM på sina gamla Macbook? Smart? Det vet jag inte om det är! Snarare riktigt korkat, är helt övertygad att att nästa Gen inte kommer att Fastlödade minne!

Polarens morsa som har mac, ville upgradera RAM för nån månad sen. Kul o säga -Nä det går inte!

Skrivet av Prophan:

Det handlar inte om att modda!! Det handlar om att kunna trycka i större/bättre minne/hårddisk (och ja batteriet, som förövrigt är en av den viktigaste biten i en bärbar, och det går inte) i framtiden!

Alla gör det idag (och ja, det är inte bara vi här på Swec som uppgraderar RAM-Minne, utan även mormor gör det)

BIG FAIL av APPLE!

Och glöm att försäljarna kommer att säga -Bara så du vet, så kan du inte byta/uppgradera någonting!

Taskigt gjort är exakt vad det är!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en precis, efter att ha läst artikeln. De flesta som sitter och hatar här inne verkar inte förstå att datorn inte är skapt för att medelsvensson ska sitta och hänga på fejjan. So what den går inte att uppgradera speciellt lätt? Folk som köper denna typ av dator är generellt inte bekymrade över det, jag är en av dem. Jag har byggt PC i bra många år nu, och kommer aldrig vara utan en stationär PC. Men faktum är att det är så många gånger lättare och skönare att jobba på en MB kontra andra bärbara när man är på språng. Hela arbetsflödet är bättre, enklare och bekvämare. Så jag bryr mig inte om att den är svåruppgraderad, för det är värt det.

OSX är även ett bra mycket schysstare OS än t ex Windows, allting känns mycket snabbare även om hårdvaran inte nödvändigtvis är det. Min (snart) pensionerade MBP 13" spöar många av polarnas PC med mycket snabbare hårdvara vad gäller uppstartstider och renderingsscenarion. Den här upplösningen kommer göra mitt jobb mycket lättare, det har varit nackdelen med min gamla MBP. Och ni som klagar på priset, hitta en bärbar med ungefär samma specs med en i närheten lika bra skärm och återkom.

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk

Det är ju fantastiskt patetiskt av alla apple-haters här att gnälla över den datorn och sedan säga att den bidrar till miljöförstöring. Du tror inte att alla dessa skit acer, asus etc etc som ligger på 3000kr och håller i ett halvår varefter datorn är värd ungefär lika mycket som ett flingpaket vilket betyder att du måste byta allt bidrar lika mycket? Jag tror nog att den överkonsumtion som råder i allmänhet är den största boven och inte apples datorer.

Något som är ännu värre är att alla apple-haters hade gillat som fan om det hade stått dell på den, då hade det varit en helt annan sak. Visst jag kan hålla med om att apple inte alltid gör bra saker och att deras datorer kan vara aningen låsta men utan dessa komponenter tror jag inte att de hade kunnat göra datorn lika tunn och smidig som den är idag, men visst, släpa ni runt på era asus monster, det är okej för mig.

Varje gång apple släpper en ny produkt sitter man här och läser kommentarerna och förundras över hur ofantligt avundsjuka alla pc användare är, fast de inte vågar erkänna det.

Och till sist, alla de som hatar, hur fasen orkar ni ens skriva i tråden. Om det släpps en produkt ni inte bryr er det minsta om varför ens göra en ansträngning och skriva här, hur orkar ni ens hålla en diskussion när det är om en produkt ni hatar så?

La till saker.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Skrivet av Tumnus:

Jo, och får väl medge att jag gillar deras platta och OS mer än någon annans, och priset på den är inte väl värre än konkurrenternas heller.
Men tycker att deras bärbara och stationära har överdrivna priser.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande förundrad över hatet mot Apple.
Vad är det som är så provocerande? Jag har aldrig riktigt fattat.

Logiskt tänkande:
Om du inte tycker att någon specifik produkt passar dina behov; skrolla vidare och glöm produkten. Köp istället något som passar dina behov.

Själv jobbar jag proffesionellt med grafik och för mig är betydligt mer värt att äntligen få en högupplöst skärm som kan återge samma upplösning, (åtminstone för ögonen), som trycksaken jag gör förmedlar.
För mig uppfyller Retina-macbook-pron något som ingen annan tillverkare lyckats med tidigare.
+
• Den väger mindre än min nuvarande 13-tummare.
• Den är typ, 4 ggr snabbare

För mig är det värt pengarna.
Om det inte är det för dig. Ok köp något annat då?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lahtin3n:

Och det är just därför folk tycker att den är dyr. För att dom tror att den i första hand är ämnad för hemmaanvändning/hobbyanvändning. Den är gjord för att användas i arbete, för PROfessionellt bruk, och ett företag har förmodligen resurser att lägga på arbetsverktyg.

Just precis. Jag tror inte att den ska användas för hobby. Men jag använder den inte för professionellt bruk, därför är den dyr för mig - vilket är anledningen till att jag inte kommer skaffa sen sån. Men det var lite det jag menade att för sådana personer som mig så är den dyr, du verkar ha missförstått mitt inlägg. För professionella så verkar den vara svinbra och jag hade inte tackat nej om jag haft resurserna.

Jag nöjer mig med en 13" MBP vilket duger alldeles finfint för mig.

Permalänk
Medlem

Kasst, men Apple inriktar sig ju inte direkt mot entusiastdelen av marknaden. Enligt en undersökning är Apple-användarna i nio fall av tio lekmän på området (helt påhittat).

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Va?

Permalänk

Det verkar ju lovande med tanke på apples QC, en av minna vänner lyckades beta av fem styck iphone 3g på garanti. Två av dom var det fel på ur kartongen och den sista var närmast värdelös eftersom ios hade uppdaterats och telefonen orkade inte driva det längre.

Ännu en anledning att inte köpa en apple dator, visst att wifi och sånt sitter fastlimmat men att inte ens kunna byta batteriet är värdelöst.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Apple får göra vad f-n de vill, men om man inte kan utöka minnet och hårddisken är det inte ens en dator i min mening, utan en slit- och släng-vitvara.

Jag har funderat på Macbook Pro förut då jag gillar dem bättre än Air, men om man går ut och tydligt talar om (som Apple gör) att batterier är en konsumtionskomponent och regelbundet måste bytas och sen limmar fast dem är det en dealbreaker med besked. Tack och hej...

Såg dessutom att ett batteribyte kostar 200 EUR, vilket antagligen landar på c:a 2500 kr med frakt och valutakurser. Som hittat!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Så att man ska behöva betala 10k mer om man vill ha större hdd och mer minne i stället för att bara köpa en 500gb ssd och 8gb minne för det halva. Inget fel alls på apples laptops men jag gillar inte när de gör sådant här bara för att hindra folk från att göra någon själva så att de kan ta betalt för det i stället. Minnen fastlödda på moderkortet kanske har någon slags funktionalitet, men fastlimmade batterier och skruvar med femkantiga spår går inte att förklara på något annat sätt.

Jag tycker det är helt fel att man gör det svårt att öppna och i princip hindrar konsumenter från att själva ändra om i sin produkt.

MEN ÄR DU SERIÖS NÄR DU GRÅTER FÖR ATT DOM ANVÄNT TORX ISTÄLLET FÖR EN VANLIG ENKELSPÅRIG SKRUV?
antar att du inte ens sett nånting annat än "en skruv/en skruvmejsel" det finns en hel del standarder och vad fan gör det att apple väljer att använda den ena eller den andra när en nyckel/mejsel på biltema antagligen inte ens kostar 20kr ? stadsbor in my heart...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYrAns:

Jag köpte en precis, efter att ha läst artikeln. De flesta som sitter och hatar här inne verkar inte förstå att datorn inte är skapt för att medelsvensson ska sitta och hänga på fejjan. So what den går inte att uppgradera speciellt lätt? Folk som köper denna typ av dator är generellt inte bekymrade över det, jag är en av dem. Jag har byggt PC i bra många år nu, och kommer aldrig vara utan en stationär PC. Men faktum är att det är så många gånger lättare och skönare att jobba på en MB kontra andra bärbara när man är på språng. Hela arbetsflödet är bättre, enklare och bekvämare. Så jag bryr mig inte om att den är svåruppgraderad, för det är värt det.

OSX är även ett bra mycket schysstare OS än t ex Windows, allting känns mycket snabbare även om hårdvaran inte nödvändigtvis är det. Min (snart) pensionerade MBP 13" spöar många av polarnas PC med mycket snabbare hårdvara vad gäller uppstartstider och renderingsscenarion. Den här upplösningen kommer göra mitt jobb mycket lättare, det har varit nackdelen med min gamla MBP. Och ni som klagar på priset, hitta en bärbar med ungefär samma specs med en i närheten lika bra skärm och återkom.

http://deansomerset.com/wp-content/uploads/2011/07/U-mad-brah...

Jag hatar inte! Tycker bara att det är fruktansvärt dåligt att löda fast minnena!! Och det är det! Har uppgraderat många Macbook till vänner som vill ha mer ram, även en apple dator vill äta ram om man kör tunga program!

Så visst f*n är det fel, och bildbehandlar du inte , så sitter du säkert. Men jag tycker synd om dig om du ska köra tunga program om 3år och vill ha mer ram, och så går det inte!

Sen att du tycker OSX skulle vara mycket snabbare än Win! Bara det talar för sig själv, var du står och tycker!
Själv älskar jag allt med teknik och tycker att "allt har sin plats" Win, IOX, Linux gör det dom ska, på sitt viss! Men att löda fast minne, finns det inga ord på!

För så gör man inte!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]