Permalänk

Hjälp min dator startar inte längre.

Jag byggde ihop en dator för 2 veckor sedan drygt, allt funkade bra med den tills nu för cirka 4 dagar sedan då den har haft problem att starta (datorn körs i Windows 7 home premium 64bits).

Den är helt död nu, inget hände när jag tryckte på on/off knappen, tills jag öppnade den och kollade på nätaggregatet (PSU Corsair CMPSU-800GEU) jag drog ut sladden och försokte se om något var kopplat fel från den. Allt såg rätt ut och sen när jag satte sladden in igen startade datorn... Dock varje gång jag stänger av den nu så måste jag ta ut sladden och hålla på tills den startar. (trodde det var sladden så jag bytte, men det funkade inte heller).

Edit* Datorn har inte varit varm vid någon specifik del , den har överhuvudtaget inte stigit över en svag "feber" grad (30-37c) i de varmaste delarna.

Dock ibland ser jag att datorn får lite ström i sig då fläktarna slår ett varv, utan att riktigt komma igång eller börja lysa.

Alla delar är helt nya från inet så borde inte vara något fel så sätt på dem, är det något som jag har gjort fel kanske som är lätt att missa? (den funkade ju 1 vecka innan).

Datorns programvara:

Moderkort: MK ASRock z68 EXTREME3GEN 3 S. 1155, z68 ATX

Grafikkort: EVGA GeForce GTX 580 DC 1536mb GDDR5, (797mhz), 2xDVI, HDMI, HDTV

Processor: Intel core i7 2700k 3,5 ghz 8mb (med en liten egen cooler som följer med, den ligger runt 32c vid start och när jag kör krävande spel som Battlefield går den upp mot 50-60c efter drygt 2 timmar)

Ram minne: Corsair 8gb (kit) DDr31600mhz/cl9/venge inet (har 16 gb totalt av samma sort)

Primär hårdisk: SSD 120gb Corsair SATA2.5 Force 3 series

Sekondär hårdisk: 2TB seagate Barracuda SATA 6gb/s 7200rpm ST2000DM001, 64MG

Chassi: Cooler Master Storm Trooper ATX No psu

CD spelaren: DVD RW samsung 22x DL bulk (hjälper inte mycket att nämna den)

Dator körs i fläktarna som följer med chassit, smat två andra som jag köpte (revoltec 120x120x25mm). Datorn kan väl inte stiga över 800watt med detta? eller är det något annat fel?

Snälla hjälp mig Tack i för hand (jag bor i Göteborg Örgryte ifall någon har lust att titta på datorn in real life). Tack tack

Permalänk

Ingen som har någon aning? jag kan inte skicka tillbaka den ifall jag inte vet var felet ligger :/

Permalänk
Avstängd

hmm kankse fel på nättaget eller så är det hårdisken kankse ochså att alla delarna får för lite ström kankse bör du köpa ett kraftiare nätagg.

Permalänk
Avstängd

ska kolla hur mycket ström du behöver.

Permalänk
Avstängd

ditt gtx använder 600 watt och du har 800 så du har 200 watt ledigt kan man säga och processorn tar 95 watt och allt annat tar ju ochså ström så ett kraftiare nättag.

Permalänk
Medlem

Om ditt nätagg är på 800W ska det vara mer än nog att driva ditt system. Men eftersom den inte startar så är det kanske nätagget som är dåligt, det är vad det lutar åt tycker jag personligen iaf.

Kan ju också vara strömknappen på chassit som glappar, om du säger att fläktarna ibland slår några varv.. men jag vet inte. Min gissning är nätdelen.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

ditt gtx använder 600 watt och du har 800 så du har 200 watt ledigt kan man säga och processorn tar 95 watt och allt annat tar ju ochså ström så ett kraftiare nättag.

Vad är detta för fantasi siffror? Ett GTX 580 drar inte 600W. Inte ens I SLI kommer det upp i dessa siffror.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Nätagget verka vara GS serien från Corsair. GS och CX serierna är av lägre kvalite än vanliga Corsair agg för de offrade kvaliten för att få ned priset. Troligen budget kvalite i bästa fall.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Har man gjort det misstaget kan det ta allt från 1 sekund till 2 månader innan man får allvarliga fel.

Du kan alltid riva isär allt. Även moderkort och processorn. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Edit:
Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet.

Om du orkar kan du utesluta Windows fel genom att installera om det. Du kan låna en annan hårddisk att göra det på men ta bort alla andra hårddiskar tills du installerat klart Windows så att du inte får ännu mer problem då och/eller senare.

Permalänk

Tack för alla förslag, jag ska se vad jag kan göra (som sagt nu funkar den och jag skriver på datorn just nu) men när jag stänger av den är jag säker på att den inte kommer starta direkt. ska testa att kolla sladdarna annars kör jag om bios, tror inte bios hjälper men värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av damoloni123:

ditt gtx använder 600 watt och du har 800 så du har 200 watt ledigt kan man säga och processorn tar 95 watt och allt annat tar ju ochså ström så ett kraftiare nättag.

Alltså. Svara inte på sådana här trådar när du är mer okunnig än personen som frågar, du förstör bara. Lägg ner.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED