Civilization V - Expansion - Gods and Kings

Permalänk

Har köpt gods and kings från greenmangaming nu, blev ca 160kr. Billigt,
väntar på att få ladda ner det nu

Permalänk
Skrivet av sirnicke:

Den jag hade i åtanke var RealNameEarth, som i mina erfarenheter är väldigt trevlig. Sen har du Kruelgor's Huge Earth som också lär vara bra, dock inget jag har testat.

Funkar den med de nya länderna i Gods and Kings?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevercooler:

Har köpt gods and kings från greenmangaming nu, blev ca 160kr. Billigt,
väntar på att få ladda ner det nu

imorn eller?

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte47:

imorn eller?

Ja, ska låsas upp inatt, 22:a juni. Nordamerika fick det den 19:e.

Permalänk

Tack för tipset om GMG! Nu är man riktigt taggad på Civ igen... Tack!

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Hittade även på Cdon.com Civ5 Gods and kings för 199kr, billigast hittills på de svenska butikerna

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

Derp startkrash!
Filen nvwgf2um.dll är Nvidia-relaterad, så får kanske rulla tillbaks till senaste WHQL.

Permalänk
Medlem

Det är som jag trodde, går inte att få Civ V att fungera med DX11 om man har Nvidia 304.48 beta drivers. Kör WHQL 301.42 istället.

Permalänk
Medlem

Jag har precis testat lite grand och upptäckt en bugg, när jag fick en profet och skulle skapa en religion så kunde jag välja en men knappen för att skapa densamma fungerar inte...

Jag provade att spara spelet och avsluta för att sedan starta spelet igen och ladda där jag senast sparade men buggen var kvar...

Hoppas det snart kommer en patch.

Offtopic: Förövrigt så blev det ett riktigt lyft från att ha haft ett GTX 480 till ett GTX 670 DirectCUII TOP... Som jag monterade igår, nu är ju även BF3 spelbart i 2560x1440 :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Den jag hade i åtanke var RealNameEarth, som i mina erfarenheter är väldigt trevlig. Sen har du Kruelgor's Huge Earth som också lär vara bra, dock inget jag har testat.

Den första kan jag inte hitta alls :/

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Offtopic: Förövrigt så blev det ett riktigt lyft från att ha haft ett GTX 480 till ett GTX 670 DirectCUII TOP... Som jag monterade igår, nu är ju även BF3 spelbart i 2560x1440 :).

Jag hade ett 560Ti till samma upplösning förut, bytte upp mig till ett 680 dcii top Där kan vi snacka skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Jag har precis testat lite grand och upptäckt en bugg, när jag fick en profet och skulle skapa en religion så kunde jag välja en men knappen för att skapa densamma fungerar inte...

Jag hittade en annan bugg. Min huvudstad ville ha socker som resurs, så jag hittade det på ett ställe bra för naturlig expansion och efter att ha byggt en stad där fixade en worker till rutan med en Plantation. Problemet var att det buggade, så jag fick aldrig bonusen och min huvudstad fortsatte att skriva efter socker år ut och in trots att jag hade resursen hela tiden.

När det gäller Faith så är jag lite besviken på senare delen av spelet. Jag satsade på det från början, och det verkade väldigt skoj och roligt i starten av spelet. Jag spelade Kelter och hade perfekt med tre skog runt min huvudstad som gav mig en fin Faith-bonus. Jag var också överlägset först med att grunda min Pantheon och sen min Religon. Men senare i spelet så kändes det som jag bara samlade Faith utan något vettigt att göra av med det på. Visst, man kunde köpa missionärer, inkviisitorer och profeter, men trots att jag var religonsdominerande på kontinenten så kunde den andra spelaren på samma kontinent starta sin egen religon långt långt senare och antagligen med inkvisitorer och missionärer snabbt byta till sin egen religon i sina städer utan problem.

Att skicka in inkvisitorer och missionärer i motståndarens område är något de inte gillar, så det blev krig istället. Jag bör kanske läsa på lite mer om Faith i och för sig, känns som jag missat något.

Spioner känndes helt ok, och det var skönt med en abstrakt interface och inte enheter som man måste skicka runt kartan. Han bara börja lite med spioneri, så kan inte ge någon kommentar om det.

Permalänk
Medlem

I det andra spelet jag nu kör, så kollade jag runt lite nogrannare. Det finns en viktig detalj när det gäller Faith och det är att den undre delen av Social Policies tillåter att man köper Great Persons för Faith. T.ex. så kan man på Commerce köpa en Great Merchant osv. Det gör det hela betydligt bättre, men man är lite tvungen att spela Faith+Culture då, och inte Faith+kriga som jag gjorde i första omgången.

Permalänk
Medlem

Lämna en viktig funktion från tidigare del utanför spelet. Släpp det som betal-dlc och bli hyllad

Nåväl, har någon testat denna expansion med stora kartor och kan säga om de har fixat lagget som uppkommer i senare del av spelet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Inaktiv

Här är en bra guide/informationssida om vad som är nytt i Gods & Kings, både filmklipp och en massa text, lätt värd en läsning:

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=464730

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Nåväl, har någon testat denna expansion med stora kartor och kan säga om de har fixat lagget som uppkommer i senare del av spelet.

Inget lagg på de spel jag kört, men som jag kommer ihåg var det bara på stora kartor det var problem. Jag har kört på mittenvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Inget lagg på de spel jag kört, men som jag kommer ihåg var det bara på stora kartor det var problem. Jag har kört på mittenvarianten.

Har inte heller lag/ +30 sekunders väntan på de mindre kartorna. Skulle vara kul att höra om någon visste om problemet med lag i större kartorna (huge map, +20 ais) fanns med i expansionen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Lämna en viktig funktion från tidigare del utanför spelet. Släpp det som betal-dlc och bli hyllad

Det här tyckte jag också var lite roligt. Men som någon skrev tidigare i tråden så tror jag att Civ 5 till stor del handlade om att tona ner komplexiteten i spelet, för att sedan bygga på den igen.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Spelet kraschar för mig när jag startar upp det.

Har även den senaste Nvidia (beta) drivrutinerna, så det är inte gamla drivrutiner som strular till det.

EDIT: Läste lite längre upp i tråden och ser att flera har fått samma problem.
Får väl byta till de senaste WQHL drivrutinerna då.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Köpte det nu också för 10€. Känns värt i alla fall...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

vart köpte du det för 10 euro?

Visa signatur

i7 6700k(Aerocool Pulse L240),
minne 32gb,
SSD 512gb + 512gb . 250gb,
gtx 1080

Permalänk

Hur fungerar spelet? Är diplomatin bättre? Har ni märkt någon annan förbättring mot tidigare?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur fungerar spelet? Är diplomatin bättre? Har ni märkt någon annan förbättring mot tidigare?

Har bara kört 2 rundor (eller inne på runda 2 nu) och visst är diplomatin bättre. Nu har jag faktiskt tom 3 allierade stater och vi har som gemensamt att utplåna tyskland. Än så länge har ingen tvärvänt (som kunde hända i vanilla civ). Har hållit mig på god fot med dom ett tag så det verkar som att allianserna är starkare och att det faktiskt lönar sig med samarbete. Sen ser man också tydligare (infobox) varför en annan stat inte gillar mig, och om man nu lovar att "oj ursäkta mina trupper var lite nära din gräns, jag flyttar dom" och sen håller dom borta så får man efter x antal turns ett meddelande om att man faktiskt höll sitt löfte. Hur det fungerar i praktiken vet jag inte.

Kort och gott känns allt enklare och bättre, innan var ju AIn helt psycho o kunde vända mot sig bara för att man hade en liten armé o starta krig utan synbar anledning. Dock något dom borde patchat kan man tycka, men expansionen är lätt värd sina dryga 200SEK (GMG)

Kör iaf som Svensk nu och det är jag, Danskjävlarna och Attilla the Hun mot världen

FYI så har man också gjort om hur det fungerar med Citystates, dom är också mindre flippade och man har fler bonusar och lite svårare att bli deras allierade. Postade denna länk tidigare i tråde, se till att läs den då man får mycket förklarat för sig om vad expansionen innebär.

http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=464730

Permalänk
Medlem

Har de fixat de långa laddningstiderna mellan rundor när antalet automatiserade workers var många?
Det blev ju helt ospelbart efter ett tag..

Permalänk
Medlem

Vissa tycker laddningstiderna är bättre, andra sämre (på civfanatics forum då), själv tycker jag det är ganska oförändrat. Största skillnaden nu tycker jag är att AIn verkligen är mycket smartare, riktigt roligt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixan:

vart köpte du det för 10 euro?

http://ezykey.net/index.php?route=product/product&product_id=...
+Använde facebook rabattkoden som de annonserar om på deras första sida. Kostar 10,49€ utan rabattkod.

Edit: Rabattkoden kan nås via https://www.facebook.com/EZYkey/app_174961479209942

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur fungerar spelet? Är diplomatin bättre? Har ni märkt någon annan förbättring mot tidigare?

Diplomatin är klart mycket bättre, AIn är mer konsekvent så pakter håller länge och spelarens egna aktioner har mer uppenbara och rimliga konsekvenser. Har du en civ nära dig som spelar vänlig och sedan förklarar krig räcker det nu att du tvålar till deras trupper rejält för att de skall hålla sig i skinnet jämfört med tidigare då du kunde förvänta dig att de förklarade krig igen så fort det gamla fredsavtalet löpt ut.

Techträdet är omdesignat och en del nytt har tillkommit. På det hela taget känns de förändringarna genomtänkta och vissa småjusteringar kommer säkerligen göras. Uppenbart för starka öppningar som att pusha ut great library och svinga sig in i medeltiden med civil service fungerar ej längre. En hel del underverk och byggnader har bytt plats vilket återigen känns bra balanserat för att reducera styrkan i vissa strategier och separera underverk från en väldigt stark teknologi.

Striderna är mycket, mycket, mycket bättre. Enheter har nu 100 hp istället för tidigare 10 hp och deras styrka har balanserats om. Archers kan nu uppgraderas hela vägen till endgame som ranged, katapulter och andra belägringsmaskiner har fått sin roll som "allt-i-allo regna död på motståndarens trupper och sen vinna spelet"-enheter reducerad till att vara starka mot städer men inte särskilt spännande mot andra trupper. Skadan från i princip alla truppslag har reducerats så man måste planera sina strider mycket bättre. Man kan inte längre slänga in ett fåtal smått teknologiskt överlägsna enheter och förvänta sig att motståndarens trupper kommer smälta bort som smör i solen nästa runda. Man kommer fortfarande vinna slaget om man har tillräckligt med trupper men det tar kanske fyra-fem rundor istället. I samma veva tar en klart överlägsen trupp inte längre lika mycket skada i strid med en underlägsen. Anfaller du en bågskytt med infanteri tar du inte 10% skada utan 1%.
Den tidigare så överlägsna kombinationen av artillery/infantry är nu inte på långt när lika stark.
AIn planerar också striderna mycket bättre och blandar truppslag, du kan inte längre (lika effektivt) nyttja en trång passage för att eliminera allt motståndaren har.
Med skepp som nu kan anfalla (och inta) städer direkt kan man nu inte längre sitta på sin ö-karta utan defensiva trupper eller byggnader och veta att man är säker. Kommer en moståndare glidande med en armada och du själv inte har någon eller den är på andra sidan havet kan du räkna med att bli av med en stad eller tre.

Faith känns lite sisådär än så länge. Främst kanske för att du måste pusha faith hårt eller ha tur med city states/goody hut för att hinna välja de egenskaper du vill att just din religion skall ha. Dessutom finns det för få nackdelar med att inte starta en religion eller ha en underutvecklad sådan, visst att du kan få hyggligt starka fördelar om du sprider din religion vitt och brett, men kultur är starkare och kommer vinna dragkampen när man måste välja. Vill man spela religiöst känns det som att det är den offensiva krigföringen som får stryka på foten, i annat fall blir faith mer en notis i kanten.

Spioneri har potential men interaktionerna med city states skulle behöva stärkas lite. Att det är ruggigt irriterande att någon liten halvdöd civ du lämnat i ett hörn av kartan stjäl teknologi av dig mest hela tiden bara för att din egen spion du satt att fånga dem uppenbarligen är på kafferast mest hela tiden gör inte spelet sämre, eftersom du själv har möjlighet att plocka teknologi av den där andra civilisation som ligger lite före dig i utvecklingen.

Andra saker värda att nämna: research agreements kräver nu vänförklaring och är tillgängliga senare i spelet än tidigare. Väldigt bra balansering eftersom mer eller mindre varje spel tidigare förr eller senare föll ner i ett hål av "samla pengar köpa tech vinna". AIn kan nu sjösätta settlers och tillhörande trupp och framgångsrikt paddla över vatten, jämfört med tidigare då de fastnade vid stranden. Man kan inte längre lura ut fiendetrupper från städer med en worker. Den förbättrade AIn gör spelen mer varierade.

Helt klart värt slantarna om man gillar civ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med om allt twit skrev ovan.

I mitt andra spel körde jag för tech victory, och såg bara till att få så mycket Faith att jag fick bilda min religon. Tog det som hade med Science att göra, och använde missionärer för att sprida Faith. Man får passa sig där bara, motståndare gillar inte alltid att man konverterar dem, fast är man i krig så är det fritt fram. Eller med city states som frågar efter religionen.

Messenger of the Gods: +2 Science in cities with a Trade Route
Interfaith Dialogue: Gain Science when a Missionary spreads this religion to cities of other religions

Jag satsade inte mycket på Culture heller, men tillräckligt för att få en policy då och då. När jag nått undre Social Policy-trädet och Rationalism, så sparade jag all Faith tills jag kunde köpa Great Science Persons för det och boosta tech-research.

Permalänk
Medlem

De sega laddtiderna har faktiskt förbättrats enormt för mig. Kör huge map online med min bror o har 8 AI:s tror ja. Plus massa city states. Är på runda 500 något (kör näst segaste, kommer inte ihåg namnet) och när båda tryckt tar det max 30 sekunder innan vi kan börja nästa runda. Sist vi testade satt man i flera minuter innan man fick börja nästa runda. Mycket bra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag hittade en annan bugg. Min huvudstad ville ha socker som resurs, så jag hittade det på ett ställe bra för naturlig expansion och efter att ha byggt en stad där fixade en worker till rutan med en Plantation. Problemet var att det buggade, så jag fick aldrig bonusen och min huvudstad fortsatte att skriva efter socker år ut och in trots att jag hade resursen hela tiden.

Du hade inte glömt att koppla ihop trade routen då?

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90