Skrivet av Swedish Berserk:
Hur fungerar spelet? Är diplomatin bättre? Har ni märkt någon annan förbättring mot tidigare?
Diplomatin är klart mycket bättre, AIn är mer konsekvent så pakter håller länge och spelarens egna aktioner har mer uppenbara och rimliga konsekvenser. Har du en civ nära dig som spelar vänlig och sedan förklarar krig räcker det nu att du tvålar till deras trupper rejält för att de skall hålla sig i skinnet jämfört med tidigare då du kunde förvänta dig att de förklarade krig igen så fort det gamla fredsavtalet löpt ut.
Techträdet är omdesignat och en del nytt har tillkommit. På det hela taget känns de förändringarna genomtänkta och vissa småjusteringar kommer säkerligen göras. Uppenbart för starka öppningar som att pusha ut great library och svinga sig in i medeltiden med civil service fungerar ej längre. En hel del underverk och byggnader har bytt plats vilket återigen känns bra balanserat för att reducera styrkan i vissa strategier och separera underverk från en väldigt stark teknologi.
Striderna är mycket, mycket, mycket bättre. Enheter har nu 100 hp istället för tidigare 10 hp och deras styrka har balanserats om. Archers kan nu uppgraderas hela vägen till endgame som ranged, katapulter och andra belägringsmaskiner har fått sin roll som "allt-i-allo regna död på motståndarens trupper och sen vinna spelet"-enheter reducerad till att vara starka mot städer men inte särskilt spännande mot andra trupper. Skadan från i princip alla truppslag har reducerats så man måste planera sina strider mycket bättre. Man kan inte längre slänga in ett fåtal smått teknologiskt överlägsna enheter och förvänta sig att motståndarens trupper kommer smälta bort som smör i solen nästa runda. Man kommer fortfarande vinna slaget om man har tillräckligt med trupper men det tar kanske fyra-fem rundor istället. I samma veva tar en klart överlägsen trupp inte längre lika mycket skada i strid med en underlägsen. Anfaller du en bågskytt med infanteri tar du inte 10% skada utan 1%.
Den tidigare så överlägsna kombinationen av artillery/infantry är nu inte på långt när lika stark.
AIn planerar också striderna mycket bättre och blandar truppslag, du kan inte längre (lika effektivt) nyttja en trång passage för att eliminera allt motståndaren har.
Med skepp som nu kan anfalla (och inta) städer direkt kan man nu inte längre sitta på sin ö-karta utan defensiva trupper eller byggnader och veta att man är säker. Kommer en moståndare glidande med en armada och du själv inte har någon eller den är på andra sidan havet kan du räkna med att bli av med en stad eller tre.
Faith känns lite sisådär än så länge. Främst kanske för att du måste pusha faith hårt eller ha tur med city states/goody hut för att hinna välja de egenskaper du vill att just din religion skall ha. Dessutom finns det för få nackdelar med att inte starta en religion eller ha en underutvecklad sådan, visst att du kan få hyggligt starka fördelar om du sprider din religion vitt och brett, men kultur är starkare och kommer vinna dragkampen när man måste välja. Vill man spela religiöst känns det som att det är den offensiva krigföringen som får stryka på foten, i annat fall blir faith mer en notis i kanten.
Spioneri har potential men interaktionerna med city states skulle behöva stärkas lite. Att det är ruggigt irriterande att någon liten halvdöd civ du lämnat i ett hörn av kartan stjäl teknologi av dig mest hela tiden bara för att din egen spion du satt att fånga dem uppenbarligen är på kafferast mest hela tiden gör inte spelet sämre, eftersom du själv har möjlighet att plocka teknologi av den där andra civilisation som ligger lite före dig i utvecklingen.
Andra saker värda att nämna: research agreements kräver nu vänförklaring och är tillgängliga senare i spelet än tidigare. Väldigt bra balansering eftersom mer eller mindre varje spel tidigare förr eller senare föll ner i ett hål av "samla pengar köpa tech vinna". AIn kan nu sjösätta settlers och tillhörande trupp och framgångsrikt paddla över vatten, jämfört med tidigare då de fastnade vid stranden. Man kan inte längre lura ut fiendetrupper från städer med en worker. Den förbättrade AIn gör spelen mer varierade.
Helt klart värt slantarna om man gillar civ.