Varför så stort kommunismhat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Du kan inte vara seriös? Du vet väl att staten/riksbanker världen över ligger bakom alla "stora" bubblor som sker? Så fort staten ska in och pilla så blir det obalanser. Man låter det inte dö ut, utan allt ska räddas. En liten bubbla blir istället en stor bubbla när politiker ska "ordna" allt. Marknaden tar alltid hand om bubblor. Problemet är att marknaden inte kan sätta en nål i en bubbla för staten tillåter inte det.

Jag anser att bubblor uppstår av överdrivna vinstförväntningar på aktiebolag.

Citat:

Se på hur stater blandar sig i nu i ekonomin. Du tror inte det hade varit bättre att låta dom dåliga bankerna gå i konkurs istället för att rädda dom med skattepengar? Rika människor blir rikare, fattigare människor blir fattigare. Jag blev otroligt glad över när Maud Olofsson gick ut och sade att regeringen inte kommer rädda SAAB. Varför skulle mina skattepengar gå till ett företag som inte ens kan konkurrera med andra bilmärken? Nej du, bättre att sätta dom pengarna på andra sätt.

Ingen chans att dåliga banker ska gå i konkurs. Köp dem för en billig summa och sparka ut de tidigare ägarna och bygg upp dem igen.

Jag anser inte att SAAB inte kunde konkurrera med andra bilmärken. Jag anser däremot att SAAB förstördes av att köpas upp av GM som förvandlade det till en generisk GM bil som bilköparna inte förstod sig på de. Sen när de dumpade SAAB så fanns det inte mycket SAAB kvar I SAAB automobil.

Citat:

Vad som sker nu i bank världen är att man premierar risktagande, speciellt USA. Varför skulle man inte ta en chans att tjäna stora pengar? Jag menar om det går åt pipan så kan ju staten alltid rädda en? Det är så fel så det inte är sant.

Jag håller med om allting, men inte anledningen till det överdrivna risktagandet.

Citat:

Och du vill alltså att staten ska ta hand om lån, försäkringar och sparande? Du förstår väl att inte ens på en Ipad låter det som en bra idé? Politikerna kommer inte att följa marknaden, politikerna kommer följa folket.

Jag vet att det är ett kontroversiellt resonemang. Däremot håller det i min logik. Handel med rena pengar utan varor ska inte hanteras av människor som behöver ränta och buffert när det finns en annan part med total insikt i din ekonomi och kapacitet som redan har en stor kista. Sen utesluter inte det investeringar mellan privata aktörer där man så att säga delar med sin av sin affärsidé till investeraren istället för att de ska spekulera på den.

Permalänk
Skrivet av Password:

Jag anser att bubblor uppstår av överdrivna vinstförväntningar på aktiebolag.

Även om faktan säger motsatsen?

Låt mig ställa några frågor, (svaret är uppenbart men endå):
Vem startade euron om jag får fråga?

Vem bestämde räntenivå och kreditstandard?

Vem skapade bubblor genom att låna ut för billigt för länge?

Vem ”fixade” krisen genom att låna ut mer och till ännu lägre räntor till precis de institutioner vilka visat sig så dåliga på detta?

Vem spenderar mer än de tjänar år ut och år in?

Vem lovar ännu mer spenderande även om de går mot konkurs?

Vem förfalskar pengar?

Vem startar krig som kostar hur mycket som helst?

Sen har vi goa Argentina. Vad ger staten för signaler när dom förstatligar sitt största oljebolag YPF? Hade du velat investera pengar i ett sådant land? Det verkar som att det funka i Venezuela med Chavez i spetsen.... Argentinas ekonomiska historia är spännande. Speciellt den historien som utspelade sig i slutet av 90-talet.

Vänster, höger (lite längre ut) det spelar ingen roll, båda vill ha makt att bestämma, och staten den ska vara stark. Och i slutändan vill dom få som dom vill. Skydda en industri, straffa en annan. Belöna en grupp, beskatta en annan. Men framförallt, vilket vi inte ska ta så lätt på, dom vill leda, dom vill sitta på tronen.

Skrivet av Password:

Ingen chans att dåliga banker ska gå i konkurs. Köp dem för en billig summa och sparka ut de tidigare ägarna och bygg upp dem igen.

Bra banker ska överleva, dåliga ska straffas. Dom bra bankerna skulle konkurrera med att vara säkra och inte genom vem som kan låna ut så mycket som möjligt. Sen kan man fråga sig varför en bank blir så himla billig? Man undrar ju vad dom gömmer som ingen ens vill ta i med tång? Vem vill ta över skulder? Ska man låta kunderna ta notan? Undrar hur länge den banken kommer överleva? Det tråkiga är väl att den lilla goda medborgaren sitter fast med ett lån som bara ökar och ökar för att banken inte kan få in nytt kapital för den är rutten. Men visst här får man se mera bolagsspecifikt om det ens är möjligt att rädda. Men jag står fast att banker inte ska skyddas av staten.

Skrivet av Password:

Jag anser inte att SAAB inte kunde konkurrera med andra bilmärken. Jag anser däremot att SAAB förstördes av att köpas upp av GM som förvandlade det till en generisk GM bil som bilköparna inte förstod sig på de. Sen när de dumpade SAAB så fanns det inte mycket SAAB kvar I SAAB automobil.

Men det skulle inte räddas av staten i vart fall.

Skrivet av Password:

Jag håller med om allting, men inte anledningen till det överdrivna risktagandet.

Nähe? Du tror att aktieägare och stora institutioner skulle godkänna ett risktagande där banken och investerarnas kapital kunde sluta med noll?

Skrivet av Password:

Jag vet att det är ett kontroversiellt resonemang. Däremot håller det i min logik. Handel med rena pengar utan varor ska inte hanteras av människor som behöver ränta och buffert när det finns en annan part med total insikt i din ekonomi och kapacitet som redan har en stor kista. Sen utesluter inte det investeringar mellan privata aktörer där man så att säga delar med sin av sin affärsidé till investeraren istället för att de ska spekulera på den.

Ditt resonemang faller. Det du förespråkar sätter folket i skulder. Du främjar inte tillväxt. Vad hände efter den stora börskraschen i USA 1929? Många företag gick omkull med rätta. Företag som inte var effektiva gick omkull. Många människor blev arbetslösa men framförallt, dom starkaste företagen som var effektiva överlevde, dom som anpassade sig, dom som var smarta. Dessa överlevde.

Och ekonomin fick en fin uppgång efter ett tag som varade i flera år. Detta tack vare att dåliga företag försvann. En del ersattes av bättre företag. Idag är det inte riktigt så p.g.a. staten.

En investerare är en spekulant.

När jag läser mellan raderna låter det som att du är en stark förespråkare av Keynesianism? Härligt, när det har bevisats gång på gång att det inte funkar.

Keynesianismen tror att ekonomin kan styras av någon sorts vetenskaplig elit, som tar beslut utifrån en objektiv standard av ekonomisk effektivitet med hjälp av matematiska modeller.
I verkligheten skapar den en situation där politiker, byråkrater och centralbanker sätts i en position där de kör över de rationella besluten hos egendomsägare.

"Close your eyes and think of the empire", eller?

Hur kan du förespråka ett resonemang som bevisligen inte funkar? För det är omöjligt att få det att funka.
Statens reglering utav risk t.ex. Också något som är totalt omöjligt att reglera, men dom gör det ändå. För att vinna folkets röster....

Ju mer regeringar reglerar ju svårare funkar marknaden och dess funktion, spekulanten ("investeraren" för en del folk som vill visa sig för andra att dom är lite bättre) placerar sina pengar fel. Dom som placerar fel ska man rädda dom då? Eller får dom helt enkelt skylla sig själva för att staten varit framme och pillat så att placeraren har fattat ett dåligt beslut?

Det är ett kontroversiellt resonemang du framför för att det har bevisats gång på gång att det inte funkar, men likt kommunismen, fint på pappret, verkligheten totalt annat.

Permalänk
Medlem

Man kan ju iofs föra ett ganska lyckat argument på att det var statens(USAs) bristande reglering av lånemarknaden som gav upphov till den nuvarande krisen.

problemet i just den krisen var ju som du sa att man hade ett system där du kan spekulera hur vilt som helst och ändå räkna med att bli räddad av staten. En lösning är att ta bort statliga ingripanden, en annan att införa fler regleringar. Vilken är bäst? antagligen omöjligt att säga på förhand.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Man kan ju iofs föra ett ganska lyckat argument på att det var statens(USAs) bristande reglering av lånemarknaden som gav upphov till den nuvarande krisen.

problemet i just den krisen var ju som du sa att man hade ett system där du kan spekulera hur vilt som helst och ändå räkna med att bli räddad av staten. En lösning är att ta bort statliga ingripanden, en annan att införa fler regleringar. Vilken är bäst? antagligen omöjligt att säga på förhand.

Det argumentet kan man framföra men "marknaden" visade att nu går det inte att hålla på så här. Vi kan inte hålla uppe detta "bull rally", vilket gav en av dom största nedgångarna i historien och det med rätta. Priset på hus hade mångdubblats. Framförallt var det Bush administrationen som öppnade alla dörrar för vanligt folk att ha råd med en villa dom i vanliga fall inte skulle kunna klara av att betala. Det är ju detta som gör att prissättningen blir helt fel på marknaden. Staten blandade sig i, resten är historia. Visst allt kanske startade med Bill Clinton men sak samma. Staten blandade sig i.

Men eftersom politikerna har en otroligt stor makt kan dom påverka den stora massan för att nå sin egna agenda. Vad Bush agenda var? Sitta vid makten så länge som möjligt? Påverka så mycket som möjligt för en liten elit?

http://www.youtube.com/watch?v=kNqQx7sjoS8

Och folk vill ha mer makt åt regeringar och stater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Det argumentet kan man framföra men "marknaden" visade att nu går det inte att hålla på så här. Vi kan inte hålla uppe detta "bull rally", vilket gav en av dom största nedgångarna i historien och det med rätta. Priset på hus hade mångdubblats. Framförallt var det Bush administrationen som öppnade alla dörrar för vanligt folk att ha råd med en villa dom i vanliga fall inte skulle kunna klara av att betala. Det är ju detta som gör att prissättningen blir helt fel på marknaden. Staten blandade sig i, resten är historia. Visst allt kanske startade med Bill Clinton men sak samma. Staten blandade sig i.

Men eftersom politikerna har en otroligt stor makt kan dom påverka den stora massan för att nå sin egna agenda. Vad Bush agenda var? Sitta vid makten så länge som möjligt? Påverka så mycket som möjligt för en liten elit?

http://www.youtube.com/watch?v=kNqQx7sjoS8

Och folk vill ha mer makt åt regeringar och stater?

Man kan ju också hävda att anledningen till att banker överhuvudtaget fick ge ut lån med ett spekulativt värde som säkerhet beror på att staten inte lade sig i tillräckligt mycket i vad man fick lov att ta som säkerhet.

*edit*

Jag är inte nödvändigtvis för att vi skall ha mer reglering. Men jag tycker att vi antingen skall ha mer(det är möjligt att Sveriges nivå är vettig, omöjligt att säga på förhand), eller ingen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Man kan ju också hävda att anledningen till att banker överhuvudtaget fick ge ut lån med ett spekulativt värde som säkerhet beror på att staten inte lade sig i tillräckligt mycket i vad man fick lov att ta som säkerhet.

Då kommer nästa fråga varför gjorde dom det? Pengar, girighet, dom blev fartblinda. Investerarna såg bara gröna skogar. Är det då rätt att man går in och räddar dom när det går åt fel håll? Nej.

Jag kan inte luta mig mot någon om jag inte har koll på min riskhantering. Jag kan inte gå till staten för att be om pengar för att jag blöder pengar. Jag har ett ansvar bara mot mig själv, ingen annan. Detta leder till att jag gör min läxa och inte blir fartblind. Om min granne t ex. blöder och förlorar stora pengar på sina positioner skulle jag bli mäkta förbannad om han får hjälp. För där sitter jag och sköter mig och får kämpa och så ska han som inte sköter sig få hjälp?

Skrivet av Triffid:

*edit*

Jag är inte nödvändigtvis för att vi skall ha mer reglering. Men jag tycker att vi antingen skall ha mer(det är möjligt att Sveriges nivå är vettig, omöjligt att säga på förhand), eller ingen.

Jag tycker också att Sveriges nivå är vettig, jag är nöjd.

Fast åter igen. Vi ser vad regleringar kan göra. Att förbjuda blankning av diverse aktier, att stänga ner handel som gjordes med apelsinjuice skapar panik. Bank aktierna i Frankrike som regeringen förbjöd att blanka, tok rasade för investerarna kunde nu inte sätta ett korrekt pris. Hur ska man nu kunna sätta priset rättvist?

Samma med apelsinjuice. Fast i det fallet får man nog sätta på foliehatten. Där blev det än mer panik och allt kring det är så konstigt att man tror att det finns en "högre order".

Permalänk
Medlem

Kommunism ger alla samma liv oavsett hur kompetenta de är och vad de har för drömmar. Vissa anstränger sig i skolan, utbildar sig och blir rika på ett framgångsrikt företag och det är rättvist att de tjänar mer än någonsin som aldrig gick ut gymnasiet. Så länge alla har samma förutsättningar vilket alla i Sverige har pga fri skola så är det helt upp till dig hur långt du vill gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Så länge alla har samma förutsättningar vilket alla i Sverige har pga fri skola så är det helt upp till dig hur långt du vill gå.

Nej. Hur du än vrider och vänder på ordet "fri" så passar det inte ihop med svensk skola. Alla svenska barn har en lagstadgad skyldighet att under halva sin barndom inställa sig för skolning oavsett om denna skolning är utformad för att tillfredsställa individuella behov, stimulera förmågor och främja mental utveckling i största allmänhet eller inte. Är skorna för små så kommer man inte långt, oavsett hur långt man vill gå när man tar första steget.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

En anledning till att det är mkt hat mot komunism är att alla som har gått i skolan har förmidligen läst historia böcker om andra o kalla kriget! Där står det bara negativa saker om kommunism o det frammställs som det farligaste som finns. Tycker att det är dags att skriva om böckerna och att göra dom ur en neutral syn vinkel!

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ioskin96:

En anledning till att det är mkt hat mot komunism är att alla som har gått i skolan har förmidligen läst historia böcker om andra o kalla kriget! Där står det bara negativa saker om kommunism o det frammställs som det farligaste som finns. Tycker att det är dags att skriva om böckerna och att göra dom ur en neutral syn vinkel!

Haha, och så säger folk att ironins tidevarv är över! Man förstår ju att du inte är allvarlig men jag gissar på att några kommer tro att du är ett troll men hatten av!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Nej. Hur du än vrider och vänder på ordet "fri" så passar det inte ihop med svensk skola. Alla svenska barn har en lagstadgad skyldighet att under halva sin barndom inställa sig för skolning oavsett om denna skolning är utformad för att tillfredsställa individuella behov, stimulera förmågor och främja mental utveckling i största allmänhet eller inte. Är skorna för små så kommer man inte långt, oavsett hur långt man vill gå när man tar första steget.

Med fri menade jag gratis det är klart att systemet inte är perfekt men det är i alla fall utformat för att ge alla samma chans och inte för att ge alla samma resultat.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ioskin96:

Ok, du börjar! Beskriv kommunism, andra världskriget och nazism och fascism "neutralt".

Förlåt, men hör du inte hur dumt det låter? Är neutralt det samma som att blunda för terrorn? Är det saklighet du menar? Kan du vara saklig utan att nämna terrorn? Vad tusan är det för neutralitet du efterfrågar egentligen? Själv måste jag säga att böcker som behandlar specifikt andra världskriget och kalla kriget i regel är förvånansvärt sakliga. Finns där någon bias är det händelsevis en bias åt realpolitik snarare än åt någon ideologisk inriktning.

På dig låter det som att skolan indoktrinerat folk att tycka illa om kommunism. Det är helt främmande från verkligheten. Mina samhällsböcker från grundskola och gymnasium var snarast pinsamt släta och strök Sovjet rätt mycket medhårs och ideologin som sådan klart medhårs. Samtidigt som nazismen demoniserats till den milda grad att folk inte ens kan känna igen nazism idag (vilket är mycket farligt - det är så historien upprepar sig).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Med fri menade jag gratis

Med "lagstadgad skyldighet att under halva sin barndom inställa sig för skolning" menade jag att skolan tar 6665 timmar av barnets liv i anspråk. Och då räknar vi inte in t.ex. läxläsning eller restider till och från skolan. Min grundskola kostade mig minst 8000 timmar av mitt liv. Barnet skulle även kunna sysselsätta sig med någonting meningsfullt under dessa år, t.ex. praktisera eller jobba som lärling, och då är skolan ett direkt inkomstbortfall.

Skrivet av _NsMs_:

det är klart att systemet inte är perfekt men det är i alla fall utformat för att ge alla samma chans och inte för att ge alla samma resultat.

Vad betyder egentligen det där? Hur kan det vara meningsfullt att säga att man ger någon en chans till ett bra liv om man inte tar hänsyn till denna persons förutsättningar och förmåga att använda den metodik man ger dem i den sociala miljö man placerar dem?

Det låter mest som någonting föräldrar, lärare och politiker har övertygat sig själva om för att slippa ta ansvar för sina handlingar.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Med "lagstadgad skyldighet att under halva sin barndom inställa sig för skolning" menade jag att skolan tar 6665 timmar av barnets liv i anspråk. Och då räknar vi inte in t.ex. läxläsning eller restider till och från skolan. Min grundskola kostade mig minst 8000 timmar av mitt liv. Barnet skulle även kunna sysselsätta sig med någonting meningsfullt under dessa år, t.ex. praktisera eller jobba som lärling, och då är skolan ett direkt inkomstbortfall.

Vad betyder egentligen det där? Hur kan det vara meningsfullt att säga att man ger någon en chans till ett bra liv om man inte tar hänsyn till denna persons förutsättningar och förmåga att använda den metodik man ger dem i den sociala miljö man placerar dem?

Det låter mest som någonting föräldrar, lärare och politiker har övertygat sig själva om för att slippa ta ansvar för sina handlingar.

De flesta vet inte exakt vad de vill göra resten av sitt liv innan de börjar ettan så att bli lärling då är inte den bästa iden. Och man plcerar inte barn någonstans. Föräldrar bestämer var sina barn ska gå i skolan och om de inte tar ansvar för det är det ett helt annat problem och inte skolans fel. Vad menar du med att ta hänsyn till personens förutsättningar? Alla börjar i skolor som gör (eller i alla fall ska göra) samma sak men ändå ser man en massa folk som misslyckas för att de inte orkar anstränga sig och sen skyller på "speciella behov" som skolan inte tog hänsyn till. Alla får exakt samma förutsättningar och om man väljer att skita i det så fort det blir lite jobbigt så är det lathet som är felet och inte speciella behov. Du har inte slösat bort tusentals timmar av ditt liv. Det är de timmarna som ger dig möjligheten till en bra framtid och om studier inte passar dig så är du fri att gå efter grundskolan. Men att jobba som lärling när man är sex år? För det första så finns det inte särskilt många jobb man kan utföra utan att kunna läsa, skriva eller kunna någon matte och för det andra skulle det finnas allderles för många brandmän. Hur kan du sitta här och föreslå barnarete i stället för skolgång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

De flesta vet inte exakt vad de vill göra resten av sitt liv innan de börjar ettan så att bli lärling då är inte den bästa iden.

När jag började på mitt första jobb inom renhållning och parkarbete så visste jag inte heller vad jag ville göra med resten av mitt liv, men det hindrade inte mig från att lära mig viktiga saker som jag fortfarande har nytta av.

Skrivet av _NsMs_:

Och man plcerar inte barn någonstans. Föräldrar bestämer var sina barn ska gå i skolan och om de inte tar ansvar för det är det ett helt annat problem och inte skolans fel.

Föräldrar bestämmer om barnen ska sitta ner och hålla tyst på skola A eller skola B. Att prata om bristande föräldraansvar i valet av skola som någon sorts avgörande variabel i en misslyckad skolgång är fullständigt ur proportion till maktförehållandet mellan förälder och stat.

Skrivet av _NsMs_:

Vad menar du med att ta hänsyn till personens förutsättningar? Alla börjar i skolor som gör (eller i alla fall ska göra) samma sak men ändå ser man en massa folk som misslyckas för att de inte orkar anstränga sig och sen skyller på "speciella behov" som skolan inte tog hänsyn till. Alla får exakt samma förutsättningar och om man väljer att skita i det så fort det blir lite jobbigt så är det lathet som är felet och inte speciella behov.

Barns hjärnor utvecklas i enlighet med den uppväxtmiljö de fostras i. Olika miljöer skapar olika personliga förutsättningar. Om du inte har studerat ämnet tidigare så kan jag rekommendera t.ex. Dr. Gabor Maté eller den svenska (och engelska) artikeln på Wikipedia om anknytningsteori. Där borde det finnas gott om röda trådar att följa.

Skrivet av _NsMs_:

Du har inte slösat bort tusentals timmar av ditt liv. Det är de timmarna som ger dig möjligheten till en bra framtid och om studier inte passar dig så är du fri att gå efter grundskolan. Men att jobba som lärling när man är sex år? För det första så finns det inte särskilt många jobb man kan utföra utan att kunna läsa, skriva eller kunna någon matte och för det andra skulle det finnas allderles för många brandmän. Hur kan du sitta här och föreslå barnarete i stället för skolgång?

Hur kan du sitta här och värdera mina livserfarenheter utan att veta någonting om mig och min historia? Det är otroligt arrogant och det gör mig förbannad. Jag hade tänkt bemöta dina invändningar, men har tappat lusten. Är du intresserad av en mer generell beskrivning kan du läsa Wikipediaartikeln om unschooling.

Visa signatur

Permalänk

Så du hade hellre börjat jobba i parken när du var 7 år gammal utan att lära dig räkna, skriva, grundläggande vetenskap, dvs det mesta? Tänk om du skulle ändra dig och ville bli en advokat när du var 15? Vad skulle du göra då? Visst kan det fungera för en del saker men många jobb kommer kräva en mer strukturerad undervisning.

Det är väl knappast nån nyhet att många föräldrar brister i sitt ansvar men tur är det väl att det finns någonstans som kan ta det ansvaret och se till att barnen har en chans att kunna utbilda sig? Dagens jävla I-landsproblem, hemska tanke att behöva gå i skolan...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Det fanns regleringar på plats men de togs bort gradvis av staten tills det inte fanns något kvar. Den sista som togs bort var Glass–Steagall Act (1999) som delade upp bankerna i investmentbanker och kommersiella banker. Detta har lett till de jättelika bailouts vi såg för några år sedan. Den stiftades 1933 och i samband med det så övergav USA den rena guldstandarden (och konfiskerade allt privat guld). När sedan ekonomierna fortsatte att försvagas (på grund av de stora världskrigen) så infördes en pseudo-guld standard som kallades bretton-woods 1945 och den övergavs 1971 av Nixon pga inflation orsakad av vietnam-kriget, samt olika välfärdsprogram.

Det är alltså inte bristen på regleringar som skapat kriser utan att regeringar världen utöver alltid har frångått regleringar i det monetära systemet när det har börjat osa hett. Vi ser det nu igen i samband med EU när den europeiska centralbanken bailar ut länder i sydeuropa.

Varför staten gör detta, vilka mekanismer den använder, och historiken bakom det hela förklaras bäst i denna bok (4 kapitlet):

http://mises.org/money/4s0.asp

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Så du hade hellre börjat jobba i parken när du var 7 år gammal utan att lära dig räkna, skriva, grundläggande vetenskap, dvs det mesta?

Huvudräkning är en av de mycket användbara saker som har hänt mig under min skolgång. Det sagt så är skolgång inte en förutsättning för att lära sig huvudräkning. Aritmetik är en förutsättning för att kunna jobba med annat parkarbete än att gräva gropar och vattna blommor. Jag har även arbetat på en handelsträdgård och där är aritmetik viktigt.

På alla arbetsplatser jag har arbetat har det visat sig att en (för mig) uppseendeväckande stor andel människor är urusla på att skriva, trots fullbordad grundskola.

Finns det ett intresse som leder barnet till att arbeta med växter så kommer den självmant att söka kunskap inom de grenar av vetenskapen som är relevanta – främst biologi, men även fysik och kemi i viss utsträckning.

Skrivet av Inveramsay:

Tänk om du skulle ändra dig och ville bli en advokat när du var 15? Vad skulle du göra då?

Målet är att bli advokat. Vägen dit är att studera juridik på högskola. Tillvägagångssättet är att ta reda på de krav som finns för tillträde till högskola, uppfylla dem och sedan bli examinerad. Det är bara att göra. Det man inte redan kan lär man sig på vägen.

Skrivet av Inveramsay:

Visst kan det fungera för en del saker men många jobb kommer kräva en mer strukturerad undervisning.

Vad kännetecknar en strukturerad undervisning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

På alla arbetsplatser jag har arbetat har det visat sig att en (för mig) uppseendeväckande stor andel människor är urusla på att skriva, trots fullbordad grundskola.

och din lösning blir alltså mindre skolgång ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Boo:

Vad kännetecknar en strukturerad undervisning?

En som har en laroplan, faststallda mal och ett vettigt system for att se vid slutet att malen uppfylts. Betyg ar en fordel for att kunna ranka de sokande nar tillgang inte moter efterfragan och for att salla bort for daliga sokande. Jag ar dock inte overtygad om att det svenska systemet for utvardering om malen uppfyllts ar speciellt bra men det ar en annan diskussion. Driver VP fortfarande linjen att dom vill avskaffa betyg?

Utbildningen behover vara bred for att man ska kunna forandra sig under tidens gang. Att ha en stadig utbildningsbas gor att man battre kan ta till sig ytterligare utbildning och det betyder ocksa att man utvecklar strategier som ar anvandbara i vardagen men framforallt inom sitt jobb. Man lar sig samarbete och socialt samspel, aterigen saker som ar vitala for att kunna vara framgangsrik pa jobbmarknaden.

Kreativitet, improvisationsformaga och kommunikation ar nagot man lar sig pa lakarutbildningen och det ar darfor dom som valjer att inte bli lakare efter utbildningen ofta drar sig till finans, riskkapital, projektledning etc. Atminstone i Storbritannien ar det runt 10% som slutfor utbildningen men jobbar inte som lakare. Ingen av dom har svart att fa jobb trots att inget man lar sig pa utbildningen ar direkt relevant till dom jobben och en trearig business degree hade varit mer uppenbart ratt. Samma sak galler for all utbildning, aven om det inte har uppenbart mycket att gora med vad man vill na i slutandan ar det valdigt viktigt med bred bas att sta pa. Det ar skitsamma om du aldrig kommer anvanda din matte D, den tvingar dig att problemlosa vilket kommer hjalpa dig framat oavsett vad du gor.

Nej, en gedigen skolgang ar ytterst viktigt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

och din lösning blir alltså mindre skolgång ?

Nej. Enligt alla de studier jag har läst i ämnet och närliggande ämnen så gagnar tvångsskolning inte barn i deras utveckling. Jag är därför, men även på moralisk grund, för dess fullständiga avveckling.

Skrivet av Inveramsay:

Betyg ar en fordel for att kunna ranka de sokande nar tillgang inte moter efterfragan och for att salla bort for daliga sokande.

Eller så utformar man, utöver de grundläggande kurser som krävs, ett ansökningstest som utvärderar de förmågor som döms vara viktiga för en viss sorts utbildning. Jag ser inte varför tvångsskolning halva barndomen skulle vara nödvändigt.

Skrivet av Inveramsay:

Driver VP fortfarande linjen att dom vill avskaffa betyg?

Ingen aning. Jag är fullkomligt ointresserad av politik.

Skrivet av Inveramsay:

Utbildningen behover vara bred for att man ska kunna forandra sig under tidens gang. Att ha en stadig utbildningsbas gor att man battre kan ta till sig ytterligare utbildning och det betyder ocksa att man utvecklar strategier som ar anvandbara i vardagen men framforallt inom sitt jobb.

Som jag förstår det så är den inre drivkraften, törsten efter ny och relevant kunskap, nyckeln till att ta till sig ny kunskap i någon större och bestående utsträckning. Tvångsskolning står i direkt konflikt med detta, eftersom att det som driver barnet framåt inte är dess egen motivation, utan någon annans. Hur avgör vi vem av oss som har rätt?

Skrivet av Inveramsay:

Man lar sig samarbete och socialt samspel, aterigen saker som ar vitala for att kunna vara framgangsrik pa jobbmarknaden.

När jag gick i grundskolan var mina intressen böcker och datorer. Jag var lite överviktig. Jag blev retad av en del klasskamrater och förnedrad inför alla söta tjejer på gymnastiken när jag blev tillsagd att utföra gymnastiska moment som överskred min förmåga. Samarbete och socialt samspel? Nej. Jag satt tjurigt med armarna i kors och var ovillig att jobba efter allt mitt skolande. Det tog mycket övertygande för att jag ens skulle pröva på att arbeta. Väl på arbetsplatsen så upplevde jag för första gången att min medverkan inte var påtvingad och det var då jag påbörjade mitt lärande om samarbete och socialt samspel.

Skrivet av Inveramsay:

Kreativitet, improvisationsformaga och kommunikation ar nagot man lar sig pa lakarutbildningen och det ar darfor dom som valjer att inte bli lakare efter utbildningen ofta drar sig till finans, riskkapital, projektledning etc.

Inre motivation är en av kreativitetens tre beståndsdelar. Hur främjar tvångsskolning utvecklandet av inre motivation?

Skrivet av Inveramsay:

Det ar skitsamma om du aldrig kommer anvanda din matte D, den tvingar dig att problemlosa vilket kommer hjalpa dig framat oavsett vad du gor.

Hur kan det vara till hjälp för mig att tvingas lösa problem som för mig är meningslösa och saknar relevans i mitt liv och för mina mål? Problem finns det gott om här i världen. Mina intressen av cyklar, fotografi och industridesign stöter på problem så fort jag testar dess gränser. På min arbetsplats uppkommer problem varje dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Samtidigt som nazismen demoniserats till den milda grad att folk inte ens kan känna igen nazism idag (vilket är mycket farligt - det är så historien upprepar sig).

Det här kan vara något av det viktigaste som någonsin skrivits på Swec. Måste därför citera detta i hopp om att det kanske får någon att öppna ögonen. På samma sätt är det skrämmande att personer i den här tråden tror att kommunism är samma sak som att personen som fått löneökning bjuder på en öl.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Det här kan vara något av det viktigaste som någonsin skrivits på Swec. Måste därför citera detta i hopp om att det kanske får någon att öppna ögonen. På samma sätt är det skrämmande att personer i den här tråden tror att kommunism är samma sak som att personen som fått löneökning bjuder på en öl.

Och vidare anledningar till denna syn på kommunismen beror på att de regeringar vi haft i Sverige sedan urminnestider själva hänvisat till hur underbart kommunismen varit och att det är guld och gröna skogar. När sen verkligheten hann ikapp så skulle det självklart varit så att dessa partier tagit avstånd från kommunismen men de har antingen låtsats att det regnat alternativt pratat om att "det är inte riktig kommunism" o.s.v. då får man en situation där idealkommmunismen "idealiseras" och att det inte existerar någon riktig kommunism för då hade det funkat. Annars skulle det ju innebära att man haft fel hela tiden gud förbjude.

Konstigt nog är det Ok att relatera andra politiska ideologier utifrån vad de utfört i verkligheten och inte den idealiserade bilden av en sådan ideologi.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Du vet väl att staten/riksbanker världen över ligger bakom alla "stora" bubblor som sker? Så fort staten ska in och pilla så blir det obalanser.

Trådens mest inkorrekta påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Nej. Enligt alla de studier jag har läst i ämnet och närliggande ämnen så gagnar tvångsskolning inte barn i deras utveckling. Jag är därför, men även på moralisk grund, för dess fullständiga avveckling.

Antagligen har du sökt dig till just sådana studier. Annars faller det på sin egen orimlighet; om alla studier i ämnet (och därmed alla kunniga personer) hade ansett detta stämma, varför har vi då allmänn skolgång ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Antagligen har du sökt dig till just sådana studier.

Kan du visa studier som når slutsatsen att tvångsskolning är i barnens bästa intresse så kommer jag definitivt att läsa dem.

Skrivet av Triffid:

Annars faller det på sin egen orimlighet; om alla studier i ämnet (och därmed alla kunniga personer) hade ansett detta stämma, varför har vi då allmänn skolgång ?

Det faktum att obligatorisk skolgång är lagstiftad har ingen som helst bäring på huruvida det är rätt eller inte. Det faktum att cannabis är olagligt ogiltiggör inte studier som demonstrerar dess potenta, smärtlindrande effekt. FRA-lagens genomklubbande av regeringen styrker inte påståendet att Sverige står under ett omedelbart terrorhot. SOPA-lagens stöd bland Amerikanska kongressmän och senatorer styrker inte påståendet att ägandet av ideér är legitimt.

Den obligatoriska skolan uppkom ur behovet av människor som lyder. Människor som inte lyder är dåliga i krig. Människor som inte lyder jobbar dåligt i fabriker. Preussen var inte allra först ut, men de var de mest framgångsrika.

Vilka faktorer som gör att vi fortfarande har obligatorisk skolgång kan jag bara spekulera i. Kanske är det för att det är praktiskt att ha en uniform befolkning som har lärt sig att bete sig ungefär likadant i olika situationer och som nöjer sig med att stå framför Rosenbad med banderoller istället för musköter när de styrande krafterna kränker deras rättigheter. Kanske är det för att människor vars personlighetsstörningar driver dem till att utöva makt för maktutövandets skull är de som har kämpat hårdast för att bli ämbetsmän och därför har blivit det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av badcash:

Trådens mest inkorrekta påstående.

De senaste 40 årens excesser hänger samman med att Nixon övergav bretton-wood. Han bokstavligen tvingade den dåvarande FED-chefen att först föra en expansiv penningpolitik för att betala statliga underskott. Sedan övergavs guld-bindningen helt och dollarn blev en renodlad fiatvaluta. En annan FED-chef, Volker, erkänner öppet att det var ett misstag att överge Bretton-Wood.

http://www.businessweek.com/magazine/the-nixon-shock-08042011...

Här är resultatet av detta:

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Kan du visa studier som når slutsatsen att tvångsskolning är i barnens bästa intresse så kommer jag definitivt att läsa dem.

Jämför hur pass allmänbildade folket är nu med hur det var för 100, 200, 300 osv år sedan ?

Skrivet av Boo:

Det faktum att obligatorisk skolgång är lagstiftad har ingen som helst bäring på huruvida det är rätt eller inte. Det faktum att cannabis är olagligt ogiltiggör inte studier som demonstrerar dess potenta, smärtlindrande effekt. FRA-lagens genomklubbande av regeringen styrker inte påståendet att Sverige står under ett omedelbart terrorhot. SOPA-lagens stöd bland Amerikanska kongressmän och senatorer styrker inte påståendet att ägandet av ideér är legitimt.

Den obligatoriska skolan uppkom ur behovet av människor som lyder. Människor som inte lyder är dåliga i krig. Människor som inte lyder jobbar dåligt i fabriker. Preussen var inte allra först ut, men de var de mest framgångsrika.

Vilka faktorer som gör att vi fortfarande har obligatorisk skolgång kan jag bara spekulera i. Kanske är det för att det är praktiskt att ha en uniform befolkning som har lärt sig att bete sig ungefär likadant i olika situationer och som nöjer sig med att stå framför Rosenbad med banderoller istället för musköter när de styrande krafterna kränker deras rättigheter. Kanske är det för att människor vars personlighetsstörningar driver dem till att utöva makt för maktutövandets skull är de som har kämpat hårdast för att bli ämbetsmän och därför har blivit det?

Anledningarna till FRA-lagen, SOPA osv är ganska uppenbara. Men vilken intresseorganisation är det som trycker på för allmänn skolgång menar du ?

Sen har du ju helt fel i vad du säger ang. din konspirationsteori om att staten vill ha en uniform befolkning eller liknande. Det är en kunnig och upplyst befolkning som staten fruktar, knappast ett gäng dumbommar som knappt kan stava. Upplysning, revolution mot förtryckande statsskick och utbildning har visat sig på hand i hand om man tittar på historien. En stor anledningen till att de flesta av de nuvarande diktaturerna och icke-demokratiska stater fortfarande står är just att de inte tillhandahåller en utbildning till folket; håll dem dumma och ovetande samt gärna analfabetiska så blir det inga upplopp.

Att man inte skall ha frivillig skolgång från år 1 är väl ganska självklart. Vilken unge vill hellre vara i skolan än att vara ute och leka ?

Skrivet av Memento mori:

De senaste 40 årens excesser hänger samman med att Nixon övergav bretton-wood. Han bokstavligen tvingade den dåvarande FED-chefen att först föra en expansiv penningpolitik för att betala statliga underskott. Sedan övergavs guld-bindningen helt och dollarn blev en renodlad fiatvaluta. En annan FED-chef, Volker, erkänner öppet att det var ett misstag att överge Bretton-Wood.

Här är resultatet av detta:

http://images.businessweek.com/cms/2011-08-04/brettonwoods33_...

korrelation =! kausalitet.

Har jag rätt om jag säger att du även förespråkar avskaffande av fractional reserve banking, tror att det är banker som skapar pengar samt att det vore en bra idé att åter igen binda valutan till <något material i till synes begränsad tillgång> ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Boo:

Tror du ens själv på vad du skriver?

Var hade vi varit idag utan formell skolgång? Jag gissar i klass med de fattigare afrikanska länderna. Vad händer när allmän skolgång försvinner? Kolla på Afghanistan. Sen bara för att du inte tyckte om skolan är väl ett helt annat problem och jag förstår inte vad det skulle hjälpa att inte få någon undervisning. Har du några forskningsunderlag som publicerats i en tidning och har genomgått någon form av peer-review, dvs inte wikipedia?

Jag tror bara det är att inse att vi aldrig kommer enas om nåt av det här.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Vad har det med saken att göra? Det enda bilden visar är förändring i konsumentprisindex. Inflationen har som känt varit låg och stabil de senaste decennierna (runt 2 %).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C