Pålitlig billig SSD - ej systemdisk

Permalänk
Avstängd

Köp klart

Det blev denna:
A-DATA SSD SP900 128 GB för kampanjpriset: 899 kr på Inet.
Hoppas jag kommer slippa svära förbannelser över A-Data i framtiden.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Dom har haft problem.. intel och M4 har också haft problem tidigare som varit mycket värre än sandforce...

Men vilka löste problemet smidigast? Sandforce historien hade de ju ingen riktig lösning på först och den varade länge. Nej hela sandforce var en soppa. Intels problem kunde endast uppkomma om datorn stängdes av oväntat (ex. strömavbrott). Crucials var bokstavligen som en tickande bomb.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Edit: Kanske bör nämna att crucials firmarebugg när disken kraschar varje timme efter 5000 timmars driftstid inte finns med här då dessa diskar av förklarliga skäl alltid är över 1 år gamla innan problemen manifesterar sig.

Jag kan också meddela att inga M4 SSD säljs längre med den gamla firmware buggen (5000+).
Senast köpta (128GB) levererades med firmware ver 0309.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av stormense:

Det blev denna:
A-DATA SSD SP900 128 GB för kampanjpriset: 899 kr på Inet.
Hoppas jag kommer slippa svära förbannelser över A-Data i framtiden.

Vore intressant om du kunde köra lite tester på den. Såg att den kommit och skall vara lite fräsigare än gamla S510.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jag kan också meddela att inga M4 SSD säljs längre med den gamla firmware buggen (5000+).
Senast köpta (128GB) levererades med firmware ver 0309.

En anekdot är fortfarande inget bevis!

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

En anekdot är fortfarande inget bevis!

5000+ timmarsbuggen på M4 hörde ihop med gamla firmwaren. Eftersom de inte levereras längre vid nyköp är det ingen anekdot mfm.
Sitter du på en gammal M4 (före ver 0309), eller köper en begagnad är det dock en realitet.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

5000+ timmarsbuggen på M4 hörde ihop med gamla firmwaren. Eftersom de inte levereras längre vid nyköp är det ingen anekdot mfm.
Sitter du på en gammal M4 (före ver 0309), eller köper en begagnad är det dock en realitet.

Vad mfm antagligen menar är att man inte kan veta att alla diskar som säljs nu verkligen har version 0309 eller högre då man inte vet hur länge just den disk man köper legat i lager innan den säljs...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Surgubben:

Vore intressant om du kunde köra lite tester på den. Såg att den kommit och skall vara lite fräsigare än gamla S510.

Kommer dock köra den i Sata 2
Här en snabbtest av mina två andra SSD:

HD Tune Pro: INTEL SSDSA2M080G2GC (X25M 80 GB)

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 203.0 MB/s
Transfer Rate Maximum : 269.9 MB/s
Transfer Rate Average : 246.7 MB/s
Access Time : 0.163 ms
Burst Rate : 113.2 MB/s
CPU Usage : 3.4%

HD Tune Pro: Corsair Force 3 SSD 128 GB

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 170.2 MB/s
Transfer Rate Maximum : 242.2 MB/s
Transfer Rate Average : 230.6 MB/s
Access Time : 0.153 ms
Burst Rate : 120.4 MB/s
CPU Usage : 11.4%

A-DATA SSD SP900 128GB

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 127.9 MB/s
Transfer Rate Maximum : 187.4 MB/s
Transfer Rate Average : 149.1 MB/s
Access Time : 0.263 ms
Burst Rate : 172.7 MB/s
CPU Usage : 4.8%

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Vad mfm antagligen menar är att man inte kan veta att alla diskar som säljs nu verkligen har version 0309 eller högre då man inte vet hur länge just den disk man köper legat i lager innan den säljs...

Jäkligt enkelt att kolla på den "nyköpta" SSDn dock då det står på den vad för firmware version som är grundinstallerad....ex vis ver 0309.
Omsättningen på SSD är så hög att jag har svårt att tro att större leverantörer ligger på gamla lager.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kommer dock köra den i Sata 2
Här en snabbtest av mina två andra SSD:

HD Tune Pro: INTEL SSDSA2M080G2GC (X25M 80 GB)

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 203.0 MB/s
Transfer Rate Maximum : 269.9 MB/s
Transfer Rate Average : 246.7 MB/s
Access Time : 0.163 ms
Burst Rate : 113.2 MB/s
CPU Usage : 3.4%

HD Tune Pro: Corsair Force 3 SSD 128 GB

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 170.2 MB/s
Transfer Rate Maximum : 242.2 MB/s
Transfer Rate Average : 230.6 MB/s
Access Time : 0.153 ms
Burst Rate : 120.4 MB/s
CPU Usage : 11.4%

A-DATA SSD SP900 128GB

Inte testad ännu

Att den gamla X25an skulle vara snabbare än Force 3 visste jag faktiskt inte!

Permalänk
Avstängd

I alla fall i SATA 2.

Nu är min A-DATA SSD SP900 installerad och undrar hur det är med Trim på en en disk som inte är system.

Svar: Följer med Acronis True Image HD som fixar det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Att den gamla X25an skulle vara snabbare än Force 3 visste jag faktiskt inte!

Och ännu långsammare med ADATA i Sata 2:

HD Tune Pro: INTEL SSDSA2M080G2GC (X25) System

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 203.0 MB/s
Transfer Rate Maximum : 269.9 MB/s
Transfer Rate Average : 246.7 MB/s
Access Time : 0.163 ms
Burst Rate : 113.2 MB/s
CPU Usage : 3.4%

HD Tune Pro: Corsair Force 3 SSD Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 170.2 MB/s
Transfer Rate Maximum : 242.2 MB/s
Transfer Rate Average : 230.6 MB/s
Access Time : 0.153 ms
Burst Rate : 120.4 MB/s
CPU Usage : 11.4%

HD Tune Pro: ADATA SSD SP900 Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 127.9 MB/s
Transfer Rate Maximum : 187.4 MB/s
Transfer Rate Average : 149.1 MB/s
Access Time : 0.263 ms
Burst Rate : 172.7 MB/s
CPU Usage : 4.8%

Fast alla är bättre än en Western Digital Black

HD Tune Pro: WDC WD1001FALS-00J7B1 WD Black

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 53.6 MB/s
Transfer Rate Maximum : 111.9 MB/s
Transfer Rate Average : 89.2 MB/s
Access Time : 12.1 ms
Burst Rate : 166.6 MB/s
CPU Usage : 5.3%

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Och ännu långsammare med ADATA i Sata 2:

HD Tune Pro: INTEL SSDSA2M080G2GC (X25) System

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 203.0 MB/s
Transfer Rate Maximum : 269.9 MB/s
Transfer Rate Average : 246.7 MB/s
Access Time : 0.163 ms
Burst Rate : 113.2 MB/s
CPU Usage : 3.4%

HD Tune Pro: Corsair Force 3 SSD Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 170.2 MB/s
Transfer Rate Maximum : 242.2 MB/s
Transfer Rate Average : 230.6 MB/s
Access Time : 0.153 ms
Burst Rate : 120.4 MB/s
CPU Usage : 11.4%

HD Tune Pro: ADATA SSD SP900 Benchmark

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 127.9 MB/s
Transfer Rate Maximum : 187.4 MB/s
Transfer Rate Average : 149.1 MB/s
Access Time : 0.263 ms
Burst Rate : 172.7 MB/s
CPU Usage : 4.8%

Fast alla är bättre än en Western Digital Black

HD Tune Pro: WDC WD1001FALS-00J7B1 WD Black

Test capacity: full

Read transfer rate
Transfer Rate Minimum : 53.6 MB/s
Transfer Rate Maximum : 111.9 MB/s
Transfer Rate Average : 89.2 MB/s
Access Time : 12.1 ms
Burst Rate : 166.6 MB/s
CPU Usage : 5.3%

Nu är kanske inte just hd-tune ett lämpligt program att mäta hastigheter med, bättre att testa med as-ssd och atto då dessa visar mer än bara maxfart...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Nu är kanske inte just hd-tune ett lämpligt program att mäta hastigheter med, bättre att testa med as-ssd och atto då dessa visar mer än bara maxfart...

Testat med Atto Benchmark i SATA 2

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

12 dagar har jag haft disken och inga problem ännu.
... fortsättning följer

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

JMitt moderkort kan inte raida i AHCI och funderar på att köpa en till sådan här disk och köra Windows mjukvaru-raid (utökade dynamiska diskar). Är det en dålig ide med två likvärdiga SSD (med asynkront nand och sandforce) ?

Läste detta och är nog ingen skillnad på Raid i Bios och UDD för att slå ihop 2 diskar till en större: http://hardforum.com/showthread.php?t=1513208.

49 kr dyrare än när jag köpte första disken eftersom de tagit bort fri frakt på varan
https://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

Jäkligt enkelt att kolla på den "nyköpta" SSDn dock då det står på den vad för firmware version som är grundinstallerad....ex vis ver 0309.
Omsättningen på SSD är så hög att jag har svårt att tro att större leverantörer ligger på gamla lager.

Spelar väl ingen roll heller..

Eftersom det inte handla om någon dataförlust. Skulle man stöta på 5000h buggen så uppdaterar man firmware o kör vidare som om inget hade hänt. En av de trevligare ssd-buggarna enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

JMitt moderkort kan inte raida i AHCI och funderar på att köpa en till sådan här disk och köra Windows mjukvaru-raid (utökade dynamiska diskar). Är det en dålig ide med två likvärdiga SSD (med asynkront nand och sandforce) ?

Läste detta och är nog ingen skillnad på Raid i Bios och UDD för att slå ihop 2 diskar till en större: http://hardforum.com/showthread.php?t=1513208.

49 kr dyrare än när jag köpte första disken eftersom de tagit bort fri frakt på varan
https://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp...

Det finns väl ingen anledning att raida SSDs alls?

De klarar ju redan så många fler parallella operationer mot vad en HDD gör och då vinner man inget märkbart på att raida, man kan få sämre prestanda till och med.
Det enda som syns är väl dubbel maxhastighet om du överför många stora filer och om kontrollern klarar den höga hastigheten, men det känns lite onödigt, då det är så sällan man hanterar stora filer jämfört med små.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Tänkte mer om jag i framtiden köper fler spel med tjänsten Origin. Som med Steam går det inte sprida ut spelen på fler diskar i Origin. BF3 behöver en SSD för att korta den ändå långa uppstarten. Sedan ser jag stor vinst med att, som nu, ha OS på en SSD och programmet på en annan SSD. Photoshop och Office startar nu mycket snabbare. Så det är mer plats jag vill ha genom att slå ihop två SSD. Tror inte jag i framtiden kommer vara unik i detta. Men kommer det gå långsammare, som du misstänker, har jag ju förlorat.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tänkte mer om jag i framtiden köper fler spel med tjänsten Origin. Som med Steam går det inte sprida ut spelen på fler diskar i Origin. BF3 behöver en SSD för att korta den ändå långa uppstarten. Sedan ser jag stor vinst med att, som nu, ha OS på en SSD och programmet på en annan SSD. Photoshop och Office startar nu mycket snabbare. Så det är mer plats jag vill ha genom att slå ihop två SSD. Tror inte jag i framtiden kommer vara unik i detta. Men kommer det gå långsammare, som du misstänker, har jag ju förlorat.

Lösningen är steam på en disk och origin på en annan. Sedan finns det ju program som steam mover* som gör att man kan flytta spel från steammappen.

*Det går att lösa manuellt men enklare och snabbare än att gå in i kommandotolken.

Permalänk
Avstängd

Har redan Steam Och Origin på olika diskar.

Att ha Steam på en SSD hade varit dyrt efter alla år med jul-reor
Fast programmet Steam-mover verkar inte så dumt. Om jag förstår rätt kan man lägga över enstaka spel på annan disk.

Här var också lite matnyttigt om att ha Origin på fler diskar

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Jag har nu även köpt en Team Xtreem S2 SSD - 120GB SATA III, Sandforce SF-2200 och testresultatet med E-SATA (2) blev allt annat än fantastiskt men får hoppas den är stabil.

Jag har installera testutgåvan av Windows 8 på denna och om-mappa något spel från Steam. Lite ovant nu med att GTA 4 startar på några sekunder. Ska se hur det också blir med Max Payn 3.

Med Max Payn 3 så får jag fortfarande vänta lång tid när man vill skippa evigt långa cut scenes som inte är så trevliga nä man spelar om spelet. Fast det går snabbare med spelet på SSD men tar fortfarande lång tid.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Har nu provat T Team Xtreem S2 SSD - 120GB SATA III, Sandforce SF-2200
direkt i SATA 2-porten och då blev det helt andra farter.

Rätt ska vara rätt.

Repris på bilden ovan med Intel MX2 vs A-DATA P900 genom SATA-2

Fast kanske skulle köpa 24 stycken?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Funderar faktiskt på att köpa en till A-Data Premier Pro SP900, denna gång 256GB och göra en mjukvaru-raid0 i Windows (utöka volym) till A-Data Premier Pro SP900 128 GB (= 380 GB) .

Säger nu adjö till den gamla Intel X25:an som systemdisk och ckonade just över Windows 7 systemet på Kjelles udda märke Team Xtreem 120GB och reversa Windows 8 till gamla X25. Tycker redan det är märkbart skillnad som kan bero på inbillning eller att skrivhastigheten är bättre på Sandforce SF-2200. Återkommer med att berätta om systemet är lika stabilt som på Intel X25.

  • Windows 7 från Intel X25M 80 GB till Team Xtreem 120GB

  • Windows 8 från Team Xtreem 120GB till Intel X25M 80 GB

Ska även berätta om konsument-förandsutgivningen av Windows 8 beter sig lika smidigt på Intel X25M 80 GB som Sandforce SF-2200 disken (Team Xtreem)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Kunde inte låta bli att köpa en Verbatim SATA II 2,5" SSD - 128GB för Kampanjpris! på Alina för 581 kr inklusive frakt för oss på Sweclockers. Jag har bara testat att spela på disken och det funkar bra. Här är i alla fall testresultat från Atto i SATA 2 porten:

Provade att packa upp en 1 GB Xlive rar-packad mapp och det tog 12,67 sekunder (11 sekunder på A-Data disken, 13,22 på WD Green mekanisk).

WD Green 1 TB Mekanisk hårddisk

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Intressant:). Själv beställde jag en Intel 520 60GB från Inet till operativet då min gamla Intel X25V G2 40GB ska pensioneras & det blir en Verbatim 128GB från Alina i morgon till spelen. Den e ju nästan gratis:). Ska bli skoj

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag inte använt en SSD som annat än systemdisk.

HDD's funkar fortfarande utmärkt med nuvarande skrivhastighet och deras kapacitet.
SSD's har enligt mig för lite utrymme och för högt pris för att vara "lagringsdiskar".

(Bara MIN åsikt dock )

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Jo, men rätt gott när vissa spel laddar på halva tiden. Mjukvara-raidade 2 st diskar i SATA 2 (Windows utökade disk) till en 240 GB. Ingen prestandaökning alls men slipper spilla GB över 2 diskar.

1st SSD i SATA II port

2st SSD i SATA II port

3 st SSD i SATA II port

4 st SSD i SATA II port

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Lagt till en bild till ovan:

3 st SATA 2 Diskar

Köpte alltså ännu en billig disk OCZ Vertex 2 120GB SSD E Series och har nu dessa i en mjukvaru-raid (Windows utökad disk)

På två diskar tjänade jag ingen fart med på tre blev det 100 MB/sec snabbare med läsning och stora filer.
Observera att jag har disken bara för spel och program samt tagit backupper på dessa ifall någon SSD skulle strula.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Fjärde disken på väg till min mjukvaruraid!

Denna gång en mer så kallad vanlig disk:Samsung SSD 830 Series 256GB billigt från Inwarehouse Hann beställa i morse medan den kostade 1.363,10 inklusive frakt

Får den i morgon och kan då flytta hela mitt Steam-bibliotek till SSD. Återkommer med nya mätningar.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)