Vad köper jag för skärm för att få ut mest utav mitt gtx680?

Permalänk
Medlem

Vad köper jag för skärm för att få ut mest utav mitt gtx680?

Hejsan!

Frågan jag ställer idag lyder som följande:

Vilken skärm ämnar sig bäst ihop med mitt gtx680, och vilken anslutning ska jag använda?

Blir en del fps-spel så 120hz kanske är att föredra, även om jag knappt vet vad det innebär.

Jag är helt grön inom området så små förklaringar till varför just den funktionen på just den skärmen funkar bra osv.

Tack på förhand.

MVH Kelloxz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Hejsan!

Frågan jag ställer idag lyder som följande:

Vilken skärm ämnar sig bäst ihop med mitt gtx680, och vilken anslutning ska jag använda?

Blir en del fps-spel så 120hz kanske är att föredra, även om jag knappt vet vad det innebär.

Jag är helt grön inom området så små förklaringar till varför just den funktionen på just den skärmen funkar bra osv.

Tack på förhand.

MVH Kelloxz

Jag använder mig av ett Gtx 680 och spelar på Dell U3011 i 2560x1600 med grafiken maxad och 4 aa, 16 aniso. Det flyter på perfekt enligt min smak.

Spelet jag spelar just nu är Skyrim med otroligt många moddar pålagda. Jag har aldrig under 60 fps! Jag älskar GTX 680

Permalänk
99:e percentilen

Om du är helt grön på området tror jag att du klarar dig fint med en 60Hz-skärm. Om du tänker spela BF3 kommer du ändå inte upp i så mycket mer än det med allt maxat (vilket man ju dock självklart inte måste ha).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag använder mig av ett Gtx 680 och spelar på Dell U3011 i 2560x1600 med grafiken maxad och 4 aa, 16 aniso. Det flyter på perfekt enligt min smak.

Spelet jag spelar just nu är Skyrim med otroligt många moddar pålagda. Jag har aldrig under 60 fps! Jag älskar GTX 680

Den var lite dyr, så fin i smaken är jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Om du är helt grön på området tror jag att du klarar dig fint med en 60Hz-skärm. Om du tänker spela BF3 kommer du ändå inte upp i så mycket mer än det med allt maxat (vilket man ju dock självklart inte måste ha).

Kör just nu med en 24 tum 60hz, och tycker verkligen inte om den... den hänger inte riktigt med i många spel. Men det var en budget-skärm så jag väntade nästan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Den var lite dyr, så fin i smaken är jag inte.

Nja dyr och dyr, ett gtx 680 kostar ju ca 5000 så 10.000 för en skärm är inte dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Nja dyr och dyr, ett gtx 680 kostar ju ca 5000 så 10.000 för en skärm är inte dyrt.

Okej men dyrare än vad jag tänkt mig iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Okej men dyrare än vad jag tänkt mig iallafall

Hmm det finns en massa folk här på sweclockers som sitter med 2 st gtx 680 i sli för 10.000 och kör med en 27 tummare med 1920x1080 upplösning, det är fullständigt obegripligt. Jag kommer alltid att prioritera skärmen mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hmm det finns en massa folk här på sweclockers som sitter med 2 st gtx 680 i sli för 10.000 och kör med en 27 tummare med 1920x1080 upplösning, det är fullständigt obegripligt. Jag kommer alltid att prioritera skärmen mest

Vi vet
Men det är bra det, jag önskar också att jag skulle kunna lägga 10 000kr på en skärm! Någon gång kanske. Jag väntar precis spänt på de kommande högupplösta skärmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillsowi:

Vi vet
Men det är bra det, jag önskar också att jag skulle kunna lägga 10 000kr på en skärm! Någon gång kanske. Jag väntar precis spänt på de kommande högupplösta skärmarna.

Det handlar om att prioritera, alla kan lägga 10.000 på en skärm. Jag väntar också på de mer högupplösta skärmarna och det lär dröja till 2013 innan dem kommer till konsumentpriser.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så att nästa generation skärmar närmar sig, så det känns ganska ovärt att slänga ut 10k på en skärm som snart blir outdated...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landahl:

Hmm det finns en massa folk här på sweclockers som sitter med 2 st gtx 680 i sli för 10.000 och kör med en 27 tummare med 1920x1080 upplösning, det är fullständigt obegripligt. Jag kommer alltid att prioritera skärmen mest

Tro mig, alla på Sweclockers vet det men alla har inte råd att lägga 10k på en skärm speciellt inte när man som i TS fall precis lagt 5k på ett grafikkort. Det verkar även vara väldigt mycket unga (mig inkluderat) här på forumet och då rör det sig (procentuellt) om en astronomiskt stor summa för en "leksak" eftersom att hela månadslönen går åt ifall jag skulle köpa en sådan skärm.

Ontopic: Rekommenderar en Samsung S23A700D, har själv den tillsammans med ett GTX670 och jag måste faktiskt erkänna att 120hz gör skillnad, förut brukade jag ofta få huvudvärk när jag spelade. Det händer nästan aldrig nuförtiden! Sen är flytet i allmänhet bättre än på min gamla 60hz:are.

Kanonskärm för pengarna, enda problemet är att skärmen lätt blir dammig men om man väger fördelarna med den nackdelen så är det en fjärt i vinden. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930883

Edit: Om du vill ha bättre färger så ska du köra på en skärm med IPS-panel, Eizo Foris 2332 är väldigt bra för spel men bara 60hz. Om du inte känner det behovet utan som jag hellre har mer flyt i spelen så rekommenderar jag en 120hz skärm t.ex. ovanstående nämnda Samsung eller Benq XL2420t. Även Samsung S27A950d verkar bra men vissa har haft stora problem med backlightbleeding på dem.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Nu är det ju så att nästa generation skärmar närmar sig, så det känns ganska ovärt att slänga ut 10k på en skärm som snart blir outdated...

En skärm för 10.000 blir ju inte automatiskt kass bara för att det kommer nya skärmar. Dell kommer ut med nya 24, 27 0ch 30 tumsskärmar i slutet av året men med samma upplösning som föregående. Dem kommer att bli lite billigare och Dell kommer att rikta dem mot hemma användare, dock kommer dem att fortsätta sälja tex U2410 och U3011 fast med inriktning till professionella användare. De nya skärmarna kommer va glossy och med led belysning.

Det där med nästa generation är bara ett försäljkningsknep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Nu är det ju så att nästa generation skärmar närmar sig, så det känns ganska ovärt att slänga ut 10k på en skärm som snart blir outdated...

true story, men allt blir gammalt. Det jag skulle sattsat på är en 60Hz IPS-panel ( då ips-paneler ger bra färg och bra betraknings vinklar). 120Hz inebär att kärrmen kan "byta" bild 120 gånger per sekund medans en 60Hz skärm kan "byta" bild 60 gånger per sekund. Dock för att en 120Hz skärm ska kunna utnyttjas till max krävs då även minst 120fps till skillnad från 60Hz skärmarna som då bara behöver 60Fps för att utnyttjas till max.

Det som händer då är att en 120Hz skärm får fler bilder per skund vilket ger gömnare rörelser när man ex springer i ett spel. Dock finns bara tn-paneler som 120Hz och då blir färgåtergivningen lidande samt betraknings vinklar. Det jag pratar om är dock generellt och det kan finnas undantag.

Obs kan innehålla stavfel då jag inte orkar läsa igenom posten

Permalänk
Medlem

Om jag nu ska satsa på en lite dyrare skärm, är det 2560x1440 som gäller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

Om jag nu ska satsa på en lite dyrare skärm, är det 2560x1440 som gäller då?

Japp eller 2560x1600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

De nya skärmarna kommer va glossy och med led belysning.

Helt säker på att de kommer vara glossy? Jag tvivlar inte, jag vill bara gärna få det bekräftat, för jag hatar glossy innerligt...

I så fall får det bli en U3011 för mig ändå, trots att jag avvaktat pga att den genererar så hiskeligt mycket värme. Enda fördelen med led-belysning är ju markant lägre strömförbrukning (så jag inte måste köra AC:n här hemma för att inte svettas ihjäl), men om den nya 30" kommer vara glossy så kan den dra åt h******.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Helt säker på att de kommer vara glossy? Jag tvivlar inte, jag vill bara gärna få det bekräftat, för jag hatar glossy innerligt...

I så fall får det bli en U3011 för mig ändå, trots att jag avvaktat pga att den genererar så hiskeligt mycket värme. Enda fördelen med led-belysning är ju markant lägre strömförbrukning (så jag inte måste köra AC:n här hemma för att inte svettas ihjäl), men om den nya 30" kommer vara glossy så kan den dra åt h******.

Jag håller med dig glossy is a pain in the **. Nya U2713 kommer ha high glossy och jag läste på ett forum att U3013 också kommer ha det.

Permalänk
Medlem

vad finns det för alternativ om jag är redo att ge 6 tusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelloxz:

vad finns det för alternativ om jag är redo att ge 6 tusen?

Flera 27" med 2560x1440 och bättre panel än TN. Jag har en U2711 på jobbet, som är klart trevlig. Kolla prisjakt om inte annat. Vet att Samsung har en liknande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag håller med dig glossy is a pain in the **. Nya U2713 kommer ha high glossy och jag läste på ett forum att U3013 också kommer ha det.

Ok, skit. Låter tyvärr väldigt troligt förstås. Då får det nog bli U3011 för mig. Tackar!

Visa signatur

5950X, 3090