Bilskrotaren tog bilen utan tillåtelse - Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

är själv lite nyfiken på hur detta går till,

jag blev fundersam då jag själv åkte på liknande.

bad om hämtning på 2 bilar, skrev i meddelandet; regnr, färg och vart de stod

Fick sen ett samtal "vi har nu hämtat dina bilar, postar du in regbevisen är du snäll"

jag blev av med bilarna som jag velat, Men OM jag nu utgett mig för att ha varit någon annan? fanns inget sätt att identifiera mig på siten mer än att skriva i mitt regnr och personnummer etc etc hade det vart t.ex bankID så känns det vartfall säkrare.

samt att jag aldrig orkade skicka in regpapperna, nu när jag kikar så står inte bilarna kvar på mig längre. Har de fullmakt att ta över ägandet på en bil och skrota den enligt ett formulär på nätet mer eller mindre?

Är man riktigt jävlig bör man ju kunna skicka in vems bil man vill på skrotning, visst de kanske märker de men har de redan satt klorna i bilen så kan det ju skapa kaos

alternativt att man själv kan anmäla den stulen?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Uppdateringsdags

Jag pratade med firman idag, och till att börja med var killen jag pratade med helt oförstående, men när jag upprepat händelseförloppet och läst högt från beställningen så förstod han mig. Fick senare idag ett samtal från en nisse lite högre upp i kedjan som sa att jag endast behövde lämna kontrollnumret från reg.beviset, och att alla mina omkostnader samt att skrotavgiften skulle makuleras. Parkeringsbeviset är på väg med posten, och jag har fått fler ursäkter idag än på resten av året tror jag

Hans version av det hela var att bärgaren trott att bilen redan var tömd, och beslutat sig i all hast för att ta med bilen utan att se över beställningen. Många av bärgarna kan nog inte så mycket juridik, utan går helt efter företagets policy

Tror mest dom var glada att jag inte polisanmälde och krävde skadestånd.

Kopierar in mailet jag fick från firman också, där allt finns på papper.

Citat:

Hej Lukas!

Beklagar det inträffade. Jag har dessvärre ingen bra förklaring till det inträffade.
Personen hos oss som har varit ansvarig för just denna order är tyvärr på semester denna och nästkommande vecka.
Vi brukar normalt sätt inte ringa kunden om ordern är i sin ordning, men i detta fall var ordern bristfällig och skulle därför inte ha hämtats, vårt misstag.

Dessvärre är bilen redan pressad så vi kan inte få tag på ert parkeringstillstånd.

Det jag kan göra är att ta bort avgiften på hämtningen, men vi behöver kontrollnumret från det gula registreringsbeviset, del 2. Det går utmärkt att skicka det till min mailadress.

Med vänlig hälsning

***** *********
***** Bilskrot AB

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Uppdateringsdags

Jag pratade med firman idag, och till att börja med var killen jag pratade med helt oförstående, men när jag upprepat händelseförloppet och läst högt från beställningen så förstod han mig. Fick senare idag ett samtal från en nisse lite högre upp i kedjan som sa att jag endast behövde lämna kontrollnumret från reg.beviset, och att alla mina omkostnader samt att skrotavgiften skulle makuleras. Parkeringsbeviset är på väg med posten, och jag har fått fler ursäkter idag än på resten av året tror jag

Hans version av det hela var att bärgaren trott att bilen redan var tömd, och beslutat sig i all hast för att ta med bilen utan att se över beställningen. Många av bärgarna kan nog inte så mycket juridik, utan går helt efter företagets policy

Tror mest dom var glada att jag inte polisanmälde och krävde skadestånd.

Kopierar in mailet jag fick från firman också, där allt finns på papper.

så i slutändan fick blev kostnaden för skrotningen, vad nu ditt nya säljbara batteri hade inbringat?

Permalänk
Inaktiv

Det är helt åt helvete hur vissa skrotar fungerar, anmäl en bil för skrotning o vips så hämtas den och skrotas, inga papper eller kontroll vid hämtning. Lite lojt, vad hade hänt om jag bett dom ta grannens bil?

Hade dom då kört bort med den och skrotat, eller gör dom en riktig koll innan den körs i skrotmaskinen? Blev förvånad själv när jag skrotade min första bil att det gick så lätt. Slutade med att min bror fick ta sig snabbt till skroten o fixa allting som låg kvar i bilen.

Låter som att OPs skrotfirma insåg att dom gjort något olagligt och bara försökte rensa upp efter sig, man kan ju inte bara ta en bil utan att få en underskrift och kolla legitimation, låter ju helt sjukt.
Lite som när jag försökte sälja min gamla bil ändå så ville köparna "ey kompis vi behöver inga papper", givetvis det blev ingen affär. Som bilägare vill man inte att någon annan tomte åker omkring och gör inbrott/kör mot rött/kör för fort när man själv fortfarande står som ägare.

Helt klart, nästa gång jag skrotar en bil och dom bara tar skiten så blir det polisanmälan, hur ska jag veta att dom hämtat den alternativt att den blivit stulen om ingen säger något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Praktikanter/ersättare, där är svaret:)

Funkar ju alltid som ursäkt oavsett om det stämmer eller ej....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Parkeringsbeviset är på väg med posten

Citat:

Dessvärre är bilen redan pressad så vi kan inte få tag på ert parkeringstillstånd.

Uhm har jag missat något eller är det helt enkelt skillnad mellan dessa två?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Tur att du inte satt i bilen när de fick för sig att plocka upp den, då hade du väl gått samma öde till mötes som parkeringstillståndet.

Kommer att tänka på höjdarfilmen Top Secret där en snubbe överlever en bilpress, ni som sett den vet hur sjukt rolig den är.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Hmm.. grannen har köpt ny bil och den är finare än min!? Det måste vi fixa;)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Lite skumt om de inte har en policy där bilen ska stå x dagar innan den blir mosad. Jag menar alla kan ju göra fel?

Permalänk

Hm, att bilen inte starta förhindrar inte stöld av den..
Visst nu är det ju avklarat att skrotfirman har hämtat den, men jag har sprungit igång flertal bilar själv när jag glömt lampor, radio och diverse annat skit igång och tömt battariet.
Senast idag, satans tändlås glappa och startmotorn låg i när jag åkte till jobbet, 3mil..bränd startmotor.. Och handbroms som ligger mot. Volvo 740GLE. 88 med mekaniskt insprutning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Uhm har jag missat något eller är det helt enkelt skillnad mellan dessa två?

Troligtvis är det ett nytt parkeringstillstånd från "parkeringstillståndsmyndighetsverket". Dock trodde jag också först att de räddat parkeringstillståndet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag förstår dock inte hur du hade tänkt dig med batteriet? Om de hade knackat på din dörr och du nu varit hemma och de hade velat hämta bilen skulle du då sagt ja men vänta lite ska bara skruva ur batteriet och tömma bilen... Skulle de då stått där och väntat på dig? De gjorde det säkert i all välmening och du körde act a douche direkt är min personliga åsikt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Jag förstår dock inte hur du hade tänkt dig med batteriet? Om de hade knackat på din dörr och du nu varit hemma och de hade velat hämta bilen skulle du då sagt ja men vänta lite ska bara skruva ur batteriet och tömma bilen... Skulle de då stått där och väntat på dig? De gjorde det säkert i all välmening och du körde act a douche direkt är min personliga åsikt.

Jag vet inte hur ni har det i Malmö men resten av Sverige brukar ringa och boka en tid inte bara dyka upp utanför dörren. Hade de ringt 1h innan de kommer så hade han haft gott om tid på sig att tömma bilen.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Hade fan stämt dem i efterhand ändå, seriöst det som tar hårdast är när någons plånbok tar stryk. Var ju i alla fall bra att företaget bad om ursäkt, dock väldigt oansvarigt att bara hämta upp någons egendom sådär utan överlåtelse. Snacka om att driva sitt företag i botten om dessa saker skulle hända ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Teoretiskt sett skulle han kunna ha en 70"-TV, 100 kilo oxfilé och hela sin döda släkt i urnor i bilen, då kan det ju vara ett problem. Nu är det väl mest fråga om en principsak och ett parkeringsbevis.

Fast om så var fallet så skulle han tagit ut sina prylar och döda kroppar ur bilen innan den 18e som han angav som tidigaste hämtnings tid.
Det lär ju inte vara så svårt att förstå, om han inte tar ut sakerna ur bilen innan den 18e så får han skylla sig själv.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kent:

Funkar ju alltid som ursäkt oavsett om det stämmer eller ej....

Stämmer för det mesta tro't eller ej. Iaf för oss på jobbet.

Permalänk
Skrivet av fidde66:

Hur blir det med avregisteringen av bilen ? Vet att poolaren sålde sin GTI till Norge och får fortfarande betala någon register avgift på 35kr /år.

Säg till din polare att sluta betala då, ingen avgift du måste pröjsa och inget som går till fogden när man inte gör det. Det som händer om de "vidtar någon åtgärd" är i förenklad version att de stryker bilen ur svenska trafikregistret och den räknas sedan inte som mer bil än ett köksbord.

Permalänk
Medlem

Det intressant är hur gjorde bärgaren/skrotaren för att styrka att det verkligen var ägaren av bilen som gjort beställningen att bilen skulle hämtas för skrotning?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du skrev att dom skulle hämta bilen tidigast den 18. Du har inte gett dom information när dom senast måste hämta bilen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Uppdateringsdags

Jag pratade med firman idag, och till att börja med var killen jag pratade med helt oförstående, men när jag upprepat händelseförloppet och läst högt från beställningen så förstod han mig. Fick senare idag ett samtal från en nisse lite högre upp i kedjan som sa att jag endast behövde lämna kontrollnumret från reg.beviset, och att alla mina omkostnader samt att skrotavgiften skulle makuleras. Parkeringsbeviset är på väg med posten, och jag har fått fler ursäkter idag än på resten av året tror jag

Hans version av det hela var att bärgaren trott att bilen redan var tömd, och beslutat sig i all hast för att ta med bilen utan att se över beställningen. Många av bärgarna kan nog inte så mycket juridik, utan går helt efter företagets policy

Tror mest dom var glada att jag inte polisanmälde och krävde skadestånd.

Kopierar in mailet jag fick från firman också, där allt finns på papper.

jamen där ser du, det löste sig utmärkt!
och poängen med den här tråden är.... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Du har ju redan gjort klart din åsikt i brevet, vad är meningen med tråden? Klapp på axeln?

Ibland undrar man om swec har blivit ett ställe där folk som gillar att skriva och skicka argsinta brev visar upp sig från sin sämsta sida...

Skickades från m.sweclockers.com

Sweclockers är en mötesplats, ett forum där man pratar med folk. Är det fel att hålla uppe en konversation?

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jamen där ser du, det löste sig utmärkt!
och poängen med den här tråden är.... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta försöka "trolla" fizzdan, du gör bara dig själv till åtlöje...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jamen där ser du, det löste sig utmärkt!
och poängen med den här tråden är.... ?

Skickades från m.sweclockers.com

ett forum är väl ett ställe där man diskutera olika saker. eller har jag fel? poängen med tråden har väl trådskaparen väl sagt, han frågade om råd eller?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jamen där ser du, det löste sig utmärkt!
och poängen med den här tråden är.... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu, du ger dig inte

Sakfrågan är nu avklarad, men jag kan ju ge dig en beskrivning på vad forum är för något.

Citat:

Forum (plural forums or fora)
A place for discussion.
A gathering for the purpose of discussion.
A form of discussion involving a panel of presenters and often participation by members of the audience.
(Internet) An Internet message board where users can post messages regarding one or more topics of discussion.

Hela meningen med forum är diskussion, och ingenstans står det vad som är, och inte är ett "rätt" ämne att diskutera. Jag antar att du bara vill retas, men nu har du det, svart på vitt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Till alla som hjälpt till och varit moraliskt stöd vill jag tacka Allt har gått bra. Bilen är pressad, och jag behövde inte betala ett öre.

Slutet gott, allting gott. Speciellt på SweClockers <3

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Till alla som hjälpt till och varit moraliskt stöd vill jag tacka Allt har gått bra. Bilen är pressad, och jag behövde inte betala ett öre.

Slutet gott, allting gott. Speciellt på SweClockers <3

..R.I.P car..kanske blir en läsk burk imorgon

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Mata inte trollen!
Dom kommer ju bara tillbaks då

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!