Permalänk
Medlem

SMTP server?

Hej alla nörd vänner!

ska fylla ett rack till mitt blivande bryggeri med lite olika godsaker..

utan att ställa så stora frågor, ska jag satsa på att leka mailserver i ubuntu server eller windows exchange server?

om det skulle vara mänskligt lätt att sätta upp, kan någon lika en liten guide kanske?

eller går det kanske att får en outlook klient att hämta mail fr en ubuntu server kanske?

tack på förhand <3

glad midsommar!

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska inte ha någon oro för att få en Outlookklient att hämta mail från något annat än en Microsoftserver. IMAP/POP som används för detta är öppet specificerat sedan mitten på 80-talet.

Vad gäller ditt val så kan det ju nämnas att Ubuntu Server kommer utan licenskostnad, vilket både Windows och Exchange kräver.

Vad gäller arbetet så låter det som att du tänkt göra det själv, och att du inte har direkt erfarenhet av mailservrar i någon form, så tiden du lägger ner kommer bli jämförbar oavsett vilket alternativ du väljer. Guider finns att hitta, då detta låter som en vanlig åtgärd.

Personligen skulle jag valt en öppen lösning utan licenskostnader. Det finns många skäl för detta, men redan det mest ytliga: inga licenskostnader, kanske räcker för beslutet.

EDIT: Du nämner bara SMTP, vilket används för att skicka mail, men jag antar ovan att du har tänkt kunna ta emot mail också.

Jag kan heller inte undgå att nämna att du kan låta t ex Google sköta alla mailrelaterade bestyr så att du kan lägga din tid på roligare saker (bryggandet, t ex). Det är få saker som jag hört folk svära över så mycket som att driva mailservrar må du veta: spam, spam och åter spam, bli spamlistad och få mail som studsar, datorn ligger nere och dina affärsmail kan inte skickas/tas emot... Jag skulle väldigt noggrant övervägt att köra Google Apps el dyl.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner 180 dagars testversion alla (tror ja) windows servers. Ska du sätta upp en exchange mail med en small business server så kommer du "inte" misslyckas det är klart efter installation, nästan. SEdan kör du par wizards så är det klart. Detta gäller in- och utgående mail.

Vad gäller linux är det lite meckigare men med lite google så är det en bra erfarenhet för du behöver ha lite förståelse för hu det fungerar vilket du lär dig bättre än att Läsa dig till det. Vill du vara riktigt seriös så kan du (om du inte redan har) reggat en domän för att koppla det till din server.

Sedan kan du även installera exchange på en ikke sbs server, vilket är svårare men Bra å kunna...så glid in på MS sida å tanka ner det du kan å lek
Kan rekommendera vmware i botten vilket underlättar ditt labbande rejält.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

Du kan ladda ner 180 dagars testversion alla (tror ja) windows servers. Ska du sätta upp en exchange mail med en small business server så kommer du "inte" misslyckas det är klart efter installation, nästan. SEdan kör du par wizards så är det klart. Detta gäller in- och utgående mail.

Vad gäller linux är det lite meckigare men med lite google så är det en bra erfarenhet för du behöver ha lite förståelse för hu det fungerar vilket du lär dig bättre än att Läsa dig till det. Vill du vara riktigt seriös så kan du (om du inte redan har) reggat en domän för att koppla det till din server.

Sedan kan du även installera exchange på en ikke sbs server, vilket är svårare men Bra å kunna...så glid in på MS sida å tanka ner det du kan å lek
Kan rekommendera vmware i botten vilket underlättar ditt labbande rejält.

Även om det är 180 dagars tidsfrist så kommer ju lösningen förr eller senare börja kosta. Därefter kommer det kosta löpande för licens, och förr eller senare kommer nya versioner ut som kräver nyinköp, etc., och som alltid: vendor lock-in.

Eftersom en server ska sättas upp så utgår jag ifrån att det handlar om en egen domän, och att de inte bara handlar om att hämta hem mail från Gmail/Hotmail, då sådana fall uppenbarligen inte kräver speciellt mycket (en lokal emailklient på sin höjd).

Som jag ser det så är alternativ 1 att spara tid genom att lägga pengar på lösningen. Då är Google Apps troligen det bästa valet. Alternativ 2 är att spara pengar genom att lägga tid på lösningen. Då är Ubuntualternativet troligen bäst då det som sagt är gratis och du slipper all form av vendor lock-in. En SBS+Exchange-lösning får i mina ögon alla negativa delar med alt 1 (kostar pengar, vendor lock-in) samt alt 2 (tar tid att sätta upp, du administrerar själv, spam, spam, spam, bekymmer när saker går ner (ryker en hårddisk så stannar företaget - hårddiskar ryker förr eller senare)).

Allt som allt så brukar det finnas klart roligare saker att pyssla med än att administrera sin egen mailserver. För stora företag där det är värt att ha en egen IT-avdelning som sköter om sådana saker så är det bra med egna lösningar. För småföretagare så är det bara ytterligare en sak som snor tid från det essentiella från företaget.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Härligt med så fina svar fr er

Allt som har med pengar och göra bjuder ericsson på.. Men jag tar linux över windows alla dagar i veckan! har ingen annan applikation som ska köras på Windows, så det vore ju trevligt att spara lite el genom att köra flera applikationer på samma burk i Linux.. Vi får se hur det blir

Ryker en disk så stannar företaget? (kör RAID, UPS, dubbla PDUer samt dubbla fiber upp länkar i två st HP2510G 48 switchar) men det vore ju alltid fint om denna mailserver skulle kunna göra lite backups ibland. Cron job eller hur nu det görs.

ska setta up en linux och en windows så får vi se vad som intresserar mig / mina kompanjoner mest

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kevzoor:

Härligt med så fina svar fr er

Allt som har med pengar och göra bjuder ericsson på.. Men jag tar linux över windows alla dagar i veckan! har ingen annan applikation som ska köras på Windows, så det vore ju trevligt att spara lite el genom att köra flera applikationer på samma burk i Linux.. Vi får se hur det blir

Ryker en disk så stannar företaget? (kör RAID, UPS, dubbla PDUer samt dubbla fiber upp länkar i två st HP2510G 48 switchar) men det vore ju alltid fint om denna mailserver skulle kunna göra lite backups ibland. Cron job eller hur nu det görs.

Då är det inte riktigt samma "småföretagarscenario" som jag antog. Faktum kvarstår att det kan vara en del jobb att sköta egen mailserver, men det har ju också sina fördelar att ha kontroll över tjänsten själv. Hur jobbigt detta är beror på hur van man är, hur kul man tycker det är att pilla och huruvida man får betalt för det .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.