Lenovo ThinkPad Edge E530 - Prisvärd bärbar för dagligt användande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Dustin har med E530 i sin sommarrea. Pris: 6 490 kr:

http://www.dustinhome.se/product/501...5-6-w7hp-blue/

Core i7 3612QM 2,1/HM77/GT 630M (2 GB)/1600 × 900/4 GB RAM/750 GB HD (7 200 RPM)/16 GB SSD (troligen mSATA)/DVD±RW
Vissa saker var inte helt klara (om man kan köra 2 × 8 GB RAM i den och om SSD-disken är en enkelt utbytbar och bootbar mSATA-enhet) så jag kontaktade Lenovos support angående detta. Väntar på svar från dem ...

Jag tro inte att man hittar en lika snabb och välutrustad laptop för 6 490 kr någon annanstans!

Det kan jag svara på direkt. För en månad sedan satt jag själv och skulle ha ny laptop, och då var det antingen nyutkomna E530 eller E420S eftersom jag bestämt skulle ha en ThinkPad eftersom det var det jag växte upp med typ och förkärleken för dem har alltid funnits, samt att nu var byggkvalité viktigare än prestanda egentligen. I alla fall så valde jag visserligen E420S istället för E530, för det skiljer ett halvt kilo och 1,6" emellan och jag tog hellre en mindre dator.

Men precis som i E420S så finns det en mSATA-plats i E530. Dit köper man då en mSATA-disk. De är rätt dyra och löjligt små (3x5cm) men annars lika snabba som en vanlig SSD. På E420S sitter den under tangentbordet, och jag skulle tro att den är placerad på samma sätt i E530. Men den går att använda som bootbar disk. Jag använder den som systemdisk utan problem.

Sen, de är ju oerhört billiga nu. Jag gav en tusenlapp mer för min jämfört med priset nu.
Sjukt prisvärda. Helt Ok prestanda och ordentlig byggkvalité på grejerna. Har läst om folk som gnällt lite på just byggkvalitén på E530 jämfört
med många andra ThinkPads, men den är ju fortfarande bra.

Min laptop är nu när jag drar till universitet nu till hösten, och då ville jag hellre ha något litet och lättare, men är inte det ett problem så är ju E530 prestanda- och prismässigt ett riktigt bra köp.

Insåg precis att jag inte kan svara på RAM-grejen då jag bara har 2x4GB installerat i min, inte 2x8GB

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Inaktiv

Fick datorn redan efter lunch idag – Dustin är snabba!
(Jag bor i Göteborg.)

Jag har fullt upp med jobb just nu och hinner inte lägga upp några bilder, men jag har skruvat loss baksidan och kollat.
Datorn är fullständigt identisk med datorn på de bilder som finns i testet av en E530 med enklare innehåll på Notebookcheck.com med ett undantag – min dator innehåller även en mSATA-SSD-disk (den är monterad under den mindre luckan på datorns undersida):
http://www.notebookcheck.com/Test-Lenovo-ThinkPad-Edge-E530-N...

Modellnumret på min dator är 3259C2G och en trevlig bonus var att det kraftigare batteriet på 62 Wh – inte det klenare på 48 Wh – medföljde!

Hårddisken verkar dock vara en 5 400 RPM-enhet; inte en 7 200 RPM-enhet som anges i specifikationerna på Dustins webbsida.

Några fakta som kan vara intressanta:
Bildskärm: 1 600 × 900 punkter, matt
Grafikkort: GeForce GT 630M med 2 GB DDR3-minne
SSD: SanDisk SSD U100, 16 GB (mSATA)
RAM: en 4 GB-sticka från Samsung (CAS 11? Minnet är märkt med texten ”12800S - 11 - 11 - F3”.)
Intel WiDi
Hårddisk: WD7500BPVT-08HXZT3 Det är en 5 400 RPM WD Scorpio Blue-enhet (jag har tagit loss den och kollat) – inte en 7 200 RPM-enhet som det står på Dustins webbsida)

Windows prestandaindex: 5,2
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Processor: 7,5
Minne (RAM): 5,9
Grafik: 5,2
Spelgrafik: 6,7
Primär hårddisk: 5,9

Om jag har tur får jag mina 8-GB minnen från Komplett i morgon och kommer då att testa om de fungerar i datorn. Man borde väl kunna få ett bättre indexvärde för minnet om man kör två minnen, alltså dubbla kanaler?

Man kan välja startordning för de olika enheterna – inte i BIOS utan genom att trycka på F12 när man startar datorn.
Även SSD-enheten visas i listan så det bör inte vara några problem att starta från en större mSATA-SSD! (Se även inlägget ovan från Make.Sense angående att boota från en mSATA-SSD.) Då spelar den mekaniska hårddiskens snabbhet inte lika stor roll.

Står och väger mellan en mSATA-SSD på 120 eller 240 GB, men kommer ändå inte att hinna ta tag i detta under de närmaste veckorna. 240 GB-enheterna verkar kosta ca 2 000 kr just nu och det är ju helt OK!

Kvalitetsintrycket och skärmen (och, jo – det är en matt 1 600 × 900-skärm) känns helt ok för priset, men visst är datorn en aning plastig. Men, den är bra hopskruvad – det finns INGA glapp eller glipor någonstans!

Edit: läs längre ner i tråden vilken skillnad det blev när jag bytte ut det medföljande RAM-minnet (en enda 4 GB-sticka) mot två snabbare minnen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabbe the 222:

Om man kan använda 8 gb minnen i datorn. Då är det alltså So dimm ddr3 1600 mhz minne som är det bästa. Men det finns ju olika "pin" på minnena också t.ex 204 pin och 240 pin. Är det någon som vet vilken pin som passar i den här datorn, eller spelar det ingen roll? Och det fungerar bara med so dimm minnen och inte dimm som är för i första hand stationära datorer va?

Gabbe: 204-pinnars SO-DIMM används i nya laptopdatorer.
Jag blir grymt imponerad om du lyckas få ett 240-pinnars DIMM på plats i en ThinkPad E530!

Permalänk
Medlem

Trevlig info da-li !

Trodde det var en felskrivning när det stod 1600x900 i speccen men i detta fall var det bra att Dustin hade rätt Lite besviken på hårddisken men med en större SSD så spelar det mindre roll. Skönt att bitarna faller på plats och om det sen funkar med 8GB-stickor så är det verkligen en prisvärd kärra tycker jag

Gissningsvis borde dual channel RAM vara något snabbare men jag tror inte det rör sig om så mycket..tyvärr.

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk

Är också intresserad av Lenovo E530 (man kan aldrig ha för många laptops!

Den tillverkas i flera olika versioner, med 1366 x 768 eller 1600 x 900, med 500 GB eller med 750 GB osv, och finns i tre olika färger på locket: svart, rött eller blått.

Jag har en gammal Edge 13, och även om Edge är lite plastigare och enklare så är jag helt förälskad i den laptopen pga det underbara tangentbordet. Svårt att förklara vad det är, men jämfört med den Vaio jag skriver detta på så är den "plastiga" Edgen otroligt lyxig. Det finns en "känsla" i den laptopen som är oerhört skön!

I mitt fall blir det kanske en E330, då jag har lättare att komma överens med 13.3-tummare än 15.6. Ska vara om man någon gång inte har tillgång till extern skärm, då är det lättare att arbeta på en 15.6 med 1600 x 900. 15.6-tummare med 1366 x 768, det förstår jag inte varför det finns över huvud taget, det är för dålig upplösning enligt mig. (Dock kan det ju vara så att man inte har så bra ögon, då behövs lite lägre upplösning (= större av allt).

Hur som helst är det svårt att hitta en bättre, vassare laptop för pengarna än Lenovo E530. Det enda de saknar är bakbelyst tangentbord. Inga Edge får det, vilket jag personligen tror är en miss av Lenovo. Bakbelyst tangentbord är ingen lyxgrej eller businessgrej -- det är något som sitter i konsumentdatorer -- som just Edge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse-SL-500:

Är också intresserad av Lenovo E530 (man kan aldrig ha för många laptops!

Den tillverkas i flera olika versioner, med 1366 x 768 eller 1600 x 900, med 500 GB eller med 750 GB osv, och finns i tre olika färger på locket: svart, rött eller blått.

Jag har en gammal Edge 13, och även om Edge är lite plastigare och enklare så är jag helt förälskad i den laptopen pga det underbara tangentbordet. Svårt att förklara vad det är, men jämfört med den Vaio jag skriver detta på så är den "plastiga" Edgen otroligt lyxig. Det finns en "känsla" i den laptopen som är oerhört skön!

Lasse: jag håller med dig om tangentbordet – det känns oerhört mycket bättre med hårda plastknappar än de mycket vanligare ”suddgummitangenterna” som jag inte gillar alls!

Det där med skärmupplösning är nog i mångt och mycket en åldersgrej eftersom ju äldre man blir, desto bekvämare är det med större bildpunkter. Jag kan förstå att de yngre vill ha full HD-upplösning även på en 15-tumsskärm, men för oss som är så gamla att vi snart behöver terminalglasögon är så små bildpunkter bara jobbiga.
1 600 × 900 känns som en bra kompromiss på en 15-tumsskärm för min del.
Normalt sett jobbar jag framför en skärm med så stora bildpunkter som möjligt (en 27-tums Dell med upplösningen 1 920 × 1 200), vilket är bekvämast för ögat när man sitter framför skärmen hela dagarna! Men, visst – det ser inte lika skarpt ut som med samma upplösning på en mindre skärm.

Permalänk

Okej, nej, jag undrade bara om ram-minnena. Kunde nästan räkna ut själv att 240 pin var för stort. Jag har också fått min e530 nu.
Beställde igår klockan 2 och fick den nu. Alltså mindre än ett dygn ifrån att jag beställde. Och ändå bor jag inte i någon storstad (Karlstad) Det var nog den snabbaste internet leveransen jag har varit med om hit till Karlstad! Tummen upp Dustin!

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabbe the 222:

Okej, nej, jag undrade bara om ram-minnena. Kunde nästan räkna ut själv att 240 pin var för stort. Jag har också fått min e530 nu.
Beställde igår klockan 2 och fick den nu. Alltså mindre än ett dygn ifrån att jag beställde. Och ändå bor jag inte i någon storstad (Karlstad) Det var nog det snabbaste internet leveransen jag har varit med om hit till Karlstad! Tummen upp Dustin!

Gabbe, jag bara skojade med dig!

Jag ska hämta mina 8 GB-minnen på Komplett under eftermiddagen och tänker testa dem i kväll.

Permalänk

Okej, ja, jag vet Tänkte bara klargöra att jag själv nästan kunde räkna ut det Alltid bättre att fråga om man inte är säker.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk

Nu använder jag e530. Och den känns gedigen jämfört med de laptops jag har testat innan (hp och pb). Men en sak som jag undrar är att när jag går in i "dator" så finns det två hårddiskar en som har 679 gb (OS disken) och en som har 17,5 gb (recovery) Så jag undrar vart är ssd:n eller är det recovery som är den, för jag fick uppfattningen att recovery bara var en partition på 750 gb hårddisken. Men när jag gick in i enhetshanteraren så finns det en diskenhet som heter "sandisk SSD u100 16 gb" men den syns inte på dator. Är den för liten för det eller? Är den bara där för att snabba upp operativsystemet? Och isåfall hur snabbar den upp det?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

da-li, mkt nyfiken på om det funkar med 2x8GB!

Har precis beställt en E530 själv. Köpte till 4GB ram direkt, men om 2x8GB funkar kanske jag ska ändra ordern... Datorn var tillfälligt slut så jag har nog till nästa vecka på mig att ändra lite. 8GB känns iofs plenty för mina behov.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabbe the 222:

Nu använder jag e530. Och den känns gedigen jämfört med de laptops jag har testat innan (hp och pb). Men en sak som jag undrar är att när jag går in i "dator" så finns det två hårddiskar en som har 679 gb (OS disken) och en som har 17,5 gb (recovery) Så jag undrar vart är ssd:n eller är det recovery som är den, för jag fick uppfattningen att recovery bara var en partition på 750 gb hårddisken. Men när jag gick in i enhetshanteraren så finns det en diskenhet som heter "sandisk SSD u100 16 gb" men den syns inte på dator. Är den för liten för det eller? Är den bara där för att snabba upp operativsystemet? Och isåfall hur snabbar den upp det?

Gabbe: den används bara för att snabba upp systemet genom att användas som buffertlagring (den är betydligt snabbare än hårddisken). Jag tror t.ex. att alla data sparas där när datorn går i viloläge – det är därför du är tillbaka i arbete igen på bara ett par sekunder när du väcker datorn ur viloläget.
Detta styrs av en programvara (jag kommer ínte ihåg vad den heter) som måste inaktiveras om du vill använda mSATA-enheten som en ”vanlig” hårddisk, men då blir datorn också klart långsammare (om du inte har installerat en större mSATA-disk och använder denna som startdisk).

Edit: Recovery är en återställningspartition som brukar ligga på startdisken.
Hårddiskarnas storlek anges oformaterade och du tappar alltid 5 % eller mer (det varierar) av kapaciteten när du formaterar hårddisken. En 750 GB-hårddisk får kanske därför en storlek på strax över 700 GB efter formateringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mattson:

da-li, mkt nyfiken på om det funkar med 2x8GB!

Har precis beställt en E530 själv. Köpte till 4GB ram direkt, men om 2x8GB funkar kanske jag ska ändra ordern... Datorn var tillfälligt slut så jag har nog till nästa vecka på mig att ändra lite. 8GB känns iofs plenty för mina behov.

Jag har inte hunnit hämta minnena på Komplett än. Jag ska göra det någon gång under dagen och tänkte testa dem i kväll.
Jag återkommer!

Permalänk

Okej da-li. Tack för svaret. Det var precis det som jag ville veta. Så 16 gb disken finns alltså bara där för att snabba upp datorn.. Förresten var det någon som kom fram till om den var inbyggd eller om den satt i en m-sata port så att man kunde byta ut den mot en större ssd sedan?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabbe the 222:

Okej da-li. Tack för svaret. Det var precis det som jag ville veta. Så 16 gb disken finns alltså bara där för att snabba upp datorn.. Förresten var det någon som kom fram till om den var inbyggd eller om den satt i en m-sata port så att man kunde byta ut den mot en större ssd sedan?

Se mina beskrivningar och svar tidigare i tråden.

Permalänk

da-li: Samma här - jag föredrar 1366 x 768 på en 13.3a, och 1600 x 900 på en 15.6a. Högre upplösning blir för mina ögon för litet och plottrigt. Kör själv 1920 x 1200 på dubbla 24-tummare, och tycker det funkar fint också.

Jag har två 15.6or, en Samsung Chronos med 1600 x 900 och en Sony Vaio med full HD 1920 x 1080. Men full HD blir för litet i längden på en 15.6:a - jag brukar sätta ner den till 1600 x 900. Jag kanske inte har så bra syn som jag trodde?

Jag har en 18.4-tums Acer också, där är full HD lagom däremot!

Mina 13.3or kör jag 1366 x 768 på - en Lenovo Edge 13, en HP Probook 5330m och en Macbook Pro med 1280 x 800. Macbokens skärm är bättre tycker jag -- föredrar helt klart 16:10 framför 16:9.

Jag måste ge Apple rätt i det fallet (som så många andra) - 16:10 är ett bättre format.

Permalänk

Ni som har datorn, vad tycker ni än så länge? Jag tycker att det mesta är bra. Även om fläkten ibland kan låta lite mycket. Men det kan man ställa in. Sedan så kan jag inte installera nVidias drivrutiner från http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk Jag har valt nVidia gefore gt 630m och windows 7 64 bit. Men det står att det inte finns något grafikkort i datorn som är kompatibelt med den drivrutinen.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse-SL-500:

Jag måste ge Apple rätt i det fallet (som så många andra) - 16:10 är ett bättre format.

Lasse: Min Dell är en 16:10-skärm (1 920 × 1 200) och det är MYCKET bättre när man jobbar med datorn!

Permalänk
Inaktiv

Innan vi går över till minnestestet: en liten fundering.
När jag hade gjort alla Windows-uppdateringar och sedan körde Windows prestandaindex igen fick jag klart lägre värden för spelgrafiken än tidigare.
Jag ändrade energiinställningarna till maximala prestanda och körde testet igen.
Nu fick jag följande värden:

Windows prestandaindex: 5,3
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Processor: 7,5
Minne (RAM): 5,9
Grafik: 5,3 (+0,1)
Spelgrafik: 6,1 (–0,6)
Primär hårddisk: 5,9

Frågan är om detta kan ha med drivrutinerna att göra?
Jag har inte uppdaterat några drivrutiner för grafikkortet.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag testat datorn med lite olika minneskonfigurationer.
För er som inte orkar läsa allt kan jag börja med att berätta att det funkar bra med 8 GB-stickor! Datorn hittar minnena, protesterar inte på något sätt och verkar funka fint!

Jag har testat med 1 × 4 GB (det medföljande minnet), 1 × 8 GB (en Corsair-sticka), 4 + 8 GB (en sticka av varje sort) och 2 × 8 GB (de båda Corsair-stickorna). Det medföljande Samsung-minnet har CAS 11 och Corsair-stickorna har CAS 10.

Ett snabbare minnespar (som därmed körs i Dual Channel) verkar dessutom kunna höja datorns prestanda rejält och verkar vara den mest prisvärda uppgraderingen för att få bättre fart på datorn!

Jag använde följande 8 GB Corsair-minnen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=756285
(Pris: 2 × 599 kr)

Komplett har även ett färdigt paket med två matchade 8 GB Crucial-minnen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752034
men dessa hade högre CAS (11), var dyrare och fanns inte i lager ...
(Pris: 1 299 kr)

Dustin har förresten inga 8 GB-stickor som kan köras i 1 600 MHz utan endast 1 333 MHz-minnen.
Det var i vilket fall som helst enklare för mig att köpa minnena på Komplett eftersom jag bor i Göteborg och ville kunna lämna tillbaka dem på ett enkelt sätt om de inte funkade. Komplett brukar hantera sådana saker väldigt snyggt!

Eftersom jag var lite nyfiken på om det blev någon skillnad i prestanda när jag körde olika minnen och i olika konfigurationer körde jag Windows prestandaindex för alla konfigurationerna. Jag vet inte hur stabilt Windows prestandaindex är vid upprepade mätningar, men här är min egen helt lilla ovetenskapliga undersökning.

Här är Windows prestandaindex-värdena för minnet:
1 × 4 GB (Samsung): 5,9 (grafik: 5,3, spelgrafik: 6,1)
1 × 8 GB (Corsair): 7,5 (grafik: 5,3, spelgrafik: 6,7)
4 + 8 GB (Samsung + Corsair): 7,6 (grafik: 4,9, spelgrafik: 6,7)
8 + 8 GB (Corsair): 7,8 (grafik: 6,4, spelgrafik: 6,4)

Som ni ser blev det en ganska stor skillnad!
För den här datorn verkar skillnaden mest bero på vilka minnen man använder. Jag har skrivit de övriga index som har ändrat sig inom parentes för en enkel jämförelse.

När jag satte i de båda 8 GB-stickorna höjdes prestandaindexet för processorns grafikkort REJÄLT (det använder ju datorns RAM-minne), vilket kanske t.o.m. innebär att det nu kan klara av tyngre uppgifter utan att GeForce-kortet behöver köras i gång. Det borde i så fall kunna ge lägre energiförbrukning och därigenom lägre fläktljud och bättre batteritider?

Mindre minnen (2- och 4 GB-stickor) brukar ju vara snabbare och ha lägre CAS, men ett prestandaindex på 7,8 (av 7,9 möjliga) för minnet räcker faktiskt för mig!

Datorns nya prestandaindex med två stycken 8 GB Corsair-stickor är 5,9 och denna begränsning sätts av hårddisken (som är en 5 400-varvs WD Scorpio Blue – jag skruvade loss den och tittade).
Nu blir det en mSATA-SSD om några veckor och sedan har man ett väldigt prisvärt litet fartmonster!
Den här datorn behåller jag!

Datorns nya Windows prestandaindex är alltså 5,9:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Processor: 7,5
Minne (RAM): 7,8
Grafik: 6,4
Spelgrafik: 6,4
Primär hårddisk: 5,9

Jag är lite nyfiken på vilka resultat ni andra kommer att få med andra minnen.
Gabbe: hade du 1 333 MHZ-minnen? Det vore intressant att få reda på vilka värden man får med dem.

Edit: har bara lagt till några småsaker som det frågas om senare i tråden så att de syns även här.

Permalänk

Hej da-li. Nej tyvärr, jag har inte 1 333 MHZ-minnen. Jag kör fortfarande på datorns inbyggda 4 GB samsung. Ska dock beställa antingen en eller två 8 GB stickor till veckan.

Jag har haft vissa mjukvaruproblem med datorn, t.ex så kan jag inte installera java ordentligt. Jag kan heller inte installera nVidias grafikkortsdrivrutin, för då står det bara att drivrutinen inte hittar kompatibel grafikmaskinvara. Hw monitor hittar inte heller grafikkortet... Nästan så att jag har fått känslan att Intel HD kortet "snor" nVidia kortets plats så att det inte syns. Någon annan med de problemen?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk

Stämmer det verkligen att det sitter ett GT630M i den? Kollar man på Lenovos hemsida står det inget om det överhuvudtaget.
Någon testat att spela någonting t.ex Diablo3?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Ja, det stämmer. I enhetshanteraren under bildskärmskort så står det både Intel HD graphics och nVidia geforce gt 630m. Sedan på hemsidan "can you run it" så står det att datorn har det kortet. Det verkar dock bli något konstigt med drivrutinen. Jag har känslan av att det inte riktigt "syns" när drivrutinen ska installeras utan att bara Intel HD kortet syns då.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk

Någon mer än jag som inte kan installera java automatiskt utan måste gå in och ta deras "offline version" som också inte verkar funka överallt?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Nu har jag testat datorn med lite olika minneskonfigurationer.
För er som inte orkar läsa allt kan jag börja med att berätta att det funkar bra med 8 GB-stickor! Datorn hittar minnena, protesterar inte på något sätt och verkar funka fint!

...

Lysande, tack för en omfattande testkörning! Då blir det nog till att smaska in 16GB. Låter dock trist med 5400rpm, kommer inte funka alls med musikproduktion. Men det får jag ta med Dustin...

Permalänk

Vilka program tror ni man kan ta bort från lenova ? Det känns som det är mkt onödiga program från dom som man inte behöver och som segar ner datorn.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag fått min maskin och Dustin är verkligen snabba med leveransen!
Har inte hunnit gjort annat än startat den och jag känner mig rätt nöjd än så länge. Hoppas jag får mer tid att leka snart då det känns som en rätt trevlig dator med tanke på priset.

Gillade verkligen din test av minnesmoduler da-li. Jag är lite förvånad men glad att det hade större effekt än jag trodde. Ovärdelig information som kommer underlätta för oss andra, stort tack!

Kort fråga, behöver man göra något med SSD:n eller funkar den direkt utan nån som helst åtgärd?

Visa signatur

| NZXT H2 | Corsair HX 750W | Asus P8Z68-V Pro | Intel i5 2500K@4,5Ghz | 16GB | GTX970 | SSD: 1x512Gb + 1x240Gb + 1x120Gb | Lenovo Thinkpad E530 | ASUS RT66U+56U | Synology DS412+ 4x4TB + DS214 | Zyxel NAS540 8TB | Boxee Box | OnePlus X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FouR:

Nu har även jag fått min maskin och Dustin är verkligen snabba med leveransen!
Har inte hunnit gjort annat än startat den och jag känner mig rätt nöjd än så länge. Hoppas jag får mer tid att leka snart då det känns som en rätt trevlig dator med tanke på priset.

Gillade verkligen din test av minnesmoduler da-li. Jag är lite förvånad men glad att det hade större effekt än jag trodde. Ovärdelig information som kommer underlätta för oss andra, stort tack!

Kort fråga, behöver man göra något med SSD:n eller funkar den direkt utan nån som helst åtgärd?

Tack FouR!

Jag har kollat lite på testerna på Notebookcheck.com (där Windows prestandaindex alltid anges) och sett att det har varit stor skillnad på de datorer som har körts med en minneskanal och de som har kört med två kanaler. De flesta nyare datorer som kör två minnnen har haft ett prestandaindex på över 7,5 för minnet, så jag var nyfiken och ville testa. Med tanke på det fina reapriset för datorn kändes det helt ok att fylla den med minne direkt!

SSD-buffertfunktionen är nog aktiverad som standard – du hade antagligen sett SSD:n som en separat hårddisk annars.
Om du däremot byter ut hårddisken får du nog stänga av denna funktion (jag har inte hunnit kolla var man gör det) annars får du antagligen en riktigt stor bufferthårddisk och inte en separat SSD ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davidrone:

Stämmer det verkligen att det sitter ett GT630M i den? Kollar man på Lenovos hemsida står det inget om det överhuvudtaget.
Någon testat att spela någonting t.ex Diablo3?

Davidrone: du har hela tiden kunnat hitta ett tydligt svar på din fråga om grafikkortet längre upp i tråden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sputnick89:

Vilka program tror ni man kan ta bort från lenova ? Det känns som det är mkt onödiga program från dom som man inte behöver och som segar ner datorn.

Det var nog inte så många onödiga program installerade om man jämför med datorer från andra tillverkare.
Norton ska förstås bort (glöm inte att köra Norton Removal Tool som finns på Nortons webbsida om ni tar bort programmet så att ni blir av med ALLT) och ersättas med Avast som har funkat jättebra för mig.

Jag funderar även på att göra en ren installation eftersom jag köpte Windows 7 Ultimate (ärligt inköpt fullversion) för 969 kronor häromdagen. Sedan blir det även Office Professional och en mSATA-SSD. Det blir nog en trevlig arbetsdator!