Dator för GRAFISKA ändamål (3D-grafik ) ..och spel :) 15 000+

Permalänk

Dator för GRAFISKA ändamål (3D-grafik ) ..och spel :) 15 000+

Tja Mänskor!

Jag är i behov av en rätt maffig dator som ska kunna hantera Stora grafiska program utan vidare problem. Många av dessa program (Photoshop, Flash, Illustrator, Maya) kommer vara igång samtidigt och de kommer har STORA filer körandes i bakgrunden.

Tänkte en dator med mycket RAM, snabbt läsande hårddiskar, super STARKT grafikkkort och en stabil processor (i7?). Utöver det så hade jag tänkt vattenkylning för att hålla det tyst i rummet.

Då jag inte har koll på vad som är nytt och hett i dagens läge så frågar jag er, vad rekommenderar ni?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1983510/2012-07-02 något sådant här? Du får inte precis ett mkt vassare grafikkort till spel om du ej ska köra på ett dubbel GPU kort.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1983510/2012-07-02 något sådant här? Du får inte precis ett mkt vassare grafikkort till spel om du ej ska köra på ett dubbel GPU kort.

nvm

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Citat:

(Photoshop, Flash, Illustrator, Maya)

Trots att dessa program är grafiska så kräver de inte ett SUPER starkt grafikkort, vilket midrange kort som helst bör duga. Grafikkortet är huvudsakligen till för att rendera i realtid och processera fysiska grafikegenskaper. Det görs i spel, inte i bildhanteringsprogram då den enda uppgiften är att hantera pixlar, mer eller mindre. Maya däremot kräver viss grafikkraft när du modellerar i viewports men annars så gör din processor alla de nödvändiga kalkyleringarna när den renderar bilder eller filmer. Dock om du använder iray (som använder enbart grafikkortets processor till renderingar) så behöver du ett riktigt maffigt grafikkort, och då snackar vi mer än bara ett spelkort som 580 etc. Om din budget tillåter så är det detta du vill ha http://www.nvidia.com/object/workstation-solutions.html

Permalänk

Greddarn, Tack! Ok, jag tänkte mer i RAM, 12 gb eller 16 gb. E det onödigt mycket? Därefter tänkte jag ha vattenkylnings system, anordnar Inet sådant?

Canisha, jo du har helt rätt, kommer mestadels använda Photoshop/Illustrator samt Flash. Maya e sidosyssla i stort sett(kommer nog aldrig röra iray). Men däremot så e jag hardcore gamer så jag lär utnyttja Grafikkortet tills dess yttersta. Tycker du däremot Greddarns tips lät lovande för mina behov?

Kan ni förklara hur SSD:n funkar? Jag visste inte var det va förrän jag googla/youtube ordet.
Är den specifikt där för att boosta operativsystemet? Win installeras på den disken o resterande på den vanliga HDD?

Tack åter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av verklighet:

Greddarn, Tack! Ok, jag tänkte mer i RAM, 12 gb eller 16 gb. E det onödigt mycket? Därefter tänkte jag ha vattenkylnings system, anordnar Inet sådant?

Canisha, jo du har helt rätt, kommer mestadels använda Photoshop/Illustrator samt Flash. Maya e sidosyssla i stort sett(kommer nog aldrig röra iray). Men däremot så e jag hardcore gamer så jag lär utnyttja Grafikkortet tills dess yttersta. Tycker du däremot Greddarns tips lät lovande för mina behov?

Kan ni förklara hur SSD:n funkar? Jag visste inte var det va förrän jag googla/youtube ordet.
Är den specifikt där för att boosta operativsystemet? Win installeras på den disken o resterande på den vanliga HDD?

Tack åter!

En SSD fungerar som en vanlig hårddisk fast den är ljudlös och drar mindre ström. Du kan ha alla dina program på den beroende på hur stor disk du vill köpa:)

Jag satte i princip bara ihop ett exempel paket, ska du ha flera spel installerade + ha stora filer på SSD'n lär du vilja ha en på 256gb, alternativt köra på en 128 gigs och lägga pengarna på mer lagringsdiskar:P
Det paketet med 12 gig ram var 3 stickar dvs triple channel vilket inte 1155 moderkorten utnyttjar, utan de ska sitta i par om 2, 4 osv.

Anledning till att jag la till montering och w7 är för att jag ej visste om det skulle ingå, men det kan du ta bort själv om du kan bygga ihop datorer och har OS.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk

Greddarn, tack för förklaringen! Väldigt dyrt för en liten hårddisk haha. Men jag inser att det blir en vädigt smidigare erfarenhet.
Ok, så jag tycker allt ser väldigt bra ut förutom modekortet och fläkten (vatten kylnings system!). Kan man inte bara ersätta modekortet för ett annat så att 12 gb RAM passar in, utan att göra framtidens hårdvaro installationer/uppdateringa för komplicerade?

Och inga kommentarer på vattenkylnings system?, inte så populärt antar jag. Men en fråga som någon kanske svara på är vare sig Inet installerar dessa kylningssystem åt dig eller inte?
Det är avgörande för mig om jag skaffar det eller ej.