Permalänk
Avstängd

KDE har stora problem.

Jag läste denna artikel:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.456563/trott-kde-utvecklare-...

Även andra artiklar är inne på samma spår:
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/207999/desktop_...

Finns det en framtid för Linux på desktop?
Eller går de flesta tillbaka till Windows och Mac.

Android är ju framgångsrikt men det är på smartphones och plattor,

Permalänk

Snacka om att göra en höna av en fjäder. En KDE-utvecklare lämnar över facklan till en efterföljare under kontrollerade former, och detta framställs som dödsstöten för Linux på skrivbordet.

Utvecklingen av KDE fortsätter som vanligt, möjligtvis i lite lägre takt under en övergångsperiod. Andra skrivbordsmiljöer (t.ex. GNOME, Unity, XFCE mfl.) påverkas inte alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd, KDE var min favorit :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Penz säger att han inte har tiden att lägga ner på frivilligarbete längre för KDE. Sånt händer hela tiden i sådana här projekt. Det händer tom att betalt folk byter jobb.

"Drömmen" som argumenteras för är död i artikel 2 (skriven 2010, för den delen) handlar om "världsherravälde" på desktopmarknaden. Detta säger inget om att den marknadsdel som Linux för tillfället har ska minska, bara att Linux i författarens ögon troligen inte kommer välta omkull Apple eller Microsoft på hemdatorn. Det konkreta argument jag ser i hans utläggning är att Netflix inte fungerar på Linux, vilket dels inte berör speciellt mycket i !=USA (jag har öht bara sett en annan aktör som använt Silverlight tror jag (Västtrafik till vissa icke-kritiska tjänster)). Slutsatsen i artikeln är också att desktopanvändandet kommer minska till förmån för tablets o dyl (vilket är en diskussion i sig), där Linux tagit en ledande position genom Android.

Och IDG: anställ en korrläsare. "Åtminstonde", "voluntör", ... .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Det var ett stort intresse kring Linux runt 2008/2009, många trodde väl inte att det skulle bli ett världsherravälde för det.
Men många inklusive mig själv trodde nog att det skulle kunna nå 5-10 % på desktop runt 2010 ungefär.
Fast man lurade väl sig själv, pga det stora intresset på Linuxforumen vid den tiden.

Tyvärr ligger det fortfarande kring 1 %:
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...
http://pavel.frimix.se/2011/02/12/nar-bryter-linux-2-vallen-p...

Sen tror jag inte att PC.n i sig försvinner. Det här var en bra analys om det:
http://stewe.net/?p=300

Smartphones och tablets i all ära, men jag ser det mer som ett komplement till PC.n.

Permalänk
Medlem

Heheh jo verkligen en ledande dev från Dolphin avgår och hela KDE har stora problem? Snacka om att överdriva. Tror att man inte kommer märka skillnaden nu när han har lämnat in handduken. KDE kommer fortsätta som vanligt.

Totalt var det 10 personer som uppdaterade Dolphin och nu är det 9 personer, I värsta fall kommer KDE folket att skifta nån dev till Dolphin utvecklingen om den nu kommer stagnera så mycket vilket i mina tankar inte alls finns på kartan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Linux på desktop är en självklarthet för mig sedan 2006 ca.

Jag har kört KDE i archlinux uteslutande i snart två år!
Ser absolut inget dåligt med kde!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnh3:

Det var ett stort intresse kring Linux runt 2008/2009, många trodde väl inte att det skulle bli ett världsherravälde för det.
Men många inklusive mig själv trodde nog att det skulle kunna nå 5-10 % på desktop runt 2010 ungefär.
Fast man lurade väl sig själv, pga det stora intresset på Linuxforumen vid den tiden.

Samma sak har sagts sedan iaf 1999 [CNN] . Det har varit på lut några gånger när t ex Dell pratade om att börja erbjuda alla datorer med förinstallerat Linux, men Microsofts licens- och exklusivitetsavtal gjorde att det på sin höjd blev ett väldigt begränsat utbud av tillgängliga Linuxmodeller. Det finns ingen ekonomisk motkraft mot detta som driver Linux. Canonical är ett par storleksordningar för små, och Red Hat tjänar sina pengar på andra marknader.

Linuxvågen har rullat ordentligt i teknikintresserade kretsar (höhö) sedan sent 90-tal. PC Plus (sedermera "PC+", sedermera "Datormagazin") inkluderade Red Hat-skivor med tidningen 1998-1999. Kontinuerligt sedan dess har det pratats om "the year of Linux on the desktop", men det verkar aldrig rassla loss på just desktopmarknaden. Servrar, superdatorer, embeddedsystem, mobiler, tablets, etc. har erövrats på rent tekniska (och licensmässiga) meriter, men hemmarknaden har inte detta som drivfaktor. "Folk" använder det som kommer förinstallerat. De bryr sig inte om det är en fönster- eller pingvinlogga, det är ren magi i vilket fall, och framför allt skulle de aldrig byta.

Samtidigt så är den eviga frågan varför man vill att Linux ska slå på denna marknaden, eller framför allt: varför alla tror att alla Linuxanvändares högsta dröm är att det ska slå på desktopmarknaden (helt ärligt, detta är något jag inte förstår, men som verkar vara rådande åsikt hos de som av okänd anledning inte gillar och inte är insatta i Linux, men gillar att skriva saker om det likväl). Ska jag hitta positiva saker med detta så skulle det vara att det

1. innebär ett större incitament för programutvecklare att göra plattformsoberoende lösningar, och att
2. ju fler som exponeras för Linux, desto fler utvecklare skulle det bli, vilket pga licensen gagnar alla.

1 skulle allmänt förbättra öppenhet hos olika lösningar. Inte minst skulle det möjliggöra ytterligare aktörer att kanske få en möjlighet att titta in på marknaden, öppen källkod eller ej.

Gällande 2 så kommer Agne, 68, högst troligen inte sätta sig och hacka kärna även om han får en Linuxdator. I absoluta tal skulle säkert mängden utvecklare öka, men snittanvändarens kunskap skulle dala snabbt. Linux har fördelen idag att kunna vara ett litet pysselprojekt för många. Om det blev för "stort" kanske denna dragning skulle försvinna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Jag tror med en användarandel som kanske skulle ligga på 5 % så vore det mindre problem med drivrutiner för exempelvis skrivare och webbkameror. Då skulle tillverkare bry sig mer än nu då andelen ligger på 1 %.

Nu blir det mycket att söka på nätet vilka som funkar. Även Open PC project var intressant (En som var djupt involverat i KDE startade det) :
http://open-pc.com/

Men vill man köpa en och klickar på den här:
http://open-pc.com/static/open-pc/open-pc1.php

Ja då hittar man bara Windows datorer..

Frank Karlitschek låg bakom Bretzn också, men det verkar aldrig heller ha tagit fart:
http://news.opensuse.org/2010/10/26/from-the-developer-to-the...
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/02/appstream-the-unified-app-...

Kort sagt är det för många pusselbitar som har stannat av. Det gör nog att många lessnar på GNU/Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det har varit på lut några gånger när t ex Dell pratade om att börja erbjuda alla datorer med förinstallerat Linux, men Microsofts licens- och exklusivitetsavtal gjorde att det på sin höjd blev ett väldigt begränsat utbud av tillgängliga Linuxmodeller. Det finns ingen ekonomisk motkraft mot detta som driver Linux.

Servrar, superdatorer, embeddedsystem, mobiler, tablets, etc. har erövrats på rent tekniska (och licensmässiga) meriter, men hemmarknaden har inte detta som drivfaktor. "Folk" använder det som kommer förinstallerat. De bryr sig inte om det är en fönster- eller pingvinlogga, det är ren magi i vilket fall, och framför allt skulle de aldrig byta.

Samtidigt så är den eviga frågan varför man vill att Linux ska slå på denna marknaden, eller framför allt: varför alla tror att alla Linuxanvändares högsta dröm är att det ska slå på desktopmarknaden (helt ärligt, detta är något jag inte förstår, men som verkar vara rådande åsikt hos de som av okänd anledning inte gillar och inte är insatta i Linux, men gillar att skriva saker om det likväl).

Om det blev för "stort" kanske denna dragning skulle försvinna.

Problemet är snarast att det just är en enorm ekonomisk motkraft mot Linux, (eller alla alternativ som på sikt riskerar vissa företags dominans egentligen) Microstof som exempel är inte bara rädda att några tillverkare skulle sälja burkar med nått annat än deras mjukvaara utan kanske än mer för att ett alternativ skulle växa sig så stort att det upplevs som ett alternativ alls. Beviset för detta är de absurda fall där det i sin förvirrade ställning mellan Bill Gates humanistiska och Microsofts objektivistiska agenda går in efter projekt som gratisdatorer med "fri mjukvara" och erbjuder sig byta ut denna mot sin egen, helt gratis! (one time offer-klausul i finstilt)

javisst, det är med rätta ointressant att 9 av 10 av världens 500 beräkningskraftigaste datorer kör Linux, lika som det var det när de körde ..Solaris? ingen använder det heller heller. men du har spiken på problemet, folk skaffar en dator, de har mjukvaran på den, de antar ju att de betalt för den och att den därför ska fungera bra, att byta den mot nått annat är naturligtvis en främmande tanke för vilken rationell kund som helst som inte erbjudits ett alternativ. det enda som kan ändra på detta är nog tyvärr lagstiftning.

anledningen är att det skulle öka stödet vilket skulle öka användningen som skulle öka stödet ännu mer, oinsatta eller inte så har dessa Linuxbelackare rätt i att en bild på en pingvin på vanlig mjuk och hård vara skulle vara en av de småstenar som sätter lavinen i rullning. det är ytterst få saker som har detta även om de i de flesta fall funkar utmärkt. jag har sett det typ på Samsungskrivare, och.. ja.

tror jag knappast skulle vara en risk, man kan fortfarande särskilja sig och köra en konstig fönsterhanterare eller extra udda pakethanterare (om man nu inte anser att en sån också är för användarvänlig) och samtidigt så kan dessa rebellers kamp mot folkligheten fortgå ändå, och i större grad vara till gagn för övriga systemet trots allt.

Skrivet av johnh3:

Jag tror med en användarandel som kanske skulle ligga på 5 % så vore det mindre problem med drivrutiner för exempelvis skrivare och webbkameror. Då skulle tillverkare bry sig mer än nu då andelen ligger på 1 %.

5% är antagligen också väl lite för att hoppas på nån större förändring där. Apple-användare med sina 10% röster har inte gjort att det bara går att plocka upp vilken pryl som helst och vara säker på att den pratar utan problem med Macen. inte ens en så basal, och som de flesta antar programoberoende, grej som en portabel hårddisk.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag ser att fanboy-Niklas varit i farten igen med åter en väldigt insiktsful och objektiv artikel.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Tror att KDE kommer att klara sig ganska bra.
Linux som Desktop kommer mer o mer även om det går väldigt sakta men kontaktar man en säljare på Dell så kan man få Ubuntu förinstallerat.
Asus verkar vara på gång att tillverka mobiltelefoner med Ubuntu också så kanske bara är en tidsfråga innan de skeppar datorer med Ubuntu förinstallerat?
För mig som spelar på datorn så är jag väldigt glad att Ubuntu har fått uppmärksamhet från EA Games

Permalänk
Medlem

Tror linux har en viss chans att öka sin marknadsandel lite nu när hemska obegripliga windows 8 släps, många klagar på att linux inte är lätt att förstå och använda när man behöver göra nått mer än bara köra det out of the box.

Vad ska då folk tycka om windows 8, fullkomligt katastrofområde är vad det är.
Till o med hålkort verkar vettigare

Jag har sen Win 8 CP börjat ställa in mig på att gå över till Linux från kanske 30-40% användande idag, till kanske 70-90%, windows 7 är OK men kommer bli omodernt inom 1-2 år kanske, och windows 8 är absolut inget jag kommer köra på nån dator eller platta eller telefon, är det värsta som har hänt sen datorns tillblivelse...

Ubunto på en x86 platta verkar vettigt, dock på laptopen/desktopen väljer jag nån annan dist

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Nu är det ju så att support tiden på Windows 7 har ökats:
http://www.thewindowsclub.com/microsoft-extends-windows-7-con...

Så oavsett Windows 8 lär den uppdateras en lång tid framöver.

Windows 8 kommer dessutom bli billigare än många trodde:
http://www.zdnet.com/microsoft-puts-more-muscle-behind-window...

Så Linux på desktop lär bli ungefär som förut antagligen.