Vilket moderkort till retroinspirerat bygge?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort till retroinspirerat bygge?

Hallo.

Har lite delar liggande på hyllan och tänkte använda dem i ett lite retro inspirerat bygge (på Compaq Presario 8000 bas). Det blir lite moddning och så men hårdvaran kan vara gammal. Har en processor, AMD Athlon 64, (socket 939) och ett PNY Dimm minne på 512 mb (PC 3200) som jag vet fungerar. Processorn har ganska stor kylare och jag vill kunna använda ett PCI expansionskort (alternativt ska moderkortet ha 4-5 PCI platser). Det ska också vara möjligt att koppla in en diskettstation (retro var ordet). Skulle bli glad om någon kunde tipsa om ett sådant moderkort.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

En Compaq Presario 8000 hade min pappa, innan vi slängde ut den härom året och köpte en Imac istället. Jag minns att chassit inte följde ATX-standarden och jag fick borra nya hål för att kunna skruva fast ett vanligt ATX-nätaggregat. Jag försökte aldrig byta moderkort, men jag antar att det hade blivit svårigheter även där. Åtminstone sladdarna mellan moderkortet och chassit brukar ju skilja sig åt mellan standard- och märkeschassin.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Kontrollerade just med ett av mina nätaggregat och måste tyvärr ge dig rätt, det passar inte. Men jag får väl hitta på en lösning på detta. Får kontrollera om ett standard moderkort passar, det finns en del hål så jag får flytta runt distanserna. Det här chassit hade en konstig startknapp. Den var större och såg annorlunda ut. Hoppas den funkar för jag har ingen liknande. Vad jag däremot har är en del lösa kablar (blev över från mitt stereo projekt) så jag ska nog kunna dela upp chassi kablarna genom att dela upp dem var för sig.

Edit: Det vore också trevligt om någon kunde/ville skänka mig plastbiten runt Firewire/USB uttagen i fronten. Den saknas tyvärr. Färg spelar ingen roll (bild på fronten finns här: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,1151047,00.asp ).

Edit2: En tanke bara. Finns det inga moderkort med socket 939 längre? Har tittat på olika sidor men allt jag hittar till AMD är "AM3".

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Hej

Jag har
Motherboad 1
A8NE-FM/S Socket 939
Processor AMD Athlon 64
S/N:
ADA3500DEP4AW
LBAZC 0511BPMW
Z620314C50096

Motherboad 2
MSI-7185
Ingen Processor

har även bilder på dem

Visa signatur

Kirsti

Permalänk
Medlem

Är det delar du kan tänka dig att sälja? Har som tidigare nämnt frågat runt men det verkar omöjligt att få tag på moderkort med socket 939. När jag rev den gamla datorn försökte jag sälja de gamla delarna men allt jag blev av med var just kortet, ett ASUS A8V Deluxe. Om du ville lägga upp en bild på moderkorten och lägga upp lite info så vore det snällt. Googlade lite bilder och tyckte båda korten "såg" bra ut. Behöver inget "värsting kort" bara det passar till mitt minne (Se liknade fast större på exempelvis http://www.onyougo.com/pny-1gb-400mhz-pc3200-ddr-sdram-dimm-m...) och min processor. Plats till den stora (CPU) kylflänsen ser det i alla fall ut att finnas.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Har en processor, AMD Athlon 64, (socket 939) och ett PNY Dimm minne på 512 mb (PC 3200) som jag vet fungerar. Det ska också vara möjligt att koppla in en diskettstation (retro var ordet). Skulle bli glad om någon kunde tipsa om ett sådant moderkort.

Låter som att de flesta Socket 939 moderkort skulle passa de kraven.

Skrivet av Jagab:

jag vill kunna använda ett PCI expansionskort (alternativt ska moderkortet ha 4-5 PCI platser).

De flesta fullstora ATX Socket 939 moderkorten uppfyller det. mikro ATX korten kan inte ha mer än 4 kortplatser, så där kan du ha exempelvis 1st AGP och 3st PCI.
En del moderkort har PCI Express istället för AGP. (minns inte riktigt hur vanligt det var med AGP och hur vanligt med PCI-E på den tiden

Skrivet av Jagab:

En tanke bara. Finns det inga moderkort med socket 939 längre? Har tittat på olika sidor men allt jag hittar till AMD är "AM3".

Möjligt att någon tillverkare fortfarande gör Socket 939 moderkort som reservdelar till vissa datorer.
En parallell är att det faktiskt inte var så många år sen Nintendo slutade tillverka NES.
De slutade säljas för länge sen, men Nintendo fortsatta tillverka för reservdelslager.

Men, Socket 939 är EOL (End Of Life). Säljs inte längre till konsumenter via de ordinarie försäljningskanalerna.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har också hört att det är End of life för denna socket. Begriper inte varför, det måste ju finnas behov någonstans (tänkte inte på mig nu )

I vilket fall så lyckades jag hitta moderkort på Netvaruhuset, i den "gamla" webshopen http://www.netvaruhuset.com/se/moderkort-amd-socket-939-c-83_... . Rätt dyra faktiskt. Tyvärr fanns det inga bilder.

Känner inte till firman men jag vet att de inte svarar på mail. Kontaktade dem i ett annat ärende, både via sidan och direkt på mailen men de svarar inte, mystiskt (Off topic, förlåt).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Jo, jag har också hört att det är End of life för denna socket. Begriper inte varför, det måste ju finnas behov någonstans (tänkte inte på mig nu )

I vilket fall så lyckades jag hitta moderkort på Netvaruhuset, i den "gamla" webshopen http://www.netvaruhuset.com/se/moderkort-amd-socket-939-c-83_... . Rätt dyra faktiskt. Tyvärr fanns det inga bilder.

Känner inte till firman men jag vet att de inte svarar på mail. Kontaktade dem i ett annat ärende, både via sidan och direkt på mailen men de svarar inte, mystiskt (Off topic, förlåt).

-----------------
Här har du ett, dyrt som attan men vädligt speciellt kort, med rätt nytt chipset ändå och pci-e plats

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4468414

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Jo, jag har också hört att det är End of life för denna socket. Begriper inte varför, det måste ju finnas behov någonstans (tänkte inte på mig nu )

I vilket fall så lyckades jag hitta moderkort på Netvaruhuset, i den "gamla" webshopen http://www.netvaruhuset.com/se/moderkort-amd-socket-939-c-83_... . Rätt dyra faktiskt. Tyvärr fanns det inga bilder.

Känner inte till firman men jag vet att de inte svarar på mail. Kontaktade dem i ett annat ärende, både via sidan och direkt på mailen men de svarar inte, mystiskt (Off topic, förlåt).

Köp begagnat istället Släng upp en köpesannons på marknaden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Köp begagnat istället Släng upp en köpesannons på marknaden

------------------------
Det skulle jag vara försiktig med, för mig med just 939, har köpt åt min systerson, och kanske har haft otur men alla beggade kort jag köpt har antingen varit döda vid ankomst eller så har de gått sönder efter en kort tids användning, men visst är det billigare, absolut är det, men man måste ha lite tur eftersom den sockeln är välanvänd av folk, och ofta suttit i inte så snällt körda datorer genom åren :/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------
Här har du ett, dyrt som attan men vädligt speciellt kort, med rätt nytt chipset ändå och pci-e plats

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4468414

Oj, den nätbutiken kände jag inte till. Tack för tipset Ska kika lite närmare på det, priset var i alla fall bättre än i den e-butik jag länkade till.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------
Här har du ett, dyrt som attan men vädligt speciellt kort, med rätt nytt chipset ändå och pci-e plats

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:4468414

Jämfört med de moderkort som Jagab länkade till så var det billigt...

Skrivet av Jagab:

Jo, jag har också hört att det är End of life för denna socket. Begriper inte varför, det måste ju finnas behov någonstans (tänkte inte på mig nu )

Troligtvis så är det så att det inte är tillräckligt mycket billigare att tillverka moderkort för gamla socklar jämfört med för nya. Distributionskostnaderna borde dessutom vara lika höga. Så att ska man tillverka ny-gamla kort så kan man inte sälja de så väldigt mycket billigare än ny-nya kort om företagen är vinstdrivande. Speciellt med tanke på begränsad efterfrågan, så man egentligen behöver tjäna mer per sålt kort än för moderna kort med större försäljningsvolymer för att det ska vara lönt.
Dålig lönsamhet helt enkelt.

Inte många kunder som vill betala lika mycket för ett Socket 939 moderkort som för ett Socket 1155 moderkort. Inte så många som vill betala lika mycket för att få sämre saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

....
Troligtvis så är det så att det inte är tillräckligt mycket billigare att tillverka moderkort för gamla socklar jämfört med för nya. Distributionskostnaderna borde dessutom vara lika höga. Så att ska man tillverka ny-gamla kort så kan man inte sälja de så väldigt mycket billigare än ny-nya kort om företagen är vinstdrivande. Speciellt med tanke på begränsad efterfrågan, så man egentligen behöver tjäna mer per sålt kort än för moderna kort med större försäljningsvolymer för att det ska vara lönt.
Dålig lönsamhet helt enkelt.
...

Jo men hela PC-hårdvarumarknaden bygger på att man göra nya produkter/varianter med nya standarder och får ut dom snabbt på marknaden. Alltså tillverkare och distributörer driver också på omsättningen. Då blir det så att det inte blir någon efterfrågan på gamla produkter, då kunderna vet att om köper de nytt så får de +20% prestanda till samma pris (hittar på en siffra).

Men stora volymerna är färdiga kompletta datorer från stora PC-återförsäljtrae och då tänker väl typ producenten:
"Jag beräknar att tillverka 30.000 enheter totalt för alla beställningar under produktens livslängd, plus 5% för utbyten och reparationer", sen så är de kunder (=swecare m.m.) som pusslar ihop egna datorer och mixar och matchar ung. <1% av sålda moderkort.

Så jag håller med, att göra distribuera och lagerhålla samt sälja gamla PC-enheter har 9/10 dålig lönsamhet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Okej, jag förstår. Misstänkte också att det förhöll sig på detta sätt. Men jag hoppas ni förtår mitt resonemang. Om inte- strunt samma.

Ber om ursäkt att tråden gick lite off topic.

I vilket fall som helst har jag mejlat Webbshoppen.se och begärt lite mera information om kortet. Kanske tvingas jag byta ut mitt PNY- minne men de hade billiga minnen också. Blir billigare än att byta processor i alla fall.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

om du ska bygga något äldre så rekomenderar jag ett klassiskt abit BP6 system

för socket A så kör ett abit kt7a-raid

heta tips

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

I vilket fall som helst har jag mejlat Webbshoppen.se och begärt lite mera information om kortet. Kanske tvingas jag byta ut mitt PNY- minne men de hade billiga minnen också. Blir billigare än att byta processor i alla fall.

Fast det där moderkortet missar väl dina krav om 4-5 pci platser? (det är ju ett microATX med en pci-e x16, en pci-e x1 och två vanliga pci)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant. Men jag funderar på om det kanske finns någon modern motsvarighet till original "PCI utbyggnadskort" (min benämning, obs). Tänkte att jag nog måste koncentrera mig på att hitta ett moderkort med rätt socket och lösa övriga problem senare (eftersom socket 939 är så sällsynt). Vet inte om det finns kort numera som ger möjlighet att lägga till PCI platser. (Om det finns, ge mig rätt benämning så jag kan söka efter det).

Googlade också efter korten som TimmyQ nämnde i sitt inlägg. Abit kt7a verkade intressant men då återstår bara begagnatmarknaden tyvärr. Kontrollerade både Blocket och Tradera men hittade inget där (köper helst nya komponenter också).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Hej

Jag är inte så hemma med hur allt fungerar teknikst vägled mig hur kan jag sicka bäst
till dig en bild av moderkortet som du önskar hitta MVH

Visa signatur

Kirsti

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kanske inte alltid är så bra på att uttrycka vad jag menar så jag postar en bild. Det här kortet monterades för att förlänga original moderkort med 2 PCI platser. Finns det någon modern motsvarighet?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Jag kanske inte alltid är så bra på att uttrycka vad jag menar så jag postar en bild. Det här kortet monterades för att förlänga original moderkort med 2 PCI platser. Finns det någon modern motsvarighet?

Njae, för att det där ska funka i en vanlig låda, så lär det kräva att själva moderkortet är förberett för det med en specialslot längst ner i "botten" och jag tror det är mycket svårt att hitta ett sånt moderkort nuförtiden.

Det går kanske att hitta andra former av "pci-splitters" eller vad man nu ska kalla dem för (jag kan iallafall hitta pci-e splitters på nätet), men då kommer som sagt layouten förändras, så du sannolikt åker på att kapa i chassit.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Sökte på "PCI splitters" och kom vidare till "PCI riser kort". Hittade ett par saker som såg ut att vara det jag sökte men det verkar för avancerat. Blir nog billigare att köpa ett nytt moderkort med tillräckligt antal platser, alternativt byta kondensatorerna på det gamla. Då kan jag också använda den gamla processorn och minnena men jag vet ej om de fungerar.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att jag har en komplett, fungerande dator med asus moderkort 939 sockel (TROR den ha något med A och 8 i modellnamnet) och amd 64 processor.

Den står dock inte hemma men ska kolla upp det så snart jag kan, förmodligen i helgen.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Snällt. Du kan ju skicka ett PM när du kontrollerat den.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Ingen bump. Har dock letat vidare och hittat ytterlliggare ett intressant kort, ett Foxconn NF4UK8AA-8EKRS nForce4 Ultra Socket 939 ATX: http://www.netvaruhuset.com/se/Art-1060.html

Har skickat en förfrågan till dem men jag lär väl inte få svar på den heller. Men vad tycker ni? Är det ett bra moderkort? (Det fanns visserligen inte i lager men om det inte går att få tag på kunde de ju plockat bort det från sidan).

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det är bra tyvärr... En liten fläkt på moderkort är dock aldrig kul, men den kanske går att leva med. Du får väl leta upp en passiv fläns för den annars.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

förlåt att jag va så seg med svaret, tyvärr var det fel dator jag tänkte på, det var en am2 sockel i den gamla burken som stog och dammade, datorn med 939 har jag förmodligen skrotat eller sålt för längesen

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Ingen fara, det är ingen stress. Tack för vänligheten.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Har 30 st A8R-MX liggande på jobbet. Hade tänkt sälja dom för 150Kr.
Med CPU 3000+, 1024 Ram och kylare.
Kan kolla om dom går att skicka mot faktura, om en månad. (Semester)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131310...
http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=Vintage-...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Har laddat upp bilder till "Face"

Har laddat upp bilder av olika MBs till "Face" kvaliten av bilder ä inte så bra men är det något som du vill veta /se mera vi kan orna det annat sätt
har mera att sälja-byta -sänka bort exp HDs Ram Grafikkort........kommer sakta men säker få dit allt kopierare länken under ett av
bilderna hoppas lyckat Kirsti http://www.facebook.com/media/set/?set=a.106844786128816.1438...

Visa signatur

Kirsti