WD lanserar Red-serien för nätverkslagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackeee:

Jag kommer inte skaffa en hårddisk på länge, har alla människor glömt att hårdiskar var i princip 3ggr billigare bara ett år sedan.

Köper du bensin då fast den blir dyrare för varje dag ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Köper du bensin då fast den blir dyrare för varje dag ?

Jag tog i lite när jag sa 3 gånger billigare, men bensinpriset ökar i vilket fall inte med det dubbla på ett år!

Visa signatur

mvh

Permalänk
Snusfri

Kan vara trevligt med 10st 3TB's i min nya filserver

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Förvisso finns de, men de är 3år gamla, har SATA2 gränssnitt, och kostar mer än de smakar, är långsammare i sekvensiella läsningar och drar 3ggr så mycket ström som Seagates green-diskar (vilka knappast är alfa och omega av mekanisk lagring, men bra referens och allround-alternativ).

En uppdaterad version av RE-4 vore toppen, gärna med alternativ mellan 5400 & 10000RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kör på dessa istället re4

Men dumt med 7200rpmare, vill jag helst inte ha.
Hur mycket bättre är dom?

EDIT: Och som påpekats, dom har många brister och passar sig inte riktigt för det jag vill ha dom till...

Permalänk
Avstängd
Citat:

alla med vad WD kallar "Intellipower" vilket tidigare visat sig vara 5 400 till 7 200 RPM beroende på modell.

Wow, vilken fantastisk innovation!
Undrar om dom har tagit patent på det lol.

Citat:

odellerna har även vad WD kallar 3D Active Balance Plus, vilket i korthet innebär aktiv vibrationsdämpning för lägre ljudnivå och högre överföringshastigheter.

Måste va det värsta namnet ever. 3D Active Balance Plus, shit vilka idioter kommer på med dessa puckade namn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Men dumt med 7200rpmare, vill jag helst inte ha.
Hur mycket bättre är dom?

EDIT: Och som påpekats, dom har många brister och passar sig inte riktigt för det jag vill ha dom till...

Vilka brister då? Har 3st och de har fungerat problemfritt hela tiden, de är gjorda för att tåla att vara igång dygnet runt för servrar

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men dumt med 7200rpmare, vill jag helst inte ha.
Hur mycket bättre är dom?

EDIT: Och som påpekats, dom har många brister och passar sig inte riktigt för det jag vill ha dom till...

Vad ska du ha dom till då? RE = Raid Edition. Dessa diskar är välbeprövade och lovordas på dom större storage-forumen.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

WD sänk priserna!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Hittar inte om dessa diskar supportar TLER eller inte, men om dom gör det bör dom ju vara mer intressantare än tex green serien att köra i raid 5 m.m i en NAS.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle ev kunna ge dessa en chans då jag ändå vill byta ut ett tiotal 2TB diskar som rullat 20-25K timmar mot 3TB diskar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tusan att man nyss skaffat hem 4 2tb green hemma :\
Men nu vet man ju vad det blir så snart dom gett upp hoppet om livet
Nu skall dom bara sänka priserna också!

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Gissar starkt på att du försökt köra med Samsung eller Seagate "green" hårddiskar. I vilket fall så hållar jag med dig, strömsparlägena ska fan inte vara i ett internt bios för diskarna för det skapar bara problem. Låt OS sköta strömsparningen så blir det mesta bättre.
Det finns en anldening varför green diskarna dör så mycket fortare, det är för att motorn blir förstörd av det konstanta nedvarvandet. Om det hade varit bra för ljudnivån, ok. Men så är inte fallet.. Efter ett tag så blir ju motorn och läshuvudet lite plågade av alla upp och nervarvningar (även om du har haft datorn på 24/7) så när de väl startar upp så har du först en latency i RAID som är oacceptabel, en desktop som är osvarbar i flera sekunder och en datorupplevelse som suger kort sagt.

Nej tack för alla strömsparfunktioner i disken, det ska ett bra OS sköta.

Jag kör Samsungs Green och de fungerar bra. De parkeras inte vilket löser det mesta. Seagate och WD har däremot haft stora problem med det du säger.

Grejen är ju att man inte riktigt vill lägga jättemycket pengar på 7200 rpm diskar i en enklare NAS som ändå inte kan utnyttja den högre överföringshastigheten. Innan översvämningen var det på tok för stor skillnad i pris mellan 7200 rpm och 5400 rpm för att man seriöst skulle överväga de dyrare ens för RAID. Just nu går det ju att få en ogrön seagate för samma pris som en grön och den trevliga Samsung F4 är borta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

läste någon artikel om att det är bara hitachis nya diskar med 7200rpm som duger till att ha i maskiner som skall stå på dygnet runt. Deras konsument(deskstar) har 5års garanti med 24/7 användning, medan t.ex. seagate har 1 års garanti med 8timmar/5dagar i veckan användning. Vilken disk väljer man, den som är gjord för att vara på dygnet runt i 5 år eller den som du bryter mot garantin om du råkar ha på den 9 timmar i sträck. Synd bara att hitachi gör diskar för oem marknaden endast och det är svårt att få tag på deras diskar som normal kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men dumt med 7200rpmare, vill jag helst inte ha.
Hur mycket bättre är dom?

EDIT: Och som påpekats, dom har många brister och passar sig inte riktigt för det jag vill ha dom till...

RE4 GP har variabel hastighet 5400-7200rpm, och är gjorda för att gå 24/7.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Smart gimmik för att sälja samma vanliga hårddiskar till premiumpris? en green 3tb kostar ju 1450:- idag, och om dom då planerar att kränga denna nya röda för 1750:- / 3tb så är det ju ändå trehundra spänn rakt ner i fickan för att man bytt färg på etiketten.

eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

Smart gimmik för att sälja samma vanliga hårddiskar till premiumpris? en green 3tb kostar ju 1450:- idag, och om dom då planerar att kränga denna nya röda för 1750:- / 3tb så är det ju ändå trehundra spänn rakt ner i fickan för att man bytt färg på etiketten.

eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, det är EXAKT samma diskar. Pillar man bort den röda etiketten ser man till och med att den gröna sitter kvar. Antagligen är det också diskar som WD fått tillbaka från reklamationer och garanti-ärenden som dom nu vill sälja en gång till.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Alldeles åt pepparn för dyrt och alldeles för lite utrymme. 2 och 3 TB har ju funnits hur länge som helst nu. Vi borde väl utan problem ha 6 TB-diskar för vettiga pengar idag om man följt den äldre utvecklingstakten?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

RE4 GP har variabel hastighet 5400-7200rpm, och är gjorda för att gå 24/7.

Ja, jag kan också läsa.

Skrivet av Absurd:

Vilka brister då? Har 3st och de har fungerat problemfritt hela tiden, de är gjorda för att tåla att vara igång dygnet runt för servrar

Brister jag syftar på:
Hög strömförbrukning både i idle och vid användning.
Priset.
Ljudnivå.
Gammal disk med låg datatäthet.

Skrivet av TommyToad:

Vad ska du ha dom till då? RE = Raid Edition. Dessa diskar är välbeprövade och lovordas på dom större storage-forumen.

Jag skrev ju vad jag skulle använda dom till.
Windows 8 storage spaces, 5-6 diskar, 1-2 diskar för redundans.
Vad med dom är det som lovordas?
Prestanda bryr jag mig inte om, låg ljudnivå, låg strömförbrukning, lågt pris och tillförlitlighet är dom sakerna jag prioritera.
Dessa diskar har tillförlitlighet, men hur stor skillnad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Alldeles åt pepparn för dyrt och alldeles för lite utrymme. 2 och 3 TB har ju funnits hur länge som helst nu. Vi borde väl utan problem ha 6 TB-diskar för vettiga pengar idag om man följt den äldre utvecklingstakten?

Tidigare var takten dubbling av utrymmet till samma pris varje 18 månader.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mekarawr:

Smart gimmik för att sälja samma vanliga hårddiskar till premiumpris? en green 3tb kostar ju 1450:- idag, och om dom då planerar att kränga denna nya röda för 1750:- / 3tb så är det ju ändå trehundra spänn rakt ner i fickan för att man bytt färg på etiketten.

eller är jag helt ute och cyklar?

Hade du orkat läsa hade du sett att det är olika mjukvara i dem också så det är inte bara ny etikett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pellen:

QR-koden på hårddisken fungerade ju inte :p.

Jodå, funkar fint, http://qr.wdc.com/wdred går den till.

Undrar om den är nått att ha i en uppgradering av servern.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Brister jag syftar på:
Hög strömförbrukning både i idle och vid användning.
Priset.
Ljudnivå.
Gammal disk med låg datatäthet.

Jag skrev ju vad jag skulle använda dom till.
Windows 8 storage spaces, 5-6 diskar, 1-2 diskar för redundans.
Vad med dom är det som lovordas?
Prestanda bryr jag mig inte om, låg ljudnivå, låg strömförbrukning, lågt pris och tillförlitlighet är dom sakerna jag prioritera.
Dessa diskar har tillförlitlighet, men hur stor skillnad är det?

Antar att det är WD RE4-GP 2TB det pratas om här? Har fyra sådana (i RAID-5 (plus UPS)).

Hög strömförbrukning har jag faktiskt ingen koll på, men omöjligt är det väl inte eftersom de blir ganska varma (har två Nexus 120mm-fläktar som blåser direkt på dem 24/7 för att hålla dem under 40 grader).

Ljudnivån när det gäller seeks är faktiskt ganska hög, får jag också hålla med om, även om det förstås blir förstärkt när man kör RAID och alla diskar utför nära nog identiska mekaniska rörelser samtidigt.

För min del är det specifikt två anledningar varför jag valde RE4:

  1. Stöd för TLER

  2. 10 ggr så hög MTBF som konsumentdiskar i allmänhet (pga mer påkostad mekanik, om jag förstått det rätt)

Den första är förstås nära nog totalt meningslös om man inte kör RAID, men den andra gillas, omän det självklart bara är en uppskattad siffra.

Om jag skulle köpa nytt i dagsläget skulle jag dock ta något annat, t.ex. denna Red, och inte köra RAID-5 (så jag slipper oroa mig för write-holes även om jag har UPS).

Edit: Såg att Red högst troligt har stöd för TLER (dolt i icke-tekniskt säljskitsnack på deras reklamsida), och så har den ju faktiskt en ynka gnutta högre MTBF (35% enligt dem) också, så man skulle väl kunna se Red som en ny budgetvariant av RE4-GP.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

RE4 GP har variabel hastighet 5400-7200rpm, och är gjorda för att gå 24/7.

Det finns inga konsumentdiskar som har variabel spindelhastighet.
Har aldrig funnits och kommer troligen aldrig att finnas.

Det är ett vanligt missförstånd då tillverkare förvirrande nog uppgett ett varvtalsspann i specifikationerna för en serie.
Vad dom egentligen menar är att olika diskar i serien har olika spindelhastighet, de större diskarna roterar långsammare.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ja, jag kan också läsa.

Brister jag syftar på:
Hög strömförbrukning både i idle och vid användning.
Priset.
Ljudnivå.
Gammal disk med låg datatäthet.

Jag skrev ju vad jag skulle använda dom till.
Windows 8 storage spaces, 5-6 diskar, 1-2 diskar för redundans.
Vad med dom är det som lovordas?
Prestanda bryr jag mig inte om, låg ljudnivå, låg strömförbrukning, lågt pris och tillförlitlighet är dom sakerna jag prioritera.
Dessa diskar har tillförlitlighet, men hur stor skillnad är det?

Det är såklart väldigt svårt att säga exakt hur mycket längre dessa diskar kommer hålla än motsvarande green-diskar. Har du otur kan dom gå sönder efter en vecka. Generellt sätt så sägs dom hålla mycket längre, det är bara jämföra MTBF-tiden på diskarna. Om du inte ska köra riad/raidz utan någon pseudoredundans i windows 8 så vet jag inte om dom är lika värda i dina ögon. Det beror på hur högt du värderar driftsäkerheten. Lågt pris går ju bort direkt, likaså strömförbrukniing då. Men om du köper greendiskar som går sönder dubbelt, eller mer, så ofta så har du ju gått back redan där. Tänk på att greendiskarna har i regel ett års garanti jämfört med dessa som har fem år.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

För min del är det specifikt två anledningar varför jag valde RE4:

  1. Stöd för TLER

  2. 10 ggr så hög MTBF som konsumentdiskar i allmänhet (pga mer påkostad mekanik, om jag förstått det rätt)

Den första är förstås nära nog totalt meningslös om man inte kör RAID, men den andra gillas, omän det självklart bara är en uppskattad siffra.

Om jag skulle köpa nytt i dagsläget skulle jag dock ta något annat, t.ex. denna Red, och inte köra RAID-5 (så jag slipper oroa mig för write-holes även om jag har UPS).

Edit: Såg att Red högst troligt har stöd för TLER (dolt i icke-tekniskt säljskitsnack på deras reklamsida), och så har den ju faktiskt en ynka gnutta högre MTBF (35% enligt dem) också, så man skulle väl kunna se Red som en ny budgetvariant av RE4-GP.

Ja, så hög MTBF som möjligt är ju trevligt men MTBF är ett väldigt teoretiskt tal som säger rätt lite om hur det ser ut i praktiken.
Om det är värt den extra kostnaden för en gammal disk med många nackdelar men bättre hållbarhet är frågan.

Skrivet av TommyToad:

Det är såklart väldigt svårt att säga exakt hur mycket längre dessa diskar kommer hålla än motsvarande green-diskar. Har du otur kan dom gå sönder efter en vecka. Generellt sätt så sägs dom hålla mycket längre, det är bara jämföra MTBF-tiden på diskarna. Om du inte ska köra riad/raidz utan någon pseudoredundans i windows 8 så vet jag inte om dom är lika värda i dina ögon. Det beror på hur högt du värderar driftsäkerheten. Lågt pris går ju bort direkt, likaså strömförbrukniing då. Men om du köper greendiskar som går sönder dubbelt, eller mer, så ofta så har du ju gått back redan där. Tänk på att greendiskarna har i regel ett års garanti jämfört med dessa som har fem år.

Pseudoredundans, moget.
Och de flesta lågvarviga hårddiskar har 3 års garanti, lite skillnad mot 1.

Men 5 år är så klart bättre, om det kommer en ny variant innan det blir dags att köpa så kommer jag verkligen överväga den.
Men i dagsläget tycker jag det verkar som nackdelarna och priset är för mycket.

Permalänk

Kan det vara så att NASWare=TLER?

Citat:

NASWare™

WD's advanced firmware technology enables seamless integration and balanced performance. Intelligent error recovery controls prevent drives from dropping off the RAID due to long recovery cycles.

Eller är det bara en flagga som sätts, som NASens mjukvara kan läsa av för att inte droppa disken om den tar för lång tid på sig?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ja, så hög MTBF som möjligt är ju trevligt men MTBF är ett väldigt teoretiskt tal som säger rätt lite om hur det ser ut i praktiken.
Om det är värt den extra kostnaden för en gammal disk med många nackdelar men bättre hållbarhet är frågan.

Pseudoredundans, moget.
Och de flesta lågvarviga hårddiskar har 3 års garanti, lite skillnad mot 1.

Men 5 år är så klart bättre, om det kommer en ny variant innan det blir dags att köpa så kommer jag verkligen överväga den.
Men i dagsläget tycker jag det verkar som nackdelarna och priset är för mycket.

Tittade bara hos WD lite snabbt och såg att deras greendiskar har 2 år från tillverkaren.
Jag vet inte varför det var omoget att kalla det pseudoredundans? Har själv kört en liknande lösning fast då Greyhole i linux (http://www.greyhole.net/). Tyckte det funkade rätt okej men det blev ju långt ifrån samma prestanda eller tillförlitlighet som en riktig spindle.

Håller med dig om att priset är lite i överkant men jag tror nog ändå man tjänar in dom kronorna om diskarna ska snurra 24/7.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Önskar de lanserade en RAID-serie istället.
Förutom låg energikonsumption och låga latenser har denna disk lite att erbjuda jämfört med t.ex. Seagate Barracuda Green, som är billigare och med bättre I/O-prestanda.

Vad är det för fel på re4 diskarna då? Bättre sata disk för de pengarna finns inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Jag vet inte varför det var omoget att kalla det pseudoredundans?

Pseudo-
Definition: oäkta, sken-

Jag tycker ej det är applicerbart och tycker du är fånig som använder det uttrycket då det inte stämmer överens med verkligheten.