WD lanserar Red-serien för nätverkslagring

Permalänk
Melding Plague

WD lanserar Red-serien för nätverkslagring

Hårddiskjätten Western Digital satsar på nya modeller speciellt anpassade för nätverkslagring. Serien Red NAS lockar med bland annat beprövad kompatibilitet och låg energiförbrukning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Permalänk

Ett steg från konsumentsoppan och ett steg närmare storföretagares hårdvara, kul!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det bara låter som marknadsföringstrick. Vad har dessa som man vill ha?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen intressant ut för min filserver vid uppgradering av utrymmet och tack till Svensktiger för testet också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Entusiast

Glada nyheter. Hoppas att priserna går ner om ett halvår eller två så jag kan trycka in 4x3 TB i min NAS sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ska nog köpas, 1700 kr för 3 tb är inte allt för dåligt

Permalänk
Medlem

Har funderat ett tag vad jag ska slänga in för diskar i min nya filserver. Nu är det slutfunderat! Eller ja.. nästan. Måste ju bestämma vilken storlek man ska ha

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag tycker att det bara låter som marknadsföringstrick. Vad har dessa som man vill ha?

Har du läst artikeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag tycker att det bara låter som marknadsföringstrick. Vad har dessa som man vill ha?

Typ... Är det vanligt att HDD:s inte är kompatibla med era NAS? På vad sätt är det här inte en 32-växlad cykel?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av guermantes:

Typ... Är det vanligt att HDD:s inte är kompatibla med era NAS? På vad sätt är det här inte en 32-växlad cykel?

Ja det är förvånandsvärt stora problem med kompatibilitet och trassel. Vanliga 5400-varvare är inte alltför bra i en NAS, speciellt inte i RAID eftersom de har en förmåga att gå ner i strömsparläge och därefter bli utsparkade ur RAIDen. Det har även varit en del andra problem med olika diskar. Googla lite så hittar du massa intressant läsning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är förvånandsvärt stora problem med kompatibilitet och trassel. Vanliga 5400-varvare är inte alltför bra i en NAS, speciellt inte i RAID eftersom de har en förmåga att gå ner i strömsparläge och därefter bli utsparkade ur RAIDen. Det har även varit en del andra problem med olika diskar. Googla lite så hittar du massa intressant läsning.

Potentiellt stora problem.
I verkligheten är det dock inga problem då NAS tillverkare sedan länge justerat sin mjukvara för att detta just inte skall hända.
Plus att man ofta kan ställa om hårddiskar för att fungera bättre med RAID kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guermantes:

Typ... Är det vanligt att HDD:s inte är kompatibla med era NAS? På vad sätt är det här inte en 32-växlad cykel?

T ex WDs green-diskar som många använder till sånt här har bland annat problemen att de parkerar läshuvudet på tok för ofta, vilket kan leda till att det nöts ut. (Det handlar om hundratusentals gånger.)
Därtill så kan de lätt kickas ur RAID-arrayer, se TLER: http://en.wikipedia.org/wiki/TLER

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

QR-koden på hårddisken fungerade ju inte

Vore trevligt om priserna kunde dala lite mer för övrigt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Hmm...kanske något för min DS1511+

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det är förvånandsvärt stora problem med kompatibilitet och trassel. Vanliga 5400-varvare är inte alltför bra i en NAS, speciellt inte i RAID eftersom de har en förmåga att gå ner i strömsparläge och därefter bli utsparkade ur RAIDen. Det har även varit en del andra problem med olika diskar. Googla lite så hittar du massa intressant läsning.

Gissar starkt på att du försökt köra med Samsung eller Seagate "green" hårddiskar. I vilket fall så hållar jag med dig, strömsparlägena ska fan inte vara i ett internt bios för diskarna för det skapar bara problem. Låt OS sköta strömsparningen så blir det mesta bättre.
Det finns en anldening varför green diskarna dör så mycket fortare, det är för att motorn blir förstörd av det konstanta nedvarvandet. Om det hade varit bra för ljudnivån, ok. Men så är inte fallet.. Efter ett tag så blir ju motorn och läshuvudet lite plågade av alla upp och nervarvningar (även om du har haft datorn på 24/7) så när de väl startar upp så har du först en latency i RAID som är oacceptabel, en desktop som är osvarbar i flera sekunder och en datorupplevelse som suger kort sagt.

Nej tack för alla strömsparfunktioner i disken, det ska ett bra OS sköta.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt bygga en 5-6 HDD windows 8 server med storage spaces, 1-2 diskar för redundans, om ett tag.
Tror ni dessa är bättre lämpade för ett sånt bygge eller om man sak satsa på vanliga 5400rpmare?

Permalänk
Medlem

med det namnet väntade man sig ju nästan att det skulle vara en del av vinsten som gick till välgörande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hmm.. ser ut som en bra idé. hurvida det blir en bra disk återstår att se. wd's *earx serier är katastrof. så långt är väl alla överens antar jag. men resten vetti tusan. en nas-disk borde väl teoretiskt sett må bra av en hybrid-modell så arrayen kan skötas konstant utan att den mekaniska delen behöver jobba allt för ofta.

men men, bara det blir bättre än dagsläget så är det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

T ex WDs green-diskar som många använder till sånt här har bland annat problemen att de parkerar läshuvudet på tok för ofta, vilket kan leda till att det nöts ut. (Det handlar om hundratusentals gånger.)
Därtill så kan de lätt kickas ur RAID-arrayer, se TLER: http://en.wikipedia.org/wiki/TLER

De flesta märkes-NAS har mjukvaruraid med förfinad njukvara som numera dels inte parkerar huvudena och dels är betydligt mer toleranta mot skriv-/läsfel. Synology har därför kunnat certifierat WDs green-diskar för sina NAS och jag tror inte de är ensamma. Lite synd att generalisera bara

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Intressanta diskar. Ska hålla de i minnet när jag behöver mer utrymme.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

med det namnet väntade man sig ju nästan att det skulle vara en del av vinsten som gick till välgörande.

Färgen? Tänker du på iPods?

Jag tänkte mer på hur många spansktalande människor det finns i världen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

En Synology DS1512 och gäng av dessa diskar blir det..
Tack SvenskTiger för länken med recensionen.. Det var den som avgjorde beslutet. Nu väntar jag på att de skall dyka upp i butik.

Permalänk
Medlem

Varför är de "tänkta för NAS-enheter med 1-5 platser" och inte enheter med fler platser? Varför lägger man in en begränsning, och ffa varför en sån liten begränsning??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Varför är de "tänkta för NAS-enheter med 1-5 platser" och inte enheter med fler platser? Varför lägger man in en begränsning, och ffa varför en sån liten begränsning??

Knappast en begränsning.
Vad WD i princip säger är att dom vill sälja dyrare diskar om du ska ha en större array.

Permalänk
Medlem

Det var det jag gissade, tack för att du bekräftade

Permalänk

Önskar de lanserade en RAID-serie istället.
Förutom låg energikonsumption och låga latenser har denna disk lite att erbjuda jämfört med t.ex. Seagate Barracuda Green, som är billigare och med bättre I/O-prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Önskar de lanserade en RAID-serie istället.
Förutom låg energikonsumption och låga latenser har denna disk lite att erbjuda jämfört med t.ex. Seagate Barracuda Green, som är billigare och med bättre I/O-prestanda.

http://wdc.com/en/products/products.aspx?id=30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har tänkt bygga en 5-6 HDD windows 8 server med storage spaces, 1-2 diskar för redundans, om ett tag.
Tror ni dessa är bättre lämpade för ett sånt bygge eller om man sak satsa på vanliga 5400rpmare?

Kör på dessa istället re4

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte skaffa en hårddisk på länge, har alla människor glömt att hårdiskar var i princip 3ggr billigare bara ett år sedan.

Visa signatur

mvh