Ström till externt hårddiskchassi

Permalänk
Avstängd

Ström till externt hårddiskchassi

Min Strömanslutning har pajat. Någon som vet vad för siffror på en ny man ska leta efter, Ampere?

Jag har provat med gamla adaptrar frångamla D-Link modem/routrar med de driver endast 2,5 5400 varvare (inte 2,5 7200 varvare.)

På den hårdisk som jag har löst och i handen just nu står det: 0,75A 0,85A
På D-Links transformator står det: 120mA input och 100mA output 7.5 SVA (vilket nog betyder 0,12A 0,1A?)
och orkar alltså bara driva 2,5 tums disk 5400 varvare

Kanske en sådan här passar Dyrare än tänkt men har ju automatisk avstängning. Nya kabinetter med SATA/USB är ju inte mycket dyrare
(Vet inte varför länken går till den med endast usb-anslutning, hur många gånger jag än ändrar länken, men den längre ner med både usb och E-Sata ska det vara)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Du behöver en adapter som kan leverera samma spänning (volt), och samma eller högre ström (ampere) än det som står på den gamla adapterns märketikett.

Säkerställ så kabinettet inte vill ha både 12 och 5 volt, det är inte helt ovanligt om det är frågan om en 3.5"-disk. Spänningsregulatorer alstrar mycket värme, och det kan vara ett klokt designbeslut att inte göra spänningsomvandlingen i kabinettet för att minska värmealstringen.

Om du inte reder ut det själv kan du ta ett foto på den gamla adapterns märketikett och kontakten mot kabinettet, så kan jag nog ge dig en bättre idé om vad det är frågan om. Din beskrivning är lite lätt... ska vi kalla det luddig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Den gamla adaptern smälte och slängdes genast men ska fota kabinetten. Luddigt kan jag hålla med om eftersom jag inte är riktigt haj på elmatning.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Den gamla adaptern smälte och slängdes genast men ska fota kabinetten. Luddigt kan jag hålla med om eftersom jag inte är riktigt haj på elmatning.

Oh crap. Då får vi hoppas att det finns någon slags märkning på kabinettet också (kolla runt kontakten som du pluggade i adaptern i om det inte finns någon märketikett på det). Hittar du inget sådant så kanske du kan ta reda på kabinettets tillverkare och modellbeteckning, så kanske man med lite tur kan få fram vad det är frågan om.

Annars är det bästa man kan komma med en gissning, och då är risken ganska överhängande att man fördärvar disken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar se ut så här

på den bilden ser du att det är 9V DC och 300mA och att kontakten (bilden med "cirklar" och +- ) på utgången är kopplad så att den har + polen i centrum.
Vid ingången på en apparat brukar det sitta liknande märkning, polariteten och späningen måsta vara samma, däremot går det bra om nätdelen kan ge högre ström än det som står på märkningen vid ingångskontakten.

En portabel 2,5" drive ska troligen ha 5V , medans en 3,5" brukar drivas av 12V, håll inte på att koppla in olika nätdelar utan att veta att spänningen inte är för hög, det förstör disken i stort sett omedelbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

En bild på den isärplockade chassit. Kommer numera ha det öppet då det då är lätt att byta diskar utan att ta bort skalet var gång.

Tur att du skrev om det med 12V för 3,5 och 5V för 2,5. Tänkte sätta i en 2,5 disk i min Dreambox-liknande Vu- Duo Sat reciver men eftersom den troligen är anpassad på 12V så skulle en av mina lösa 2,5:or smälla. Slapp jag det misstaget.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

En bild på den isärplockade chassit. Kommer numera ha det öppet då det då är lätt att byta diskar utan att ta bort skalet var gång.

Tur att du skrev om det med 12V för 3,5 och 5V för 2,5. Tänkte sätta i en 2,5 disk i min Dreambox-liknande Vu- Duo Sat reciver men eftersom den troligen är anpassad på 12V så skulle en av mina lösa 2,5:or smälla. Slapp jag det misstaget.

Du behöver en adapter som levererar 12v likström, med pluspolen i det inre hålet och minuspolen i manteln på kontaktdonet. Den konfigurationen är dock standard, men det kan vara bra att dubbelkolla det. Mrgaffe skrev en utmärkt förklaring hur du går tillväga med det. Hur stor ström adaptern behöver leverera får vi gissa oss till, och det är väl en god ide att ta till lite marginaler. Det viktiga är att den inte levererar för lite ström, om den ger mer spelar ingen roll alls utan är nästan bara bra. Skaffar du en som kan leverera 2 ampere på sekundärsidan är du garanterat hemma, tror knappast disk + controllerkrets drar mer än 24 watt i alla fall. I realiteten räcker det nog med under 1 ampere, men det är ju dumt att chansa.

Du kan stoppa i en 2,5"-disk i din dreambox, det är inga problem, skillnaden är att en sådan bara använder 5v-kanalen på SATA-powerconnectorn/molexkontakten/whatever. Matas boxen med 12v, så finns det en spänningsregulator i den som drar ner spänningen till 5v för matningen till 5v-kanalen. Vad mrgaffe försöker poängtera är att det är bad idea att mata kabinettet med högre spänning än det är gjort för, det finns ingenting som säger att elektroniken i kabinettet kan reglera ner en högre matningsspänning till rätt spänning för disken.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har adapter till wd elements.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Blev inte dyrare med denna (EDIT - självklart hade de inte den inne fast det fortfarande står att e har den i lager där jag bor, fick köpa en dyrare istället) eftersom jag ska koppla den i Nasens usb (då har jag fyllt alla tre usb-portarna) och endast köra tysta SSD i burken. Ska bara först kolla att de spel, jag inte spelar ofta, går att ladda från en Nas med Gb-bätverk (får ut ca 200 Mb/s). USB-körning i Nasen kan ju också flaska men testar man inte får man inte reda på någo.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Jo, det går att spela från NAS:ens långsammare usb-portar men tex Ghost Recon tog lång tid att ladda men laggade inte i Windows 8. Mafia 2 laddade fortare men laggade lite i Windows 7:

Här spelar jag från ReadyNAS Duo interna hårddisk och då märker jag knappt någon skillnad

Bägge gångerna spelar jag över mitt Gb-nätverk.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Hittade en 12V 1A som satt i ett Telia ADSL modem jag inte längre använder. Jag ska testa den.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Hittade en 12V 1A som satt i ett Telia ADSL modem jag inte längre använder. Jag ska testa den.

Var försiktig! Se till att det är DC och inte AC som skickas ut! DC markeras med raka linjer och AC med en sinusvåg: ~ !

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Avstängd

Tyvärr stod det sinusvåg: ~

12V ~ 1A

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Tyvärr stod det sinusvåg: ~

12V ~ 1A

Vad du än gör, koppla inte in den adaptern för du riskerar du att förstöra allt.

Kolla i begagnadaffärer och Tradera, problemet är bara att få "plutten" i rätt storlek, annars är det nog lika bra att du bara köper den där lådan hos Kjell för 150:-, kostar ju ungefär detsamma som en universaladapter och du får garanti.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Avstängd

Köpte lådan.Men som vanligt med Kjelle så hade de den inte inne fast lagerstatus säger det och köpte en för 200 kr istället.

EDIT - 2012-07-14

Funkar kanon. Bra med att det är snabbkoppling så det är lätt att byta hårddisk om man vill.

PS - Kjelles lagerstatus är inget att lita på. Den första kabinetten jag tänkt köpa och inte fanns i lager finns fortfarande i lager enligt hemsidan.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Skrivet av stormense:

Köpte lådan.Men som vanligt med Kjelle så hade de den inte inne fast lagerstatus säger det och köpte en för 200 kr istället.

Typiskt, jag förstår inte varför de alltid har brist på det man vill köpa i just den butiken som råkar finnas nära en. Lycka till nu och må disken leva länge till!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •